Elbilar från andra tillverkare
Moderator: Redaktion
Elbilar från andra tillverkare
Nu känner jag att det är dags att starta en tråd för alla nya elbilssatsningar som presenteras. Det kommer ju flera varje dag just nu! Detta är bara de senaste två dagarnas skörd från Electrek:
Mercedes:
https://electrek.co/2017/09/11/mercedes ... d-profits/
VW:
https://electrek.co/2017/09/11/vw-massi ... batteries/
Självkörande Bolt:
https://electrek.co/2017/09/11/gm-mass- ... g-bolt-ev/
BMW:
https://electrek.co/2017/09/12/bmw-unve ... s-concept/
VW:
https://electrek.co/2017/09/12/vw-all-e ... v-concept/
Mercedes:
https://electrek.co/2017/09/12/mercedes ... sub-brand/
Jaguar:
https://electrek.co/2017/09/12/jaguar-a ... formula-e/
Honda:
https://electrek.co/2017/09/12/honda-ne ... n-in-2019/
Mercedes:
https://electrek.co/2017/09/11/mercedes ... d-profits/
VW:
https://electrek.co/2017/09/11/vw-massi ... batteries/
Självkörande Bolt:
https://electrek.co/2017/09/11/gm-mass- ... g-bolt-ev/
BMW:
https://electrek.co/2017/09/12/bmw-unve ... s-concept/
VW:
https://electrek.co/2017/09/12/vw-all-e ... v-concept/
Mercedes:
https://electrek.co/2017/09/12/mercedes ... sub-brand/
Jaguar:
https://electrek.co/2017/09/12/jaguar-a ... formula-e/
Honda:
https://electrek.co/2017/09/12/honda-ne ... n-in-2019/
Re: Elbilar från andra tillverkare
Bra Jerker.
Förresten, är det bara jag som tycker att den där Honda ser ut som en Golf 1 från 1974?
Förresten, är det bara jag som tycker att den där Honda ser ut som en Golf 1 från 1974?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Elbilar från andra tillverkare
Men hur stora satsningar är det egentligen? "Koncept" verkar vara ledordet...
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3299
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Elbilar från andra tillverkare
Mycket koncept är det och det är lätt att drabbas av misstanken att det handlar mer om design än praktiskt användbara tekniska lösningar. Fast VW plan på 84 miljarder USD i investeringar bl a i batteriproduktionskapacitet är intressant.ovelundkvist skrev:Men hur stora satsningar är det egentligen? "Koncept" verkar vara ledordet...
Det kanske också är så att jättarna vill få potentiella köpare att tro att de snart har ett ordentligt utbud av elbilar, i hopp om att köparna inte ska rusa iväg och slå till på bilar från en uppstickare.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Elbilar från andra tillverkare
Alla tillverkare av fossildrivna bilar är livsrädda för att verka vara efter, så att presentera koncept och planer verkar ligga högt på dagordningen. Vi får se när alla de lovade konceptbilarna verkligen finns att köra. Så långt tjänar de fortfarande väldigt mycket på sina traditionella bilar och dess eftermarknad. Så mitt tips är att det dröjer tills det finns intressanta konkurrenter till tesla ute på marknaden och inte bara som tänkt koncept.
Model Y LR.
Model S70D
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Elbilar från andra tillverkare
Tyvärr så stämmer det nog oerhört bra Niklas och frippe skriver
Några enstaka modeller kanske dyker upp men mest handlar det nog om taktik helt enkelt...
Vad folk tror är i nuläget viktigare än vad företagen faktiskt gör (levererar)...
Några enstaka modeller kanske dyker upp men mest handlar det nog om taktik helt enkelt...
Vad folk tror är i nuläget viktigare än vad företagen faktiskt gör (levererar)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Elbilar från andra tillverkare
Jag tycker att den mest påminner om Honda Civic från 70-talet. Även om det finns lite Golf över den också.mati skrev:Bra Jerker.
Förresten, är det bara jag som tycker att den där Honda ser ut som en Golf 1 från 1974?
Re: Elbilar från andra tillverkare
Det är nu det händer... NU...
Robert Collin, du har fel!
– Hittills i år är runt fyra procent av alla nyköpta bilar eldrivna eller laddhybrider. Om tio år kanske det är 30 procent. Fortare än så går det inte, säger Robert Collin.
Robert Collin, du har fel!
– Hittills i år är runt fyra procent av alla nyköpta bilar eldrivna eller laddhybrider. Om tio år kanske det är 30 procent. Fortare än så går det inte, säger Robert Collin.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Elbilar från andra tillverkare
Håller helt med dig. Var min första reaktion också.mati skrev:Bra Jerker.
Förresten, är det bara jag som tycker att den där Honda ser ut som en Golf 1 från 1974?
Bra initiativ med tråden Jerker.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Re: Elbilar från andra tillverkare
Kan inte låta bli att avvika lite från ämnet och ta upp tråden gällande pajasen Robert Collin. Eftersom Aftonbladet numera sambor med mitt husorgan SvD händer det att Collin dyker upp som skribent även i Svenskans motorbilaga, där normalt den i mina ögon saklige och balanserade Jonas Fröberg huserar. Förra veckan hade Collin provkört Ferrari 812 Superfast och inledde artikeln med följande stycke (jag har klippt ur texten eftersom det är en betalartikel).
Ferrarirepresentantens svar på den avslutande frågan har jag inga synpunkter på, men Collins referat av turen på bergsvägarna där han låter som en 20-åring utan insikt i vad det innebär att vara trafikant imponerar inte på mig. Jag blev tvärtom snarast förbannad när jag läste artikeln - vilket iof inte är förvånande när det gäller den mannen...De smala bergsvägarna rätar ut sig, ersätts med lite större landsvägar, Strada Provinciale 3, ett par mil kvar. Kommer ikapp en bil som inte har lika bråttom. Omkörningsförbud på bron över Rio Tore, men bra sikt. Jag drar vänster växelpaddel mot mig, dubbelkopplingslådan växlar ner tre steg på mindre än en sekund. Gasen i botten, V12:an ylar när motorvarvet stiger mot rödmarkeringen vid 8 900 varv. Drar åt mig höger paddel. Förbi i en blink.
Nu är hastigheten nära två hundra. Från hundra kilometer i timmen till två hundra tar det under fem sekunder. Då ser jag två carabinieri vid vägkanten.
En pratar redan med en familjefar i en Fiat Tipo. Den andre tittar stint på mig och trummar med polisspaden mot vänster arm. Våra blickar möts.
Han kanske missade omkörningen. Men ylandet från V12:an har han inte missat. Eller den effektiva inbromsningen. Jag lyfter ena handen och hälsar. Han rör inte en min. Låter mig passera.
Ferrari går fort. Och får köra fort. Det tycker gamla tanter. Cyklister. Bönder i sina fyrhjulsdrivna Fiat Panda. Ferrari inte bara får köra fort. Ferrari ska köra fort. Och det ska yla om V12:an. Vad är det annars för mening för gubbarna i byn att sitta på en bänk och titta ut över trafiken?
Det är snart fem år sedan jag körde Ferrari F12 Berlinetta (läs testet på nätet). Men tiden går. Ersättaren är här och har fått modellnamnet 812 Superfast. Och 800 hästkrafter. Varför, frågar jag presschefen Joanne Marshall.
– För att vi kan. Och för att vi vill. Våra chassin klarar av det.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Elbilar från andra tillverkare
Sluta mata trollen, dvs, sluta läsa Aftonbladet något jag själv lyckades med redan för 13-14 år sedan och har inte öppnat den frivilligt sedan dess.StefL skrev:Kan inte låta bli att avvika lite från ämnet och ta upp tråden gällande pajasen Robert Collin. Eftersom Aftonbladet numera sambor med mitt husorgan SvD händer det att Collin dyker upp som skribent även i Svenskans motorbilaga, där normalt den i mina ögon saklige och balanserade Jonas Fröberg huserar. Förra veckan hade Collin provkört Ferrari 812 Superfast och inledde artikeln med följande stycke (jag har klippt ur texten eftersom det är en betalartikel).
Ferrarirepresentantens svar på den avslutande frågan har jag inga synpunkter på, men Collins referat av turen på bergsvägarna där han låter som en 20-åring utan insikt i vad det innebär att vara trafikant imponerar inte på mig. Jag blev tvärtom snarast förbannad när jag läste artikeln - vilket iof inte är förvånande när det gäller den mannen...De smala bergsvägarna rätar ut sig, ersätts med lite större landsvägar, Strada Provinciale 3, ett par mil kvar. Kommer ikapp en bil som inte har lika bråttom. Omkörningsförbud på bron över Rio Tore, men bra sikt. Jag drar vänster växelpaddel mot mig, dubbelkopplingslådan växlar ner tre steg på mindre än en sekund. Gasen i botten, V12:an ylar när motorvarvet stiger mot rödmarkeringen vid 8 900 varv. Drar åt mig höger paddel. Förbi i en blink.
Nu är hastigheten nära två hundra. Från hundra kilometer i timmen till två hundra tar det under fem sekunder. Då ser jag två carabinieri vid vägkanten.
En pratar redan med en familjefar i en Fiat Tipo. Den andre tittar stint på mig och trummar med polisspaden mot vänster arm. Våra blickar möts.
Han kanske missade omkörningen. Men ylandet från V12:an har han inte missat. Eller den effektiva inbromsningen. Jag lyfter ena handen och hälsar. Han rör inte en min. Låter mig passera.
Ferrari går fort. Och får köra fort. Det tycker gamla tanter. Cyklister. Bönder i sina fyrhjulsdrivna Fiat Panda. Ferrari inte bara får köra fort. Ferrari ska köra fort. Och det ska yla om V12:an. Vad är det annars för mening för gubbarna i byn att sitta på en bänk och titta ut över trafiken?
Det är snart fem år sedan jag körde Ferrari F12 Berlinetta (läs testet på nätet). Men tiden går. Ersättaren är här och har fått modellnamnet 812 Superfast. Och 800 hästkrafter. Varför, frågar jag presschefen Joanne Marshall.
– För att vi kan. Och för att vi vill. Våra chassin klarar av det.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Elbilar från andra tillverkare
Så otroligt pubertalt! Om jag vore chefredaktör på SvD skulle jag inte ha släppt igenom ett sånt haveri till artikel.StefL skrev:Kan inte låta bli att avvika lite från ämnet och ta upp tråden gällande pajasen Robert Collin. Eftersom Aftonbladet numera sambor med mitt husorgan SvD händer det att Collin dyker upp som skribent även i Svenskans motorbilaga, där normalt den i mina ögon saklige och balanserade Jonas Fröberg huserar. Förra veckan hade Collin provkört Ferrari 812 Superfast och inledde artikeln med följande stycke (jag har klippt ur texten eftersom det är en betalartikel).
Ferrarirepresentantens svar på den avslutande frågan har jag inga synpunkter på, men Collins referat av turen på bergsvägarna där han låter som en 20-åring utan insikt i vad det innebär att vara trafikant imponerar inte på mig. Jag blev tvärtom snarast förbannad när jag läste artikeln - vilket iof inte är förvånande när det gäller den mannen...De smala bergsvägarna rätar ut sig, ersätts med lite större landsvägar, Strada Provinciale 3, ett par mil kvar. Kommer ikapp en bil som inte har lika bråttom. Omkörningsförbud på bron över Rio Tore, men bra sikt. Jag drar vänster växelpaddel mot mig, dubbelkopplingslådan växlar ner tre steg på mindre än en sekund. Gasen i botten, V12:an ylar när motorvarvet stiger mot rödmarkeringen vid 8 900 varv. Drar åt mig höger paddel. Förbi i en blink.
Nu är hastigheten nära två hundra. Från hundra kilometer i timmen till två hundra tar det under fem sekunder. Då ser jag två carabinieri vid vägkanten.
En pratar redan med en familjefar i en Fiat Tipo. Den andre tittar stint på mig och trummar med polisspaden mot vänster arm. Våra blickar möts.
Han kanske missade omkörningen. Men ylandet från V12:an har han inte missat. Eller den effektiva inbromsningen. Jag lyfter ena handen och hälsar. Han rör inte en min. Låter mig passera.
Ferrari går fort. Och får köra fort. Det tycker gamla tanter. Cyklister. Bönder i sina fyrhjulsdrivna Fiat Panda. Ferrari inte bara får köra fort. Ferrari ska köra fort. Och det ska yla om V12:an. Vad är det annars för mening för gubbarna i byn att sitta på en bänk och titta ut över trafiken?
Det är snart fem år sedan jag körde Ferrari F12 Berlinetta (läs testet på nätet). Men tiden går. Ersättaren är här och har fått modellnamnet 812 Superfast. Och 800 hästkrafter. Varför, frågar jag presschefen Joanne Marshall.
– För att vi kan. Och för att vi vill. Våra chassin klarar av det.
Re: Elbilar från andra tillverkare
Det gör jag mitt bästa för att undvika, jag lovar. Men nu hade ju fanskapet Collin nästlat sig in i Svenska Dagbladet som jag läser till frukost varje dagzyax skrev:Sluta mata trollen, dvs, sluta läsa Aftonbladet något jag själv lyckades med redan för 13-14 år sedan och har inte öppnat den frivilligt sedan dess.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Elbilar från andra tillverkare
Öppnade SVD som jag själv har, usch, nu vill jag avsluta min prenumeration.StefL skrev:Det gör jag mitt bästa för att undvika, jag lovar. Men nu hade ju fanskapet Collin nästlat sig in i Svenska Dagbladet som jag läser till frukost varje dagzyax skrev:Sluta mata trollen, dvs, sluta läsa Aftonbladet något jag själv lyckades med redan för 13-14 år sedan och har inte öppnat den frivilligt sedan dess.
Om vi lägger till att den fick 3 av 6 siffror i miljökategorin
Varför betalar man Collins lön?Betyg: 3 av 6
Dyr att köpa. Dyr service, dyr försäkring, törstig när man trampar på gasen. Högt däckkonto. Men bra för en supersportbil. Har bilvärldens bästa andrahandsvärde. Den som tänker köra 3 000 mil om året kan ju framstå som en miljöbuse, men de flesta Ferrari körs betydligt kortare sträckor. Då är miljöpåverkan inte så stor.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Elbilar från andra tillverkare
Jag blir så trött på gamla fosiltillverkare. Dom skjuter lanseringen av riktiga elbilar framför sig. Om dom inte skärper sig blir det bara Tesla och Kinesiska tillverkare kvar.
Det kommer bli många bilföretags konkurser inom 5 år tror jag
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Det kommer bli många bilföretags konkurser inom 5 år tror jag
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: Elbilar från andra tillverkare
Nja, nu ska vi inte dra SvD för mycket i smutsen här. Men faktum är som sagt att såväl Svenskan som Aftonbladet sedan flera år tillsammans ligger under Schibsteds gemensamma ägande - och dessutom delar kontorsbyggnad - så det är nog inte så konstigt om ett visst samarbete förekommer inom journalistiken, även om ledarredaktionerna har diametralt motsatta agendor.nek0 skrev:För att SvD kan. Och för att SvD villzyax skrev:Varför betalar man Collins lön?
Ämnet för artikeln - en Ferrari - passar förmodligen dessutom bättre för SvDs målgrupp om man ska vara lite fördomsfull. Synd bara att man inte berättade för Collin vilka som var de tänkta läsarna...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Elbilar från andra tillverkare
Collin pratar som en gammal förstenad gubbe men han kör uppenbarligen bil med en hänsynslöshet och samma dåliga omdöme som en 16 åring. Och så har han dessutom mage att skryta med det i en tidning. Enligt min uppfattning borde den mannen inte ha körkort.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Elbilar från andra tillverkare
Och så tillbaka till tråden...
Den där Borgwarden ser ju kul ut, bara en fråga: Hur löser man upphängningen av dessa dörrar rent praktiskt? De ger ju väldigt smidig åtkomst till kupén men tråkigt om de ramlar av...
Den där Borgwarden ser ju kul ut, bara en fråga: Hur löser man upphängningen av dessa dörrar rent praktiskt? De ger ju väldigt smidig åtkomst till kupén men tråkigt om de ramlar av...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Elbilar från andra tillverkare
allt är möjligt i tecknad film, tur för alla conceptframtagare att photshop och liknande är så bra
ms 76132 "Eleamore"
Re: Elbilar från andra tillverkare
Är så sjukt trött på alla fossilbilstillverkar-koncept, abstrakta planer på si och så antal miljarder och flytande årtalsplaner!
MY LR, Pearl White
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Elbilar från andra tillverkare
Tror stenhårt på Niklas Z teori tidigare
"Det kanske också är så att jättarna vill få potentiella köpare att tro att de snart har ett ordentligt utbud av elbilar, i hopp om att köparna inte ska rusa iväg och slå till på bilar från en uppstickare."
"Det kanske också är så att jättarna vill få potentiella köpare att tro att de snart har ett ordentligt utbud av elbilar, i hopp om att köparna inte ska rusa iväg och slå till på bilar från en uppstickare."
Re: Elbilar från andra tillverkare
Här en länk på ett Audi koncept :
https://www.motor1.com/news/15784/audi- ... rio-debut/
Oj det var visst inte helt färskt - varför följdes det inte upp, så hade Tesla MS haft lite stimulerande konkurrens istället for denna nyhet:
http://www.hngn.com/articles/51073/2014 ... odel-s.htm
Det har bara gått 8år!
https://www.motor1.com/news/15784/audi- ... rio-debut/
Oj det var visst inte helt färskt - varför följdes det inte upp, så hade Tesla MS haft lite stimulerande konkurrens istället for denna nyhet:
http://www.hngn.com/articles/51073/2014 ... odel-s.htm
Det har bara gått 8år!