Miljözoner 2020

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Miljözoner 2020

Inlägg av vigge50 »

Regeringen har nu sagt att de planerar att införa möjlighet för kommuner att sätta upp miljözoner år 2020 av miljözon 2. Detta betyder att alla dieselbilar som inte uppfyller Euro 6 vilket introducerades 1:e september 2015 får köra inom stadsdelen. Vi lär dock få vänta längre innan Miljözon 3 som endast tillåter elbilar, hybrider och vätgas kommer komma upp i städer.

http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... edan-2020/
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Miljözoner 2020

Inlägg av Tjell »

SvD idag (171121):
Bild


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Verdi

Re: Miljözoner 2020

Inlägg av Verdi »

Jag tror det blir väldigt svårt att få igenom några zon 3 i verkligheten. Pratas ju om Gamla Stan som en potentiell zon 3.
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Miljözoner 2020

Inlägg av Tjell »

Så otroligt skönt att ha en bil som är rätt, speciellt nu när jag kört in mitt miljöavtryck (kört >9' mil på 18 mdr).


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Miljözoner 2020

Inlägg av bylund »

Verdi skrev:
Jag tror det blir väldigt svårt att få igenom några zon 3 i verkligheten. Pratas ju om Gamla Stan som en potentiell zon 3.
Ett kraftfullt slag i luften!

Ska man på riktigt gör någon skillnad måste det ju vara ställen med mycket trafik, men det vore ju politiskt självmord.

Skulle man göra Östermalm i Stockholm till elbilszon så skulle det nog säljas en och annan elbil.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Miljözoner 2020

Inlägg av Kulingen »

bylund skrev:
Verdi skrev:
Jag tror det blir väldigt svårt att få igenom några zon 3 i verkligheten. Pratas ju om Gamla Stan som en potentiell zon 3.
Ett kraftfullt slag i luften!

Ska man på riktigt gör någon skillnad måste det ju vara ställen med mycket trafik, men det vore ju politiskt självmord.

Skulle man göra Östermalm i Stockholm till elbilszon så skulle det nog säljas en och annan elbil.
Sedan måste det ju efterföljas, det är ju dubbdäcks förbud på vissa gator i Stockholm men ändå åker bilar med dubbdäck där. Inför en massa mera laddplatser och ge bilar böter ifall om de ställer sig på dessa platser så kommer det lösas på några år tror jag.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Miljözoner 2020

Inlägg av vigge50 »

bylund skrev:
Verdi skrev:
Jag tror det blir väldigt svårt att få igenom några zon 3 i verkligheten. Pratas ju om Gamla Stan som en potentiell zon 3.
Ett kraftfullt slag i luften!

Ska man på riktigt gör någon skillnad måste det ju vara ställen med mycket trafik, men det vore ju politiskt självmord.

Skulle man göra Östermalm i Stockholm till elbilszon så skulle det nog säljas en och annan elbil.
Det hade helt klart ökat försäljningen av elbilar men man ska samtidigt inte glömma alla de som idag köper begangnade bilar idag för 50 000 kr. Jag är ganska säker på att även om alla här inte kan köpa en Model S eller Model X så tillhör en majoritet överklassen så att förbjuda fossilbilar i Stockholm skulle för allmänheten betyda ungefär samma som att alla på detta forumet var tvungna att köpa Model S eller Model X om de ville ha en bil. Med dagens höga priser på elbilar så skulle ett förbjud på fossilbilar minska antalet bilar i Sverige kraftigt och skapa ett rent helvete för en stor del av befolkningen. När det kommer elbilar för 150 000 kr med okej räckvidd så kanske man kan förbjuda försäljningen av fossilbilar men där till att förbjuda användning av fossilbilar kommer ta flera år.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Miljözoner 2020

Inlägg av 12man »

Man skulle kunna förbjuda lastbilar över 3.5 ton i städerna, bara släppa in de större mellan 07-11 och sen bestämma att efter år 2020 måste dessa mindre vara elektriska.
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Miljözoner 2020

Inlägg av bylund »

Jag gillar idén om att inte släppa in nya dieselbilar. Då gör man ett aktivt val när man köper bilen att inte få köra i stadskärnor. Gamla bilar kan få rulla ett tag till. Vill man ta det ett steg längre så diskvalificeras även gamla bilar vid ägarbyte. Det slår såklart mot andrahandsvärdet men det kan ses som en kompromiss.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Miljözoner 2020

Inlägg av chaffis75 »

Kulingen skrev:
bylund skrev:
Verdi skrev:
Jag tror det blir väldigt svårt att få igenom några zon 3 i verkligheten. Pratas ju om Gamla Stan som en potentiell zon 3.
Ett kraftfullt slag i luften!

Ska man på riktigt gör någon skillnad måste det ju vara ställen med mycket trafik, men det vore ju politiskt självmord.

Skulle man göra Östermalm i Stockholm till elbilszon så skulle det nog säljas en och annan elbil.
Sedan måste det ju efterföljas, det är ju dubbdäcks förbud på vissa gator i Stockholm men ändå åker bilar med dubbdäck där. Inför en massa mera laddplatser och ge bilar böter ifall om de ställer sig på dessa platser så kommer det lösas på några år tror jag.
Smart tänkt, om inte annat är detta ett sätt att få folk att efterleva förbudet för fossil bilar. Bara att sätta laddare på alla p-platser i gamla stan, skylta ett de endast är för laddning och sedan kan man dela ut botar till alla som inte laddar :D 8-)
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Miljözoner 2020

Inlägg av LarsL »

Använd tullarna som finns runt städerna. Börja med att dubbla avgiften för fossilbilar. Jätteenkelt att införa och övervaka.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Miljözoner 2020

Inlägg av Bjelke »

LarsL skrev:
Använd tullarna som finns runt städerna. Börja med att dubbla avgiften för fossilbilar. Jätteenkelt att införa och övervaka.
Tänkte precis skriva det, det vore logiskt lixom :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Miljözoner 2020

Inlägg av Remuz »

Det är piskan, sedan behövs moroten också. Tex gratis parkering på gatumark eller något annat fint.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Miljözoner 2020

Inlägg av nek0 »

bylund skrev:
Jag gillar idén om att inte släppa in nya dieselbilar. Då gör man ett aktivt val när man köper bilen att inte få köra i stadskärnor. Gamla bilar kan få rulla ett tag till. Vill man ta det ett steg längre så diskvalificeras även gamla bilar vid ägarbyte. Det slår såklart mot andrahandsvärdet men det kan ses som en kompromiss.
Vad då aktivt val? Vi måste vänta några år innan det blir val . Alla kan inte ha elbil. Kan du förstå att alla inte har 900 000kr för en bil eller hemma laddning.
Det finn inte en elbil för sej 300 000 som motsvarar en bensinare för 300 000kr .Det är på väg men vi är inte framme än :( .
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Miljözoner 2020

Inlägg av nek0 »

chaffis75 skrev:
Kulingen skrev:
bylund skrev:
Verdi skrev:
Jag tror det blir väldigt svårt att få igenom några zon 3 i verkligheten. Pratas ju om Gamla Stan som en potentiell zon 3.
Ett kraftfullt slag i luften!

Ska man på riktigt gör någon skillnad måste det ju vara ställen med mycket trafik, men det vore ju politiskt självmord.

Skulle man göra Östermalm i Stockholm till elbilszon så skulle det nog säljas en och annan elbil.
Sedan måste det ju efterföljas, det är ju dubbdäcks förbud på vissa gator i Stockholm men ändå åker bilar med dubbdäck där. Inför en massa mera laddplatser och ge bilar böter ifall om de ställer sig på dessa platser så kommer det lösas på några år tror jag.
Smart tänkt, om inte annat är detta ett sätt att få folk att efterleva förbudet för fossil bilar. Bara att sätta laddare på alla p-platser i gamla stan, skylta ett de endast är för laddning och sedan kan man dela ut botar till alla som inte laddar :D 8-)
+1
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Miljözoner 2020

Inlägg av bylund »

nek0 skrev:
bylund skrev:
Jag gillar idén om att inte släppa in nya dieselbilar. Då gör man ett aktivt val när man köper bilen att inte få köra i stadskärnor. Gamla bilar kan få rulla ett tag till. Vill man ta det ett steg längre så diskvalificeras även gamla bilar vid ägarbyte. Det slår såklart mot andrahandsvärdet men det kan ses som en kompromiss.
Vad då aktivt val? Vi måste vänta några år innan det blir val . Alla kan inte ha elbil. Kan du förstå att alla inte har 900 000kr för en bil eller hemma laddning.
Det finn inte en elbil för sej 300 000 som motsvarar en bensinare för 300 000kr .Det är på väg men vi är inte framme än :( .
Köper man en ny dieselbil är det ett aktivt val. Om man vill ha förbränningsmotor finns andra alternativ med t ex ottomotorer. De är väl fortfarande billigare än dieselmotorer?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Miljözoner 2020

Inlägg av Teslaspolen »

nek0 skrev:
bylund skrev:
Jag gillar idén om att inte släppa in nya dieselbilar. Då gör man ett aktivt val när man köper bilen att inte få köra i stadskärnor. Gamla bilar kan få rulla ett tag till. Vill man ta det ett steg längre så diskvalificeras även gamla bilar vid ägarbyte. Det slår såklart mot andrahandsvärdet men det kan ses som en kompromiss.
Vad då aktivt val? Vi måste vänta några år innan det blir val . Alla kan inte ha elbil. Kan du förstå att alla inte har 900 000kr för en bil eller hemma laddning.
Det finn inte en elbil för sej 300 000 som motsvarar en bensinare för 300 000kr .Det är på väg men vi är inte framme än :( .
Motsvarar väl det mesta förutom räckvidd? Men det är en sidonotering bara.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Miljözoner 2020

Inlägg av nek0 »

bylund skrev:
nek0 skrev:
bylund skrev:
Jag gillar idén om att inte släppa in nya dieselbilar. Då gör man ett aktivt val när man köper bilen att inte få köra i stadskärnor. Gamla bilar kan få rulla ett tag till. Vill man ta det ett steg längre så diskvalificeras även gamla bilar vid ägarbyte. Det slår såklart mot andrahandsvärdet men det kan ses som en kompromiss.
Vad då aktivt val? Vi måste vänta några år innan det blir val . Alla kan inte ha elbil. Kan du förstå att alla inte har 900 000kr för en bil eller hemma laddning.
Det finn inte en elbil för sej 300 000 som motsvarar en bensinare för 300 000kr .Det är på väg men vi är inte framme än :( .
Köper man en ny dieselbil är det ett aktivt val. Om man vill ha förbränningsmotor finns andra alternativ med t ex ottomotorer. De är väl fortfarande billigare än dieselmotorer?
Vänta bara när dom är klara med diesel då kommer partiklarna från bensin :)
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Miljözoner 2020

Inlägg av nek0 »

Teslaspolen skrev:
nek0 skrev:
bylund skrev:
Jag gillar idén om att inte släppa in nya dieselbilar. Då gör man ett aktivt val när man köper bilen att inte få köra i stadskärnor. Gamla bilar kan få rulla ett tag till. Vill man ta det ett steg längre så diskvalificeras även gamla bilar vid ägarbyte. Det slår såklart mot andrahandsvärdet men det kan ses som en kompromiss.
Vad då aktivt val? Vi måste vänta några år innan det blir val . Alla kan inte ha elbil. Kan du förstå att alla inte har 900 000kr för en bil eller hemma laddning.
Det finn inte en elbil för sej 300 000 som motsvarar en bensinare för 300 000kr .Det är på väg men vi är inte framme än :( .
Motsvarar väl det mesta förutom räckvidd? Men det är en sidonotering bara.
Ge mig ett exempel på en elbil för 300 000kr som motsvarar en Ford Mondeo Audi 6 Skoda Superb (skit i räckvidden)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Miljözoner 2020

Inlägg av bylund »

nek0 skrev:
Vänta bara när dom är klara med diesel då kommer partiklarna från bensin :)
Ja, skulle det visa sig alltför illa för lokalmiljön måste vi göra något åt det också. Men att börja med att få bort de sämsta bilarna från de värsta områdena tycker jag är rimligt. På ett sätt som inte drabbar folk som redan sitter med en dieselbil alltför hårt. Detta är ett riktigt problem som måste lösas.

Jag tycker inte att det är ok att köpa en ny dieselbil idag och räkna att man ska få förpesta luften som man vill var man vill.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Miljözoner 2020

Inlägg av nek0 »

bylund skrev:
nek0 skrev:
Vänta bara när dom är klara med diesel då kommer partiklarna från bensin :)
Ja, skulle det visa sig alltför illa för lokalmiljön måste vi göra något åt det också. Men att börja med att få bort de sämsta bilarna från de värsta områdena tycker jag är rimligt. På ett sätt som inte drabbar folk som redan sitter med en dieselbil alltför hårt. Detta är ett riktigt problem som måste lösas.

Jag tycker inte att det är ok att köpa en ny dieselbil idag och räkna att man ska få förpesta luften som man vill var man vill.
Väntar förfarande på svaret :)
Tycker inte man ska straffa kunderna. Vi vet inte vad vi för det kan vi inte kontrollera . Straffa istället de som ljuger. Skriver Skoda att min Superb slänger 117g CO2 så straffa Skodan om det blir 170g CO2.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Miljözoner 2020

Inlägg av bylund »

nek0 skrev:
bylund skrev:
nek0 skrev:
Vänta bara när dom är klara med diesel då kommer partiklarna från bensin :)
Ja, skulle det visa sig alltför illa för lokalmiljön måste vi göra något åt det också. Men att börja med att få bort de sämsta bilarna från de värsta områdena tycker jag är rimligt. På ett sätt som inte drabbar folk som redan sitter med en dieselbil alltför hårt. Detta är ett riktigt problem som måste lösas.

Jag tycker inte att det är ok att köpa en ny dieselbil idag och räkna att man ska få förpesta luften som man vill var man vill.
Väntar förfarande på svaret :)
Tycker inte man ska straffa kunderna. Vi vet inte vad vi för det kan vi inte kontrollera . Straffa istället de som ljuger. Skriver Skoda att min Superb slänger 117g CO2 så straffa Skodan om det blir 170g CO2.
Väntar du på svar från mig? Jag menar att jag har svarat på frågan ”Vad då aktivt val?”.

Jag har inte ens antytt att alternativet till en dieselbil måste vara en elbil för 900 000.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 972
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Miljözoner 2020

Inlägg av Generalbogge »

nek0 skrev:
bylund skrev:
nek0 skrev:
Vänta bara när dom är klara med diesel då kommer partiklarna från bensin :)
Ja, skulle det visa sig alltför illa för lokalmiljön måste vi göra något åt det också. Men att börja med att få bort de sämsta bilarna från de värsta områdena tycker jag är rimligt. På ett sätt som inte drabbar folk som redan sitter med en dieselbil alltför hårt. Detta är ett riktigt problem som måste lösas.

Jag tycker inte att det är ok att köpa en ny dieselbil idag och räkna att man ska få förpesta luften som man vill var man vill.
Väntar förfarande på svaret :)
Tycker inte man ska straffa kunderna. Vi vet inte vad vi för det kan vi inte kontrollera . Straffa istället de som ljuger. Skriver Skoda att min Superb slänger 117g CO2 så straffa Skodan om det blir 170g CO2.
Vill du undvika att bli "straffad" enligt de nya förslagen, så finns det många alternativ.
Listar dem i den ordning jag tycker är bäst.
1. Köp elbil
2. Köp PHEV (utan dieselmotor)
3. Köp etanolbil eller gasbil
4. Köp bensinbil

KÖP INTE
Skoda diesel (eller någon annan diesel heller)

Det har ju varit hyfsat välkänt enda sedan 80-talet att diesel har skadlig påverkan på närmiljön. Sedan att Skoda och andra biltillverkare säger annat, har mer ekonomisk bakgrund.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Miljözoner 2020

Inlägg av nek0 »

bylund skrev:
nek0 skrev:
bylund skrev:
nek0 skrev:
Vänta bara när dom är klara med diesel då kommer partiklarna från bensin :)
Ja, skulle det visa sig alltför illa för lokalmiljön måste vi göra något åt det också. Men att börja med att få bort de sämsta bilarna från de värsta områdena tycker jag är rimligt. På ett sätt som inte drabbar folk som redan sitter med en dieselbil alltför hårt. Detta är ett riktigt problem som måste lösas.

Jag tycker inte att det är ok att köpa en ny dieselbil idag och räkna att man ska få förpesta luften som man vill var man vill.
Väntar förfarande på svaret :)
Tycker inte man ska straffa kunderna. Vi vet inte vad vi för det kan vi inte kontrollera . Straffa istället de som ljuger. Skriver Skoda att min Superb slänger 117g CO2 så straffa Skodan om det blir 170g CO2.
Väntar du på svar från mig? Jag menar att jag har svarat på frågan ”Vad då aktivt val?”.

Jag har inte ens antytt att alternativet till en dieselbil måste vara en elbil för 900 000.
Nej inte från dig, kanske var jag lite otydlig. Förlåt om du kände dig träffad .
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Miljözoner 2020

Inlägg av vigge50 »

Teslaspolen skrev:
nek0 skrev:
bylund skrev:
Jag gillar idén om att inte släppa in nya dieselbilar. Då gör man ett aktivt val när man köper bilen att inte få köra i stadskärnor. Gamla bilar kan få rulla ett tag till. Vill man ta det ett steg längre så diskvalificeras även gamla bilar vid ägarbyte. Det slår såklart mot andrahandsvärdet men det kan ses som en kompromiss.
Vad då aktivt val? Vi måste vänta några år innan det blir val . Alla kan inte ha elbil. Kan du förstå att alla inte har 900 000kr för en bil eller hemma laddning.
Det finn inte en elbil för sej 300 000 som motsvarar en bensinare för 300 000kr .Det är på väg men vi är inte framme än :( .
Motsvarar väl det mesta förutom räckvidd? Men det är en sidonotering bara.
Om mu en elbil kostar ungefär som motsvarande fossilrik men bara kortare räckvidd, kan du då förklara vad som gör en Renault Zoe värd de dubbla jämfört med Clio eller eGolf värd det dubbla mot en vanlig Golf? Om eGolf kostat 200 000 istället för 400 000 så hade nog försäljningen varit betydligt högre. Även om du får 40 000 kr tillbaka så räcker 160 000 kr till väldigt mycket bensin och service.
Skriv svar