Nya Nissan Leaf

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Teslaspolen »

chaffis75 skrev:
Teslaspolen skrev:

Fungerar om man har en bil som följer EU standard. Dock vad vi vet än så länge så tönker Nissan vara krångliga och köra vidare på sina icke-standarder, dvs Typ-1 och CHAdeMO istället för en kombo Typ-2 och CCS.

Ibland sitter dock äldre laddare med bara CCS/CHAdeMO och sedan en Typ-2 uttagsstolpe bredvid. Då kan man ha med egen sladd och nytja en snabbare ombordsladdare.
Jag har för mig man sett någonstans att de blir Typ2 uttag + chademo. Typ2 med CCS vore ju bäst men Typ 2 med chademo vid sidan är väl helt ok.

EDIT: dvs för Europa
Ja så passar den där Tesla passar idag med andra ord. Det får väl anses som Ok.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Zalman3 »

6,6kw laddare blir standard i Norge.

Nye NISSAN LEAF
Priser og spesifikasjoner

Innebygd lader, kW 6,6
Hurtiglader, kW 50
https://www.nissan-cdn.net/content/dam/ ... sliste.pdf
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av apkungen »

85or laddar nästan 120kW från 0-20 % SoC eller något sådant. De andra packen laddar långsammare.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Gustafsson »

apkungen skrev:
85or laddar nästan 120kW från 0-20 % SoC eller något sådant. De andra packen laddar långsammare.
Det gör även den äldre 70D f.ö. Får ca 115-117 kW.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Monark1954 »

Lanseringsversionen 2 ZERO.
Verkar vara väldigt komplett. Har försökt hitta något som saknas i pdf prislistan.
Trodde att backkamera saknas men det finns en "around view monitor" dold under "Intelligent Mobility" funktionen.
Men om det är kamera eller sensorer framgår inte.
Liknade undrar jag vad filbytesvarnaren gör, styr den eller bara varnar.
Innehållet i paketets ljudsystem?
Blir klart spännande när någon kompetent forummedlem får provköra några dagar.
En e-golf med liknade spec är nära 100.000 dyrare.
Om de funkar likvärdigt tar väl fram till närmare sommaren att utröna.
Köper nog hellre dyrt och provat, dvs. E-golf.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Bjelke »

Blev uppringd nyss av Hedin bil, dom ville sälja en Nissan 30kWh för 369tkr :lol: :lol: :lol:
Lycka till med det sa jag...
Dom kunde även tänka sig att byta in min för typ 70tkr (har gått lite knappt 8000mil)... Imponerande....not...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Limbster »

Monark1954 skrev:
Om de funkar likvärdigt tar väl fram till närmare sommaren att utröna.
Köper nog hellre dyrt och provat, dvs. E-golf.
Fast Leaf är ju klart mer beprövad än E-golf.
nöjd med min Ampera tillsvidare
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av chaffis75 »

Bjelke skrev:
Blev uppringd nyss av Hedin bil, dom ville sälja en Nissan 30kWh för 369tkr :lol: :lol: :lol:
Lycka till med det sa jag...
Dom kunde även tänka sig att byta in min för typ 70tkr (har gått lite knappt 8000mil)... Imponerande....not...
70kkr för den gamla, oj vilket skambud... Jag ska komma ihåg de den dagen vi ska avsluta vår leasing och vi får ett pris för att köpa ut den.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Bjelke »

chaffis75 skrev:
Bjelke skrev:
Blev uppringd nyss av Hedin bil, dom ville sälja en Nissan 30kWh för 369tkr :lol: :lol: :lol:
Lycka till med det sa jag...
Dom kunde även tänka sig att byta in min för typ 70tkr (har gått lite knappt 8000mil)... Imponerande....not...
70kkr för den gamla, oj vilket skambud... Jag ska komma ihåg de den dagen vi ska avsluta vår leasing och vi får ett pris för att köpa ut den.
Men att försöka sälja den förra generationens Leaf till fullt pris dagen efter att den nya har visats och finns att beställa
till i princip samma pris är ju bara helt sjukt lixom... Snudd på bedrägeri skulle jag påstå. Jag sa att kan du få 300kkr
för den så har du gjort det bra, jag tror inte att jag skulle slå till ens till det priset...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av chaffis75 »

Ja även de är ju galenskap... Gamla leaf känns väldigt ointressant nu och bara ett lägre pris kan få den såld nu.
Vi är dock väldigt sugna på att köpa ut vår leasade men beror såklart på priset, jag ser de som att alla gamla har gått ner ett antal tusen bara för de finns en ny modell nu.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Bjelke »

Lustigt nog så verkar flera på blocket ha blivit sålda senaste veckan, känns som att det låg minst dubbelt så
många där för typ en vecka sedan... Antar att dom som var till salu ville få dom sålda innan nya visades...
Borde gå att göra en bra deal på dom nya på lager nu iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Monark1954 »

Limbster skrev:
Monark1954 skrev:
Om de funkar likvärdigt tar väl fram till närmare sommaren att utröna.
Köper nog hellre dyrt och provat, dvs. E-golf.
Fast Leaf är ju klart mer beprövad än E-golf.
Det är alla nya funktioner i nya Leafen som är obeprövade.
I försäljningsmaterialet låter de jättebra men jag skulle vilja få en som kan jämföra med Tesla och E-Golf att ge sin syn.
Nissan verkar bra på marknadsföring, deras paketpris verkar ha siktat på alla tillval för en E-Golf och inkluderat dem till ett mycket bra pris. Det jag är rädd för exemplet med heldämpade skyddsskor, en klisterlapp fram och bak på sulan så är skon heldämpad. Vill på inget sätt påstå att så är fallet men Nya Leafen men försäljningsmaterialet saknar viktiga fakta.

Nya E-Golfen finns på gatorna och är provad och den har en mängd funktioner som saknas i "gamla" Leafen.
"Gamla" Leafen har vi nu leasat i 1.5 år. Det vi saknat i den finns i nya E-Golfen men det säger inget hur bra nya Leafen är.
Reducerad laddhastighet i Leafen vid landsväg och upprepad snabbladdning är väl beprövat även att Golfen är bättre på just den punkten. Känns viktigare i Nya Golf och Leaf då det är enklare att ge sig iväg på en längre resa med längre räckvidd.
Leafens enfasladdning mot Golfens tvåfas blir viktigare nu när bägge har större batterier.
Golfens högre krocksäkerhetsbetyg jämfört med Leafen är även väl beprövat.
Men hur bra fungerar Nya Leafens alla säkerhetsfunktioner som att bromsa för framförvarande bil och fotgängare, varna för att passera mittlinjer eller hjälper den till att styra mm.? Det måste provas av någon som kan motsvarande funktioner i Teslan så jag kan jämföra.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Limbster »

Den gamla Leaf hade väl högsta betyg på krocktest, märkligt att skriver att golf är en säkrare bil med sådan säkerhet. Det går lixom inte att få mer än 5 stjärnor. Tror nog det snarare är WV som är bra på att sälja bilar :D Golf var förövrigt den bäst sålda bilen i Sverige förra året. Inget fel på att du verkar gilla e-golfen men du kommer med helt felaktiga hittepå. Ta med de riktiga argumenten vid dit val av bil som exempelvis 2 fas laddning eller jag gillar en Tysk, riktigt lågt luftmotstånd mm :D

Nissans ProPilot låter väldigt lovande och helt klart vill man se vad det går för och jämföra med övriga.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av LarsL »

Monark1954 skrev:
Reducerad laddhastighet i Leafen vid landsväg och upprepad snabbladdning är väl beprövat även att Golfen är bättre på just den punkten. Känns viktigare i Nya Golf och Leaf då det är enklare att ge sig iväg på en längre resa med längre räckvidd.
Om jag förstått rätt så saknar e-Golf också batteri kylning? Men VW har varit smarta nog att inte visa temperaturen, så kunden behöver inte oroa sig. Laddhastigheten sjunker inte heller eftersom e-Golf redan från början ligger lågt. Smarta VW trix för att framstå som bättre? Kanske? Jag litar inte alls på det bolaget.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av mati »

Vi valde e-Golfen eftersom den finns att beställa nu. Dessutom är Golf en beprövad bil. Inte med eldrift, men allt annat är väl beprövat. Den ger mycket hög kvalitetskänsla, den är extremt genomtänkt, och det finns en anledning att den är populär. Golfen byggs i sjunde generationen sedan 1974 och den är den bäst säljande bilen i många länder. Därmed vill jag inte på något vis säga att Leaf är dålig, tvärtom så är japanska bilar enligt min erfarenhet mycket driftsäkra. Jag hade lika bra kunnat tänka mig en Leaf2, men Nissan-handlaren visade noll intresse att ens prata med mig. Dessutom finns Leaf2 inte att provköra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av PoloPrinsen »

Vill inte påstå nått om Nissan, för jag har ringa erfarenhet av deras bilar och deras säljare/service, men vw;s organisation o produkter har jag haft tillräckligt med att göra för att komma med påståendet att bilarna må,vara riktigt bra byggda i fabriken (inklusive obra fusket iofs), medans all form av reparation/service/kundkontakt här i borås (toveks) har varit såpass dåligt så jag kommer aldrig mera att ha att göra med den firman framöver.

Jag dubbelkollade nyss kartan och du har ju flera vw verksräder runtom Götene så förmodligen inte så intressant för din del men om du bott i boråstrakten så hade jag avrått från vw. Om man nu inte kan med att alltid ha all kontakt med allt vwrelaterat i en annan stad såklart.

Nej nu mår jag illa av gamla "vw-inkompetens minnen" som dök upp, blä! Som tur är så var jag på provkörning av Tesla igår så jag får påminna mig lite extra om den fantastiska upplevelsen och njuta resten av denna dagen med dess intryck istället, mycket fina bilar och både trevliga och pålästa säljare/demokillar!!!
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av mati »

Jag har också hört och läst om lite blandade och oftast mindre bra upplevelser med VW-verkstäderna, men som sagt, det var faktiskt bara de som visade intresse och som ville sälja en elbil till oss. Jag har egentligen varit inne på en Zoe, men den bilen jag fick prova var nåt fel på. Den laddade bara på två faser och med bara halva strömmen, och den var extremt el-törstig under körning. Bilia visade inget intresse att åtgärda det. De hade ingen i verkstaden som visste nånting om elbilar överhuvudtaget och de var bara allmänt besvärade av min blotta existens.
Hyundai-återförsäljaren i Skövde visade med hela sitt kroppsspråk att han tyckte att vi inte var riktigt kloka. Han menade på att Ioniq var väldigt udda och man skulle satsa på deras vätgasbil istället. Äh, what?? Lidbil, där jag ville provköra ytterligare en Zoe, påstod bestämt att de inte hade en bil att provköra. Eller jo, det fanns en, men den var upptagen. Trots upprepade påtryckningar från min sida, både på telefon och på plats, återkom de aldrig någonsin.
Nissan i Vara sa bara att de visste inget. De hade ingen information om Leaf2 och när jag frågade när de kunde tänka sig veta nåt så visste de inte det heller. Jag hade förväntat mig nånting i stil med att han skulle be om att få återkomma till mig så fort han hade mer information. Men nej, inget sånt. Jag frågade om jag fick ringa igen, lite skämtsamt så, och det fick jag lov att göra. Men det märktes att han var totalt ointresserad. Nej tack.
Toveks bil i Lidköping hade ingen bil heller. Men de lovade att ta hem en bil för oss. De hämtade en bil från Trollhättan som vi fick köra i hela fyra dagar. Man kan säga vad man vill, men det kändes riktigt bra. Jag kan iofs inte säga nånting om själva servicen i verkstaden, men hittills var mitt intryck riktigt bra. Sen får man väl hoppas att en VW kanske inte behöver se verkstaden så ofta.
Du PP nämner Tesla och den fantastiska upplevelsen att köra den. Och ja, det är en fantastik upplevelse. Men det kan mycket lätt slå om till det motsatta när denna fantastiska bil för över en miljon krånglar och behöver uppsöka service titt som tätt. Ja, servicen är fantastisk hos Tesla. Men å andra sidan är bra service det minsta jag kan förvänta mig när mitt svindyra lyxåk inte fungerar. Det är trevligt att de utan diskussion byter allt från stolar till hela drivlinan. Men det hade varit ännu bättre om det inte hade behövts.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Teslaspolen »

Precis som mati säger så duger det inte att en så pass dyr bil ska krångla. Jag fruktar lite över vad som händer om våran skulle bli på dåligt humör, då ingen har tid att åka hela vägen till Stockholm var och varannan månad; eller knappt ens en gång för den delen. Det är helt enkelt för långt bort. Ännu värre är det så klart för dom som bor ännu längre norröver.
Verdi

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Verdi »

Teslaspolen skrev:
Precis som mati säger så duger det inte att en så pass dyr bil ska krångla. Jag fruktar lite över vad som händer om våran skulle bli på dåligt humör, då ingen har tid att åka hela vägen till Stockholm var och varannan månad; eller knappt ens en gång för den delen. Det är helt enkelt för långt bort. Ännu värre är det så klart för dom som bor ännu längre norröver.
Ja, det borde finnas fler verkstäder. Borde väl komma i och med Model 3?

ps. Törs knappt säga det men min bil hämtas från min uppfart kl 07:15 imorgon och blir sen återlämnad på eftermiddagen/kvällen. Jag tycker det är helt otroligt. Är mycket nöjd med den biten av mitt Tesla-ägande. Det och att min bil faktiskt är helt problemfri än så länge. Är ren kosmetik imorgon, ska få en ny förarstol.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Teslaspolen »

Man kan ju hoppas. Och att inte även dem hamnar i södra halvan av landet även dessa.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
ps. Törs knappt säga det men min bil hämtas från min uppfart kl 07:15 imorgon och blir sen återlämnad på eftermiddagen/kvällen. Jag tycker det är helt otroligt. Är mycket nöjd med den biten av mitt Tesla-ägande. Det och att min bil faktiskt är helt problemfri än så länge. Är ren kosmetik imorgon, ska få en ny förarstol.
Vafan? Hur har du lyckats att få dem att hämta din bil? Det skulle jag också vilja. Jag skulle behöva lämna in min pga ultraljudssensorer som inte fungerar när det regnar (alltså typ aldrig just nu), en vindrutetorkarmotor som börjat låta illa, samt en en del rassel och skrammel som kommer och går lite hur bilen behagar. Kosmetiska saker som slitna säten osv lägger jag inte tid på. Mitt förarsäte ser också ganska slitet ut men det får vara tills den dagen jag ska sälja bilen. Men även de ovannämnda grejerna har jag egentligen inte tid med. Jag kan inte offra en dag var och varannan månad för att lämna in bilen för nånting som har gått sönder. Det går bara inte.
Min sambo har numera bytt riktning totalt. Det var hon som initialt övertalade mig att skaffa en Model S, nu tycker hon i princip bara illa om den. Den lever inte upp till sitt höga pris helt enkelt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Verdi skrev:
ps. Törs knappt säga det men min bil hämtas från min uppfart kl 07:15 imorgon och blir sen återlämnad på eftermiddagen/kvällen. Jag tycker det är helt otroligt. Är mycket nöjd med den biten av mitt Tesla-ägande. Det och att min bil faktiskt är helt problemfri än så länge. Är ren kosmetik imorgon, ska få en ny förarstol.
Vafan? Hur har du lyckats att få dem att hämta din bil? Det skulle jag också vilja. Jag skulle behöva lämna in min pga ultraljudssensorer som inte fungerar när det regnar (alltså typ aldrig just nu), en vindrutetorkarmotor som börjat låta illa, samt en en del rassel och skrammel som kommer och går lite hur bilen behagar. Kosmetiska saker som slitna säten osv lägger jag inte tid på. Mitt förarsäte ser också ganska slitet ut men det får vara tills den dagen jag ska sälja bilen. Men även de ovannämnda grejerna har jag egentligen inte tid med. Jag kan inte offra en dag var och varannan månad för att lämna in bilen för nånting som har gått sönder. Det går bara inte.
Min sambo har numera bytt riktning totalt. Det var hon som initialt övertalade mig att skaffa en Model S, nu tycker hon i princip bara illa om den. Den lever inte upp till sitt höga pris helt enkelt.

Jag tror att det beror på att de som jobbar på servicecentret i Upplands Väsby och bor i Uppsala (verkar vara 2-3 st minst) gärna kör Tesla till jobbet ett par vändor. Nu får teknikern ta hem en lånebil ikväll, som han sen kör till mig, och sen får han tillbaka lånebilen på fredag kväll och får säkert ha den hela helgen. Så det är nog inte så betungande. Tvärtom är det nog rätt populärt "besvär".

Kollade precis på en P85D som jag kanske vill byta till men nu blir jag skrämd av dina rapporter om fel. Min egen bil har varit helt felfri förutom att parkeringssensorerna fram slutade fungera en dag för nån vecka sen. Men sen dess har det aldrig hänt. Min är också närmast helt fri från vindbrus och skrammel i inredningen. Känns, än så länge, som ett bra exemplar. Man kanske borde vara rädd om den? :-)

Och banne mig om inte AP2 blivit mycket bättre också. Nu klarar den nästan hela sträckan som jag brukar testa på utan att studsa mellan linjerna eller gena över mittlinjen. Fick gå in och avbryta en gång bara då det kändes som att den skulle åka ut i spenaten.

Nej nu får jag sluta med att vara så här positiv. :D
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av chaffis75 »

mati skrev:
Verdi skrev:
ps. Törs knappt säga det men min bil hämtas från min uppfart kl 07:15 imorgon och blir sen återlämnad på eftermiddagen/kvällen. Jag tycker det är helt otroligt. Är mycket nöjd med den biten av mitt Tesla-ägande. Det och att min bil faktiskt är helt problemfri än så länge. Är ren kosmetik imorgon, ska få en ny förarstol.
Vafan? Hur har du lyckats att få dem att hämta din bil? Det skulle jag också vilja. Jag skulle behöva lämna in min pga ultraljudssensorer som inte fungerar när det regnar (alltså typ aldrig just nu), en vindrutetorkarmotor som börjat låta illa, samt en en del rassel och skrammel som kommer och går lite hur bilen behagar. Kosmetiska saker som slitna säten osv lägger jag inte tid på. Mitt förarsäte ser också ganska slitet ut men det får vara tills den dagen jag ska sälja bilen. Men även de ovannämnda grejerna har jag egentligen inte tid med. Jag kan inte offra en dag var och varannan månad för att lämna in bilen för nånting som har gått sönder. Det går bara inte.
Min sambo har numera bytt riktning totalt. Det var hon som initialt övertalade mig att skaffa en Model S, nu tycker hon i princip bara illa om den. Den lever inte upp till sitt höga pris helt enkelt.
Mati, jag har upptäckt att du har blivit lite negativ till din Tesla på senare tid, jag tycker de är bra att man kan få en lite nyanserad bild av tesla ägandet vilket jag tycker du ger. Allt är inte bara perfekt vilket känns helt normalt... Med för höga förväntningar så kommer man ju bli besviken, bättre med realistiska förväntningar.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av LarsL »

Det är inget tvivel att e-Golf har en bättre upplevd kvalitet. Men det jag för min del ifrågasätter är om det är värt prisskillnaden.
Den faktiska kvalitén på Leaf är tillräckligt bra för att slippa kontakt med verkstad.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Nya Nissan Leaf

Inlägg av mati »

chaffis75 skrev:
Mati, jag har upptäckt att du har blivit lite negativ till din Tesla på senare tid, jag tycker de är bra att man kan få en lite nyanserad bild av tesla ägandet vilket jag tycker du ger. Allt är inte bara perfekt vilket känns helt normalt... Med för höga förväntningar så kommer man ju bli besviken, bättre med realistiska förväntningar.
Din observation är korrekt. När jag bytte bil i våras var det först och främst för att få ner månadskostnaden iom att jag leasar den nya bilen. Men jag hoppades även att nya bilar är bättre än gamla. Min förra bil var inte helt problemfri, fast den gick bra till sist när alla problem var åtgärdade. Nu känns det som man har börjat från ruta ett igen. Ett klart nerköp, utan tvivel. Det finns tex inget som är värre än en bil som skramlar hela tiden. Det förstör hela upplevelsen.
Jag hade dessutom läst på flera ställen att nya bilar är bättre ljudisolerade. Det är fel. Min bil låter som om dörrarna inte stänger ordentligt. Det verkar vara så by design. Den kassa autopiloten är bara droppen som jag iofs får skylla mig själv för. Jag hade kunnat köpa en annan bil utan AP. I sin helhet är denna bilen sämre än den gamla och det är klart att det inte är så roligt. Det är inte det man förväntar sig och då är det svårt att hitta det positiva som naturligtvis finns.
Det finns faktiskt en viss risk att e-Golfen vi får på våren inte kommer att ersätta fossilbilen utan att det är Teslan som får lämna oss istället. Det var någon slags ögonöppnare att få köra e-Golfen. En tyst bil som inte skramlar och som inte släpper in en massa vägljud. Till en bråkdel av priset. Det är värt en funderare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar