Honda Urban EV Concept

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Honda Urban EV Concept

Inlägg av Legato »

bylund skrev:
Varför så konfrontativ? Legato skrev ju bara att det är totalkostnaden som är relevant, inte bara inköpspriset, och att Teslan ändå skulle vara dyrare. Varför skulle man inte tro på det?
Lol, ja det var verkligen ett utbrott över något jag trodde var självklart för de allra flesta :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Honda Urban EV Concept

Inlägg av Legato »

nek0 skrev:
bylund skrev:
Varför så konfrontativ? Legato skrev ju bara att det är totalkostnaden som är relevant, inte bara inköpspriset, och att Teslan ändå skulle vara dyrare. Varför skulle man inte tro på det?
Legato skrev "Jag hoppas du håller med om att det är helt ointressant att titta på inköpspriset"
Hur kan man tro på detta? Inköpspriset är orsaken att det inte blir många privatköpta MS. Har jag fattat rätt?
Jag byter bil efter 3-4 år eller 10 000 mil. Hur mycket blir totalkostnaden på en MS efter 3-4 år. Hur många klarar detta privat?
"Tro på"? Det är inget att tro på eller inte tro på, det är ju fakta att det är totalkostnaden (där inköpskostnaden är en komponent) inte enbart inköpskostnaden som är det intressanta.

Jag skrev också att totalkostnaden blir högre på Model S än Skodan. Jag la inga värderingar i detta utan konstaterade bara fakta. Varför fakta får dig att gå bananas vet inte jag.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Honda Urban EV Concept

Inlägg av Svenssons »

nek0 skrev:
"Jag tror inte det kommer dröja så lång tid innan vi ser begagnade Teslor för runt 350kkr".
Jag byter bil efter 3 år bryr mig inte om 8 år gammal Tesla (degraderade batterier och allt slitet i den )

"Model S har sedan större lastutrymme än Skoda Superb (745l+150l)"
Tesla MS Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 296, längd 498, bredd 196, höjd 145, spårvidd f/b 166/170. Markfrigång 12-16. Tjänstevikt 2 339, maxlast 381. Bagagevolym (VDA-liter) bak 750-1 645 liter, fram 84 liter.

"jämfört med 633l,"
Skoda superb kombi Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 284, längd 486, bredd 186, höjd 148, spårvidd f/b 158/157. Markfrigång 15. Tjänstevikt 1 635, maxlast 640, max släpvagnsvikt 2 200. Tank 66 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 660-1 950 liter.

Man kan vinkla saker hur man vill men jag tycker att det är bättre ta det som det är .
Jag tog det som det är också. Volymen för Model S som jag nämnde gäller äldre modell vilket det var som jag nämnde i början. Det är därför det är den större frunken på 150 liter. Måttet för Skoda Superb tog jag från deras hemsida som anger 633 liter:
Combi-versionen har ett lastutrymme på hela 633 liter eller 1 865 liter med nedfällt baksäte.
http://www.skoda.se/models/hotspotdetai ... 34c8dcc7c2

Det var alltså ingen vinkling alls utan "som det är". Model S har större bagagevolym än Superb när man inte har fällt sätena och Superb har lite större efter att man fält sätena.

Visst är Tesla dyrare men sedan är det en bil i en helt annan klass än Skodan.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3245
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Honda Urban EV Concept

Inlägg av Niklas Z »

nek0 skrev:
bylund skrev:
Varför så konfrontativ? Legato skrev ju bara att det är totalkostnaden som är relevant, inte bara inköpspriset, och att Teslan ändå skulle vara dyrare. Varför skulle man inte tro på det?
Legato skrev "Jag hoppas du håller med om att det är helt ointressant att titta på inköpspriset"
Hur kan man tro på detta? Inköpspriset är orsaken att det inte blir många privatköpta MS. Har jag fattat rätt?
Jag byter bil efter 3-4 år eller 10 000 mil. Hur mycket blir totalkostnaden på en MS efter 3-4 år. Hur många klarar detta privat?
Eftersom Model S har haft ett väldigt starkt andrahandsvärde så blir kostnaden inte så jätteblodig, men som privatköpare så måste man givetvis kunna binda det kapital som inköpspriset kräver.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Honda Urban EV Concept

Inlägg av Svenssons »

nek0 skrev:

Skoda superb kombi MY2018 tdi 150 DSG har 660 liter och 640 kg maxlast
Jag vet att Tesla är i en helt annan klass
Jag vet att Elon tar extra pengar för att bygga SuC.
Jag vet också att det inte är fler än 10% privatägda Teslor i Sverige.
Ni som påstår att inköpspriset är oviktig varför köper ni inte privat sina Teslor?
Jag tycker att alla kostnader räknas och jag kan inte räkna hem en MS fast jag önskar jag kunde..
Vi som inte har egna företag måste vänta tills priserna kommit ned till lite humanare nivåer.
Jag använde Skodas egna uppgifter från deras hemsida. Uppgifter som de upprepar på flera sidor som t.ex. även denna:
http://www.skoda.se/models/superb/utrymme
Superb.png
Det är väl ingen som anser att inköpspriset är oviktigt? Tvärt om har ju alla här tagit upp det.

Själv har jag köpt min Model X helt privat med privata pengar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Honda Urban EV Concept

Inlägg av Svenssons »

nek0 skrev:
Jag använder mitt registreringsbevis :)
Legato skrev "Jag hoppas du håller med om att det är helt ointressant att titta på inköpspriset"
Grattis till en fin bil . Jag skrev aldrig att ingen köper en ny Tesla privat.
Du tillhör minoriteten. Eller hur?

https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/PLJ806
Jag kan ju inte veta vad du har för regnummer utan får gå på vad som står på Skodas hemsida. Räknas detta då som att jag vinklar uppgifterna? Eftersom jag hänvisade till begagnad Model S så använde jag naturligtvis bagageutrymme för denna modell.

Du tar ju det som Legato skrev ur sitt sammanhang. Detta är vad Legato skrev:
Legato skrev:
Jag hoppas du håller med om att det är helt ointressant att titta på inköpspriset. Det är ju din totala kostnaden som är intressant. En Tesla blir såklart dyrare än en Skoda ändå, men skillnaden är ju långt ifrån den som inköpspriset antyder.
Med tanke på att han direkt efter skrev "Det är ju din totala kostnaden som är intressant." så är det ju rätt självklart att han menar "enbart inköpspriset" i första meningen, dvs "Jag hoppas du håller med om att det är helt ointressant att titta på _enbart_ inköpspriset.". I totalkostnaden ingår ju inköpspriset men även driftskostnader.

Vet inte om jag är i minoritet men antagligen just nu. Det blir dock fler begagnade som kommer ut på marknaden vilka antagligen inte köps via företag. Vad jag vet är att jag är en Svenssons!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Honda Urban EV Concept

Inlägg av Jerker »

nek0 skrev:
Jerker skrev:
Jodå, den är visst död, de vet bara inte om det!
Hur kan du veta det?
Har du pratat med Gud?
Nej, men Elon har talat till mig på Twitter. ;)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Honda Urban EV Concept

Inlägg av bylund »

Det är ju ingen som försöker hävda att Model S är en billig bil, och särskilt inte för oss som äger privat, då vi inte får nytta av rabatten på förmånsvärdet. Den vinner inte en match på ren kostnad mot en Skoda.

Värdeminskningen torde bli större med en Model S. Den är rätt lurig, då den har hållits uppe av stigande dollar (då stigande dollar gör att nypriserna gått upp), men då dollarn är på väg ner borde begagnatpriserna också sjunka.
Drivmedel ligger på runt 2-3 kr/mil om man laddar hemma.
Service beror lite på vad man vill lägga på service. Inget krav för garantier, men det kan ju hålla värdet uppe att serva den. Då är det runt 6000 kr/år.
Försäkring varierar, men 5000-15000 kr/år för de flesta.
Skattebefriad de första fem åren, sedan 360 kr/år.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Honda Urban EV Concept

Inlägg av Svenssons »

nek0 skrev:
Tack bylund raka ärliga svar, uppskattas verkligen.
Problemet är just det att vissa här påstår att det är billigare med en MS än en Volvo V70, Att det är snabbare ladda MS batteri än tanka en diesel eller bensin bil och så vidare.
Elbilar har många fina egenskaper varför kan vi inte prata om dem istället för att ljuga och hitta på
Jämförelsen med en Volvo V70 gäller väl Norge där elbilar favoriseras, där kan en V70 vara dyrare eller jämförbar med en Model S vid inköpet vad jag uppfattar det som.

När det gäller jämförelsen med att tanka så är det ju inte en tankningen jämfört med en laddning utan tiden man själv lägger ned på tankning jämfört med laddning under t.ex. ett år. Att sätta i och ta ur laddkabeln hemma där man parkerar bilen tar inte många sekunder per dag. Att en gång i veckan behöva åka förbi macken och sedan betala och vänta på att bilen blir tankad tar flera minuter. Laddningen går alltså snabbare än tankningen sett från detta perspektiv. Vid långresor så är man visserligen tvingad att stanna och ladda och där kan denna tid ta längre än med tankningen men dels kan det ändå gå snabbare med laddning sett över ett år och sedan är frågan om man ändå kanske skulle stanna. Jag har t.ex. barn och varje stopp tar lite tid oavsett om det är laddning eller ej.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Honda Urban EV Concept

Inlägg av Svenssons »

nek0 skrev:

Som sagt det är inga problem att vrida på allt. Vi är många som inte kan ladda hemma och vad gör man då?

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... %A4n+tanka

Vid långresor måste man köra via bestämda ruter och inte som man vill.Har man en annan elbil än Tesla då blir det ännu jobbigare.
Skit samma elbilar är framtiden det är vi överens om :)
Menar du fortfarande att jag vred på sanningen när jag refererade till siffror om Superbs lastutrymme när jag tog dessa uppgifter från Skodas hemsida?

Vad gäller laddning hemma/på jobbet så är detta det sätt som 90-95% av laddningen görs för de flesta med elbil. Denna laddning tar i princip ingen tid för föraren.
Vad gäller laddning hemma så tog jag ju upp detta tidigare i denna tråd som ett svar till dig:
Svenssons skrev:
Håller också med om att det är mycket svårare att motivera elbil om du inte har möjlighet att ladda bilen antingen där du parkerar den när du är hemma eller när du är på jobbet. Detta gäller idag och det kommer gälla i framtiden också. Bor du i villa är det inga problem och allt fler garage för lägenheter får laddmöjlighet så detta problem håller på att bli mindre. Dock ser det mörkare ut för parkering längs med gatan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Honda Urban EV Concept

Inlägg av Svenssons »

nek0 skrev:
Förlåt menade inte dig och skoda bagaget utan ladd tider vs tankning, gledje kalkyler o.s.v.
Vi skall alla gå över till elbilar och tycker att man skall prata om alla inte bara dem som kan ladda hemma. Jag tankar 150meter från min lägenhet och har aldrig väntat en sec. på någon men det är jag många måste köra flera km för att tanka.Det kommer att ta tid innan man kan ladda lika enkelt som man tankar idag.
När jag tankade så behövde inte jag heller ta någon omväg till macken men det är ändå grymt mycket enklare och snabbare att ladda min bil än tanka dieselbilen som jag har. Detta gäller alla elbilar, inte enbart Tesla-bilar. Tesla har dock fördelen att den har längre räckvidd och kan lättare användas för långresor. De dagliga resorna och den dagliga laddningen är dock den samma.

Jag har funderat på att göra två filmer.

En där jag gör följande med gamla bilen:
1. Kör till macken
2. Öppnar tankluckan
3. Kliver ut ur bilen och går till betalning.
4. Stoppar i betalkort, väljer pump och trycker kod.
5. Skruvar upp tanklocket
6. Väljer rätt munstycke och sätter i denna i bilen.
7. Startar tankningen och väntar
8. Fortsätter att väntar och ser hundralapparna surra bort från mig.
9. Sätter tillbaka munstycket när tankningen är klar
10. Skruvar på tanklocket och stänger luckan.
11. Sätter i kortet igen för att få kvitto.
12. Sätter mig i bilen, stänger dörren och kör från macken

Den andra där jag gör följande med Model X:
1. Kliver ut ur bilen och går till laddkontakten
2. Trycker på knappen samtidigt som jag för kontakten till bilen.
3. Sätter i kontakten och går därifrån.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Honda Urban EV Concept

Inlägg av Svenssons »

nek0 skrev:

Du glömde den tredje
Vi tar var sin bil och kör Kalmar-Sarajevo ToR
Vi tar våra barn och bara kör och vilar,tankar,laddar,äter, sover ..... vid behov.
Att långresor kan ta längre tid har jag redan skrivit om i tråden. Det lär dock inte skilja så särskilt mycket i tid och föraren i elbilen kommer att vara mycket mer utvilad och ha mer pengar i plånboken efter resan.

På min senaste resa ToR Kalmar-Stockholm som jag var ensam i bilen så behövde jag stanna en extra gång som bilen inte behövde laddas på. Orsaken till detta var att jag var trött och behövde fylla på mitt "batteri" med liten promenad och frisk luft.

När jag körde ner till Berlin med familjen så var det inte mer än 1 stopp mer än vad vi behövde själva. Ju längre man kör per dag, ju viktigare blir det dock att man stannar och laddar sina egna batterier.

En tredje anekdot var när vi var tre familjer som körde Kalmar-Lallandia Rödby. Vi startade samtidigt, jag körde min Model X och de andra två körde bensinbilar. Vi körde tillsammans till Kristianstad där vi åt frukost och efter det var för sig. Visst, de bägge bensinbilarna kom fram ca 30-40 minuter före oss men då var de hungriga och gick till hamburgerrestaurangen i Lallandia. Vi hade passat på att äta på BK vid Köge samtidigt som bilen laddade och vi blev faktiskt klara för vattenlandet före dem.

För 20 år sedan så körde jag Kalmar-Göteborg utan stopp utan problem enligt mig själv. Idag vill jag inte göra detta oavsett hur långt bilen klarar av att köra. Jag måste stanna och sträcka på benen för att vara en säker förare. Misstänker att jag egentligen behövde stanna även för 20 år sedan...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare
Inlägg: 371
Blev medlem: 15 jul 2016 10:25
Ort: Malmö

Re: Honda Urban EV Concept

Inlägg av Nyren »

Just den typen av långresa är vi ganska många på det här forumet som har gjort, framförallt under den här sommaren. Själv körde jag Malmö-Torrevieja i Spanien (280 mil) under semestern med Teslan, exakt samma sträcka som jag körde året innan i min dieselbil. Vi övernattade två gånger på sträckan och kom fram till hotell och destination vid ungefär samma tid vid båda tillfällena, både med elbil och dieselbil.
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Honda Urban EV Concept

Inlägg av Svenssons »

nek0 skrev:
Jag är själv 50+ och stannar ofta det är ok.
Problemet är att bara Tesla klarar resan till Sarajevo och inte häller Teslan klarar raka vägen dit.
Man får köra via Split i Kroatien .
Idag finns det inte elbilar som vanliga arbetare kan köpa och som klarar den resan.
Därför skrev jag att jag vill ha en bil som klarar 50mil vid -20C som är lika stor som Skoda superb och inte kostar mer en en Skoda superb.
Jag vill lada där jag vill och vill inte betala 1000 000 kr och sen måste planera resan i minsta detalj.
Tänk att man bor i en stad där det inte finns sjukhus som Aneby. Du har kört slut på batteriet när du kommer hem.
Du packar upp bilen och då skadar sig barnet och du måste till sjukhuset. Hur gör man då?
Man måste räkna med att sådant kan hända
Det är inga problem att köra direkt till Sarajevo och det är inte alls nödvändigt att köra via Split. Du måste inte ladda Teslan via Supercharger. Håller med om att Bosnien just nu inte har så många snabbladdare men det går att ladda på alla andra publika laddare där istället och det finns till och med Tesla Destination Charger mellan Zagreb och Sarajevo. Jag körde till Warszawa i maj och jag körde inte via Danmark och Tyskland utan körde via Gdynia och Gdansk. Det finns inte en endaste elbilsladdplats (dvs inte ens destinationsladdare eller enfasladdplats för elbilar) mellan Gdansk och Warszawa vilket komplicerade det hela men gjorde det inte alls omöjligt. Jag gjorde inte heller någon planering ner i minsta detalj för resan ner, resan hem planerade jag inte alls förutom att jag hade kollat upp en laddare på en av ABB:s fabriker. Kör du i nedre halvan av Sverige behöver du egentligen aldrig planera resan, du behöver bara ha lite koll på var laddare finns om det är så att du ska göra en längre resa. Vissa länder som t.ex. Bosnien eller Polen kanske kräver lite mer planering idag men utvecklingen går snabbt, det kommer i princip upp nya laddare varje vecka.

Med en elbil så laddar man bilen när man parkerar den, inte en gång i veckan då man kör till macken. Varje morgon är batteriet färdigladdat och jag kommer ytterst sällan hem "utan" räckvidd (har väl hänt 2-3 gånger att jag kommit hem med mellan 2-4% kvar). Det händer enbart ett fåtal av gångerna som jag har gjort en långresa och då har jag ändå haft kanske en mil räckvidd som minst. Skulle det ändå hända och det är akut så får man naturligtvis ta hjälp från granne. Är det inte akut så får bilen ladda 15-20 minuter hemma innan man kör till sjukhuset. Alla i Aneby har inte bil och eller körkort men de klarar sig ändå. Har man elbil lär man klara situationen bättre.

Själv skulle jag vilja ha en ny elbil för 10 000:- som har 100 mils räckvidd och samma prestanda och köregenskaper som min Model X. Viljan kan man ju alltid ha men om jag enbart levde enligt min egna vilja och aldrig kompromissade så hade jag aldrig ägt en bil, ett hus eller något alls egentligen eftersom jag alltid vill ha lite mer till lite mindre peng... Jag ser helt klart fördelar med en bil med 50 mils räckvidd. Min egna bil har 30 mils räckvidd och jag inser också att detta är fullt tillräckligt för nästan allt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Honda Urban EV Concept

Inlägg av Svenssons »

nek0 skrev:
Hur lång tid tar en sådan direkt resa till Sarajevo???
Bosnien hade 07. 06. 2017. 10:25:00 FYRA (4) laddare och inga snabbladdare.
Jag har råd att köpa en Zoe eller Leaf hur lång tid tar det med någon an de att köra till Sarajevo + att jag är nära 2 meter lång och ingen sätter sig bakom mig i en Zoe eller Leaf
Du måste acceptera att andra tänker och värderar annorlunda.
Jag tycker inte jag skall acceptera att jag köper en bil för över en miljon och gå och be grannen skjutsa mig till sjukhuset.
Ingen vill kasta pengar men skrev mer realistisk 320 000. Så mycket gav jag för min senaste bil.
Du får tycka vad du vill men jag vill ha längre räckvidd, snabbare laddning, laddare överallt och lägre pris på bilarna.
Förresten ingen kör till Sarajevo via Banja Luka
Jag accepterar att andra tänker annorlunda, gör du? Jag ger exempel på lösningar där du verkar tror att det inte är möjligt på annat sätt än det som du föreslår. Skulle ditt hypotetiska fall gälla en avgasbil istället så skulle enda möjligheten vara att be grannen om hjälp, du skulle inte ha möjlighet att fylla på energi i bilen hemma och du skulle ju inte kunna ta dig till bensinstationen. Förutsättningen var ju att du kom hem utan räckvidd och detta gäller ju både avgasbilen och batteribilen. Jag gav 238 000 för bilen innan Model X (Kia Ceed). Min dyraste bil innan Model X var Toyota Rav 4, bilen jag hade innan Kia Ceed.

Vill du inte köra via Banja Luka så är det bara att välja någon av laddarna längs vägen du väljer:
Zagreb-Sarajevo.PNG
Ser ut som lite fler än 4 laddare och då är inte alla laddare med på bilden...

Resan skulle ta under 31 timmar med laddning max 130km/h enligt A Better Routplanner till Zagreb + Google + en laddning vid långsamladdare. Kör du konstant utan stopp skulle resan ta 25 timmar enligt Google men då har du troligen blivit lite galen, är väldigt hungrig och har pissat och skitat ner sätet...
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar