Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Vätgasen kostar 4500kr/tank i Mariestad!

http://mariestadstidningen.se/mariestad ... asbilarnas
Ser inte det i artikeln, har detta strukits?

https://unvis.it/mariestadstidningen.se ... asbilarnas
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
LarsL skrev:
Vätgasen kostar 4500kr/tank i Mariestad!

http://mariestadstidningen.se/mariestad ... asbilarnas
Går inte att läsa. Det är en betal-artikel.
Facebook är lite av ett gatedcommunity... så jag kan inte länka direkt till Mariestads-tisningens inlägg.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Bild

Skärmdump...
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Artikel i media

Inlägg av StefL »

Verdi skrev:
StefL skrev:
Verdi skrev:
perkabolo skrev:
Mmmm... BEV Octavia, med > 30 riktiga mil, min drömbil.
Nu låter du lite som den där radioreklamen för Fiat Tipo. Ingen kan drömma om en Octavia. Ingen. ;)
Min herre insåg förmodligen inte storheten med Volvo 245 heller. Skoda Octavia är i dagens Sverige det närmaste vi kommer en modern version av 245'an sedan Volvo bestämt sig för att bli ett "premiummärke" och sluta bygga bilar för normala människor (läs: privatköpare). Eftersom jag är en praktiskt lagd person värderar jag användbarhet och Octavian är på det området utan konkurrens den bästa bil jag haft - komfortabel, rymlig, driftsäker och med ett pris som man väl idag knappt får "businesspaketet" till en V90 för :lol:
Jodå. Hade själv en XC70 nyligen och det var en förbannat praktisk och oöm bil.
XC70 är (var) ett steg på vägen för Volvo från 245'an och mot V90. Dvs även den är en bil som frångått grundprinciperna för en praktisk bil och där man lagt till en mängd både onödiga och kostsamma designelement och funktioner. Självklart sker det en utveckling på bilområdet i takt med att vårt allmänna välstånd ökar - men för personer som liksom mig inte kan motivera en månadskostnad på 5-6000 för att hålla sig med något så rent praktiskt som en bil när det räcker med halva summan om man väljer en annan (i mitt fall Octavia) ter det sig bara som slöseri med pengar.

Dock - detta är ju ett val man gör, och jag har säkert "kostnadsmässiga skygglappar" på andra områden. (Jag har t.ex. en cykel som totalt kostat närmare hälften av vad bilen kostade när jag köpte den...)
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av vigge50 »

LarsL skrev:
Bild

Skärmdump...
Kostar det 4500 kr att tanka eller är det gratis? Känns som man måste läsa artikeln för att förstå vad de menar.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

vigge50 skrev:
Kostar det 4500 kr att tanka eller är det gratis? Känns som man måste läsa artikeln för att förstå vad de menar.
Som jag fattar det så är det gratis för alla som laddar sina vätgasbilar där. Det är alltså jättemånga bilar som kan ladda, förlåt tanka gratis. Men det kostar kommunen 4500SEK per laddning, förlåt, tankning. (Varför har jag så svårt för det här med att man ska fylla på nånting med en slang...? :roll: )
I praktiken spelar det väl egentligen ingen som helst roll vad det kostar. Jag antar att det är Håkan M som tankar där när han får provköra sin favoritbil. Sen är det väl inte så många fler.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Artikel i media

Inlägg av bat »

Är Håkan klar med sin provkörning? Den skulle väl hålla på lite längre?
widell
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 aug 2016 15:54

Re: Artikel i media

Inlägg av widell »

bat skrev:
Är Håkan klar med sin provkörning? Den skulle väl hålla på lite längre?
Skulle tydligen hålla på 1 år från oktober 2016, så borde väl komma nån slutrapport snart
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

StefL skrev:
XC70 är (var) ett steg på vägen för Volvo från 245'an och mot V90. Dvs även den är en bil som frångått grundprinciperna för en praktisk bil och där man lagt till en mängd både onödiga och kostsamma designelement och funktioner. Självklart sker det en utveckling på bilområdet i takt med att vårt allmänna välstånd ökar - men för personer som liksom mig inte kan motivera en månadskostnad på 5-6000 för att hålla sig med något så rent praktiskt som en bil när det räcker med halva summan om man väljer en annan (i mitt fall Octavia) ter det sig bara som slöseri med pengar.

Dock - detta är ju ett val man gör, och jag har säkert "kostnadsmässiga skygglappar" på andra områden. (Jag har t.ex. en cykel som totalt kostat närmare hälften av vad bilen kostade när jag köpte den...)
Jo jag vet. Men jag gillade det mesta med XC70:n förutom väghållningen, styrningen och drivlinan. Haha. Nä, men jag satt förbannat bekvämt, den hade en bra utrustningsnivå, den var rymlig och praktisk osv.

Det här med dyra cyklar förstår jag inte alls å andra sidan. Det är fortfarande svintråkigt att cykla och om cykeln väger 7 kg eller 11 kg (exempel tagna ur luften, vet inte vad en bra cykel väger) kan inte spela så stor roll i praktiken om man inte tävlar och jagar sekunder.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av vigge50 »

mati skrev:
vigge50 skrev:
Kostar det 4500 kr att tanka eller är det gratis? Känns som man måste läsa artikeln för att förstå vad de menar.
Som jag fattar det så är det gratis för alla som laddar sina vätgasbilar där. Det är alltså jättemånga bilar som kan ladda, förlåt tanka gratis. Men det kostar kommunen 4500SEK per laddning, förlåt, tankning. (Varför har jag så svårt för det här med att man ska fylla på nånting med en slang...? :roll: )
I praktiken spelar det väl egentligen ingen som helst roll vad det kostar. Jag antar att det är Håkan M som tankar där när han får provköra sin favoritbil. Sen är det väl inte så många fler.
Någon här som kan läsa artikeln och förklara siffrorna?
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Artikel i media

Inlägg av 12man »

Siffror, förklara......

Stationens investeringskostnad på 14 miljoner kronor finansierades till största delen med bidrag: EU stod för 5 miljoner kronor, Västra Götalandsregionen 3,9 miljoner kronor och slutligen bidrog Nel Hydrogen (leverantören) med 4 miljoner kronor.

Det är gratis att tanka.

Det kommunala bolaget Vänerenergi ansvarar för driften. För detta utgår inga bidrag.

Kommunen äger två vätgasbilar, totalt finns tre i Mariestad.

Nedan följer kostnader för vätgasstationen mellan februari och augusti månad. Totalt inköp av hydrogen är 500 kilo, varav 222 kilo är tankat.

Antal tankningar: 89

Kostnader
Nitrogen: 27 906 kronor
Hydrogen: 467 912
ADR: 12 426
Hyra: 103 561
Frakt: 47 307

Kostnad per tank (exklusive de 278 kilo hydrogen som fortfarande finns kvar): 4 461 kronor

Källa: Vänerenergi

En typ av elbil som får energi från en bränslecellsstack som matas med vätgas och syre. Enkelt förklarat sker en kemisk process mellan de båda ämnena som bildar elektricitet som därefter lagras i batterier. Utsläppet består av vattenånga.

Det tar cirka tre minuter att tanka fullt och på det kommer en vätgasbil cirka 50 mil.
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Artikel i media

Inlägg av Foluke »

nek0 skrev:
vigge50 skrev:
mati skrev:
vigge50 skrev:
Kostar det 4500 kr att tanka eller är det gratis? Känns som man måste läsa artikeln för att förstå vad de menar.
Som jag fattar det så är det gratis för alla som laddar sina vätgasbilar där. Det är alltså jättemånga bilar som kan ladda, förlåt tanka gratis. Men det kostar kommunen 4500SEK per laddning, förlåt, tankning. (Varför har jag så svårt för det här med att man ska fylla på nånting med en slang...? :roll: )
I praktiken spelar det väl egentligen ingen som helst roll vad det kostar. Jag antar att det är Håkan M som tankar där när han får provköra sin favoritbil. Sen är det väl inte så många fler.
Någon här som kan läsa artikeln och förklara siffrorna?
2015 kostade 1kg vätgasen 80kr

https://www.nyteknik.se/energi/nu-ar-ny ... en-6344599
Bränslecellsbilar kommer bara köras av dem som inte betalar själva, vare sig bil eller bränsle. Enbart institutioner som lever helt på skattepengar! Marknadsmässigt är konceptet dödfött!
Det skall bli intressant att skåda misslyckandet på avstånd. Påminner lite om postens bil, Torven, en gång i tiden.
Model S P85D,
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Alltså.. herregud...

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &start=416
Nettoutsläpp av CO2 WTW i g/km
Tesla Model S -- 274
Toyota Mirai -- 121
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Foluke skrev:
Bränslecellsbilar kommer bara köras av dem som inte betalar själva, vare sig bil eller bränsle. Enbart institutioner som lever helt på skattepengar! Marknadsmässigt är konceptet dödfött!
Det skall bli intressant att skåda misslyckandet på avstånd. Påminner lite om postens bil, Torven, en gång i tiden.
Exakt och det är det som gör mig så upprörd. Vi skattebetalare kommer få finansiera dessa galenskaper.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Artikel i media

Inlägg av TiborBlomhall »

12man skrev:
Antal tankningar: 89

Kostnader
Nitrogen: 27 906 kronor
Hydrogen: 467 912
ADR: 12 426
Hyra: 103 561
Frakt: 47 307

Kostnad per tank (exklusive de 278 kilo hydrogen som fortfarande finns kvar): 4 461 kronor
:shock: :shock: :shock:

89 laddningar av elbil skulle kostat dem som max 100 spänn per laddning (100 kWh) dvs 8900:- allt som allt för hela månaden.

OK dubbla summan, vad vet jag de kanske avbetalar laddboxarna. Ändå en bråkdel av vätgaskalaset.

De kunde till och med ha kunnat köpt en snabbladdare, betalt den cash och kommit billigare undan :roll:
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

TiborBlomhall skrev:
12man skrev:
Antal tankningar: 89

Kostnader
Nitrogen: 27 906 kronor
Hydrogen: 467 912
ADR: 12 426
Hyra: 103 561
Frakt: 47 307

Kostnad per tank (exklusive de 278 kilo hydrogen som fortfarande finns kvar): 4 461 kronor
:shock: :shock: :shock:

89 laddningar av elbil skulle kostat dem som max 100 spänn per laddning (100 kWh) dvs 8900:- allt som allt för hela månaden.

OK dubbla summan, vad vet jag de kanske avbetalar laddboxarna. Ändå en bråkdel av vätgaskalaset.

De kunde till och med ha kunnat köpt en snabbladdare, betalt den cash och kommit billigare undan :roll:
Den största utgiften för de flesta snabbladdare är ju än så länge den fasta kostnaden, alltså nätavgiften. Tankningarna ovan var mellan feb-aug. Alltså 7 månader.. Om man har en snabbladdare under 7 månader får du nog plussa på 30-40k på dom 8900kr för elen. (Kanske en bit mer..)

Men även om man räknar med dom kostnaderna ligger vi fortfarande bara på en femhundring per "tankning" med elbilen. Med fler laddningar går kostnaden ner rätt fort.. men det gör den ju för vätgasen också, även om det fortfarande kommer vara galet dyrt.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Artikel i media

Inlägg av TiborBlomhall »

Elbilen måste inte snabbladdas, du kan lugnt och billigt långsamladda den över natten - något vätgasbilen inte klarar.

Det skulle vara kul att veta hur många av de 89 laddningarna som var tvungna att ske på några minuter - och hur många gånger det egentligen inte var bråttom?
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Nej det är klart.. men om man jämför med en snabbladdare vilket jag fick uppfattningen om att du gjorde.

Men helst sant.. skulle man satsa på stor andel vätgasbilar hade man behövs sånna mackar för alla fyllningar. Svårt att fixa det i garaget under natten...
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

TiborBlomhall skrev:
Elbilen måste inte snabbladdas, du kan lugnt och billigt långsamladda den över natten - något vätgasbilen inte klarar.

Det skulle vara kul att veta hur många av de 89 laddningarna som var tvungna att ske på några minuter - och hur många gånger det egentligen inte var bråttom?
Det är alltid bråttom att tanka en bil, oavsett om det är giftig sörja eller explosiva gaser man fyller på. Förklaringen är enkel, man tankar för att man är tvungen. Tanken är tom och man ska åka nånstans. Man tankar ju inte för att det är trevligt eller för att man inte har nåt annat för sig. Det ska bara gå fort. Och det är äckligt och jobbigt och oftast svinkallt.
Jag vet hur det kändes, jag hade en sådan bil själv. Men det var förr i tiden, innan det fanns möjligheten att fylla på med energi hemma.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av AGCF »

mati skrev:
TiborBlomhall skrev:
Elbilen måste inte snabbladdas, du kan lugnt och billigt långsamladda den över natten - något vätgasbilen inte klarar.

Det skulle vara kul att veta hur många av de 89 laddningarna som var tvungna att ske på några minuter - och hur många gånger det egentligen inte var bråttom?
Det är alltid bråttom att tanka en bil, oavsett om det är giftig sörja eller explosiva gaser man fyller på. Förklaringen är enkel, man tankar för att man är tvungen. Tanken är tom och man ska åka nånstans. Man tankar ju inte för att det är trevligt eller för att man inte har nåt annat för sig. Det ska bara gå fort. Och det är äckligt och jobbigt och oftast svinkallt.
Jag vet hur det kändes, jag hade en sådan bil själv. Men det var förr i tiden, innan det fanns möjligheten att fylla på med energi hemma.
:lol:
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

12man skrev:

Kommunen äger två vätgasbilar, totalt finns tre i Mariestad.

Nedan följer kostnader för vätgasstationen mellan februari och augusti månad. Totalt inköp av hydrogen är 500 kilo, varav 222 kilo är tankat.

Antal tankningar: 89

Kostnader
Nitrogen: 27 906 kronor
Hydrogen: 467 912
ADR: 12 426
Hyra: 103 561
Frakt: 47 307

Kostnad per tank (exklusive de 278 kilo hydrogen som fortfarande finns kvar): 4 461 kronor

Källa: Vänerenergi

En typ av elbil som får energi från en bränslecellsstack som matas med vätgas och syre. Enkelt förklarat sker en kemisk process mellan de båda ämnena som bildar elektricitet som därefter lagras i batterier. Utsläppet består av vattenånga.

Det tar cirka tre minuter att tanka fullt och på det kommer en vätgasbil cirka 50 mil.
Tackar för infon! Detta betyder att snittankningen är på 2,5 kg vilket ger bilen 25 mil (enligt NEDC) i räckvidd. Lär inte vara så många från Stockholm som varit och laddat på den. Skulle stationen enbart ha nyttjats av de tre bilarna i Mariestad så skulle dessa bilar kört 2220 mil på 7 månader. Dvs ca 1270 mil per bil och år. Detta är väl rätt genomsnittligt. Misstänker att laddningarna till största del har gjorts av dessa tre vätgasbilar i Mariestad.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Artikel i media

Inlägg av 12man »

I nyteknik artikeln så står priset 80 sek/kg, Mariestad får betala ca 1000:-/kg, wtf, Markup på 920 per kg, är det så leverantören ska hämta hem sina 4Msek, finns det inga gränser....

Sen vad är slitage/servicekostnaden på "stationen" en laddare måste bytas kontaktdon och kanske kabeln efter 1000 laddsessioner?

Vänerenergi, tur man inte måste vara kund där, hoppas siffrorna sprider sig så ingen annan kommun luras av vätgas säljarna, vad är det jag inte ser här?????
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Artikel i media

Inlägg av TiborBlomhall »

Glöm inte översättningen till bensinsvenska
http://teslaclubsweden.se/hur-man-inte-testar-elbilar/
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av Tjell »

Det är beklämmande att se människor som borde vara opartiska vara så komplett korkade!


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerka »

Ändå en rätt välbalanserad artikel, om man bortser från svamlet med vätgasbilar. Som så ofta går mönstret igen: de med Tesla tycker varken räckvidd eller laddning är några problem medan de med andra elbilar tycker det är jobbigt.

Det jag saknar är en bättre analys: om det är jobbigt med ett litet batteri och krångliga laddnätverk - vore inte då lösningen att bygga bättre laddstationer och bilar med lite större batterier? Nej, då är hela idén med batteribilar dålig och vätgas är lösningen. Den här totala bristen på insikt förstår jag inte.
Skriv svar