Winter 2017/18 is coming!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Verdi

Winter 2017/18 is coming!

Inlägg av Verdi »

Jo jag vet att det finns hundra vinterdäckstrådar redan men nu tar vi nya tag inför årets vinter tycker jag.

Jag är sugen på dubbfria av främst två anledningar. Dels slipper jag ta en kalkylerad risk varje gång jag kör på Kungsgatan i Uppsala (dubbdäcksförbud) och dels så slipper man smattrandet från dubben som dessutom är särskilt påträngande första vintern.

MEN! Jag kör en hel del på mindre krokiga vägar som inte saltas så bra som de stora vägarna. Jag har hört att dubbfria kan vara riktigt halkiga när det är isigt. Hur stort problem är detta?

Jag funderar på att köpa däck till existerande fälgar, 19" slipstream. Är det några problem med att gå från sommardäckens dimension på 245/45-19 till smalare 225/50-19? Skiljer bara 0,64% på rullomkretsen så det borde väl vara ok om inte fälgarna är för breda? Men det är de väl inte? Några andra problem med att välja smalare däck? Bilen är ju väldigt tung. Kanske bredden behövs?

Har sett att Continental erbjuder ContiSilent på sina dubbade däck. Nån som provat om det hjälper mot smattrandet? Skiljer 800:-/däck så det är rätt dyrt. Känns dumt om det inte hjälper på vinterdäck då de ändå är så mjuka/tysta (förutom dubbarna då).

Blir det dubbfria så tänkte jag välja Hakka R2.

Några som testat båda alternativen under liknande omständigheter? Bjelke?
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Winter 2017/18 is coming!

Inlägg av 12man »

Var hittar du 225/50 19 ?
ms 76132 "Eleamore"
Verdi

Re: Winter 2017/18 is coming!

Inlägg av Verdi »

12man skrev:
Var hittar du 225/50 19 ?
Oj, jag antog att det fanns. Det finns alltså inte?
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Winter 2017/18 is coming!

Inlägg av 12man »

Koncept från Continental???
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Winter 2017/18 is coming!

Inlägg av themax »

Verdi skrev:
MEN! Jag kör en hel del på mindre krokiga vägar som inte saltas så bra som de stora vägarna. Jag har hört att dubbfria kan vara riktigt halkiga när det är isigt. Hur stort problem är detta?
[egen preferens]
Jag har kört dubbfritt sedan jag körde min sista Saab V4, nån gång på tidigt 90-tal. Och jag lovar att du kommer kunna åka hela vägen till Yg utan att ha dubbade sulor. Min däckhandlare hävdar bestämt att det bara är i Stockholm det behövs dubbdäck. Där kör folk med korta avstånd och det är vansinnig trafik. Och vi har ju sett vad som händer när det blir lite för mycket snö här. Utan dubb så kan du helt säkert köra hela vägen från Uppsala till Yg, även om du tar genvägen över Kallmyr. :lol:
[/egen preferens]

Andra kan ha andra åsikter, men för att slippa att även denna tråd spårar ur i dubb/dubbfritt, säger jag att det är upp till var och en att bestämma vad som passar :roll:
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Verdi

Re: Winter 2017/18 is coming!

Inlägg av Verdi »

themax skrev:
Verdi skrev:
MEN! Jag kör en hel del på mindre krokiga vägar som inte saltas så bra som de stora vägarna. Jag har hört att dubbfria kan vara riktigt halkiga när det är isigt. Hur stort problem är detta?
[egen preferens]
Jag har kört dubbfritt sedan jag körde min sista Saab V4, nån gång på tidigt 90-tal. Och jag lovar att du kommer kunna åka hela vägen till Yg utan att ha dubbade sulor. Min däckhandlare hävdar bestämt att det bara är i Stockholm det behövs dubbdäck. Där kör folk med korta avstånd och det är vansinnig trafik. Och vi har ju sett vad som händer när det blir lite för mycket snö här. Utan dubb så kan du helt säkert köra hela vägen från Uppsala till Yg, även om du tar genvägen över Kallmyr. :lol:
[/egen preferens]

Andra kan ha andra åsikter, men för att slippa att även denna tråd spårar ur i dubb/dubbfritt, säger jag att det är upp till var och en att bestämma vad som passar :roll:
Det är inte den vägen jag är orolig för. ;) Österbybruk-Forsmark däremot...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Winter 2017/18 is coming!

Inlägg av mati »

Jag körde Hakka R2 förra vintern och jag kommer göra det igen. I början var de lite hala och jag trodde att jag hade gjort en jättetabbe. Men efter några mil var de inkörda och fungerade finfint. Jag körde mycket på både osaltade och oplogade vägar. Här på vischan saltas det inte och plogen kommer när han som kör den känner för det. Det var inga problem. Och då hade jag ändå en bakhjulsdriven P85.
Förresten, att köra men en Tesla som har friktionsdäck på en oplogad väg är nästintill spöklikt. Inget däckljud, knäpptyst.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Winter 2017/18 is coming!

Inlägg av lator »

Hakka R2 är lite väl mjuka om man åker mest på asfalt men fungerar utmärkt på snö. 225/50R19 kan nog bli svårt att hitta...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Winter 2017/18 is coming!

Inlägg av danni »

Jag tvivlar på att ContiSilent-tekniken hjälper sådär värst mycket mot dubbsmatter. Samtidigt lider jag inte så mycket av det. Jag kör dubbat på vintern och är förvånad över hur tyst det ändå är. Det är tråkigt att inte kunna smyga helt ljudlöst i väldigt låga hastigheter, annars tänker jag inte mycket på det. Jag tror ljudet inne i bilen är ungefär lika illa på 21" sommardäck som 19" dubbade.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1489
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Winter 2017/18 is coming!

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Jag har kört både på Nokian R2 och dubbade Nokian 8, både bakhjulsdrivet och AWD, kommer att välja R2 på min nya RWD.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Engen
Teslaägare
Inlägg: 164
Blev medlem: 09 jun 2017 12:02
Ort: Upplands Väsby

Re: Winter 2017/18 is coming!

Inlägg av Engen »

Verdi skrev:
Det är inte den vägen jag är orolig för. ;) Österbybruk-Forsmark däremot...
Jag körde den vägen förra vintern.
Klart nöjd över att jag hade Hakka 8 på V70:in då.
Vissa dagar var den ganska så isig.

Jag tycker inte att Hakka 8 låter så mycket på bar asfalt.
Det blir Hakka 8 eller 9 på min S75D när den väl kommer...
Väntar, väntar, väntar...
MS LR -22/23 Pearl White Next gen - Nöjd!
S75D -17 Deep Blue Metallic - Såld
Verdi

Re: Winter 2017/18 is coming!

Inlägg av Verdi »

Engen skrev:
Verdi skrev:
Det är inte den vägen jag är orolig för. ;) Österbybruk-Forsmark däremot...
Jag körde den vägen förra vintern.
Klart nöjd över att jag hade Hakka 8 på V70:in då.
Vissa dagar var den ganska så isig.

Jag tycker inte att Hakka 8 låter så mycket på bar asfalt.
Det blir Hakka 8 eller 9 på min S75D när den väl kommer...
Väntar, väntar, väntar...
Nä det får nog bli dubbat ändå. De är väl bättre på allt förutom möjligen snö. Fast väljer jag dubbat så kanske det blir Continental istället. Ska läsa lite tester först. Prioriterar lägre ljud framför det absolut högsta greppet. Förr om åren var alltid Continental tystare och mer allround än Nokian. Får se hur det är nu.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Winter 2017/18 is coming!

Inlägg av Bjelke »

Verdi skrev:
Engen skrev:
Verdi skrev:
Det är inte den vägen jag är orolig för. ;) Österbybruk-Forsmark däremot...
Jag körde den vägen förra vintern.
Klart nöjd över att jag hade Hakka 8 på V70:in då.
Vissa dagar var den ganska så isig.

Jag tycker inte att Hakka 8 låter så mycket på bar asfalt.
Det blir Hakka 8 eller 9 på min S75D när den väl kommer...
Väntar, väntar, väntar...
Nä det får nog bli dubbat ändå. De är väl bättre på allt förutom möjligen snö. Fast väljer jag dubbat så kanske det blir Continental istället. Ska läsa lite tester först. Prioriterar lägre ljud framför det absolut högsta greppet. Förr om åren var alltid Continental tystare och mer allround än Nokian. Får se hur det är nu.
Helt rätt ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Winter 2017/18 is coming!

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Verdi skrev:
Jag funderar på att köpa däck till existerande fälgar, 19" slipstream. Är det några problem med att gå från sommardäckens dimension på 245/45-19 till smalare 225/50-19? Skiljer bara 0,64% på rullomkretsen så det borde väl vara ok om inte fälgarna är för breda? Men det är de väl inte? Några andra problem med att välja smalare däck? Bilen är ju väldigt tung. Kanske bredden behövs?
Jag är (Nicke) nyfiken på anledningen till att du vill ha smalare däck.
Vad är bättre med smalare däck?

Jag går själv i funderingar kring nya vinterdäck, men har helt andra förutsättningar än dig.
Jag letar efter "europeiska friktionsdäck" eftersom min bil går till 90% på motorväg med torr asfalt i temperaturer uppåt +10 grader. Förra vintern rullade mina Pirelli Sottozero inte en enda meter på snö. :shock:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Winter 2017/18 is coming!

Inlägg av Bjelke »

Nicke Nyfiken skrev:
Verdi skrev:
Jag funderar på att köpa däck till existerande fälgar, 19" slipstream. Är det några problem med att gå från sommardäckens dimension på 245/45-19 till smalare 225/50-19? Skiljer bara 0,64% på rullomkretsen så det borde väl vara ok om inte fälgarna är för breda? Men det är de väl inte? Några andra problem med att välja smalare däck? Bilen är ju väldigt tung. Kanske bredden behövs?
Jag är (Nicke) nyfiken på anledningen till att du vill ha smalare däck.
Vad är bättre med smalare däck?

Jag går själv i funderingar kring nya vinterdäck, men har helt andra förutsättningar än dig.
Jag letar efter "europeiska friktionsdäck" eftersom min bil går till 90% på motorväg med torr asfalt i temperaturer uppåt +10 grader. Förra vintern rullade mina Pirelli Sottozero inte en enda meter på snö. :shock:
Smalare däck är bättre om det blir snö/modd av samma skäl som vid vattenplaning (samt mindre spårkänsliga men det är inte huvudproblemet vintertid antar jag), kolla in rallybilar tex, speciellt vintertid :)
Har man drivning på framhjulen blir det väl däremot lite mindre intressant med smala däck...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Verdi

Re: Winter 2017/18 is coming!

Inlägg av Verdi »

Nicke Nyfiken skrev:
Verdi skrev:
Jag funderar på att köpa däck till existerande fälgar, 19" slipstream. Är det några problem med att gå från sommardäckens dimension på 245/45-19 till smalare 225/50-19? Skiljer bara 0,64% på rullomkretsen så det borde väl vara ok om inte fälgarna är för breda? Men det är de väl inte? Några andra problem med att välja smalare däck? Bilen är ju väldigt tung. Kanske bredden behövs?
Jag är (Nicke) nyfiken på anledningen till att du vill ha smalare däck.
Vad är bättre med smalare däck?

Jag går själv i funderingar kring nya vinterdäck, men har helt andra förutsättningar än dig.
Jag letar efter "europeiska friktionsdäck" eftersom min bil går till 90% på motorväg med torr asfalt i temperaturer uppåt +10 grader. Förra vintern rullade mina Pirelli Sottozero inte en enda meter på snö. :shock:

Trodde alla visste att vinterdäck ska vara så smala som möjligt. Blir bättre grepp på snö och is och mindre risk för vattenplaning. Däremot lite sämre stabilitet på asfalt.

Hade gärna haft såna däck också men jag ser vinterdäck som en passiv säkerhetsdetalj. Ungefär som säkerhetsbälte. Det räcker om dubbdäcken räddar mig en enda gång för att det ska vara värt alla nackdelar.

Ibland har jag tänkt att man borde ha tre uppsättningar däck. Då kunde man köra centraleuropeiska under hösten och våren när det är kallt på nätterna men varmt och fint på dagarna. Då skulle det räcka med att ha dubbdäcken under 2-3 månader när vintern är som värst.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Winter 2017/18 is coming!

Inlägg av 12man »

Verdi skrev:
Ibland har jag tänkt att man borde ha tre uppsättningar däck. Då kunde man köra centraleuropeiska under hösten och våren när det är kallt på nätterna men varmt och fint på dagarna. Då skulle det räcka med att ha dubbdäcken under 2-3 månader när vintern är som värst.
Haft 3 omgångar sen 2006/7, senaste åren har bara haft dubb på 3-4 veckor, var första decembern med teslan och son med nytt körkort, så go for it
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: Winter 2017/18 is coming!

Inlägg av DSV »

Verdi skrev:
Engen skrev:
Verdi skrev:
Det är inte den vägen jag är orolig för. ;) Österbybruk-Forsmark däremot...
Jag körde den vägen förra vintern.
Klart nöjd över att jag hade Hakka 8 på V70:in då.
Vissa dagar var den ganska så isig.

Jag tycker inte att Hakka 8 låter så mycket på bar asfalt.
Det blir Hakka 8 eller 9 på min S75D när den väl kommer...
Väntar, väntar, väntar...
Nä det får nog bli dubbat ändå. De är väl bättre på allt förutom möjligen snö. Fast väljer jag dubbat så kanske det blir Continental istället. Ska läsa lite tester först. Prioriterar lägre ljud framför det absolut högsta greppet. Förr om åren var alltid Continental tystare och mer allround än Nokian. Får se hur det är nu.
På barmark torde de väl också vara sämre?
Jag har tidigare varit övertygad om att det ska vara dubb och att elbilar inte är riktiga bilar. Kom till insikt om dubb före avgaser men visst beror det på var man bor och åker. Jag kör merparten på barmark/saltat och då är dubbfritt både säkrare och bekvämare vilket mer än väl väger upp turerna på osaltade vägar där man får ta det lite lugnare. När jag ska ut på vischan tar jag med snökedjor men har hittills aldrig behövt använda dem. Stör mig numera lika mycket på dubbljud som motorljud när jag köra andra bilar.
Verdi

Re: Winter 2017/18 is coming!

Inlägg av Verdi »

DSV skrev:
På barmark torde de väl också vara sämre?
Jag har tidigare varit övertygad om att det ska vara dubb och att elbilar inte är riktiga bilar. Kom till insikt om dubb före avgaser men visst beror det på var man bor och åker. Jag kör merparten på barmark/saltat och då är dubbfritt både säkrare och bekvämare vilket mer än väl väger upp turerna på osaltade vägar där man får ta det lite lugnare. När jag ska ut på vischan tar jag med snökedjor men har hittills aldrig behövt använda dem. Stör mig numera lika mycket på dubbljud som motorljud när jag köra andra bilar.
Det där är en så vanlig myt att det inte liknar nånting. :)

Nordiska dubbfria fungerar bra på skrovlig is, packad snö osv eftersom de har djupa sajpningar i klackarna och en mjuk gummiblandning som ska fungera även när det är riktigt kallt så blir de alldeles för lösa och sladdriga på asfalt i plusgrader. Dessutom är mönstret på dubbfria kroniskt dåligt för att evakuera vatten vilket ökar risken för vattenplaning.

Dubbade däck är lite fastare och hårdare då de förlitar sig på dubbarna för fäste på snö och is. De är även bättre på att evakuera vatten. Kort sagt så är dubbade däck bättre på ALLA underlag utom just sträv is/packad snö. Där brukar de vara ungefär lika bra som dubbfria.

Centraleuropeiska dubbfria är nåt helt annat. Det är i princip sommardäck med lite mjukare gummi som inte blir för hårt när det är kallt. (vanliga sommardäck blir för hårda för att fungera bra redan vid ca 5 plusgrader) Centraleuropeiska däcken är dock inte alls bra på snö och is utan är gjorda för asfalt och saltslaskiga vägar. De brukar även vara väldigt mycket stabilare och klarar högre hastigheter. Perfekt för Autobahn men inte lika bra i fjällen...

Nordiska dubbfria har dock några fördelar också. De rullar i regel väldigt lätt och tyst och så kan man köra med gott samvete på gator med dubbdäcksförbud.


Jag skulle säga att det bästa klimatet för nordiska dubbfria är ett kallt och stabilt vinterklimat där det aldrig blir plusgrader och ishalka. Dvs norrlands inland och norra norrland. Centraleuropeiska däck fungerar nog bra i Skåne, på västkusten, i Blekinge, på Öland och Gotland. I mellansverige, södra norrland och på småländska höglandet så borde dubbdäck vara bäst. Typ så tänker jag. :)
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Winter 2017/18 is coming!

Inlägg av Smutt »

Om man ska köra i Värmland bredvid en stor sjö är dom här bra då?
IMG_2280.JPG
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Verdi

Re: Winter 2017/18 is coming!

Inlägg av Verdi »

Smutt skrev:
Om man ska köra i Värmland bredvid en stor sjö är dom här bra då?
Haha. Det mesta funkar nog. Är mycket tycke och smak också.
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: Winter 2017/18 is coming!

Inlägg av DSV »

Verdi skrev:
DSV skrev:
På barmark torde de väl också vara sämre?
Jag har tidigare varit övertygad om att det ska vara dubb och att elbilar inte är riktiga bilar. Kom till insikt om dubb före avgaser men visst beror det på var man bor och åker. Jag kör merparten på barmark/saltat och då är dubbfritt både säkrare och bekvämare vilket mer än väl väger upp turerna på osaltade vägar där man får ta det lite lugnare. När jag ska ut på vischan tar jag med snökedjor men har hittills aldrig behövt använda dem. Stör mig numera lika mycket på dubbljud som motorljud när jag köra andra bilar.
Det där är en så vanlig myt att det inte liknar nånting. :)

Nordiska dubbfria fungerar bra på skrovlig is, packad snö osv eftersom de har djupa sajpningar i klackarna och en mjuk gummiblandning som ska fungera även när det är riktigt kallt så blir de alldeles för lösa och sladdriga på asfalt i plusgrader. Dessutom är mönstret på dubbfria kroniskt dåligt för att evakuera vatten vilket ökar risken för vattenplaning.

Dubbade däck är lite fastare och hårdare då de förlitar sig på dubbarna för fäste på snö och is. De är även bättre på att evakuera vatten. Kort sagt så är dubbade däck bättre på ALLA underlag utom just sträv is/packad snö. Där brukar de vara ungefär lika bra som dubbfria.

Centraleuropeiska dubbfria är nåt helt annat. Det är i princip sommardäck med lite mjukare gummi som inte blir för hårt när det är kallt. (vanliga sommardäck blir för hårda för att fungera bra redan vid ca 5 plusgrader) Centraleuropeiska däcken är dock inte alls bra på snö och is utan är gjorda för asfalt och saltslaskiga vägar. De brukar även vara väldigt mycket stabilare och klarar högre hastigheter. Perfekt för Autobahn men inte lika bra i fjällen...

Nordiska dubbfria har dock några fördelar också. De rullar i regel väldigt lätt och tyst och så kan man köra med gott samvete på gator med dubbdäcksförbud.


Jag skulle säga att det bästa klimatet för nordiska dubbfria är ett kallt och stabilt vinterklimat där det aldrig blir plusgrader och ishalka. Dvs norrlands inland och norra norrland. Centraleuropeiska däck fungerar nog bra i Skåne, på västkusten, i Blekinge, på Öland och Gotland. I mellansverige, södra norrland och på småländska höglandet så borde dubbdäck vara bäst. Typ så tänker jag. :)
Där ser man. Då är jag glad jag gick på den myten så jag fick lära mig att dubbfritt är fullt tillräckligt bra för mig och mycket bekvämare :-) Är nog mycket ljudet av tvärnitande med dubb som gör att man felaktigt ser framför sig hur stål glider på asfalten.
Gjorde mig dock nyfiken och hittade en rapport på VTI https://www.vti.se/sv/Publikationer/Pub ... rda_956515
Dödar mycket riktigt mina fördomar om dubbdäck men ger heller inget stöd för att de skulle vara bättre på våt vägbana. Deras slutsats är att nordiska dubbrfria och dubbade är likvärdiga under de förhållandena.
Verdi

Re: Winter 2017/18 is coming!

Inlägg av Verdi »

DSV skrev:

Där ser man. Då är jag glad jag gick på den myten så jag fick lära mig att dubbfritt är fullt tillräckligt bra för mig och mycket bekvämare :-) Är nog mycket ljudet av tvärnitande med dubb som gör att man felaktigt ser framför sig hur stål glider på asfalten.
Gjorde mig dock nyfiken och hittade en rapport på VTI https://www.vti.se/sv/Publikationer/Pub ... rda_956515
Dödar mycket riktigt mina fördomar om dubbdäck men ger heller inget stöd för att de skulle vara bättre på våt vägbana. Deras slutsats är att nordiska dubbrfria och dubbade är likvärdiga under de förhållandena.

Jo fast det där gällde våt asfalt. Vattenplaning blir ju ett problem först när det står vatten på vägbanan. Inte när den bara är våt. Samtidigt så är det väl kanske inte så vanligt på vintern? Och de dubbfria utvecklas också. Det jag säger kan delvis vara daterat.
Skriv svar