8 SC på Arlanda

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: 8 SC på Arlanda

Inlägg av vigge50 »

TiborBlomhall skrev:
Remuz skrev:
På remoten kommer väl bara taxi med transponder in?
Nädå, jag har flera gånger laddat min Leaf på CHAdeMO-n där. Krångligt att hitta dit men inga bommar eller så. Och CHAdeMO-n är öppen för alla.

Vi får se om Superchargers dyker upp på Tesla-kartan när de blir färdiga.
Så det är ingen här på forumet som kommer hjälpa till och hålla ett öga och möjligtvis testa? ;)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 8 SC på Arlanda

Inlägg av Bjelke »

TiborBlomhall skrev:
Remuz skrev:
På remoten kommer väl bara taxi med transponder in?
Nädå, jag har flera gånger laddat min Leaf på CHAdeMO-n där. Krångligt att hitta dit men inga bommar eller så. Och CHAdeMO-n är öppen för alla.

Vi får se om Superchargers dyker upp på Tesla-kartan när de blir färdiga.
Min gissning är iaf att dom blir öppna vilket skulle gynna Tesla stort om man betänker möjligheterna både för Taxi och
privata :)
Jag skulle lätt erbjuda skjuts till fler än nu om det funkar att ladda där (eller låta ngn bekant skjutsa mig dit och sedan
ta bilen tillbaks hem igen vilket är typ 20 mil i mitt fall, klarar vem som helst av lixom).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: 8 SC på Arlanda

Inlägg av bylund »

Det som talar emot att den blir allmänt tillgänglig är väl att den inte finns med på https://www.tesla.com/sv_SE/findus#/bou ... ame=Europe där de listar framtida planer.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 8 SC på Arlanda

Inlägg av Bjelke »

bylund skrev:
Det som talar emot att den blir allmänt tillgänglig är väl att den inte finns med på https://www.tesla.com/sv_SE/findus#/bou ... ame=Europe där de listar framtida planer.
Jo det har du ju (tyvärr?) rätt i, men vi fortsätter att hoppas :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: 8 SC på Arlanda

Inlägg av joel80 »

De flesta gånger man har bilen till Arlanda står man väl minst nån dag? Eller kör ni många gånger långt för att bara hämta och lämna på Arlanda kanske?
(Jag menar att kanske Taxi har större användning för SuC vid flygplatsen än andra. Speciellt när det nu kommer upp SuC på lämpligt avstånd åt alla håll från Arlanda... bara det finns några bil kvar när ni kommer dit. :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 8 SC på Arlanda

Inlägg av Bjelke »

Jag har skjutsat folk till/från Arlanda och även många jag känner gör lika, bor man en bit bort så är det bil som gäller typ
(inte så gott om tunnelbanor/lokalbussar var tionde minut/pendeltåg här och Taxi blir ju ganska dyrt) och
långt ifrån alla vill ta sin egen bil om det är typ 25 mil att åka (speciellt när man kommer hem efter en lång resa med flyg,
dessutom mitt i natten), och parkeringarna kring Arlanda är det inte alla som litar på (jag tex)...
Jag har faktiskt sagt nej några ggr att skjutsa folk med Teslan dit just pgav av bristen på laddare...

Men självklart har du rätt i att Taxi lär ha allra störst nytta av laddarna... Och att kommer man norrifrån så kommer ju Uppsala funka bra oxo :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: 8 SC på Arlanda

Inlägg av dstr »

Bjelke skrev:
Jag har skjutsat folk till/från Arlanda och även många jag känner gör lika, bor man en bit bort så är det bil som gäller typ
(inte så gott om tunnelbanor/lokalbussar var tionde minut/pendeltåg här och Taxi blir ju ganska dyrt) och
långt ifrån alla vill ta sin egen bil om det är typ 25 mil att åka (speciellt när man kommer hem efter en lång resa med flyg,
dessutom mitt i natten), och parkeringarna kring Arlanda är det inte alla som litar på (jag tex)...
Jag har faktiskt sagt nej några ggr att skjutsa folk med Teslan dit just pgav av bristen på laddare...

Men självklart har du rätt i att Taxi lär ha allra störst nytta av laddarna... Och att kommer man norrifrån så kommer ju Uppsala funka bra oxo :)
Även om man bor nära Arlanda så är kollektivt ett uselt alternativ. För mig tar det nästan 1h och kostar 150:- enkel resa. Med teslan är det 3 mil och tar 19 minuter. Man får intrycket av att dom vill att man tar bilen eftersom det är billigare med fossilbil.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: 8 SC på Arlanda

Inlägg av pegs »

Dom är ju inte med på kartan över superchargers, så man kanske kan gissa att det rör sig om taxi-laddare.
Kan förstå att taxi är ett segment med kunder som Tesla vill satsa lite på.
Dels borde Tesla vara en attraktiv bil för taxi-bolag, dels är dom väl som rullande show-room.

Personligen kunde jag inte bry mig mindre om det är en taxi-chaufför, it-konsult eller dammsugarförsäljare som parkerar bredvid när jag laddar, så länge dom visar hänsyn och inte har något emot lite Tesla-skvaller.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: 8 SC på Arlanda

Inlägg av Tjell »

Det är ytterst sällan jag tar bilen till ARN, det blir flyg eller tåg annars, och det är nästan alltid för att jobba där då. Det skulle sitta fint med SuC för mig då!


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Verdi

Re: 8 SC på Arlanda

Inlägg av Verdi »

De borde sätta upå ett gäng på Centralen också.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: 8 SC på Arlanda

Inlägg av Smutt »

Tycker det är underbart att vi har ett problem med köer i Sollentuna pga Taxi då tar Tesla i med släggan o löser det Arlanda och Strängnäs problemet löst så smutt!
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 8 SC på Arlanda

Inlägg av Bjelke »

Smutt skrev:
Tycker det är underbart att vi har ett problem med köer i Sollentuna pga Taxi...
:lol: ja så kan man ju oxo se på det, det gäller att se positivt på allt :)
(nästan så det är läge för en ny bild av Herr X, typ som den om min syn på hur man får bättre passform på huven :lol: )
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
janni
Teslaägare
Inlägg: 213
Blev medlem: 25 jan 2017 01:00
Ort: Solna

Re: 8 SC på Arlanda

Inlägg av janni »

Bra att det äntligen blir fler alternativ för Taxibilarna, om den endast är för Taxi antar jag att de varit med och finansierat.

Pratat med en del Taxiförare när man varit vid Väsby och laddat och de har länge velat ha upp fler laddare och varit beredda att betala för det.
Skulle behövas nån plats i stan med, typ Årsta. Gissar att markkostnaden är ett problem, men det skulle minska tomkörningarna till Väsby.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: 8 SC på Arlanda

Inlägg av Gustafsson »

janni skrev:
Bra att det äntligen blir fler alternativ för Taxibilarna, om den endast är för Taxi antar jag att de varit med och finansierat.

Pratat med en del Taxiförare när man varit vid Väsby och laddat och de har länge velat ha upp fler laddare och varit beredda att betala för det.
Skulle behövas nån plats i stan med, typ Årsta. Gissar att markkostnaden är ett problem, men det skulle minska tomkörningarna till Väsby.
Alla Teslaägare inklusive taxi är väl redan med och finansierar SuC ? Jag tycker det är kanon om det blir lättare att få plats på infra city (inte varit problem för mig hittills dock). På sikt försvinner ju fri SuC och då bidrar alla med elkostnaden, vilket borde vara den lilla kostnaden i sammanhanget. Svårt att få lönsamhet på kort sikt i enbart elförsäljning.
Skulle dock vara intressant att veta diskussionerna och villkoren bakom denna satsning.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 8 SC på Arlanda

Inlägg av Svenssons »

Vad hände med Arlanda-delen på dagens nyhet? Bild och text försvann... Är de kanske inte till för allmänheten?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: 8 SC på Arlanda

Inlägg av Smutt »

Svenssons skrev:
Vad hände med Arlanda-delen på dagens nyhet? Bild och text försvann... Är de kanske inte till för allmänheten?
Ja nu blir man nyfiken har Tibor blivit hotad med leveransförsening av M3 om han inte klippte artikeln?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: 8 SC på Arlanda

Inlägg av bonath »

Går bara att läsa i browsern på en Teslataxi...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: 8 SC på Arlanda

Inlägg av Jerker »

Hm... mysko.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: 8 SC på Arlanda

Inlägg av Mickep »

orkar inte läsa alla poster...
Är dessa parkeringsplatser tillgängliga för allmänheten, dvs inte bara taxi utan de som lämnar/hämtar privat på flygplatsen. (kan någon posta en karta över området)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 8 SC på Arlanda

Inlägg av Svenssons »

Förhoppningsvis får vi en nyhet om stationen imorgon! :)

Misstänker att de inte kommer vara till för allmänheten, att de inte kommer komma upp i bilen eller några av Teslas kartor utan att de är dedikerade till taxibilar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 8 SC på Arlanda

Inlägg av Bjelke »

Man blir inte bara lite nyfiken på vad det handlar om...
Oavsett skäl kan jag inte riktigt komma på varför texten skulle tas bort, det är ju knappast en megahemlighet om
det står stolpar där och att spekulera om deras funktion lär inte vara något som skadar Tesla, det visar sig ju med
tiden ändå vad syftet med stolparna är...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: 8 SC på Arlanda

Inlägg av vigge50 »

Svenssons skrev:
Förhoppningsvis får vi en nyhet om stationen imorgon! :)

Misstänker att de inte kommer vara till för allmänheten, att de inte kommer komma upp i bilen eller några av Teslas kartor utan att de är dedikerade till taxibilar.
Problemet är att det är fredag nu så vi kommer i så fall få vänta tills på måndag, hur många sidor spekulation får vi i denna tråden tills dess? ;)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 8 SC på Arlanda

Inlägg av Bjelke »

vigge50 skrev:
Svenssons skrev:
Förhoppningsvis får vi en nyhet om stationen imorgon! :)

Misstänker att de inte kommer vara till för allmänheten, att de inte kommer komma upp i bilen eller några av Teslas kartor utan att de är dedikerade till taxibilar.
Problemet är att det är fredag nu så vi kommer i så fall få vänta tills på måndag, hur många sidor spekulation får vi i denna tråden tills dess? ;)
Shit det kan bli en låååång helg asså :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: 8 SC på Arlanda

Inlägg av Jerker »

Kanske betalstation endast för yrkesförare?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: 8 SC på Arlanda

Inlägg av TiborBlomhall »

Svenssons skrev:
Vad hände med Arlanda-delen på dagens nyhet? Bild och text försvann... Är de kanske inte till för allmänheten?
Tesla kontaktade mig och bad vänligt att skulle jag kunna tänka mig plocka bort den texten då de håller på att förbereda en presslansering av den laddstationen nästa vecka.
Tydligen är det så många journalister som följer min nyhetssida att Tesla skulle bli överösta med frågor redan nu och dålig karma uppstå om de inte svarade på frågorna innan eventet.
Tja, mitt hobby ska väl inte ställa till skada i onödan så jag tog bort stycket. Blir en egen nyhet nästa vecka istället.
Skriv svar