Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av vigge50 »

TSLA tog ett rejält skutt igår, kan nog ha varit de nya SuperCharger i kombination med Kina men det är ju bara spekulation. Just nu är den uppe på $363, synd bara att dollarn har sjunkit och därmed ätit upp en del av ökningen.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

vigge50 skrev:
TSLA tog ett rejält skutt igår, kan nog ha varit de nya SuperCharger i kombination med Kina men det är ju bara spekulation. Just nu är den uppe på $363, synd bara att dollarn har sjunkit och därmed ätit upp en del av ökningen.
Precis. Jag lurade min fru att köpa lite aktier i somras också. Hon är inte så glad på mig. :?
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Aktien TSLA

Inlägg av bullen »

Vet inte vad som hände men det var en bra börsdag för hela kedjan. Mina Lithiumaktier ökade ännu mer oavsett världsdel. Så kineserna kan nog ha bidragit
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

bullen skrev:
Vet inte vad som hände men det var en bra börsdag för hela kedjan. Mina Lithiumaktier ökade ännu mer oavsett världsdel. Så kineserna kan nog ha bidragit
Kina främst tror jag men även detta:
https://www.cnbc.com/2017/09/11/family- ... 3438020065

Förutom såklart en generellt stigande börs...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Gretsch
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 20 okt 2015 09:56
Ort: Varberg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Gretsch »

Vad heter bolaget som du köper dina Lithiumaktier utav Bullen, och vilken lista?
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Aktien TSLA

Inlägg av bullen »

Nenaska Lithium på Torontobörsen. Samt Nordic mining i Oslo. Den senare har ingen egen lithiumbrytning men är stor delägare i ett finskt gruvbolag som inte är börsnoterat. Båda finns på avanza
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Aktien TSLA

Inlägg av bullen »

Finns även en spännande fond. Global X Lithium & Batttery Tech Edf. Där ingår även tex TSLA
Användarvisningsbild
Gretsch
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 20 okt 2015 09:56
Ort: Varberg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Gretsch »

Tack för informationen Bullen ! Jag har bara Tesla aktier just nu men är lite nyfiken på Lithium aktier då jag tror (vet) att efterfrågan kommer att öka mer och mer.
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare
Inlägg: 520
Blev medlem: 14 jan 2017 21:57
Ort: Mariestad

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Hyted »

bullen skrev:
Nenaska Lithium på Torontobörsen. Samt Nordic mining i Oslo. Den senare har ingen egen lithiumbrytning men är stor delägare i ett finskt gruvbolag som inte är börsnoterat. Båda finns på avanza
Du menar Nemaska lithium va?
Inte Nenaska?

Har ett litet innehav i Nemaska, stått och vägt länge om jag ska öka innehavet.
La en köporder nu ikväll, får se om den går igenom.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Gretsch skrev:
Tack för informationen Bullen ! Jag har bara Tesla aktier just nu men är lite nyfiken på Lithium aktier då jag tror (vet) att efterfrågan kommer att öka mer och mer.
Fast det vet ju alla... Det intressanta är ju om lithiumbatteri-marknaden växer ÄNNU snabbare än vad konsensus är, samt då om just detta bolag lyckas skala samt sälja med goda marginaler...

Är inte insatt i det enskilda bolaget överhuvudtaget, det kan såklart vara fantastiskt. Tycker bara det är ett vanligt misstag att folk köper aktier i ett bolag enbart på förhoppningar kring branschen. Om man inte är väldigt insatt så är det smartare imo att köpa en fond likt den Bullen pratade om. Misstänker att det är en "ETF" (inte edf) och då är ert allmänt ännu bättre pga generellt bättre likviditet och lägre avgifter.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Aktien TSLA

Inlägg av bullen »

Stavar visst som en kratta. Sorry om jag försvårade sökandet
Användarvisningsbild
Gretsch
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 20 okt 2015 09:56
Ort: Varberg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Gretsch »

Det klart man köper aktier i ett företag som har förhoppningar på, man köper ju inte i ett företag man inte tror på, sen om du anser att det är ett misstag det får ju stå för dig, var och en har väl rätt att få välja själva var dom vill placera sina pengar i.
Om man skulle lyssna på alla förståsig påare så skulle man ha sålt sin Tesla aktier för länge sedan.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Gretsch skrev:
Det klart man köper aktier i ett företag som har förhoppningar på, man köper ju inte i ett företag man inte tror på, sen om du anser att det är ett misstag det får ju stå för dig, var och en har väl rätt att få välja själva var dom vill placera sina pengar i.
Om man skulle lyssna på alla förståsig påare så skulle man ha sålt sin Tesla aktier för länge sedan.
Du får såklart spendera dina pengar precis hur du vill.

Detta var inget "förståsig-påande" utan grundläggande fakta om aktiemarknaden som väldigt många småsparare tyvärr nonchalerar.

Gällande Tesla (likt alla stora och genomlysta bolag) så finns det massor av "förståsig-påare" som starkt rekommenderar aktien även på dessa nivåer (liksom det finns många som tycker den bör säljas såklart). De gör det ju dock med hänsyn till fundamenta, dvs de har en övertygelse om att Tesla kommer slå marknadens förväntan ang. framtida vinster/kassaflöden.

Är man insatt och påläst inom ett visst område så kan man ju absolut ha en edge mot marknaden, men att köpa en aktie enbart utifrån vilken bransch de jobbar i är att köpa en lott. Det säljs dock många lotter, så folk tycker uppenbarligen sånt är trevligt och det är återigen givetvis upp till var och en.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Aktien TSLA

Inlägg av bullen »

Fast om mnan inte är detaljpåläst på enskilda bolag är det bättre odds på "lotten" om man väljer en bransch med vad man tror har större potential än marknaden tror. När det gäller Nemaska är det ett uppstartsbolag med alla risker o möjligheter det innebär. Det jag läst om dom känns det som dom passerat de värsta nålsögonen och faktiskt producerar och får bra betalt för det
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

bullen skrev:
Fast om mnan inte är detaljpåläst på enskilda bolag är det bättre odds på "lotten" om man väljer en bransch med vad man tror har större potential än marknaden tror. När det gäller Nemaska är det ett uppstartsbolag med alla risker o möjligheter det innebär. Det jag läst om dom känns det som dom passerat de värsta nålsögonen och faktiskt producerar och får bra betalt för det
Japp, om man har rätt i sin tro ang branschen.

Men oavsett, om man bara har en tilltro till branschen så är det i mitt tycke mycket klokare att köpa en ETF med ett antal bolag inom den branschen. Har man då rätt i sin tro ang branschen så kommer man definitivt få fin avkastning, vilket inte alls är säkert om man bara stoppar in pengar i ett enskilt bolag.

Men i slutändan beror det såklart återigen på om man mest vill gambla, eller om man faktiskt är ute efter en sund investering.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Nu är den snart uppe och tangerar högstanivån från i juni.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av vigge50 »

Jerker skrev:
Nu är den snart uppe och tangerar högstanivån från i juni.
Ja, för någon som inte har planer på Model 3 och har investerat i TSLA så är dagens dollarkurs inte så mycket att hurra för jämfört med när den låg över 9 kronor dock. Hoppas TSLA fortsätter upp så att dollarns minskning inte känns av så mycket.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Idag slog den nytt rekord och var uppe på $385. Intressant att se vad den stänger på för nivå.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Kulingen »

Jerker skrev:
Idag slog den nytt rekord och var uppe på $385. Intressant att se vad den stänger på för nivå.
Sålde mina Fingerprint för 51 kr och köpte dessa för 347 D för en månad sedan, idag står Fingerprint i 26 kr och Tesla i 385 D :lol: Hoppas det fortsätter.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av vigge50 »

Ni som kanske har lite bättre koll, var hamnar kostnaderna för utbyggnaden av Gigafactory och produktionslinan för Model 3? Finns det med under omkostnader eller ligger det helt utanför?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

vigge50 skrev:
Ni som kanske har lite bättre koll, var hamnar kostnaderna för utbyggnaden av Gigafactory och produktionslinan för Model 3? Finns det med under omkostnader eller ligger det helt utanför?
Maskinella investeringar osv skriver man av. Dvs de hamnar som en tillgång i balansräkningen som sedan "räknas ner" (avskrivs). Vet ej vad som gäller i USA men antagligen över minst fem år.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av vigge50 »

Legato skrev:
vigge50 skrev:
Ni som kanske har lite bättre koll, var hamnar kostnaderna för utbyggnaden av Gigafactory och produktionslinan för Model 3? Finns det med under omkostnader eller ligger det helt utanför?
Maskinella investeringar osv skriver man av. Dvs de hamnar som en tillgång i balansräkningen som sedan "räknas ner" (avskrivs). Vet ej vad som gäller i USA men antagligen över minst fem år.
Så att Tesla för tillfället går med förlust har inget att göra med investeringar i Gigafactory och produktionslinan för Model 3?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Bjelke »

vigge50 skrev:
Legato skrev:
vigge50 skrev:
Ni som kanske har lite bättre koll, var hamnar kostnaderna för utbyggnaden av Gigafactory och produktionslinan för Model 3? Finns det med under omkostnader eller ligger det helt utanför?
Maskinella investeringar osv skriver man av. Dvs de hamnar som en tillgång i balansräkningen som sedan "räknas ner" (avskrivs). Vet ej vad som gäller i USA men antagligen över minst fem år.
Så att Tesla för tillfället går med förlust har inget att göra med investeringar i Gigafactory och produktionslinan för Model 3?
Jo avskrivningarna är ju redan enorma lixom och påverkar resultatet redan nu...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Aktien TSLA

Inlägg av LarsL »

Om du har utrustning och personal för 500k bilar och tillverkar 100 i månaden så blir det dyra bilar.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Kulingen »

Vad Tesla aktien rusat uppåt de sista 2 dagarna !?
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Skriv svar