Tips! Payver - Någon annan som har provat?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 371
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Tips! Payver - Någon annan som har provat?

Inlägg av Wilson »

Lyssnade på ett superintressant avsnitt av The Tesla Show (som för övrigt är en förbannat bra podd) om HD-kartor för autonoma bilar. De bjöd in en avhoppad medarbetare från Teslas autopilot-team som startat upp ett företag som utvecklar just dessa kartor.

I stället för att köpa in lidars, och själva köra runt hela världen, är idén att crowdsourca datainsamlingen genom att låta vanliga trafikanter spela in sina resor med sina mobiler. Egentligen helt sjukt att man lyckas skapa så detaljerade 3D-kartor från kamerorna i våra sketna iPhones!

Så nu har även jag börjat filma mina resor via deras app som heter Payver (endast iOS än så länge). Filmerna laddas sedan upp automatiskt via Wi-Fi när jag kommer hem.

Om inte vetskapen att man accelererar teknikutvecklingen inom området är nog, så får man faktiskt en slant för besväret. Det verkar som att jag samlar poäng som motsvarar ca 1-2kr/mil när jag kör runt här i Stockholmsområdet.

Länk till podd-avsnittet:
http://theteslashow.com/episodes/hd-map ... cial-guest

Länk till artikel:
https://www.fastcompany.com/40441725/lv ... urced-maps

Att VDn kommer från Tesla märker man på att de har ett eget referralprogram ;) så om ni vill testa appen får ni gärna använda den här länken:

https://payver.app.link/g6rfnr2SuG

så får ni 1000 bonuspoäng efter första uppladdningen. Häpp!

Är det någon annan som har provat detta? Låt mig höra era tankar.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Tips! Payver - Någon annan som har provat?

Inlägg av lator »

Inte provat men verkar ju vettigt. Kollade lite på deras sida och reagerade på en detalj... "Landscape. (horizontal) Portrait trips will be rejected and no points awarded". Samtidigt så har de denna bild på sidan:
Payver.PNG
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tips! Payver - Någon annan som har provat?

Inlägg av bjelkeman »

Den podden var helt klart bra.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 371
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Tips! Payver - Någon annan som har provat?

Inlägg av Wilson »

lator skrev:
Inte provat men verkar ju vettigt. Kollade lite på deras sida och reagerade på en detalj... "Landscape. (horizontal) Portrait trips will be rejected and no points awarded". Samtidigt så har de denna bild på sidan:
Payver.PNG
Ja de satte nog punkten knasigt, så det blev otydligt helt i onödan. Men det är iaf landscape som gäller. Som på bilden alltså.
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 371
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Tips! Payver - Någon annan som har provat?

Inlägg av Wilson »

bjelkeman skrev:
Den podden var helt klart bra.
Ja, deras content är en guldgruva! Mycket hög lägstanivå. Jag tycker att jag konsumerar det mesta som rör Tesla på forum, poddar, nyhetssajter etc. (så ja, min filterbubbla är rätt trång :) )
Men i sanningens namn känns det som att de flesta bara repeterar varandras nyheter. Teslashowen är en av få som ofta lyckas leverera riktiga ahaa-upplevelser, med insiktsfulla fördjupningar och lite nya perspektiv. Så för mig är det julafton varje onsdag.
rmokvist
Inlägg: 115
Blev medlem: 05 okt 2016 11:22
Ort: Karlskrona

Re: Tips! Payver - Någon annan som har provat?

Inlägg av rmokvist »

Laddade ner, köpte mig en hållare till bilen och provade. Tyvärr har jag en iphone 6 med minsta möjliga minne (16gb?) och detta räckte tyvärr inte långt eftersom jag har ett gäng appar. Kikade på hur mycket data de samlar in och enligt deras sida använder dom 1gb per 15 miles ungefär (24 km). Tyvärr blev det ett kortlivat test för mig men en än större önskan att skaffa ny telefon. ;)
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 371
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Tips! Payver - Någon annan som har provat?

Inlägg av Wilson »

rmokvist skrev:
Laddade ner, köpte mig en hållare till bilen och provade. Tyvärr har jag en iphone 6 med minsta möjliga minne (16gb?) och detta räckte tyvärr inte långt eftersom jag har ett gäng appar. Kikade på hur mycket data de samlar in och enligt deras sida använder dom 1gb per 15 miles ungefär (24 km). Tyvärr blev det ett kortlivat test för mig men en än större önskan att skaffa ny telefon. ;)
Kul att du ville testa! Hoppas du har användning för den där hållaren ändå nu när det inte gick som det var tänkt..

Ja, det är sant att det är rätt utrymmeskrävande att lagra så mycket film. Jag använder iCloud som åtminstone ser till att jag har tillräckligt med ledigt utrymme på telefonen för det mesta jag hittar på (Sedan kan iCloud vara frustrerande dåligt på många saker, men det är kanske är en annan tråd?). Jag läste att andra hade använt sig av äldre telefoner som de har liggande. De behöver ju inte vara uppkopplade mot nätet förrän man laddar upp filmen via Wi-Fi, så det behövs inte ens ett simkort. Själv har jag funderat på att ta min gamla 5S från byrålådan, för att inte behöva använda min vanliga telefon. Gamlingen kan jag ju tömma från allt onödigt och ha massor av utrymme för film. Sedan tar jag bara in den från bilen när jag känner för att ladda upp all data.
Användarvisningsbild
Ragnarferdinand
Teslaägare
Inlägg: 239
Blev medlem: 25 apr 2014 21:27
Ort: Ljugarn

Re: Tips! Payver - Någon annan som har provat?

Inlägg av Ragnarferdinand »

Jäkligt bra podd och en trevlig idé till app. Jag testar nu och ska nog fortsätta dra mitt strå till stacken. Hoppas fler har ork att hjälpa till.


P85 från mars 2014
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3587
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Tips! Payver - Någon annan som har provat?

Inlägg av jonasl »

Synd att det bara är för Ios, men det händer säkert saker på den fronten om konceptet funkar.

Har en gammal Iphone som ligger och skräpar men den hade för gammal version av Ios och går inte att uppgradera till nyare än Ios 9..
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Tips! Payver - Någon annan som har provat?

Inlägg av bat »

Svenskt bolag som gör ngt liknande https://www.mapillary.com/
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Tips! Payver - Någon annan som har provat?

Inlägg av gellerstam »

bat skrev:
Svenskt bolag som gör ngt liknande https://www.mapillary.com/
Läste bara lite snabbt på deras sida, men hittar inget om ersättning där, inte för att det gör en rik men det är alltid kul att få ngt tillbaka. :-)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Tips! Payver - Någon annan som har provat?

Inlägg av gellerstam »

Nu har jag på 9 dagar kört 44mil på 18mil väg med Payver. Det har gett mig styvt 10 000 Poäng. De poängen motsvarar ca8$ dvs ca 70kr. 70kr/44mil ~1.60kr/mil i kickback. Känns helt ok för besväret.

Som Wilson skriver i första inlägget: Om du blir sugen på att prova detta så använd någons referral länk så får du 1000 start poäng!

Någon som plockat ut någon "Cashout" eller "Amazon Gift Card" ännu?
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3587
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Tips! Payver - Någon annan som har provat?

Inlägg av jonasl »

Motsvarande elen med en snål bil, inte illa!

Men jag antar att det kommer minska ju mer kartlagda vägarna blir.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Tips! Payver - Någon annan som har provat?

Inlägg av gellerstam »

jonasl skrev:
Motsvarande elen med en snål bil, inte illa!

Men jag antar att det kommer minska ju mer kartlagda vägarna blir.
Verkar ha att göra med hur mycket du kör på samma sträcka och hur ofta. Iaf för mig som inte bor i storstaden.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Tips! Payver - Någon annan som har provat?

Inlägg av gellerstam »

Uppdatering.

Då har jag kört 14 684 km på totalt 4 031 km väg med kameran på fördelat på 631 resor.
Jag har kört in 120 316 poäng och ar fått $105 på mitt PayPalkonto. Då har jag $5 innestående i poäng som jag inte plockat ut.

$110 på 1470 mil ger ca 0,65kr/mil. (Enligt dagens kurs på finansportalen.se, vilken jag inte har koll på hur bra den är.) Det bör motsvara mellan 20-40% av din eldriftskostnad! (Men en struntsumma i sammanhangen om du räknar på bilens totala milkostnad .....)
Payver.jpg
Tesla Model Y
Skriv svar