Smutsel i laddstationer?

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Smutsel i laddstationer?

Inlägg av Legato »

Vet någon om Tesla "committat" till grön el i alla SUCs?

Hur är det med alla andra laddnätverk, vet man vad man får för el hos Fortum, Vattenfall osv?

Reflekterade över att jag själv, och många andra tycks det, är mycket sämre med miljötänket när man är utanför hemmet. Hemma har man ren och fin el, källsorterar noga, äter nästan bara ekologiskt osv... På kontoret slängs allt i samma sopsäck, på luncherna äter man troligen billigaste (o-ekologiska) råvarorna och när jag laddar på resa har jag aldrig reflekterat över om elen är miljömärkt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Smutsel i laddstationer?

Inlägg av Teslaspolen »

Vad jag vet är Teslas el alltid miljömärkt. Även t.ex Clever ger bara förnybar energi i sina laddare. Vet dock inte till 100% hur dom bär sig åt i exempelvis Polen...
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Smutsel i laddstationer?

Inlägg av Legato »

Teslaspolen skrev:
Vad jag vet är Teslas el alltid miljömärkt. Även t.ex Clever ger bara förnybar energi i sina laddare. Vet dock inte till 100% hur dom bär sig åt i exempelvis Polen...
Det låter bra det! Ja, jag undrar om det ens finns tillgång till miljömärkt el i alla länder där Tesla sätter upp SUCs. Sommartid vore det ju logiskt om de hade egna solpaneler, blir väl lurigare på vintern att förlita sig på vindsnurror kanske.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Smutsel i laddstationer?

Inlägg av Vasp »

I Sverige skrev Tesla avtal med mitt lokala kraftbolag Skellefte kraft. De levererar bara förnyelsebar el till Teslas stationer. Har för mig att Skellefteå krafts egna produktion till 100% består av förnyelsebara källor.

Runt 70% av deras produktion är vattenkraft i alla fall och sen har de mycket vindkraft också. På senare tid har de börjat med solkraft.
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Smutsel i laddstationer?

Inlägg av Tjell »

Skellefte Kraft säger att de har 100 % förnyelsebar el. Det är bl. a. därför vi har dem som leverantör till oss + att vi har en Teslarabatt (har inte alla fått det erbjudandet?).


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Smutsel i laddstationer?

Inlägg av Teslaspolen »

http://smutselskollen.se/ Såg den här användas förut, lättanvänd, men jag kan inte själv säga hur korrekt den är, även om de resultat jag hittills sett ser rimliga ut.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Smutsel i laddstationer?

Inlägg av Legato »

Teslaspolen skrev:
http://smutselskollen.se/ Såg den här användas förut, lättanvänd, men jag kan inte själv säga hur korrekt den är, även om de resultat jag hittills sett ser rimliga ut.
Jupp... Jag har redan det bästa elbolaget :)

http://smutselskollen.se/Elbolag/GodEL-i-Sverige-AB/

100% miljöel
Över 50 miljoner donerat till välgörenhet
Nöjdast kunder
Prisgaranti
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Smutsel i laddstationer?

Inlägg av Vasp »

Så Skellefteå kraft har 12% kärnkraft och 88% förnyelsebart i sin portfölj.

Jag har inget emot kärnkraft så det är jag nöjd med.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Smutsel i laddstationer?

Inlägg av bullen »

Vasp skrev:
Så Skellefteå kraft har 12% kärnkraft och 88% förnyelsebart i sin portfölj.

Jag har inget emot kärnkraft så det är jag nöjd med.
Akra dig bara så inte strömmen är radioaktivBild
Användarvisningsbild
Waxinator
Teslaägare
Inlägg: 133
Blev medlem: 05 jul 2015 15:47
Ort: Glommen

Re: Smutsel i laddstationer?

Inlägg av Waxinator »

Här är ett exempel på smutsig EL... :o
Kolla bara vilket avgasmoln tankningen ger !!! :D

https://www.di.se/bil/rally-efter-super ... att-vanta/
SmutsEL.JPG
Model S P90DL - Facelift - Midnight Silver - Light Gray Lether. Levererad 3-Aug-2016. ( http://www.section4.se )
Verdi

Re: Smutsel i laddstationer?

Inlägg av Verdi »

Förlåt för att vara sån men har den här miljöcertifieringen någon som helst påverkan på elproduktionen i Sverige? Kommer någon elproducent att tänka "hmmm, nu skrotar jag planerna på ett nytt kolkraftverk och bygger vindsnurror istället för nu har vi slut på förnybar el"?

Jag tycker att vi ska ha en väldimensionerad och stabil elproduktion och passa oss för att hamna i samma obalans som de börjar få i t ex Tyskland. Det har hänt flera ggr att elbolagen måste BETALA sina kunder för att bli av med elen.

Maj 2016: https://www.va.se/nyheter/2016/05/12/ty ... rbruka-el/
December 2017: https://svenska.yle.fi/artikel/2017/12/ ... fterfragan

Att då tillåta att den här handeln med "grön el" ska styra elproduktionen är kortsiktigt och populistiskt. (om den nu gör det alls som sagt.)

Än så länge krävs ganska extrema förutsättningar för att det ska bli så här men om de fortsätter bygga ut sol och vind så kommer det ju bli allt vanligare med överproduktion. Kanske är det ändå inte så dumt att använda den till vätgasproduktion? Att bara elda för kråkorna känns ju inte så bra.
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Smutsel i laddstationer?

Inlägg av jonas »

Jag börjar bli mer och mer skeptisk till vattenkraft. Det verkar som det påverkar våra fiskar och djur mycket mer än jag var medveten om. Dammar är också mycket landskapsförstörande men påverkar djurlivet också.
Det är synd för vattendammar är ju enklaste sättet att säsongslagra energi.

Vätgas som lagringskälla har jag önskat i snart 30 år. det har alltid varit typ 7 år kvar till genombrottet som aldrig kommer. Nu verkar ju batteritekniken ha sprungit om vätgastekniken. Med tanke på dagens nyhet om batterilager är det nog bara att inse att vätgasen är omsprungen.

Kan vi nu också använda våra bilar som batterilager under dagen är det ju otroligt bra. Här finns ju redan tekniken.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Verdi

Re: Smutsel i laddstationer?

Inlägg av Verdi »

jonas skrev:
Jag börjar bli mer och mer skeptisk till vattenkraft. Det verkar som det påverkar våra fiskar och djur mycket mer än jag var medveten om. Dammar är också mycket landskapsförstörande men påverkar djurlivet också.
Det är synd för vattendammar är ju enklaste sättet att säsongslagra energi.

Vätgas som lagringskälla har jag önskat i snart 30 år. det har alltid varit typ 7 år kvar till genombrottet som aldrig kommer. Nu verkar ju batteritekniken ha sprungit om vätgastekniken. Med tanke på dagens nyhet om batterilager är det nog bara att inse att vätgasen är omsprungen.

Kan vi nu också använda våra bilar som batterilager under dagen är det ju otroligt bra. Här finns ju redan tekniken.

Går det ens att framställa batterier i den skala som krävs för att de ska kunna agera reglerkraft? Tänker på fabrikernas kapacitet och naturtillgångar som litium, kobolt osv. Vätgas har ju inte de nackdelarna.

Vad krävs för att använda bilar som batterilager? Vanliga schuko-uttag kan väl inte ta emot? Och vi vill ju LADDA bilarna. Inte LADDA UR. :)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Smutsel i laddstationer?

Inlägg av Bjelke »

Jag tror inte att jag skulle vilja "offra" livslängd på mitt batteri (reglerkraft) men däremot gillar jag tanken att kunna hjälpa till under korta stunder (dvs sekunder eller minuter typ) precis
som dom gör i Australien, det skulle inte kosta mig så mycket men verkar kunna göra stor skillnad för nätet :)

På företaget där jag sitter nu är vi faktiskt involverade i rätt stora projekt inom energiproduktion och där pratas det MYCKET om just dom där problemen när olika kraftverk samverkar på nätet,
problemet är när man går från några stora till flera mindre kraftverk och ett slås ut och sedan sprider sig störningen till dom andra osv, det är framförallt trögheten i verken som ställer till det
så att dom andra också slås ut (dom måste koppla bort sig själva sas).
Kraftverk utan tröghet (tex batteridrivna) saknar ju denna egenskap och hjälper därmed "alla" andra, precis som Tibor skrev om idag :)
Dom allra största kraftverken gör störst nytta genom sin storlek så länge dom fungerar som dom ska, men mindre kan få problem, och detta sprids på bråkdelar av sekunder i elnäten, det finns
några mycket kända tillfällen då ofantliga mängder kunder blivit strömlösa (vi pratar hela länder typ), och när nätet slagits ut så tar det inte precis bråkdelar av sekunder att komma igång igen precis...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Smutsel i laddstationer?

Inlägg av jonas »

Verdi skrev:
jonas skrev:
Jag börjar bli mer och mer skeptisk till vattenkraft. Det verkar som det påverkar våra fiskar och djur mycket mer än jag var medveten om. Dammar är också mycket landskapsförstörande men påverkar djurlivet också.
Det är synd för vattendammar är ju enklaste sättet att säsongslagra energi.

Vätgas som lagringskälla har jag önskat i snart 30 år. det har alltid varit typ 7 år kvar till genombrottet som aldrig kommer. Nu verkar ju batteritekniken ha sprungit om vätgastekniken. Med tanke på dagens nyhet om batterilager är det nog bara att inse att vätgasen är omsprungen.

Kan vi nu också använda våra bilar som batterilager under dagen är det ju otroligt bra. Här finns ju redan tekniken.

Går det ens att framställa batterier i den skala som krävs för att de ska kunna agera reglerkraft? Tänker på fabrikernas kapacitet och naturtillgångar som litium, kobolt osv. Vätgas har ju inte de nackdelarna.

Vad krävs för att använda bilar som batterilager? Vanliga schuko-uttag kan väl inte ta emot? Och vi vill ju LADDA bilarna. Inte LADDA UR. :)
Jag tänker att man på varje större arbetsplats blir erbjuden laddplats med typ 2 uttag. Man får ladda mot att man har bilen inkopplad under arbetstid. Jag har inte sett ett problem med försämring av batteriet och om så skulle vara kan man ju välja att inte bidra. Troligtvis kommer man ju få en ersättning för att delta det är ju ett billigt sätt för energibolagen att köpa sig kapacitet.

Vi har ännu inte problem med tillgång på grundämnen och nya batterityper är på väg med andra grundämnen. Varken Litium eller kobolt är en bristvara men Kobolt är ju sk konfliktsmetall, det borde ju gå att lösa. Men som sagt nya batterier är ju redan på väg med andra lösningar så om 10 år ser det nog annorlunda ut.

Vätgas har den stora nackdelen att det är vätgas som är ytters svårt att lagra energieffektivt, det är inte lika snabbt som batterier på att reversera processen. mycket krångligare system. Verkningsgraden är 1/3 av batterier.
Däremot verkar det som att det är billigare per kWh att lagra i vätgas. Läste om en kille i Gtb Hans Olof Nilsson, som lagrar energi i vätgas, ca 1milj kr för 9000 kWh lagringskapacitet, hade han betalat. Nummer 5 av uppfinnaren stod det i.
Jag betalade ca 1000kr/kWh när jag köpte batterilager. Det blir en faktor 10 i inköpsstadiet till vätgasens fördel.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Skriv svar