eCall

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

eCall

Inlägg av OlleBack »

Nån som hört nått om Tesla kommer hoppa på eCall här i europa? Vad jag förstår så kommer det bli lag på det redan inom ett år på nyproducerade bilar.

Borde ju kunna lösas med bara mjukvara och således komma även till äldre teslor?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/ECall
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: eCall

Inlägg av vigge50 »

Jag har några gånger läst om Tesla ägare som blir uppringda av Tesla nästan direkt efter en krock, om de även kontaktar SOS direkt eller fö4t efter de fått tag i äga4en vet jag inte.
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: eCall

Inlägg av oscfor »

OlleBack skrev:
Nån som hört nått om Tesla kommer hoppa på eCall här i europa? Vad jag förstår så kommer det bli lag på det redan inom ett år på nyproducerade bilar.

Borde ju kunna lösas med bara mjukvara och således komma även till äldre teslor?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/ECall
Det beror ju lite på hur de implementerat sin kommunikation. Ett vanligt modem för datatrafik kan ju inte rakt av hantera rösttrafik. Dessutom är ju emergency call en egen form av signalering som ”går förbi” annan form av kommunikation i nätet, vilket komplicerar det hela något.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: eCall

Inlägg av bylund »

vigge50 skrev:
Jag har några gånger läst om Tesla ägare som blir uppringda av Tesla nästan direkt efter en krock, om de även kontaktar SOS direkt eller fö4t efter de fått tag i äga4en vet jag inte.
Vad jag förstår kontaktar de räddningstjänst om de inte får tag på ägaren.

Det är dock inte samma som eCall.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: eCall

Inlägg av Kulingen »

Lagen som skulle träda i kraft nästa år räcker det med att typ Tesla ringer upp bilägaren. Svarar inte bilägaren så ringer dom SOS. Så enligt mig om det nu sker som ni säger så följer redan Tesla lagen som kommer nästa år-
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: eCall

Inlägg av fakerlind »

Kulingen skrev:
Lagen som skulle träda i kraft nästa år räcker det med att typ Tesla ringer upp bilägaren. Svarar inte bilägaren så ringer dom SOS. Så enligt mig om det nu sker som ni säger så följer redan Tesla lagen som kommer nästa år-
Nja. eCall bygger på att ett automatiskt standardiserat meddelande skickas till en lokal PSAP (Public Safety Answering Point) t.ex SOS Alarm eller andra bolag som tillhandahåller denna tjänst, i det fall en eller flera krockkuddar utlöses. Befinner du dig utomlands så skickas detta givetvis till en psap i det landet.
Denna lag gäller dock endast bilar producerade from april 2018 om jag inte missminner mig. Dock är det en inte alltför komplicerad sak för Tesla att ordna för samtliga fordon då kommunikationen redan finns i bilarna (om detta inte redan är gjort).
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: eCall

Inlägg av chaffis75 »

fakerlind skrev:
Kulingen skrev:
Lagen som skulle träda i kraft nästa år räcker det med att typ Tesla ringer upp bilägaren. Svarar inte bilägaren så ringer dom SOS. Så enligt mig om det nu sker som ni säger så följer redan Tesla lagen som kommer nästa år-
Nja. eCall bygger på att ett automatiskt standardiserat meddelande skickas till en lokal PSAP (Public Safety Answering Point) t.ex SOS Alarm eller andra bolag som tillhandahåller denna tjänst, i det fall en eller flera krockkuddar utlöses. Befinner du dig utomlands så skickas detta givetvis till en psap i det landet.
Denna lag gäller dock endast bilar producerade from april 2018 om jag inte missminner mig. Dock är det en inte alltför komplicerad sak för Tesla att ordna för samtliga fordon då kommunikationen redan finns i bilarna (om detta inte redan är gjort).
Låter som du har koll på detta.
Men visst var de också så att biltillverkaren kan välja att alla dessa samtal ska gå till deras "larmcentral" men om bilägaren vill de ska gå direkt till SOS så ska de också gå att ändra?

Låter som en väldigt bra säkerhets funktion samtidigt lät de kosta tillverkarna lite pengar, tänker framförallt på de billigaste bilarna som Dacia eller Peugot som bar bilar som bara kostar strax över 100000kr.
Som du säger, Tesla bör väl kunna fixa detta med en ny mjukvara.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: eCall

Inlägg av MangeT »

Om det inte finns någon krockkudde i en Dacia som kan lösa ut, behöver inte bilen kunna ringa då?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: eCall

Inlägg av chaffis75 »

MangeT skrev:
Om det inte finns någon krockkudde i en Dacia som kan lösa ut, behöver inte bilen kunna ringa då?
haha... ja de var bra... Ganska säker på att där är en men ska inte svära på de... Inte mitt förstaval på bil.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: eCall

Inlägg av fakerlind »

chaffis75 skrev:
fakerlind skrev:
Kulingen skrev:
Lagen som skulle träda i kraft nästa år räcker det med att typ Tesla ringer upp bilägaren. Svarar inte bilägaren så ringer dom SOS. Så enligt mig om det nu sker som ni säger så följer redan Tesla lagen som kommer nästa år-
Nja. eCall bygger på att ett automatiskt standardiserat meddelande skickas till en lokal PSAP (Public Safety Answering Point) t.ex SOS Alarm eller andra bolag som tillhandahåller denna tjänst, i det fall en eller flera krockkuddar utlöses. Befinner du dig utomlands så skickas detta givetvis till en psap i det landet.
Denna lag gäller dock endast bilar producerade from april 2018 om jag inte missminner mig. Dock är det en inte alltför komplicerad sak för Tesla att ordna för samtliga fordon då kommunikationen redan finns i bilarna (om detta inte redan är gjort).
Låter som du har koll på detta.
Men visst var de också så att biltillverkaren kan välja att alla dessa samtal ska gå till deras "larmcentral" men om bilägaren vill de ska gå direkt till SOS så ska de också gå att ändra?

Låter som en väldigt bra säkerhets funktion samtidigt lät de kosta tillverkarna lite pengar, tänker framförallt på de billigaste bilarna som Dacia eller Peugot som bar bilar som bara kostar strax över 100000kr.
Som du säger, Tesla bör väl kunna fixa detta med en ny mjukvara.
Kortfattat finns det två olika alternativa lösningar, public och private eCall. I public krävs inte ens ett sim-kort då det är en ren 112-lösning som är extremt tydligt specad, och private är egentligen ett sätt för biltillverkarna att bygga tjänster kring den kost som eCall medför och då sätter de upp en egen lösning, inklusive call center.
Gällande airbag så är det g-kraft tröskel som avgör om en airbag skall utlösas, så jag kanske borde ha uttryckt mig annorlunda :-)
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: eCall

Inlägg av fakerlind »

oscfor skrev:
OlleBack skrev:
Nån som hört nått om Tesla kommer hoppa på eCall här i europa? Vad jag förstår så kommer det bli lag på det redan inom ett år på nyproducerade bilar.

Borde ju kunna lösas med bara mjukvara och således komma även till äldre teslor?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/ECall
Det beror ju lite på hur de implementerat sin kommunikation. Ett vanligt modem för datatrafik kan ju inte rakt av hantera rösttrafik. Dessutom är ju emergency call en egen form av signalering som ”går förbi” annan form av kommunikation i nätet, vilket komplicerar det hela något.
När det gäller röstsamtal så styrs det på abbonemangsnivå, dvs en operatör kan välja att slå på voice eller inte, och då detta handlar om 112 alternativt inkommande samtal så medför det "ingen" kost för operatören.
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: eCall

Inlägg av fakerlind »

Här är en bra översiktsbild för den som är intresserad :-)
i_HeERO-Graphic-v3-2016-01.jpg
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: eCall

Inlägg av Bjelke »

Fick vi något absolut svar på det här nån gång?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: eCall

Inlägg av themax »

Bjelke skrev:
Fick vi något absolut svar på det här nån gång?
Bild

Bild
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
MalmoM3
Teslaägare
Inlägg: 66
Blev medlem: 21 jan 2019 20:24

Re: eCall

Inlägg av MalmoM3 »

Fick problem med mitt eCall system när jag skulle visa det för en vän förra veckan. Tryckte in knappen så att det aktiverades, tryckte därefter på "Cancel call". Då försvann det pop-up fönstret, men det började eka väldigt i bilen efteråt. Det blev som att mikrofonen till systemet aktiverades, så nu ekar det väldigt mycket i bilen så fort man säger något. Orimligt störande.

Upptäckte också dagen efter att mobilnätverket slutade fungera. Detta gör att min bil är offline över tiden, så det går inte att väcka den eller se den via mobilen.

Ringde SC, de kunde inte heller se bilen, utan jag var tvungen att koppla upp den mot min mobil. Han skulle skicka ärendet vidare till support och förhoppningsvis skulle de kunna åtgärda det med en OTA uppdatering. Ringde 13/6 och har inte hört något ännu.

Någon mer som fått detta problem och kanske hittat någon lösning? Jag meddelar om SC lyckas lösa det.
Användarvisningsbild
MalmoM3
Teslaägare
Inlägg: 66
Blev medlem: 21 jan 2019 20:24

Re: eCall

Inlägg av MalmoM3 »

Rundgången som allt oftare skapas i bilen håller på att bli olidlig så att det knappt går att vara i bilen. Tjuter extremt hög och är nog på en nivå som är skadligt för öronen. Det är pga Ecall funktionen på något sätt låst sig så det ekar hela tiden i bilen.

Någon som haft liknande problem?
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: eCall

Inlägg av bat »

Omstart av hela bilen genom PowerDown hjälper inte?
Användarvisningsbild
MalmoM3
Teslaägare
Inlägg: 66
Blev medlem: 21 jan 2019 20:24

Re: eCall

Inlägg av MalmoM3 »

bat skrev:
Omstart av hela bilen genom PowerDown hjälper inte?
Nej, testat det mesta som man kan tänkas göra. ANmälde problemet till SC via telefon för snart två veckor sen. Inte hört något, men har bokat service den 4 July.
Användarvisningsbild
OHt
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 09 nov 2017 19:36
Ort: Blidö

Re: eCall

Inlägg av OHt »

Jag har fått samma problem, försökte tända kupebelysningen i mörkret men lyckade starta ett ecall istället, Hann avbryta det i tid. Men har fått rundgångsproblemet.
Lyckades dämpa det genom att hänga en jacka över passagerarsätet ( som ljudabsorbent). Men så vill man inte ha det. Nåt nytt från SC?
Användarvisningsbild
MalmoM3
Teslaägare
Inlägg: 66
Blev medlem: 21 jan 2019 20:24

Re: eCall

Inlägg av MalmoM3 »

Jag läman in den på SC och fick den tillbaka dagen efter. Tyvärr lyckades de inte lösa Ecall funktionen, men de löste så att rundgången slutade och ekandet. De fixade också så att mitt nätverk i bilen kom tillbaka.

De sa att de inte hade lyckats lösa problemet med att de skicka det vidare till Holland och väntar på svar därifrån. Ev blir det en uppdatering som skickas ut.

/Kalle
Användarvisningsbild
OHt
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 09 nov 2017 19:36
Ort: Blidö

Re: eCall

Inlägg av OHt »

Tack för infon!
Då är det bara att vänta på en sw upgradering...

EDIT:
fick sw uppgraderingen idag(26/7), det irriterande ekot från "ecallen" har upphört
Skriv svar