Är 350 kW för barnleksaker?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av joel80 »

Funderar lite på vilka som kommer "ha råd" att betala för anslutningsavgiften när laddhastigheten höjs.

Om vi nu skulle få bilar som kan ladda med 300kWh... känns som att det då bara skulle ske på en typladdare med 4+ anslutningar där man har gjort så att alla delar på inkommande, och att det då förutsätter att det är tomt i övrigt.

Kanske elbolagen måste förändra prissätttningen lite för att det ska bli mer gångbart? Hur stor chans är det... känns som att dom är rätt pigga på höga fasta kostnader.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av zyax »

joel80 skrev:
Funderar lite på vilka som kommer "ha råd" att betala för anslutningsavgiften när laddhastigheten höjs.

Om vi nu skulle få bilar som kan ladda med 300kWh... känns som att det då bara skulle ske på en typladdare med 4+ anslutningar där man har gjort så att alla delar på inkommande, och att det då förutsätter att det är tomt i övrigt.

Kanske elbolagen måste förändra prissätttningen lite för att det ska bli mer gångbart? Hur stor chans är det... känns som att dom är rätt pigga på höga fasta kostnader.
Alla bilar kan ladda 300kWh om de har ett så stort batteri (vilket ingen bil har, störst är Tesla med 100kWh), antar att du menar 300kW och det kan bara prototyp-bilar ladda med idag. Att ladda snabbt kanske kommer att kosta rätt mycket, men att ladda på en timme kommer vara mer eller mindre gratis om matställena utmed Europavägarna hämtar hem vinsten på ett annat sätt. Å andra sidan så borde priset gå mot 0 även för snabbladdare, frågan är hur snabbt det går mot 0 bara.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av LarsL »

Jag tror att 50-100kW laddare kommer bli billiga(/gratis) medan de med högre effekt kommer kosta. Finns många incitament att få kunder att vänta i 30 minuter och få att få dem att åka efter 5-8minuter.
Men det är bra de som vill kan betala för att köra snabbare. Vi andra kan få billig laddning mot att vi äter.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av joel80 »

Zyax
Jag har full koll på skillnaden mellan kW och kWh... Däremot verkar min telefons fina autoincorrect inte riktigt ha samma uppfattning! :)

LarsL
Jo, att snabbare laddning kan bli ännu dyrare kan jag tänka mig, men svårt att se att 50-100kw skulle bli gratis.. Om nu inte elnätbolagen förändrar sin prismodell. Det ska ätas många luncher innan månadsavgiften och laddning ska hämtas in..
Du laddar ju för bövelen för 30-40kr (i endast elkostnad) under en lunch på en 40-45min med 50kW. :)

Inte många restauranger som har dom marginalerna att dom kan bjuda på det tror jag...
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av LarsL »

joel80 skrev:
LarsL
Jo, att snabbare laddning kan bli ännu dyrare kan jag tänka mig, men svårt att se att 50-100kw skulle bli gratis.. Om nu inte elnätbolagen förändrar sin prismodell. Det ska ätas många luncher innan månadsavgiften och laddning ska hämtas in..
Du laddar ju för bövelen för 30-40kr (i endast elkostnad) under en lunch på en 40-45min med 50kW. :)

Inte många restauranger som har dom marginalerna att dom kan bjuda på det tror jag...
Beror ju på... jag äter ju för 3-400kr. Sen kostar inte elen så mycket, kanske bara 20-50öre/kWh, resten är ju en förhandlingsfråga vid stora inköp.
Verdi

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
joel80 skrev:
LarsL
Jo, att snabbare laddning kan bli ännu dyrare kan jag tänka mig, men svårt att se att 50-100kw skulle bli gratis.. Om nu inte elnätbolagen förändrar sin prismodell. Det ska ätas många luncher innan månadsavgiften och laddning ska hämtas in..
Du laddar ju för bövelen för 30-40kr (i endast elkostnad) under en lunch på en 40-45min med 50kW. :)

Inte många restauranger som har dom marginalerna att dom kan bjuda på det tror jag...
Beror ju på... jag äter ju för 3-400kr. Sen kostar inte elen så mycket, kanske bara 20-50öre/kWh, resten är ju en förhandlingsfråga vid stora inköp.
Du äter lunch för 400:-?
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av zyax »

LarsL skrev:
joel80 skrev:
LarsL
Jo, att snabbare laddning kan bli ännu dyrare kan jag tänka mig, men svårt att se att 50-100kw skulle bli gratis.. Om nu inte elnätbolagen förändrar sin prismodell. Det ska ätas många luncher innan månadsavgiften och laddning ska hämtas in..
Du laddar ju för bövelen för 30-40kr (i endast elkostnad) under en lunch på en 40-45min med 50kW. :)

Inte många restauranger som har dom marginalerna att dom kan bjuda på det tror jag...
Beror ju på... jag äter ju för 3-400kr. Sen kostar inte elen så mycket, kanske bara 20-50öre/kWh, resten är ju en förhandlingsfråga vid stora inköp.
Håller med, de fasta avtalen för högspänning är också billigare så det går nog på riktigt att få ner det rörliga priset till detta om man vill. OM man då betänker att sniddladdaren fyller på runt 50kWh så innebär det mindre än 25kr i rörlig avgift för den firma som står för laddaren och det kan man lätt räkna hem på lite mat.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av LarsL »

Verdi skrev:

Du äter lunch för 400:-?
3 barn...
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av joel80 »

Jag tror inte du är den vanlige lunchkunden då..

Dom måste ju slå ut det på alla som ev står och laddar.. och efter alla omkostnader med råvaror/personal o.s.v är det inte så säkert att restaurangerna alltid har råd att ge bort 20-30kr i elkostnad, samt ta den stora kostnaden för nätanslutningen som en snabbladdade har. Vad jag menar är att jag inte tror vi kommer se många gratis snabbladdare.. Men förhoppningsvis går priset per kwh ner något när det blir större omsättning på laddarna.

11-22kw-laddare däremot finns det väl lite chans att vissa kan fortsatt erbjuda utan kostnad för att locka till sig kunder.


Lunchrestauranger har för övrigt väldigt små marginaler.
25kr blir mycket om man ska kunna erbjuda det till alla elbilister, speciellt om några år nu när det drar iväg med försäljningen. ;)

Man ska kunna hämta hem det på ensamma förare också.. som äter lunch för en hundring...
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av 12man »

LarsL skrev:
joel80 skrev:
.....nan månadsavgiften och laddning ska hämtas in..
Du laddar ju för bövelen för 30-40kr (i endast elkostnad) under en lunch på en 40-45min med 50kW. :)

Inte många restauranger som har dom marginalerna att dom kan bjuda på det tror jag...
...kostar inte elen så mycket, kanske bara 20-50öre/kWh, resten är ju en förhandlingsfråga vid stora inköp.
Är staten förhandlingsbar på energiskatten + elcertifikat?, momsen kanske kan trollas bort men resten, strax under kronan i det rörliga landar man i dagsläget, sen kommer själva elpriset att sjunka ner mot ?
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av far1far2 »

LarsL skrev:
Verdi skrev:

Du äter lunch för 400:-?
3 barn...
Barn är barn ganska kort tid. Fråga en som är farfarsfar och morfarsfar! :lol:
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av bullen »

far1far2 skrev:
LarsL skrev:
Verdi skrev:

Du äter lunch för 400:-?
3 barn...
Barn är barn ganska kort tid. Fråga en som är farfarsfar och morfarsfar! Bild
Eller så sprider man ut dom... har 20 år mellan nr 3 och 4Bild
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Jerker »

bullen skrev:
far1far2 skrev:
LarsL skrev:
Verdi skrev:

Du äter lunch för 400:-?
3 barn...
Barn är barn ganska kort tid. Fråga en som är farfarsfar och morfarsfar! Bild
Eller så sprider man ut dom... har 20 år mellan nr 3 och 4Bild
Ouch! Jag såg till att det inte skulle kunna hända när jag var nöjd med antalet i barnaskaran. En "slutgiltig" lösning! :D
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Gustafsson »

Jerker skrev:
bullen skrev:
far1far2 skrev:
LarsL skrev:
Verdi skrev:

Du äter lunch för 400:-?
3 barn...
Barn är barn ganska kort tid. Fråga en som är farfarsfar och morfarsfar! Bild
Eller så sprider man ut dom... har 20 år mellan nr 3 och 4Bild
Ouch! Jag såg till att det inte skulle kunna hända när jag var nöjd med antalet i barnaskaran. En "slutgiltig" lösning! :D
Låt mig gissa - du blev katolsk präst ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Jerker »

Gustafsson skrev:
Jerker skrev:
bullen skrev:
far1far2 skrev:
Barn är barn ganska kort tid. Fråga en som är farfarsfar och morfarsfar! Bild
Eller så sprider man ut dom... har 20 år mellan nr 3 och 4Bild
Ouch! Jag såg till att det inte skulle kunna hända när jag var nöjd med antalet i barnaskaran. En "slutgiltig" lösning! :D
Låt mig gissa - du blev katolsk präst ?
Exakt! :lol:
Skriv svar