SuC Arlanda

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: SuC Arlanda

Inlägg av Legato »

bylund skrev:
Att betala för laddningen kan ju inte vara ett jätteproblem, det lär ju handla om max ett par hundralappar om dagen om man helt uteslutande laddar där.

Inte för att jag kan taxibranschen, men en inte alltför vågad gissning är väl att fler körningar slutar vid och utgår ifrån Arlanda än Infra City, så rimligen borde den placeringen göra det väldigt lätt att räkna hem de pengarna. Men att inte ens få ladda på de andra ställena kan ju kanske vara surt ibland.

Rent tekniskt är det ju lätt för Tesla att bara tillåta dem som skrivit på avtalet att ladda på Arlanda, och precis samma bilar får inte ladda i Uppsala och i Upplands Väsby.

Uppsala har jag svårt att se att det skulle bli ett problem. Den ligger ju rätt avsides om man servar Uppsala med taxi.
Fast "problemet" är ju att Tesla-taxi inte väntar vid Arlanda. De behöver ju inte ens köra in på remoten utan får ju köra förbi kön direkt pga elbilen. Alltså tror jag inte det finns någon fördel med placeringen jämfört med UV för dem. I UV har de ju dessutom bättre chans att käka lunch etc.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: SuC Arlanda

Inlägg av bylund »

Legato skrev:

Att uppgifterna går att finna är det ingen tvekan om. Det jag undrar är om Tesla har möjlighet att samköra registren, alternativt har uppgifterna i sin egen databas. Det är som säkerligen bekant inte alltid så enkelt av legala skäl... För att det ska funka måste de ju som sagt kunna göra databasqueries där de tex söker på alla taxibilar som laddat minst 10 ggr vid en publik suc.
Det finns ett fält på servicefakturorna för registreringsnummer. Åtminstone på min bil är det tomt. Men de kanske har det för andra bilar. Men då måste ändå in och kolla om bilen är registrerad som taxi. Jag tror inte de gör detta.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: SuC Arlanda

Inlägg av bylund »

Legato skrev:
bylund skrev:
Att betala för laddningen kan ju inte vara ett jätteproblem, det lär ju handla om max ett par hundralappar om dagen om man helt uteslutande laddar där.

Inte för att jag kan taxibranschen, men en inte alltför vågad gissning är väl att fler körningar slutar vid och utgår ifrån Arlanda än Infra City, så rimligen borde den placeringen göra det väldigt lätt att räkna hem de pengarna. Men att inte ens få ladda på de andra ställena kan ju kanske vara surt ibland.

Rent tekniskt är det ju lätt för Tesla att bara tillåta dem som skrivit på avtalet att ladda på Arlanda, och precis samma bilar får inte ladda i Uppsala och i Upplands Väsby.

Uppsala har jag svårt att se att det skulle bli ett problem. Den ligger ju rätt avsides om man servar Uppsala med taxi.
Fast "problemet" är ju att Tesla-taxi inte väntar vid Arlanda. De behöver ju inte ens köra in på remoten utan får ju köra förbi kön direkt pga elbilen. Alltså tror jag inte det finns någon fördel med placeringen jämfört med UV för dem. I UV har de ju dessutom bättre chans att käka lunch etc.
Fast det innebär ju ändå ofta en tomkörning till/från Upplands Väsby. Jag tycker det borde vara bättre att ladda 20 min på Arlanda två gånger om dagen även om man skulle kunna få en körning snabbare och då senare ladda i Upplands Väsby.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: SuC Arlanda

Inlägg av Surfaren »

bylund skrev:
Det finns ett fält på servicefakturorna för registreringsnummer. Åtminstone på min bil är det tomt. Men de kanske har det för andra bilar. Men då måste ändå in och kolla om bilen är registrerad som taxi. Jag tror inte de gör detta.
Ja, Tesla verkar inte ha någon koppling till regnr i sin databas. I början när jag kom in med bilen försökte jag med regnr, men det gick inte. VIN behövs för att dom ska veta vad jag pratar om. Möjligt att det ändrats sedan dess, men jag är tveksam.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: SuC Arlanda

Inlägg av Foluke »

Surfaren skrev:
bylund skrev:
Det finns ett fält på servicefakturorna för registreringsnummer. Åtminstone på min bil är det tomt. Men de kanske har det för andra bilar. Men då måste ändå in och kolla om bilen är registrerad som taxi. Jag tror inte de gör detta.
Ja, Tesla verkar inte ha någon koppling till regnr i sin databas. I början när jag kom in med bilen försökte jag med regnr, men det gick inte. VIN behövs för att dom ska veta vad jag pratar om. Möjligt att det ändrats sedan dess, men jag är tveksam.
Visst söker de på regnummer!
Model S P85D,
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: SuC Arlanda

Inlägg av Surfaren »

Foluke skrev:
Surfaren skrev:
Ja, Tesla verkar inte ha någon koppling till regnr i sin databas. I början när jag kom in med bilen försökte jag med regnr, men det gick inte. VIN behövs för att dom ska veta vad jag pratar om. Möjligt att det ändrats sedan dess, men jag är tveksam.
Visst söker de på regnummer!
Jasså, när började dom med det? Bra oavsett om dom kommit så långt. :)
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: SuC Arlanda

Inlägg av Remuz »

På flygplatsen i Edinburgh har dom en SuC vid flygplatsen, dock bara 2 uttag. Inga taxis där, men väl 2 X som laddade nu

Rättelse: 2 laddare, fyra uttag
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: SuC Arlanda

Inlägg av Foluke »

Surfaren skrev:
Foluke skrev:
Surfaren skrev:
Ja, Tesla verkar inte ha någon koppling till regnr i sin databas. I början när jag kom in med bilen försökte jag med regnr, men det gick inte. VIN behövs för att dom ska veta vad jag pratar om. Möjligt att det ändrats sedan dess, men jag är tveksam.
Visst söker de på regnummer!
Jasså, när började dom med det? Bra oavsett om dom kommit så långt. :)
Jag ringde för någon vecka sedan till SC och då frågade de efter registreringsnummer och fick all data om bilen direkt. En sådan koppling borde väl vara elementär!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: SuC Arlanda

Inlägg av Leo »

Är nog bara så att det är aningens enklare/snabbare för de att utgå från Vin-nr när de jobbar i sina datasystem. Då är de ju dessutom helt frikopplade från respektive lands registreringsnummer och kan söka rakt in i Teslas "databaser" direkt.

Självklart kan de även används registreringsnummer också men då behöver de antagligen ändå plocka fram Vin-nr för att leta vissa saker i vissa datasystem skulle jag tro.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: SuC Arlanda

Inlägg av Bjelke »

När jag ringer behöver jag inte något alls, dom vet ändå vilken bil det är :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: SuC Arlanda

Inlägg av Legato »

Foluke skrev:
Surfaren skrev:
Foluke skrev:
Surfaren skrev:
Ja, Tesla verkar inte ha någon koppling till regnr i sin databas. I början när jag kom in med bilen försökte jag med regnr, men det gick inte. VIN behövs för att dom ska veta vad jag pratar om. Möjligt att det ändrats sedan dess, men jag är tveksam.
Visst söker de på regnummer!
Jasså, när började dom med det? Bra oavsett om dom kommit så långt. :)
Jag ringde för någon vecka sedan till SC och då frågade de efter registreringsnummer och fick all data om bilen direkt. En sådan koppling borde väl vara elementär!
Ja det vore konstigt om de inte kunde se regnummer. Men återigen så är ju frågan om de kan göra sökningar på vilka bilar som är taxi och inte direkt i sin databas... Svenska taxiskyltar är förvisso gula, men reg-numret har ju samma format som på privata bilar, samt leasingbilar osv (hjälper ju inte heller att se om det är ett företag som står som ägare).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SuC Arlanda

Inlägg av LarsL »

Upplägget borde inte vara svårare än att du kan välja mellan att få ladda på Arlanda eller i Upplands Väsby och Uppsala. Laddaren kan ju identifiera din bil så de kan alltså välja att spärra dig på Arlanda tills du gått med på villkoren och då är du spärrad på de andra laddarna istället... inte rocket-sience direkt.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: SuC Arlanda

Inlägg av Svenssons »

Tesla vill nog införa att elen på Arlanda-laddaren kostar också, den ska ju inte vara öppen för alla så konstigt om taxibilar skall få en specialstation som bara de får ladda gratis på.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: SuC Arlanda

Inlägg av JFAH »

Tesla kör ju inte med specialregler, så taxi bilarna följer väl samma regler som övriga bilar.
Användarvisningsbild
beef
Teslaägare
Inlägg: 338
Blev medlem: 08 sep 2016 17:39
Ort: Skåne

Re: SuC Arlanda

Inlägg av beef »

Vänligen någon, ta ett par bilder. :)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: SuC Arlanda

Inlägg av Bjelke »

Jag tror att Tesla slår på dom nya i Arlanda och så får man väl se om problemet i Väsby löser sig iom detta, och funkar det så blir ju alla nöjda och glada lixom, och vettifasiken om
dom behöver krångla till det mer än så...
Jag hör till dom som tror att en Taxi väldigt ofta hellre står på SuC vid Arlanda och "väntar" (dvs laddar) än i Väsby, oavsett om dom har förtur i taxikön eller inte, problem solved...
Dom få icke-Taxin som ev laddar på Arlanda lär knappast bli ett problem för Taxi iaf så det borde Tesla eg kunna strunta i (just åtminstone).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: SuC Arlanda

Inlägg av Svenssons »

JFAH skrev:
Tesla kör ju inte med specialregler, så taxi bilarna följer väl samma regler som övriga bilar.
Att inte lägga ut denna SuC på kartan är väl en specialregel?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: SuC Arlanda

Inlägg av bylund »

En del andra saknas ju också på kartan, t ex vid servicecentren i Upplands Väsby och Kastrup. Fast de går ju att använda för vem som helst.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: SuC Arlanda

Inlägg av bullen »

Bjelke skrev:
När jag ringer behöver jag inte något alls, dom vet ändå vilken bil det är Bild
Men dom har inte spärrat ditt nummer för inkommande samtal än?Bild
Användarvisningsbild
fregget
Inlägg: 24
Blev medlem: 16 okt 2014 13:26
Ort: Mantorp

Re: SuC Arlanda

Inlägg av fregget »

Härligt, inte en dag för tidigt.

Sent from my VTR-L29 using Tapatalk
Användarvisningsbild
Heiko
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 10 aug 2016 21:02
Ort: Trelleborg

Re: SuC Arlanda

Inlägg av Heiko »

Åkte med Tesla Taxi i veckan och frågade honom mötet och de har fått ett förslag från Tesla.
Förslaget är att de ska betala 150Kr som jag tror är det totala beloppet för att ladda upp från 0-100.
Detta förslag har dem visst förkastat och kommer att fortsätta att ladda som tidigare.

Märkligt om de tror att allt ska vara gratis och inte är beredda att betala något alls.
Tog upp att en SuperChargers är för långfärder inte korta turer runt om i Stockholm.
Tog också upp att de skulle kunna sätta upp egna laddare vid deras kontor.

Han sa bara att det kostar pengar och det är inte intressant och de kommer ladda på som vanligt som de gjort tidigare.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: SuC Arlanda

Inlägg av bylund »

Alltså, 150 kr/laddning, eller ~1,50 kr/kWh?
Är det det senare borde det vara billigare än att köra tom till Upplands Väsby.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1407
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: SuC Arlanda

Inlägg av Niclas »

Lite konstigt att Tesla bygger en SuC på arlanda innan man har förhandlat villkoren med taxi.
Sen är ju taxiförare en egen kategori människor uppenbarligen, både på vägen och övrigt.

Detta är dåligt skött av taxiförare som beter sig dåligt, men det kunde man ju räkna ut lite tidigare och hanterat annorlunda av tesla.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: SuC Arlanda

Inlägg av Bjelke »

Fast pris 150kr för en laddning kan ju bara inte stämma, skulle aldrig funka lixom...
Ska bli intressant att höra hur den där dealen ser ut egentligen...
Och hur agerar Tesla om ingen Taxi hakar på? Blir laddarna helt offentliga då? Eller plockar dom ner dom och ställer
dom på annat ställe?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: SuC Arlanda

Inlägg av Smutt »

Bjelke skrev:
Fast pris 150kr för en laddning kan ju bara inte stämma, skulle aldrig funka lixom...
Ska bli intressant att höra hur den där dealen ser ut egentligen...
Och hur agerar Tesla om ingen Taxi hakar på? Blir laddarna helt offentliga då? Eller plockar dom ner dom och ställer
dom på annat ställe?
Dom stänger självklart av alla Teslor som missbrukat systemet för gott...
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Skriv svar