Clever laddbox kräver 20A

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Clever laddbox kräver 20A

Inlägg av +46 »

mati skrev:
+46 skrev:
Samtidigt har jag svårt att förstå varför man inte vill framtidssäkra nättillgången all den stund som det bara handlar om att byta huvudsäkringar. Det är väl jättebra att för en femma eller tia om dagen få garanterad tillgång till mer nätkapacitet? Inte minst om man vill satsa på en större solcellsanläggning på sin fastighet.
Varför? Enkelt. För att jag inte behöver mer än 16A. Min solcellsanläggning är dimensionerad för min 16A-huvudsäkring, och laddning av elbil fungerar jättebra som det är. Jag har aldrig fått säkringen att gå och aldrig funderat på att säkra upp huset. Behovet finns inte och kommer inte att finnas. Jag struntar i om det det "bara" kostar en tia om dagen. Det är 35000kr på tio år, helt i onödan. Jag byter ju inte till elbil som är billig i drift, och sätter solceller på taket med drastiskt minskad elräkning som följd, bara för att sedan öka den fasta månadskostnaden med en dyrare huvudsäkring som jag inte har något behov för
Visst, du gör självklart som du vill, men vill man försäkra sig om att kunna nyttja morgondagens smarta elnät fullt ut så kan det vara klokt med en större huvudsäkring. Idag tar de flesta för givet att man kan byta till större huvudsäkring utifrån ändrade behov men inom en snar framtid när allt fler kör elbil och många fler vill satsa på egen produktion, timdebitering, batterilagring, sälja elöverskott, mm så är det inte längre lika givet. Det var mitt lilla ”tips”, i all välmening.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Clever laddbox kräver 20A

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Är det så att Tesla kan styra sina bilar mycket bättre från en WC än vad standarden för typ 2 mod 3 laddningen kan fixa?

Det är ju lite grova steg enligt denna info jag hittade på nätet. Då kan det blir problem om andra elbilar ska laddas om endast dessa steg funkar.

The charging station can use the wave signal to describe the maximum current that is available
from the charging station with the help of pulse width modulation:

a 16% PWM is a 10 A maximum, a 25% PWM is a 16 A maximum, a 50% PWM is a 32 A maximum and a 90% PWM flags a fast charge option
Typ_3.JPG
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Clever laddbox kräver 20A

Inlägg av Svenssons »

Off Grid Byggaren skrev:
Är det så att Tesla kan styra sina bilar mycket bättre från en WC än vad standarden för typ 2 mod 3 laddningen kan fixa?

Det är ju lite grova steg enligt denna info jag hittade på nätet. Då kan det blir problem om andra elbilar ska laddas om endast dessa steg funkar.

The charging station can use the wave signal to describe the maximum current that is available
from the charging station with the help of pulse width modulation:

a 16% PWM is a 10 A maximum, a 25% PWM is a 16 A maximum, a 50% PWM is a 32 A maximum and a 90% PWM flags a fast charge option
Typ_3.JPG
Detta är ju infon för amerikanska SAE J1772 och enfasladdning:
https://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772#Signaling

Som jag fattar det som så styr WC inget alls, det är bilen som styr. WC har visserligen två olika kommunikationslägen men om den är satt till att kunna ladda andra bilar också så kan jag inte tänka mig att det är annat än Mode 3-standard som kommuniceras.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Clever laddbox kräver 20A

Inlägg av 12man »

Tror de där pwm % bara är exempel, kan varieras kontinuerligt (.6A per %) upp till 80% (48A)
ms 76132 "Eleamore"
Verdi

Re: Clever laddbox kräver 20A

Inlägg av Verdi »

chaffis75 skrev:
Jäklar vad de skiljer mellan EON Stockholm och EON Syd där jag själv bort, 336,25 kr mot 550 kr i månaden för 20A... surt... :x Nästan 2000kr till per år om jag skulle upp till 25A. jag vet vi redan ligger precis på gränsen vad säkringen klarar när vi laddar bilen samtidigt som vi värmer vårt SPA och elpatronen går igång... Kanske måste skaffa energi vakt på elpatronen. Trots detta har huvudsäkringen den bara gått en gång på de 10 år vi bott där och de var innan vi skaffade elbil.

Här smällde en propp ute i skåpet ikväll. Är lite oförsiktig tyvärr. Två elbilar som ska ha sitt och så vill man ladda klart ena innan man lägger sig vissa kvällar. Sen drar frugan igång tvättmaskin, torktumlare... Och sen när jag skulle steka ägg så blev det svart i köket. :D

Man kanske skulle investera i en till WC så att man kan ladda båda när man sover? Dock billigare med 20A proppar. Tror det var 52 spänn för 10 st nu på K-Rauta.

Eller ska man säkra upp huset till 25A samtidigt?

Prislistan från Upplands Energi som jag har (kr/år).

"Bara" 100:-/mån mer för 25A och 233:-/mån mer för 35A. Om nu ledningarna pallar...

Huvudsäkring ink moms ex moms
16 A 2.443:– 3.053:–
20 A 3.654:– 4.567:–
25 A 4.570:– 5.712:–
35 A 5.893:– 7.367:–
50 A 8.319:– 10.399:–
63 A 11.389:– 14.236:–
80 A 12.791:– 15.988:–
100 A 15.898:– 19.872:–
125 A 19.609:– 24.511:–
160 A 24.654:– 30.817:–
200 A 31.096:– 38.869:–
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Clever laddbox kräver 20A

Inlägg av Monark1954 »

Är det en Keba P30 laddbox Clever levererar verkar det inte så komplicerat att ställa en strömbegränsning.
Då vår box hamnar på vår fjällstuga som vi även hyr ut så blir det nog max 10 A ut från boxen så att bastu och ugn mm. inte blåser huvudsäkringen.
Har skrivit till Clever om vi kan köpa en 6m kabel eller typ 2 uttag i stället för fast typ 2 kabel.
KebaP30.JPG
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Clever laddbox kräver 20A

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Som jag fattar det som så styr WC inget alls, det är bilen som styr. WC har visserligen två olika kommunikationslägen men om den är satt till att kunna ladda andra bilar också så kan jag inte tänka mig att det är annat än Mode 3-standard som kommuniceras.[/quote]

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det beror väl på hur man uttrycker sig, rent tekniskt så skickar WC en signal till elbilen och talar om att den endast får ladda med en viss ström.

Sedan ser elbilen till att anpassa sig efter detta. Antingen ett fast inställt värde i WC eller också flexibel med funktionen lastdelning inkopplad.

Ser att det finns fler steg i fasta inställningen på Tesla WC. Och enligt denna verkar 6 Ampere vara lägsta möjliga inställning.
WC-inst.JPG
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Clever laddbox kräver 20A

Inlägg av Svenssons »

Det är bilen som talar om för WC hur mycket ström den maximalt vill ha, inte tvärt om. WC levererar sedan upp till detta men max vad den kan leverera.

Min WC är satt till att kunna leverera 32A men min bil kan max ta 24A. Hemma har jag satt att den max skall dra 15A och när bilen är laddad till nära 100% så vill den ha ännu mindre från WC. Även initialt när laddningen startar så väljer bilen, inta WC, att mjukstarta laddningen och drar mindre än 6A.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Re: Clever laddbox kräver 20A

Inlägg av Verdi »

Nu har jag haft en del problem i natt med att proppen löser ut trots att inget annat än bergvärmepumpen går förutom WC. Ställde ner bilen till max 10A men det hjälpte inte.

Är det kylan? Nåt annat fel? Så här kan jag inte ha det... :( Började igår kväll med en legitim utlösning av huvudsäkringen. Sen har det bara strulat.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Clever laddbox kräver 20A

Inlägg av nek0 »

Verdi skrev:
Nu har jag haft en del problem i natt med att proppen löser ut trots att inget annat än bergvärmepumpen går förutom WC. Ställde ner bilen till max 10A men det hjälpte inte.

Är det kylan? Nåt annat fel? Så här kan jag inte ha det... :( Började igår kväll med en legitim utlösning av huvudsäkringen. Sen har det bara strulat.
Kanske fel på elpatronen
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Clever laddbox kräver 20A

Inlägg av 12man »

nek0 skrev:
Verdi skrev:
Nu har jag haft en del problem i natt med att proppen löser ut trots att inget annat än bergvärmepumpen går förutom WC. Ställde ner bilen till max 10A men det hjälpte inte.

Är det kylan? Nåt annat fel? Så här kan jag inte ha det... :( Började igår kväll med en legitim utlösning av huvudsäkringen. Sen har det bara strulat.
Kanske fel på elpatronen
OT, men du kan kolla A/fas på många elmätare brukar vara en knapp där du kan stega fram, oxid i säkringshållare?
Vp lär ju inte köra tillskott nu?

tur fullerö finns nu...
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Clever laddbox kräver 20A

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Nu har jag haft en del problem i natt med att proppen löser ut trots att inget annat än bergvärmepumpen går förutom WC. Ställde ner bilen till max 10A men det hjälpte inte.

Är det kylan? Nåt annat fel? Så här kan jag inte ha det... :( Började igår kväll med en legitim utlösning av huvudsäkringen. Sen har det bara strulat.
Fel på bilens laddare? Min bil knäckte jordfelsbrytaren i en laddstolpe i somras. Det visade sig att laddaren i bilen var trasig och behövde bytas.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Clever laddbox kräver 20A

Inlägg av chaffis75 »

Verdi skrev:
Nu har jag haft en del problem i natt med att proppen löser ut trots att inget annat än bergvärmepumpen går förutom WC. Ställde ner bilen till max 10A men det hjälpte inte.

Är det kylan? Nåt annat fel? Så här kan jag inte ha det... :( Började igår kväll med en legitim utlösning av huvudsäkringen. Sen har det bara strulat.
Jag skulle tro att de är kylan... Många värmepumpar har dynamisk styrning av kompressorn där den på sommaren säkert går på låg effekt då de bara är varmvatten den värmer men när de bli riktigt kallt så går den garanterat upp på sin max effekt innan elpatronen går in och tar de som kompressorn inte klarar om de blir ordentligt kallt...

Kolla också hur allt är fördelat på faserna, ofta är kompressorn enfas och då är frågan vilken fas de är den lastar. Elpatronen brukar vara 3 fas men ofta laster de inte faserna jämnt, bla mindre last på den fasen där kompressorn är kopplad. Vet de finns tabeller för detta på NIBE frånlufts värmepumpar men bör finnas för andra märken också...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Verdi

Re: Clever laddbox kräver 20A

Inlägg av Verdi »

12man skrev:
nek0 skrev:
Verdi skrev:
Nu har jag haft en del problem i natt med att proppen löser ut trots att inget annat än bergvärmepumpen går förutom WC. Ställde ner bilen till max 10A men det hjälpte inte.

Är det kylan? Nåt annat fel? Så här kan jag inte ha det... :( Började igår kväll med en legitim utlösning av huvudsäkringen. Sen har det bara strulat.
Kanske fel på elpatronen
OT, men du kan kolla A/fas på många elmätare brukar vara en knapp där du kan stega fram, oxid i säkringshållare?
Vp lär ju inte köra tillskott nu?

tur fullerö finns nu...

Blev en lite strulig natt. Vaknade vid tre och då gick det inte att tända lampan... Ok, kollade appen. Laddningen avbruten. Så på med jackan och ut till proppskåpet. Bytte propp på en fas. Då kickade allt igång igen (trodde jag) förutom att bergvärmepumpen lyste rött och sa "pressostat hög" eller nåt sånt och jag kände hur det började bli kallare i huset. Fan också. Var dock tvungen att sova så jag gick och la mig igen. Dubbelkollade att laddningen var på max 10A i bilen. Kollade appen. Den visade bara 6A. Vad nu?

Vaknade vid 6-snåret och då var det ett par grader kallare än det brukar och jag kände att va fan är detta? Sen pep det från det gamla larmet i garaget som tydligen var strömlöst och uttaget där routern och annan nätverksutrustning är inkopplat var stendöd. Däremot fungerade lyset i garaget och ett annat uttag en dryg meter bort. Jag fattade ingenting. Gick ut i köket och där var micron och ugnen stendöda. Då först fattade jag att jag hade missat att byta propp för en annan fas som styr de delarna av huset. Den SÅG hel och fin ut men icke. När jag bytte den så blev allt, förhoppningsvis, som vanligt. Jag är på jobbet nu... Dålig sömn och känningar av bihåleinflammation. Kämpa!!!

Så antagligen har jag laddat på bara 2 faser i natt. Och det var säkert därför som bergvärmepumpen (IVT) inte ville gå som den ska heller. Hade lite problem med det förr också när jag laddade enfas innan WC:n kom. Fast jag kopplade det nog inte till det.

Så, vad tror ni om att höja huvudsäkringen från 20A till 25A eller kanske till och med till 35A? Jag har ju klarat mig bra hittills men det vore verkligen skönt att kunna strunta i hur mycket vi har igång samtidigt (nästan iaf). Dammsugare, torktumlare, strykjärn, spis, ugn... :D
Verdi

Re: Clever laddbox kräver 20A

Inlägg av Verdi »

chaffis75 skrev:
Verdi skrev:
Nu har jag haft en del problem i natt med att proppen löser ut trots att inget annat än bergvärmepumpen går förutom WC. Ställde ner bilen till max 10A men det hjälpte inte.

Är det kylan? Nåt annat fel? Så här kan jag inte ha det... :( Började igår kväll med en legitim utlösning av huvudsäkringen. Sen har det bara strulat.
Jag skulle tro att de är kylan... Många värmepumpar har dynamisk styrning av kompressorn där den på sommaren säkert går på låg effekt då de bara är varmvatten den värmer men när de bli riktigt kallt så går den garanterat upp på sin max effekt innan elpatronen går in och tar de som kompressorn inte klarar om de blir ordentligt kallt...

Kolla också hur allt är fördelat på faserna, ofta är kompressorn enfas och då är frågan vilken fas de är den lastar. Elpatronen brukar vara 3 fas men ofta laster de inte faserna jämnt, bla mindre last på den fasen där kompressorn är kopplad. Vet de finns tabeller för detta på NIBE frånlufts värmepumpar men bör finnas för andra märken också...
Ja det kanske är det också. Vi får se. Jag har iaf skickat en fråga till min elleverantör om att säkra upp huset ytterligare. Vill helst ha 35A men vet inte om det går. Då kan vi ladda bilarna som vi vill och när som helst och behöver inte tänka oss för alls. Alternativet är väl att skaffa en till WC och bara köra nattladdning.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Clever laddbox kräver 20A

Inlägg av Smutt »

Jag klarar 20amp men bara pga jag kör pellets stänger jag av pannan och kör elpatronen så får jag dina problem, så mitt råd är att säkra upp till 25
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Verdi

Re: Clever laddbox kräver 20A

Inlägg av Verdi »

Smutt skrev:
Jag klarar 20amp men bara pga jag kör pellets stänger jag av pannan och kör elpatronen så får jag dina problem, så mitt råd är att säkra upp till 25
Eftersom jag är som jag är så beställde jag precis en höjning till 35A. Visst, 133:-/mån extra kostnad mot 25A men jag tycker jag får ganska mycket för de pengarna.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Clever laddbox kräver 20A

Inlägg av mati »

Såhär ser priserna ut här i Götene. Ganska saftigt om man vill säkra upp till 20A. Definitivt inte värt det.

Kod: Markera allt

Tariff	kr (exkl moms)	kr (inkl moms)
Nätavgift 16A       2 498       3 123
Nätavgift 20A       4 181       5 226
Nätavgift 25A       5 102       6 378
Nätavgift 35A       7 537       9 421
Nätavgift 50A      11 689      14 611
Nätavgift 63A      15 957      19 946
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Clever laddbox kräver 20A

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Såhär ser priserna ut här i Götene. Ganska saftigt om man vill säkra upp till 20A. Definitivt inte värt det.

Kod: Markera allt

Tariff	kr (exkl moms)	kr (inkl moms)
Nätavgift 16A       2 498       3 123
Nätavgift 20A       4 181       5 226
Nätavgift 25A       5 102       6 378
Nätavgift 35A       7 537       9 421
Nätavgift 50A      11 689      14 611
Nätavgift 63A      15 957      19 946
Ungefär lika här :evil:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Clever laddbox kräver 20A

Inlägg av +46 »

Verdi skrev:
Eftersom jag är som jag är så beställde jag precis en höjning till 35A. Visst, 133:-/mån extra kostnad mot 25A men jag tycker jag får ganska mycket för de pengarna.
Klokt val!
Sov så gott ;)
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Clever laddbox kräver 20A

Inlägg av Leo »

Verdi: berätta sen vad själva uppsäkringen kostar. Vanliga "villagrejor" är vanligtvis bara dimensionerade för max 25A.

Brukar stå, "begär offert" hos nätägarna för att säkra över 25A. De enda jag sett med fast pris var EON som 2014 begärde ca 19000kr som schablon. Alla andra jag kollade på hade "begär offert"

Så har du inte tillräckligt kapacitet in i kåken, och att det tidigare suttit större säkringar, så bör du rimligtvis få en offert på vad det kan tänkas kosta.

Kan innebära grävning för ny servicekabel in, nytt elskåp, nytt säkringsskåp osv.

Sen verkade man ange själva elpriset (pris/kWh) upp till 25A inkl moms då det vände sig till konsument.

Elpriset över 25A vände sig till näringsidkare, företag osv och angavs därför exkl moms.

Så lätt att man missförstår när man kollar på lite snabbt (trött...)
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Verdi

Re: Clever laddbox kräver 20A

Inlägg av Verdi »

Leo skrev:
Verdi: berätta sen vad själva uppsäkringen kostar. Vanliga "villagrejor" är vanligtvis bara dimensionerade för max 25A.

Brukar stå, "begär offert" hos nätägarna för att säkra över 25A. De enda jag sett med fast pris var EON som 2014 begärde ca 19000kr som schablon. Alla andra jag kollade på hade "begär offert"

Så har du inte tillräckligt kapacitet in i kåken, och att det tidigare suttit större säkringar, så bör du rimligtvis få en offert på vad det kan tänkas kosta.

Kan innebära grävning för ny servicekabel in, nytt elskåp, nytt säkringsskåp osv.

Sen verkade man ange själva elpriset (pris/kWh) upp till 25A inkl moms då det vände sig till konsument.

Elpriset över 25A vände sig till näringsidkare, företag osv och angavs därför exkl moms.

Så lätt att man missförstår när man kollar på lite snabbt (trött...)
"Hej Xxxx,

Du kan beställa säkringsändringen från oss eller kontakta en behörig elektriker som utför jobbet.

Vi tar en kostnad på 600kr för att utföra säkringsändringen.

Bifogar prislistan för vad den fasta kostnaden blir för de olika Amperen"

Ringde sen upp och frågade. 35A ska inte vara några konstigheter trodde hon. De ska bara byta nåt i proppskåpet så jag kan ha 35A säkringar.

Elpriset är väl detsamma?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Clever laddbox kräver 20A

Inlägg av mati »

Verdi skrev:

Elpriset är väl detsamma?
Nää, du får ju mycket bättre el som är starkare än din gamla el. Bilen går säkert också mycket bättre. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Clever laddbox kräver 20A

Inlägg av Leo »

Nja 16-25 däremellan är det precis som hon säger. Över 25 är det oftast inte lika enkelt om det inte är gjort för det av någon anledning (tex suttit såna säkringar där tidigare)

Därav att jag skrev att du får gärna återkoppla hit hur det går.

Förhoppningsvis har hon rätt!
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Clever laddbox kräver 20A

Inlägg av Smutt »

Verdi skrev:
Smutt skrev:
Jag klarar 20amp men bara pga jag kör pellets stänger jag av pannan och kör elpatronen så får jag dina problem, så mitt råd är att säkra upp till 25
Eftersom jag är som jag är så beställde jag precis en höjning till 35A. Visst, 133:-/mån extra kostnad mot 25A men jag tycker jag får ganska mycket för de pengarna.
Att det alltid funkar är värt väldigt mycket och proppar som går kostar mer än bara propparna
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Skriv svar