MS med dragkrok

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
detay
Teslaägare
Inlägg: 186
Blev medlem: 25 jun 2017 19:32
Ort: Stockholm

MS med dragkrok

Inlägg av detay »

I torsdags såg jag en svart model s pre facelift med dragkrok. Såg ut som att nedre difusor-plasten var bortplockad och dragkroken såg ut att vara en fast sådan (alltså inte infällbar). Detta var utanför Kolmårdens parkering.

Någon av er? Är model s typgodkänd för draganordning?
Model Y Performance 2022
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: MS med dragkrok

Inlägg av Leo »

Ser såna nu och då. Nej det är inte godkänt att dra släp med.
IMG_4933.JPG
Bla BRINK har drag för cykelställ

Däremot antagligen inte något som Tesla själva vill montera eller ta ansvar för. Ev problem med drivlinan lär ju också Tesla kunna skylla på dragkroken om det sitter en sån.

Sök här på forumet ser du medlemmar som monterat på sin egen S.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
detay
Teslaägare
Inlägg: 186
Blev medlem: 25 jun 2017 19:32
Ort: Stockholm

Re: MS med dragkrok

Inlägg av detay »

Ok. Tack för info. :)
Model Y Performance 2022
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 760
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: MS med dragkrok

Inlägg av lem »

Fungerar utmärkt!
Man får ta det lite lugnt. Räknar med att Brink/Tesla fixar formalia då också fler monterar krok. Bilen blir så mkt mer användbar:
- flytta båt
- cykelhållare
- bagagekorg för vilt
- flytta vattenskoter
- körs skräp t tipp

Med LGF skylt är det tom lagligt. Kroken. Kostar ~5 kkr och är lätt att montera själv.
IMG_0139.JPG
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: MS med dragkrok

Inlägg av Mickep »

lagligt?
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: MS med dragkrok

Inlägg av Tars »

https://www.teslarati.com/tesla-model-s ... pdate/amp/

Kan va bra att veta om man har monterat på den direkt mot aluminiumet utan skydd och även om den inte är pulverlackad. Blir dyrt om det är stora hål om 4-5 år.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: MS med dragkrok

Inlägg av mati »

Aluminium mot stål. Ajabaja. :o
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: MS med dragkrok

Inlägg av Tars »

Undrar hur mycket som skiljer sig på Model x dragkrok.
Har hittat en, och funderar på att fixa så den passar.
Någon som har testat?
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: MS med dragkrok

Inlägg av mans71 »

Är det inte andra saker som avgör också? (=mjukvara)
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

MS med dragkrok

Inlägg av Tars »

mans71 skrev:
Är det inte andra saker som avgör också? (=mjukvara)
Man kommer behöva en kabelsats med separat säkring bara.
Så då blir anslutningen bara som på en vanlig äldre bil.
Har läst att det går att koppla bort backsensorerna när man pluggar i släpvagnskontakten.

Så igen mjukvara.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: MS med dragkrok

Inlägg av lator »

Tars skrev:
Undrar hur mycket som skiljer sig på Model x dragkrok.
Har hittat en, och funderar på att fixa så den passar.
Någon som har testat?
Har du någon bild på den? Jag har också funderat på om det skiljer något mellan S och X...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: MS med dragkrok

Inlägg av Tars »

lator skrev:
Tars skrev:
Undrar hur mycket som skiljer sig på Model x dragkrok.
Har hittat en, och funderar på att fixa så den passar.
Någon som har testat?
Har du någon bild på den? Jag har också funderat på om det skiljer något mellan S och X...
Tänkte köpa en på skroten i Norge, sen demontera kofångaren för att sen se vad som går att göra.
När jag gör det, så tar jag gärna foton.

Funkar det inte så säljer jag den. Någon utan krok till sin x är säkert intresserad.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: MS med dragkrok

Inlägg av Tars »

Har tittat en del på bilder och det verkar som om det måste modifieras en hel del och då blir belastningarna på helt andra ställen.
Känns sådär.
Tur att jag har bröder som kan göra hjälpa till med svetsningen och även beräkning av belastning.

Model s, gissningsvis med ecohitch
Bild

Model x
Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 760
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: MS med dragkrok

Inlägg av lem »

Rameder sålde med elsats (som jag ännu ej kopplat in pga tidsbrist). Den innehåller elektoniklåda och plug-brytut som direct passer. Elektroniklådan tror jag kopplar bort backsensorer?
X verkar spontant passa! Svårt att avgöra. Täckbalken är ganska tight men samtidigt är det lite spelrum mellan fångare och balk.
Det som inte formas med liten slägga gör det med en stor....
Det intressanta är vad Tesla sager om man monterar ett X drag på en S!
/L
IMG_0121.JPG
IMG_0109.JPG
Senast redigerad av lem, redigerad totalt 1 gånger.
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: MS med dragkrok

Inlägg av Leo »

Var bara väldigt nog då du fäster in stål mot aluminium. Så att de isoleras från varandra. Finns en i USA med drag där aluminiumen korriderat rejält i fästhålen. Vilket upptäcktes vid en krockreparation. Finns länk och bilder i en tråd härifrån på forumet ganska nyligen.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 760
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: MS med dragkrok

Inlägg av lem »

Leo skrev:
Var bara väldigt nog då du fäster in stål mot aluminium. Så att de isoleras från varandra. Finns en i USA med drag där aluminiumen korriderat rejält i fästhålen. Vilket upptäcktes vid en krockreparation. Finns länk och bilder i en tråd härifrån på forumet ganska nyligen.
Såg bilderna. Tyckte lacken på Rameders grejor var bättre.
Jag är mer orolig för elinkopplingen. Den kände av när jag bröt sensorerna. Jag skall koppla in elen i vår när det är varmare. Om någon kopplar in sig vill jag gärna dela erfarenheter!
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: MS med dragkrok

Inlägg av mati »

Leo skrev:
Var bara väldigt nog då du fäster in stål mot aluminium. Så att de isoleras från varandra. Finns en i USA med drag där aluminiumen korriderat rejält i fästhålen. Vilket upptäcktes vid en krockreparation. Finns länk och bilder i en tråd härifrån på forumet ganska nyligen.
Typ denna tråd, första sidan. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: MS med dragkrok

Inlägg av mahulkp »

lem skrev:
Leo skrev:
Var bara väldigt nog då du fäster in stål mot aluminium. Så att de isoleras från varandra. Finns en i USA med drag där aluminiumen korriderat rejält i fästhålen. Vilket upptäcktes vid en krockreparation. Finns länk och bilder i en tråd härifrån på forumet ganska nyligen.
Såg bilderna. Tyckte lacken på Rameders grejor var bättre.
Jag är mer orolig för elinkopplingen. Den kände av när jag bröt sensorerna. Jag skall koppla in elen i vår när det är varmare. Om någon kopplar in sig vill jag gärna dela erfarenheter!
Jag installerade drag (Ecohitch) på min MS för två år sen. Använde en elkopplingssats som har egen strömmatning och enbart hämtar signal från befintligt kablage. Den kopplar också ifrån bakre p-sensorerna när något ansluts i släpvagnskontakten. Funkade utmärkt. Finna en tråd om detta projekt här på forumet. Sök på Ecohitch.
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: MS med dragkrok

Inlägg av Tars »

lem skrev:
Rameder sålde med elsats (som jag ännu ej kopplat in pga tidsbrist). Den innehåller elektoniklåda och plug-brytut som direct passer. Elektroniklådan tror jag kopplar bort backsensorer?
X verkar spontant passa! Svårt att avgöra. Täckbalken är ganska tight men samtidigt är det lite spelrum mellan fångare och balk.
Det som inte formas med liten slägga gör det med en stor....
Det intressanta är vad Tesla sager om man monterar ett X drag på en S!
/L
Denna bild säger tom att x:ens krok kanske skulle passa med lite modifieringar i alla fall verkar det som.
Hm... fick svar från skroten att just de inte har kvar kroken från x:en.

Får leta vidare.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6503
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: MS med dragkrok

Inlägg av Tars »

mahulkp skrev:
lem skrev:
Leo skrev:
Var bara väldigt nog då du fäster in stål mot aluminium. Så att de isoleras från varandra. Finns en i USA med drag där aluminiumen korriderat rejält i fästhålen. Vilket upptäcktes vid en krockreparation. Finns länk och bilder i en tråd härifrån på forumet ganska nyligen.
Såg bilderna. Tyckte lacken på Rameders grejor var bättre.
Jag är mer orolig för elinkopplingen. Den kände av när jag bröt sensorerna. Jag skall koppla in elen i vår när det är varmare. Om någon kopplar in sig vill jag gärna dela erfarenheter!
Jag installerade drag (Ecohitch) på min MS för två år sen. Använde en elkopplingssats som har egen strömmatning och enbart hämtar signal från befintligt kablage. Den kopplar också ifrån bakre p-sensorerna när något ansluts i släpvagnskontakten. Funkade utmärkt. Finna en tråd om detta projekt här på forumet. Sök på Ecohitch.
Intressant.
Får kolla närmare på denna lösning.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: MS med dragkrok

Inlägg av lator »

mati skrev:
Leo skrev:
Var bara väldigt nog då du fäster in stål mot aluminium. Så att de isoleras från varandra. Finns en i USA med drag där aluminiumen korriderat rejält i fästhålen. Vilket upptäcktes vid en krockreparation. Finns länk och bilder i en tråd härifrån på forumet ganska nyligen.
Typ denna tråd, första sidan. ;)
Läste igenom historien om den rostiga dragkroken och dess aptit på aluminium... Givetvis måste ytorna separeras så att kontakt mellan de olika metallerna undviks men all montering av dragkrokar måste vara stum och utan brickor eller gummimattor emellan. Ingen vederhäftig bilprovning här i Sverige skulle godkänna en montering enligt de instruktioner som ges av Torklift eller av den typ som plåtverkstaden implementerade. Nu kanske det inte spelar någon roll vad gäller cykelhållare på Model S men vad jag förstår så finns samma problem på de fabriksmonterade dragkrokarna på Model X... :o Den enda vettiga lösningen torde vara att montera dragkrokar tillverkade i aluminium.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: MS med dragkrok

Inlägg av Leo »

Cykelhållarfäste krävs det nog ingen kraftigare montering för att få fast och behöver inte godkännas. För du tänker väl inte DRA något med dragkroken :D
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: MS med dragkrok

Inlägg av lator »

Leo skrev:
Cykelhållarfäste krävs det nog ingen kraftigare montering för att få fast och behöver inte godkännas. För du tänker väl inte DRA något med dragkroken :D
Näääää.... ;) :lol:
Lem dragkrok Tesla.JPG
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: MS med dragkrok

Inlägg av lator »

Den intressanta fortsättningen borde handla om hur Tesla har löst infästningen på Model X.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: MS med dragkrok

Inlägg av mati »

lator skrev:
Den intressanta fortsättningen borde handla om hur Tesla har löst infästningen på Model X.
Kanske inte alls. Jag tänker bara på alla rostiga stålskruvar som satt på tidiga Model S. Någon som vågar kolla?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar