Bättre drag i bilen.

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
PeppeBjork
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 22 aug 2017 21:26
Ort: Lidingö

Bättre drag i bilen.

Inlägg av PeppeBjork »

Är det jag som inbillar mig eller blev det bättre acceleration i bilen efter förra uppdateringen? Har kört med Chill inställt sedan den kom. Kopplade in standard igår och upplevde ett galet accs. Kör en x90D :D
Användarvisningsbild
Elektrisk
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 15 jun 2015 21:35

Re: Bättre drag i bilen.

Inlägg av Elektrisk »

Vilken uppdatering har du ? Jag Testade min X90D (50.3) nu med G-tech mätaren och 0-100 gick på 4.92 vid 85 % soc, på sommaren fixar den det på ca 4.6 vid 90% soc. Dåligt väglag nu, kör med 20” Nokian dubbfritt. Jag tror det är inbillning efter Chill...
Tesla Roadster R80 | Model X 90D
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare
Inlägg: 371
Blev medlem: 15 jul 2016 10:25
Ort: Malmö

Re: Bättre drag i bilen.

Inlägg av Nyren »

Det är nog bara som du har kört med Chill för länge och glömt vilket drag det faktiskt är i din bil!
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Bättre drag i bilen.

Inlägg av Legato »

Chill gör ju bilen superslö, typ dubblering av accelerationstiden så inte konstigt att den känns monstersnabb efter att du "chilla" ert tag. Personligen fattar jag inte hur man frivilligt kan vilja göra sin bil trött men det är en annan femma ;)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Bättre drag i bilen.

Inlägg av bylund »

Jag slog på chill häromveckan när jag körde katterna, som inte gillar snabba accelerationer. Jag tänkte att farthållaren då skulle vara mjukare i accelerationen, men jag märkte ingen skillnad. När jag kontrollerar accelerationen själv kan jag välja chill genom att inte trycka ner pedalen så hårt, så då ser jag inget syfte med den.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Bättre drag i bilen.

Inlägg av Smutt »

bylund skrev:
Jag slog på chill häromveckan när jag körde katterna, som inte gillar snabba accelerationer. Jag tänkte att farthållaren då skulle vara mjukare i accelerationen, men jag märkte ingen skillnad. När jag kontrollerar accelerationen själv kan jag välja chill genom att inte trycka ner pedalen så hårt, så då ser jag inget syfte med den.
Är den inte för övningskörning?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Bättre drag i bilen.

Inlägg av Legato »

Smutt skrev:
bylund skrev:
Jag slog på chill häromveckan när jag körde katterna, som inte gillar snabba accelerationer. Jag tänkte att farthållaren då skulle vara mjukare i accelerationen, men jag märkte ingen skillnad. När jag kontrollerar accelerationen själv kan jag välja chill genom att inte trycka ner pedalen så hårt, så då ser jag inget syfte med den.
Är den inte för övningskörning?
Haha gillar katterna och över övningskörning. Jag ger mig det finns uppenbarligen bra användningsområden :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bättre drag i bilen.

Inlägg av mati »

bylund skrev:
Jag slog på chill häromveckan när jag körde katterna, som inte gillar snabba accelerationer. Jag tänkte att farthållaren då skulle vara mjukare i accelerationen, men jag märkte ingen skillnad. När jag kontrollerar accelerationen själv kan jag välja chill genom att inte trycka ner pedalen så hårt, så då ser jag inget syfte med den.
Lite skillnad blir det med farthållaren. Den blir inte riktigt lika ryckig som i vanliga fall. Framförallt i tät trafik. Men det är kanske mer påtagligt med AP2.
Fördelen jag ser med chill är att det blir lugnare körning. Man behöver inte vara jätteförsiktig med högerfoten hela tiden, framförallt när man har folk (eller katter eller hundar) i bilen som inte uppskattar hårda accelerationer. Det blir liksom enklare att köra lugnt och fint.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar