Model 3 spotting

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 spotting

Inlägg av Jerker »

Mickep skrev:
Stora hjul ser fult ut. Subjektiv åsikt. men jag värderar åkkomfort, ljudnivå och pris, före statusen att ha stora hjul (som jag inte förstått tjusningen i).
Håller helt med!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 spotting

Inlägg av Jerker »

Hok skrev:
Ytterligare en video med Model 3. Denna gång från Edmunds som har fått sin.

Nu har man sett så många videor på 3:an och hört så många omdömen om den och lärt sig alla detaljer in i minsta vrå om denna bil att det inte känns som nån chansning att beställa en utan att först provköra den. :D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model 3 spotting

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
Hok skrev:
Ytterligare en video med Model 3. Denna gång från Edmunds som har fått sin.

Nu har man sett så många videor på 3:an och hört så många omdömen om den och lärt sig alla detaljer in i minsta vrå om denna bil att det inte känns som nån chansning att beställa en utan att först provköra den. :D
Så nu kan dom ju bara sätta igång och leverera den ju :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 spotting

Inlägg av Jerker »

Bjelke skrev:
Jerker skrev:
Hok skrev:
Ytterligare en video med Model 3. Denna gång från Edmunds som har fått sin.

Nu har man sett så många videor på 3:an och hört så många omdömen om den och lärt sig alla detaljer in i minsta vrå om denna bil att det inte känns som nån chansning att beställa en utan att först provköra den. :D
Så nu kan dom ju bara sätta igång och leverera den ju :mrgreen:
Ja, vad väntar de på?!! :shock:

Men Edmund hade väldigt mycket kritik mot att så många kontroller sitter i skärmen. Jag kan hålla med om en hel del av det. Skulle mycket hellre ha fler kontroller på ratten. Som han säger: olika knappar och spakar runt ratten lär man sig snabbt att använda utan att behöva släppa uppmärksamheten från vägen, men skärmen måste man titta på för att kunna göra samma sak.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model 3 spotting

Inlägg av HelectriC »

Mickep skrev:
Stora hjul ser fult ut. Subjektiv åsikt. men jag värderar åkkomfort, ljudnivå och pris, före statusen att ha stora hjul (som jag inte förstått tjusningen i).
Kan vi inte bara döpa om tråden till ”vi som inte vill att bilar ska se bra att”. Om man ser en Model S eller X och inte tycker 21 respektive 22 är de fälgar som estetiskt passar bäst, så är man tråkgubbe ;)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 spotting

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
Ja, vad väntar de på?!! :shock:

Men Edmund hade väldigt mycket kritik mot att så många kontroller sitter i skärmen. Jag kan hålla med om en hel del av det. Skulle mycket hellre ha fler kontroller på ratten. Som han säger: olika knappar och spakar runt ratten lär man sig snabbt att använda utan att behöva släppa uppmärksamheten från vägen, men skärmen måste man titta på för att kunna göra samma sak.
Men hur många kontroller är det man pillar på egentligen under en resa? Jag tänker att det blir blinkers, farthållare, volym och sätesvärme som används, av mig. Av dem är det ju farthållaren och sätesvärmen som flyttat till skärmen. Och farthållaren integrerasju i autopiloten och kräver förhoppningsvis mindre pillande?

Sen ska man ju komma ihåg att många funktioner kommer automatiseras. Alltså ännu mindre pillande och mindre behov av fokus på körningen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model 3 spotting

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Men Edmund hade väldigt mycket kritik mot att så många kontroller sitter i skärmen. Jag kan hålla med om en hel del av det. Skulle mycket hellre ha fler kontroller på ratten. Som han säger: olika knappar och spakar runt ratten lär man sig snabbt att använda utan att behöva släppa uppmärksamheten från vägen, men skärmen måste man titta på för att kunna göra samma sak.
Så är det ju i många punkter redan idag i MS och MX. Jag pillar på skärmen hela tiden, och varje gång måste man titta ner, i värsta fall bläddra och leta sig fram. Även de kontroller som alltid finns på samma ställe, som rumpgrill och så, kräver att man tittar ner. Man kan inte känna sig fram som i bilar med fysiska knappar. Det är inte en fördel ur säkerhetssynpunkt.
I vår Mazda är det tvärtom, där avaktiveras pekskärmen under färd så att man inte kan pilla på den. Man måste använda joysticken. Det är lite överdrivet det också tycker jag, men man ser att det finns helt olika filosofier.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Model 3 spotting

Inlägg av Henrik Torphammar »

mati skrev:
Jerker skrev:
Men Edmund hade väldigt mycket kritik mot att så många kontroller sitter i skärmen. Jag kan hålla med om en hel del av det. Skulle mycket hellre ha fler kontroller på ratten. Som han säger: olika knappar och spakar runt ratten lär man sig snabbt att använda utan att behöva släppa uppmärksamheten från vägen, men skärmen måste man titta på för att kunna göra samma sak.
Så är det ju i många punkter redan idag i MS och MX. Jag pillar på skärmen hela tiden, och varje gång måste man titta ner, i värsta fall bläddra och leta sig fram. Även de kontroller som alltid finns på samma ställe, som rumpgrill och så, kräver att man tittar ner. Man kan inte känna sig fram som i bilar med fysiska knappar. Det är inte en fördel ur säkerhetssynpunkt.
I vår Mazda är det tvärtom, där avaktiveras pekskärmen under färd så att man inte kan pilla på den. Man måste använda joysticken. Det är lite överdrivet det också tycker jag, men man ser att det finns helt olika filosofier.
Jag vet inte riktigt vad som är bäst, bara att det är problem när allt är olika. Man behöver mycket tid i sin bil för att hitta allt på ett enkelt sätt. Sätter jag mig i en firmabil, Skoda Octavia så tar det mig rejält med tid innan jag ens lyckas stänga av radion. Allt är väldigt annorlunda mot min Volvo och jag är helt säker på att det är inte knapparnas fel att jag inte hittar dem utan min vana med bilen.

Alla som kör bil idag är uppvuxna med tilltagande knappfrossa i bilarna, de som har cash till en Tesla idag föddes inte med dator i handen. Det coolaste i datorväg då var Donkey kong. Jag är helt övertygad om att när alla gobbar över 35 börjar spädas ut med ungdomar så kommer touchskärmen hyllas till skyarna.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 spotting

Inlägg av Jerker »

Tesla tar ju ut en hel del i förskott med att förutsätta att man i princip inte behöver några kontroller. Nu har vi ju sett att det inte är så lätt att få snurr på alla funktioner. Det allvarligaste tycker jag nog att det är att man inte fått igång torkarautomatiken förrän nyss på AP2.

Man får inte underskatta vad det betyder att ha dedikerade reglage lätt tillgängliga som man lär sig var de sitter och man kan använda utan att tänka utan som en reflex. Och jag har under det senaste året kört några olika nyare bilar med automatiskt hel/halvljus och är inte imponerad. Antagligen påverkar det upplevelsen vad man själv har för krav på sig som hänsynsfull förare, men jag stängde snart av automatiken eftersom skiftet till halvljus konsekvent sker för långsamt, misstolkar ljus vid sidan av vägen som mötande och inte klarar av att förutse möten vid backkrön eller i kurvor. Efter att ha kört bilar med hel/halvljusautomatik har jag fått större förståelse för alla mötande förare som dröjer så länge med att blända av att jag hinner bli bländad; de använder automatiken och struntar därmed i mötande förares välbefinnande.

I den här videon pekar han också på varför det är bra att ha rattreglage även om bilen har en adaptiv farthållare och jag håller med honom.

Jag skulle också vilja ha kontinuerlig torkargång tillgänglig från torkaramen. Det finns situationer när man vill tvinga torkarna att gå kontinuerligt och då ska det gå att göra med en enkel funktion utan att man behöver börja bläddra på skärmen. Det skulle lätt kunna implementeras i knappen som man använder för att få ett slag, t.ex. genom att göra ett långtryck.

De här små hjulen som 3:an har på ratten och som har olika funktioner och som antagligen kan få många fler funktioner med tiden stör han sig också på och jag håller med. Man ska kunna byta funktion på dem utan att börja pilla på skärmen. Man ska kunna bläddra mellan de olika funktionerna på något sätt utan att behöva släppa ratten, t.ex. genom att trycka in ett av hjulen. Förslagsvis skulle man kunna bläddra "framåt" med det ena och "bakåt" med det andra, och vilken funktion som är aktiv ska synas tydligt på skärmen så att man kan se det i ögonvrån på samma sätt som med hastigheten.

När bilarna är helt autonoma och man i alla lägen kan använda sig av det så faller alla dessa argument, men vi är inte där än och jag tror inte att majoriteten av de model 3 som tillverkas nu kommer att köras fullständigt autonomt, så bilen ligger lite före sin tid.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Model 3 spotting

Inlägg av Surfaren »

Väl talat, Jerker!

Bortsett från framtida ekonomisk situation osv, så är just den nitiska avskalningen av reglage det som gör mig en aning tveksam till Model 3. Till exempel: i min Model S kan jag snabbt trycka på en knapp för att fälla in speglarna om jag ser att det blir trångt möte på en smal gata, vad var nyttan med att skippa den knappen på Model 3?

Hårdvaran som monteras i bilarna idag kommer inte räcka till för full självkörning, iaf inte i Sverige med vårt varierande väder. Elon får säga vad han vill. Det är en fysikalisk omöjlighet när kamerorna slaskar igen efter 10 minuter på motorvägen.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 spotting

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
Jag skulle också vilja ha kontinuerlig torkargång tillgänglig från torkaramen. Det finns situationer när man vill tvinga torkarna att gå kontinuerligt och då ska det gå att göra med en enkel funktion utan att man behöver börja bläddra på skärmen. Det skulle lätt kunna implementeras i knappen som man använder för att få ett slag, t.ex. genom att göra ett långtryck.
På Model S är det samma reglage som Mercedes, där det är en spak som sköter allt utom växling och farthållare/autopilot. Om man ska ha igång vindrutetorkaren så måste spaken vridas. De första två lägena är automatiken medan nästa är två olika farter på kontinuerlig torkning. Vill man ha en snabbtorkning, när automatiken inte reagerat, så trycker man på toppen av spaken, det är samma knapp som för spolning om man trycker länge.
Jag klara mig i princip alltid med denna manuella aktivering och automatiken. Har inga tvivel på att jag skulle göra det i Model 3 också. Men om du inte gör det så behöver du inte bläddra i menyer! Efter ett tryck på toppen av spaken som ger ett svep så kommer vindrutans dialogbox där det verkar vara lätt att välja hastighet om man vill. Skillnaden emot att vrida på spaken är minimal, det är inte heller så lätt om man ska hitta rätt läge.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 spotting

Inlägg av LarsL »

Jag tror att bilarna uppnår total självkörande förmåga level 4. Att komma över level 4 tror jag kommer dröja många år om man inte kringgår det på något sätt. Level 4 innebär att bilen kan köra själv och att föraren inte måste vara alert eller medveten om trafikmiljön, men i vissa lägen och situationer kommer en förare behöva ta över. Det kan innebära att en bil kan ta sig helt själv utan ingrepp från A till B, med sovande förare. Men det kan uppstå lägen där bilen inte längre klarar av att köra och då behöver hjälp för att fortsätta. Ett exempel är förbi en olycksplats eller ett vägbygge där bilen kanske måste bryta emot trafikregler eller helt enkelt inte fattar hur den ska köra. Det kan också vara så att den inte ser något pga av kraftigt regn eller snöfall. De självkörande bilarna kommer då köra åt sidan och be föraren ta över eller vänta på att läget klarnat.
Det kommer finnas bilföretag (kanske Tesla också) som kommer hävda att de har level 5 trots dessa begränsningar. Men d3 kommer då inte be föraren att ta över utan istället defensivt ställa sig vid sidan av vägen och vänta eller ta en omväg runt bygget. Andra tex Nissan kommer låta en central med distansförare ta över bilen och hjälpa den förbi hindret. Eller helt enkelt vänta ut snöovädret. Men jag anser dessa fortfarande vara level 4 eftersom de inte är helt självständiga.

Detta har liten praktisk betydelse... egentligen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model 3 spotting

Inlägg av mati »

Även med level 4 krävs att bilen kan se allt som sker runtomkring. Tänk dig att köra bil utan backspeglar och utan att kunna vända på huvudet. Så fort kamerorna har geggat igen är runtomsikten lika med noll. Jag håller med Surfaren. Det funkar inte i vårt klimat.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 spotting

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
Även med level 4 krävs att bilen kan se allt som sker runtomkring. Tänk dig att köra bil utan backspeglar och utan att kunna vända på huvudet. Så fort kamerorna har geggat igen är runtomsikten lika med noll. Jag håller med Surfaren. Det funkar inte i vårt klimat.
Det är ju det som är level 4. Bilen klarar sig alldeles utmärkt tills bilens kameror geggar igen och då krävs en insats från förare/personal. Så kommer det vara med ALLA självkörande bilar under överskådlig tid.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model 3 spotting

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
mati skrev:
Även med level 4 krävs att bilen kan se allt som sker runtomkring. Tänk dig att köra bil utan backspeglar och utan att kunna vända på huvudet. Så fort kamerorna har geggat igen är runtomsikten lika med noll. Jag håller med Surfaren. Det funkar inte i vårt klimat.
Det är ju det som är level 4. Bilen klarar sig alldeles utmärkt tills bilens kameror geggar igen och då krävs en insats från förare/personal. Så kommer det vara med ALLA självkörande bilar under överskådlig tid.
Men level 4 betyder väl inte att bilen bara är hyfsat självkörande vid bra väder, dvs bara vissa månader här i Sverige? Men det kanske går att tolka så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 spotting

Inlägg av LarsL »

Jag tror att alla robot-bilar oavsett nivå kommer att vägra köra när de inte ser. De kommer vara väldigt defensiva förare.

Level 4 tror jag just är det att bilen säger att nu klarar jag inte köra. Antingen väntar vi här tills det blir bättre eller så tar du över som förare.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model 3 spotting

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Jag tror att alla robot-bilar oavsett nivå kommer att vägra köra när de inte ser. De kommer vara väldigt defensiva förare.

Level 4 tror jag just är det att bilen säger att nu klarar jag inte köra. Antingen väntar vi här tills det blir bättre eller så tar du över som förare.
Ja, men det måste väl ändå finnas nån form av definition för hur mycket bilen ska klara av på egen hand. Människan ska väl ändå bara behöva ta över i undantagsfall, typ vid vägarbeten eller när vägen är blockerad eller så. Annars hade man ju kunnat ta en gammal folkabubbla och montera en liten skärm framför föraren som konstant visar texten "var god ta över, jag kan inte köra själv". Det är inte level 4. Du fattar vad jag menar.
Såhär tror jag: En bil som i princip kan köra själv, men bara 6 månader om året, skulle jag klassa som level 3. För att uppnå level 4 måste bilen vara fullt autonom, men det kan finnas situationer som bilen inte förstår. Det inkluderar inte vägförhållanden som måste anses som normala vid vissa årstider.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 spotting

Inlägg av LarsL »


At Level 4, the autonomous driving system would first notify the driver when conditions are safe, and only then does the driver switch the vehicle into this mode. It cannot determine between more dynamic driving situations like traffic jams or a merge onto the highway.
Alltså när bilen är i en trafiksäkert läge så kan den meddela föraren att om vi ska vidare så får du ta över.
Last and least (in terms of human involvement), is Level 5 autonomy. This level of autonomous driving requires absolutely no human attention. There is no need for pedals, brakes, or a steering wheel, as the autonomous vehicle system controls all critical tasks, monitoring of the environment and identification of unique driving conditions like traffic jams.
Inte ens i level 5 kommer bilen kunna köra utan att sensorerna funger tex för att LiDARn har snöat igen. Skillnaden är att föraren här inte ens kan ta över och köra hem bilen... blir lite som att åka tåg. Är det snö på banan blir du sittande i skogen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Model 3 spotting

Inlägg av mati »

Fast jag tycker fortfarande att man inte kan prata om level 4 eller 5 om bilens sensorsystem är så felkänsligt att det kan slås ut av helt vanliga väder- eller vägförhållanden. Och då menar jag inte en snöstorm med orkanstyrka eller extrem dimma, utan vanligt saltslask eller regnstänk.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 spotting

Inlägg av LarsL »

Men en LiDAR kommer ju knappast vara mindre känslig än en eller 8 kameror? Ligger det snö eller slask på LiDARn så kommer nog även den bilen bli stående.

Jag tror att jag och andra som bor en bit ut även i fortsättningen kommer vilja ha möjlighet att. Köra bilen själv.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model 3 spotting

Inlägg av Bjelke »

Och när några sådana har blivit stående och blockerat
trafiken för alla andra så blir det skojigt...
Jag kan inte heller se hur man ska klara något i stil med
level 5 med nuvarande teknik och förutsättningar, och
inte direkt 4 heller i våra krokar...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Model 3 spotting

Inlägg av Surfaren »

LarsL skrev:
Men en LiDAR kommer ju knappast vara mindre känslig än en eller 8 kameror? Ligger det snö eller slask på LiDARn så kommer nog även den bilen bli stående.
Jag vet inte om någon påstått att Lidar skulle fungera bättre, men en sak som är problematisk med Teslas system är placeringen av några av kamerorna. Den ensamma kameran längst bak, till exempel, blir täckt av smuts på bara några minuter ibland när det är slaskigt. Om systemet behöver denna kamera för att köra säkert så kommer det ju inte funka i ett sånt läge.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 spotting

Inlägg av Jerker »

För att återgå till trådens ämne...

Nu, när man placerat ut två demobilar så blev det omgående ett sådant intresse för att se den att man i butiken i Palo Alto fick organisera köandet och begränsa tiden vid bilen till 2 minuter per person:

https://electrek.co/2018/01/13/tesla-mo ... play-cars/
KöFörAttSeModel3.jpg
KöFörAttSeModel3_2.jpg
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model 3 spotting

Inlägg av HelectriC »

Haha, sjukt asså. Vad som än arrangeras när det gäller Tesla, så blir det kö. Måste svida bra i ögonen på de gamla dinosaurierna.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 spotting

Inlägg av LarsL »

Som Samsung och Apple. Samsung gör ju faktiskt reklam för att man inte behöver köa efter deras produkter :roll:
Skriv svar