Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av lator »

Kraftverksdoktorn skrev:
Jag orkar inte vara så länge på ICA att den tinar, även om systemet ligger nära...:)
Det finns ju ganska många affärer inom gångavstånd numera... Annars får du väl ha en extrabil parkerad där.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
TeslaX Anders
Teslaägare
Inlägg: 162
Blev medlem: 09 nov 2016 21:27
Ort: Mölndal

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av TeslaX Anders »

Jensa skrev:
Jag hade ett märkligt problem för några dagar sedan efter tvätt. Spolade av rätt rejält och även hjulen och hjulhus. Därefter körde jag ut bilen ur värmen, bromsade av rejält som vanligt och körde hem och ställde bilen ute i -21 grader en timme, sedan åkte jag och handlade och när jag skulle köra hem funkade inte servostyrningen! Testade starta om flera gånger men samma fel, ”Steering assist reduced, service needed”. Jag fick köra väldigt sakta de 2 km hem med extremt trög ratt.

Lånade grannens varmgarage och sedan dess inga problem. Kanske inte optimalt att ställa ut bilen nytvättad i -21! :?
Nej precis, inte en bra kombo med biltvätt och sedan -21 grader!! Problemet kan nog inte tillskrivas Tesla. Vatten som fryser snabbt blir ju otroligt starkt och "klistrar" ihop det mesta.

På tal om vinterväder har jag testat kommersiell Silikonlösning på gummilister. Tycker det ger för dålig effekt mot fastfrysning då lösningen verkar väldigt tunn(mkt vatten troligen). Testade istället vanlig Glycerol(Glycerin) på flaska inköpt på Ica. Gned in samtliga lister med detta mha fingrarna. MKT nöjd med detta. Även bra till andra gummidetaljer och gummistövlar. En ren naturprodukt. Glycerol är en trevärd alkohol och används i många hudkrämer.
MX 90D Midnight Silver med namnet "Bumblebee".
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Legato »

Kraftverksdoktorn skrev:
Jovisst förstår jag hur luft fungerar vid temperaturvariationer men det känns överdrivet att behöva justera däcktrycket när utetemperaturen varierar.
Blir nyfiken på vad det är du egentligen kritiserar här. Anser du att Teslan inte borde rapportera en så pass "liten" avvikelse? Förstår ärligt talat inte problemet, optimalt är ju att fylla upp med luft men du måste ju inte göra det även om bilen rekommenderar det?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av bylund »

Fast det är ju irriterande med varningar man inte vill eller kan göra något åt.

2,8 brukar den väl inte varna för normalt sett? Jag tror mig ha kommit ner på 2,8 utan varning i alla fall.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Legato »

bylund skrev:
Fast det är ju irriterande med varningar man inte vill eller kan göra något åt.

2,8 brukar den väl inte varna för normalt sett? Jag tror mig ha kommit ner på 2,8 utan varning i alla fall.
Vill minnas att just 2,8 är gränsen. Dvs i praktiken att den varnar för 2,79 och neråt.

Hur menar du med inte kan göra något åt? Det är ju bara att fylla på däcken? Har man rätt tryck från början så krävs det ju ett rejält temperaturfall för att varningen ska aktiveras. Ska temperaturen fortsätta vara låg är det väl vettigt att fylla på. Ska temperaturen vända upp så är det ju bara att ignorera varningen den korta tiden?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av bylund »

Jag skrev vill eller kan. Jag tolkade det som att Kraftverksdoktorn inte ville göra något åt det. Då är det ju en irriterande varning.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Kraftverksdoktorn
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
Ort: Häggenås

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Kraftverksdoktorn »

Gränsen för varning kunde vara lägre när det är kallt. Det borde vara lätt att fixa. Jag är inte den som går runt och pytsar i 0,2 bar när det är -28 och sen tappar ut när det blir 0 igen. Vid -28 så undviker jag onödigt småpyssel om jag kan. För närvarande har jag ovan nämnda varningar kontinuerlig och det är irriterande tycker iaf jag.
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Legato »

Kraftverksdoktorn skrev:
Gränsen för varning kunde vara lägre när det är kallt. Det borde vara lätt att fixa. Jag är inte den som går runt och pytsar i 0,2 bar när det är -28 och sen tappar ut när det blir 0 igen. Vid -28 så undviker jag onödigt småpyssel om jag kan. För närvarande har jag ovan nämnda varningar kontinuerlig och det är irriterande tycker iaf jag.
OK, då förstår jag din åsikt även om jag inte håller med. Jag tycker bilen ska säga till när trycket är x% under rekommenderat tryck oavsett temperatur. Så vitt jag vet så gör alla andra tillverkare samma sak också. Dock verkar många envisas med att ha lägre tryck än Tesla rekommenderar, gissningsvis för att det är ovant när trycket är så mycket högre än på fossilbilar och därmed kommer också varningen oftare...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av nek0 »

Legato skrev:
Kraftverksdoktorn skrev:
Gränsen för varning kunde vara lägre när det är kallt. Det borde vara lätt att fixa. Jag är inte den som går runt och pytsar i 0,2 bar när det är -28 och sen tappar ut när det blir 0 igen. Vid -28 så undviker jag onödigt småpyssel om jag kan. För närvarande har jag ovan nämnda varningar kontinuerlig och det är irriterande tycker iaf jag.
OK, då förstår jag din åsikt även om jag inte håller med. Jag tycker bilen ska säga till när trycket är x% under rekommenderat tryck oavsett temperatur. Så vitt jag vet så gör alla andra tillverkare samma sak också. Dock verkar många envisas med att ha lägre tryck än Tesla rekommenderar, gissningsvis för att det är ovant när trycket är så mycket högre än på fossilbilar och därmed kommer också varningen oftare...
Skoda har inte något rekommenderat tryck. Du ställer själv trycket varje gång du ändrar och sedan övervakar bilen att det är samma som inställt.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Legato »

nek0 skrev:
Legato skrev:
Kraftverksdoktorn skrev:
Gränsen för varning kunde vara lägre när det är kallt. Det borde vara lätt att fixa. Jag är inte den som går runt och pytsar i 0,2 bar när det är -28 och sen tappar ut när det blir 0 igen. Vid -28 så undviker jag onödigt småpyssel om jag kan. För närvarande har jag ovan nämnda varningar kontinuerlig och det är irriterande tycker iaf jag.
OK, då förstår jag din åsikt även om jag inte håller med. Jag tycker bilen ska säga till när trycket är x% under rekommenderat tryck oavsett temperatur. Så vitt jag vet så gör alla andra tillverkare samma sak också. Dock verkar många envisas med att ha lägre tryck än Tesla rekommenderar, gissningsvis för att det är ovant när trycket är så mycket högre än på fossilbilar och därmed kommer också varningen oftare...
Skoda har inte något rekommenderat tryck. Du ställer själv trycket varje gång du ändrar och sedan övervakar bilen att det är samma som inställt.
Definitionsfråga. Läser du Skodas manual står det vilket tryck du ska ha i däcken och att du ska nollstäla sensorerna med det trycket i däcken... Så resultatet blir detsamma, skillnaden är att du kan ställa in "fel" tryck om du vill.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Remuz »

Ang biltvätt med fönsterproblem efter så har jag aldrig haft en bil där rutorna alltid är blöta om man kör ner och sedan upp. Det är vatten i dörren där rutanbor när den är neddragen.

Det är ett problem som fanns på min farfars Saab, men den var gammal och rostade igenom plåten. Min tesla är bara 9mån :)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5490
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Gustafsson »

Finns det inte små hål längst ner i dörrarna där vatten kan rinna ut som på alla andra bilar ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Kraftverksdoktorn
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
Ort: Häggenås

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Kraftverksdoktorn »

Däcktryck, om man har 3 bar vid -30 så har man 3,6 bar vid +20 (om jag nu räknat rätt). Sen stiger väl trycket ca 0,5 bar när däcken blir varma under körning. Så är det iaf på min i dessa temperaturer. Är det nån som vet om det finns nåt larm för högt tryck?
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av e5m1r »

Kraftverksdoktorn skrev:
Däcktryck, om man har 3 bar vid -30 så har man 3,6 bar vid +20 (om jag nu räknat rätt). Sen stiger väl trycket ca 0,5 bar när däcken blir varma under körning. Så är det iaf på min i dessa temperaturer. Är det nån som vet om det finns nåt larm för högt tryck?
tror inte det
Åkte från sverige på 3.1ish till 40 graders kroatien kollade till en gång och då la de på 3.8 ingen varning
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av nek0 »

Legato skrev:
nek0 skrev:
Legato skrev:
Kraftverksdoktorn skrev:
Gränsen för varning kunde vara lägre när det är kallt. Det borde vara lätt att fixa. Jag är inte den som går runt och pytsar i 0,2 bar när det är -28 och sen tappar ut när det blir 0 igen. Vid -28 så undviker jag onödigt småpyssel om jag kan. För närvarande har jag ovan nämnda varningar kontinuerlig och det är irriterande tycker iaf jag.
OK, då förstår jag din åsikt även om jag inte håller med. Jag tycker bilen ska säga till när trycket är x% under rekommenderat tryck oavsett temperatur. Så vitt jag vet så gör alla andra tillverkare samma sak också. Dock verkar många envisas med att ha lägre tryck än Tesla rekommenderar, gissningsvis för att det är ovant när trycket är så mycket högre än på fossilbilar och därmed kommer också varningen oftare...
Skoda har inte något rekommenderat tryck. Du ställer själv trycket varje gång du ändrar och sedan övervakar bilen att det är samma som inställt.
Definitionsfråga. Läser du Skodas manual står det vilket tryck du ska ha i däcken och att du ska nollstäla sensorerna med det trycket i däcken... Så resultatet blir detsamma, skillnaden är att du kan ställa in "fel" tryck om du vill.
Det finns inte några sensorer i däcken att nollställa . Skoda använder ABS sensorer
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av e5m1r »

nek0 skrev:
Legato skrev:
nek0 skrev:
Legato skrev:
Kraftverksdoktorn skrev:
Gränsen för varning kunde vara lägre när det är kallt. Det borde vara lätt att fixa. Jag är inte den som går runt och pytsar i 0,2 bar när det är -28 och sen tappar ut när det blir 0 igen. Vid -28 så undviker jag onödigt småpyssel om jag kan. För närvarande har jag ovan nämnda varningar kontinuerlig och det är irriterande tycker iaf jag.
OK, då förstår jag din åsikt även om jag inte håller med. Jag tycker bilen ska säga till när trycket är x% under rekommenderat tryck oavsett temperatur. Så vitt jag vet så gör alla andra tillverkare samma sak också. Dock verkar många envisas med att ha lägre tryck än Tesla rekommenderar, gissningsvis för att det är ovant när trycket är så mycket högre än på fossilbilar och därmed kommer också varningen oftare...
Skoda har inte något rekommenderat tryck. Du ställer själv trycket varje gång du ändrar och sedan övervakar bilen att det är samma som inställt.
Definitionsfråga. Läser du Skodas manual står det vilket tryck du ska ha i däcken och att du ska nollstäla sensorerna med det trycket i däcken... Så resultatet blir detsamma, skillnaden är att du kan ställa in "fel" tryck om du vill.
Det finns inte några sensorer i däcken att nollställa . Skoda använder ABS sensorer
Då är det inte TPMS utan TMS bättre än inget men märker typ inget på RFT
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av nek0 »

Det larmar för låg tryck men visar inte vilket däck eller vad det är för tryck i däcken.
Som du sa bättre än inget och billigt :)
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Remuz »

Gustafsson skrev:
Finns det inte små hål längst ner i dörrarna där vatten kan rinna ut som på alla andra bilar ?
Mycket möjligt men vattnet stannar i dörren. Min ruta har varit blöt varje gång jag kör ner och upp den sedan första tvättning
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5490
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Gustafsson »

Gäller det alla dörrar ? Hade stopp i ”dräneringen” på nån gammal bil tidigare, petade med en nål i öppningen så rann det ut ett par liter. Men då hörde man innan hur det skvalpade när man öppnade dörren så det var ingen tvekan om att det fanns vatten i dörren.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Remuz »

Gustafsson skrev:
Gäller det alla dörrar ? Hade stopp i ”dräneringen” på nån gammal bil tidigare, petade med en nål i öppningen så rann det ut ett par liter. Men då hörde man innan hur det skvalpade när man öppnade dörren så det var ingen tvekan om att det fanns vatten i dörren.

Båda mina dörrar fram gäller det. Har inte forskat så mycket, trodde bara det var by design.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av e5m1r »

Remuz skrev:
Gustafsson skrev:
Gäller det alla dörrar ? Hade stopp i ”dräneringen” på nån gammal bil tidigare, petade med en nål i öppningen så rann det ut ett par liter. Men då hörde man innan hur det skvalpade när man öppnade dörren så det var ingen tvekan om att det fanns vatten i dörren.

Båda mina dörrar fram gäller det. Har inte forskat så mycket, trodde bara det var by design.
Tänk på att det är inte bara gummi i listen kring rutan utan även nåt tygliknande material kanske bara den som är blöt ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
SAB
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 09 maj 2017 19:23
Ort: Luleå

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av SAB »

Det kallaste jag hittills kört bilen i. Därför en liten hyllning:

Innan jag köpte bilen var jag lite orolig för värmen i X:en då det är riktigt kallt. Bla några olyckskorpar som kraxade om att Tesla har värdelös värme..
Jag har aldrig haft en bil med så bra värme som denna, kan sitta i t-shirt i bilen fast det är -30 utanför. Blir dessutom varm direkt, innan man hunnit spänna på sig bältet nästan :)

Var häromveckan på en långstyrning och passade på att prova sova i bilen på riktigt. Lade en plastback mellan mittensätena och sedan en tillklippt madrass bakåt. Sov perfekt i behaglig värme fast det var 17-25 grader kallt hela svängen.
IMG_20180123_171525.jpg
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Bjelke »

Det har sagts förut och tål att upprepas, vintertid är elbilar helt suveräna!
Ofta får man frågor om hur det funkar på vintern och det är alltid lika kula att få svara att det på vintern är ÄNNU bättre än fossilare :)
(kul ord förresten, långstyrning :) )
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Kulingen »

Vid minus 8 grader blir det kallt i bilen då får man sätta Range Mode till OFF, då blir det vaaaaarmt
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Erfarenhet av vinterkörning och minusgrader

Inlägg av Bjelke »

Jag har alltid Range mode off...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar