Provkört Porsche Panamera e-hybrid

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Provkört Porsche Panamera e-hybrid

Inlägg av danni »

IMG_0606.jpg
Porsche verkar ha kört en liten kampanj riktad specifikt mot Tesla-ägare, för att få oss att provköra nya Panamera SportTurismo. Och varför inte, blir man specifikt inbjuden till en provkörning så är det väl roligt att ta tillfället i akt...

Jag verkade som synes inte vara den enda Tesla-ägare som resonerat så. Intressant nog så har faktiskt Porsche Center flyttat så att de nu ligger granne med Teslas serviceverkstad.
IMG_0608.jpg
Så vad tyckte jag? Jag hade mycket höga förväntningar. Porsche gör otroliga bilar, och är mästare på chassi och körkänsla men också interiörer. Jag tänkte att jag skulle bli väldigt imponerad och känna att det ändå finns saker jag behövt ge upp för att köra Tesla, och att jag ändå skulle känna ett sting av avundsjuka inför den här pjäsen.
IMG_0610.jpg
Men.... Nej, jag blev faktiskt rejält besviken på bilen. Den kändes väldigt föråldrad på alla sätt. Jo, man sitter bra med oerhörda justeringsmöjligheter på stolen (även om jag tycker stolen var lite platt, Teslans nextgenstolar kramar mycket bättre och känns skönare). Känslan på ratten och alla reglage är såklart top notch - allt känns svindyrt, som sig bör. Känslan i interiören är nästan tvärtemot i en Tesla. Det känns ombonat, detaljerat, och väldigt påkostat, medan Teslan känns avskalad, luftig, och minimalistisk. Och det här tänket verkar gå igen i det mesta, Tesla har verkligen ansträngt sig för att förenkla. Det var flera gånger som jag och Sandra nästan skrattade över hur komplicerat allt var på Porschen. Bilen hade keyless men man var tvungen att vrida om en låtsasnyckel i plast för att "starta motorn". Eftersom det var en laddhybrid så startades ingen fysisk motor, inget alls hände egentligen, men plastbiten skulle likförbannat vridas om. En stor växelväljare tar upp onödig plats i mitten, fastän den inte är kopplad till något. När man skulle stanna måste man trycka på en knapp för att lägga i P med en knapp, och dessutom lägga i handbromsen. När vi gick ifrån bilen glömde jag låsa den, eftersom den inte gör det automatiskt. Det var många små moment som kändes utdragna och komplicerade i jämförelse.

Porschen känns riktigt fin att köra. Den är som ett slagskepp, stabil och komfortabel. Går över gupp och skarvar så man överhuvudtaget inte märker det. Men är ändå inte direkt ovillig att styra in när man vill det. Men i jämförelse med Teslan känns den tung, klumpig och sävlig på alla sätt. Teslan har en direkt känsla i precis allt, i gasen, i styrningen, den är mer villig, lättfotad, och lättkontrollerad. Och det här förvånade mig, för det här var den ronden jag verkligen trodde att Porschen skulle vinna. Eldriften i Porschen var inte mycket att hänga i julgranen, och för att köra med någon form av vettigt tempo får bensinmotorn hoppa in rätt ofta och putta på. Övergången är märkbar men inte abrupt. Men hela bilen totalt sett kändes väldigt ryckig. Vid hård acceleration så drar bilen ryckigt. Det är nästan omöjligt att dosera bromskraften snyggt och smidigt eftersom både regenereringsfunktionen och de fysiska bromsarna styrs med bromspedalen, och inbromsningar blir ryckiga och oprecisa. Som hybrid betraktad kändes den inte alls bra, troligen gör sig bilen bättre med bara en V8:a. Säljaren pushade mycket på det här med att eldriften sänker förbrukningen, men det kändes som en sales pitch som var riktad mot folk som idag kör en Panamera Diesel, inte mot någon som kör Tesla. Skulle jag bli imponerad av att den kommer tre mil på el sålänge man är fjäderlätt med gaspedalen? Men säljaren kändes ändå både kunnig och ärlig vad gäller hybriddelarna. Hon körde själv en Panamera e-hybrid och var tydlig med exempelvis skillnader mellan uppgiven och verklig förbrukning.

Lägger man Porschen i läget SPORT+ så visar den en helt ny sida. Chassiet ska bli hårdare, men det märkte vi inte mycket av - den var fortfarande mycket mjukare och sävligare än en Model S. Det som främst märktes var att motorn varvade mycket mer och sportavgassystemet aktiverades. Det lät som sjutton! Brölade, bruppade och smällde ur avgassystem. Och, jag vet inte, jag är kluven inför det här. Å ena sidan är det väldigt fint och välavstämt ljud, och i en avlägsen forntid hade jag nog älskat det. Och en del av mig älskar det fortfarande. Men en annan del av mig tycker mest det är lite pinsamt. Inne i stan, när man vill ta en liten lucka av något slag, så ser man hur man skrämmer slag på fotgängare och hundar, och drar allas blickar till sig. "TITTA PÅ MIG, HÄR KOMMER JAG I EN DYR HÖGLJUDD PORSCHE!" Mjae. Dessutom var den inte ens i det här läget särskilt kvick jämfört med vår Tesla, och då ska man komma ihåg att vi har en långsam modell. Det var en alldeles för tydlig fördröjning i responsen på allt med Porschen.

Totalt sett kom jag faktiskt därifrån väldigt underväldigad. Ja, Porschen är lyxig och ombonad och Teslan känns väldigt avskalad på alla vis i jämförelse. Men avskalad är inte nödvändigtvis något dåligt - när det gäller köregenskaperna är det tvärtom jättebra. Teslan kändes som en sportbil i jämförelse med Porschen. Och det är ett farligt betyg för Porsche. Än en gång blir jag imponerad av hur väl Tesla lyckats stämma av viktiga delar i bilen, såsom fjädringen som lyckas vara både komfortabel men väldigt sportig och responsiv. Det är så otroligt imponerande för en helt ny tillverkare att kunna mäta sig med vad som borde vara klassens kung, Porsche Panamera.
Senast redigerad av danni, redigerad totalt 1 gånger.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid

Inlägg av danni »

IMG_0613.jpg
"Starta motorn manuellt" - okay, var är veven? :lol:
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid

Inlägg av HelectriC »

Blir intressant att se hur Mission E blir :?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid

Inlägg av danni »

HelectriC skrev:
Blir intressant att se hur Mission E blir :?
Den kan nog bli jättejättebra. Porsche har ju egentligen alla förutsättningar.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid

Inlägg av mati »

Hehe, ja, den provkörningen hade jag inte heller tackat nej till.
Vad sa du till säljaren när nu lämnade tillbaka plastnyckeln? "Nej tack, för omodern och alldeles för slö"? :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid

Inlägg av danni »

mati skrev:
Hehe, ja, den provkörningen hade jag inte heller tackat nej till.
Vad sa du till säljaren när nu lämnade tillbaka plastnyckeln? "Nej tack, för omodern och alldeles för slö"? :lol:
Ungefär så, faktiskt. Hon ville veta vad vi ärligt tyckte om bilen, och jag sa väl de sakerna som är i posten här ovan.

Glömde nämna att jag letade som sjutton efter Spotify-klienten utan att hitta den ;)
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid

Inlägg av mati »

Det blir alltså ingen Porsche med andra ord? ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid

Inlägg av Jensa »

Trevlig läsning, intressant och bra sammanfattat!
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid

Inlägg av danni »

mati skrev:
Det blir alltså ingen Porsche med andra ord? ;)
Den lockade inte det minsta. Men om Porsche börjar göra elbilar, då jäklar kan det nog hända saker.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid

Inlägg av DSV »

Jag är inte bara vän av att ha allt på touchdisplay, tex för plottrigt när man ska ställa in klimatanläggningen för att bilen plötsligt immar igen eller behöva göra upp till tre tryck för att få igång rattvärmen, men när man sätter sig i knapporgien i en annan bil så känns det ändå som tesla är något på spåret med sitt upplägg.
Verdi

Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid

Inlägg av Verdi »

DSV skrev:
Jag är inte bara vän av att ha allt på touchdisplay, tex för plottrigt när man ska ställa in klimatanläggningen för att bilen plötsligt immar igen eller behöva göra upp till tre tryck för att få igång rattvärmen, men när man sätter sig i knapporgien i en annan bil så känns det ändå som tesla är något på spåret med sitt upplägg.
Jo, fast när det är ens egen bil så lär man sig ju hur det funkar. Att det är krångligt på en provkörning är en annan sak.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid

Inlägg av Bjelke »

Verdi skrev:
DSV skrev:
Jag är inte bara vän av att ha allt på touchdisplay, tex för plottrigt när man ska ställa in klimatanläggningen för att bilen plötsligt immar igen eller behöva göra upp till tre tryck för att få igång rattvärmen, men när man sätter sig i knapporgien i en annan bil så känns det ändå som tesla är något på spåret med sitt upplägg.
Jo, fast när det är ens egen bil så lär man sig ju hur det funkar. Att det är krångligt på en provkörning är en annan sak.
Precis, jag saknar ofta några av knapparna kan man lugnt kalla det :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid

Inlägg av DSV »

Verdi skrev:
DSV skrev:
Jag är inte bara vän av att ha allt på touchdisplay, tex för plottrigt när man ska ställa in klimatanläggningen för att bilen plötsligt immar igen eller behöva göra upp till tre tryck för att få igång rattvärmen, men när man sätter sig i knapporgien i en annan bil så känns det ändå som tesla är något på spåret med sitt upplägg.
Jo, fast när det är ens egen bil så lär man sig ju hur det funkar. Att det är krångligt på en provkörning är en annan sak.
Ja visst är det så. I praktiken inte ett problem men likväl så gnager det på mitt ordningssinne. Blir snabbt för många knappar även om jag håller med om att några till hade Teslan tålt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid

Inlägg av mati »

Jag är lite kluven angående pekskärmskontroller. Det är såklart häftigt och nördigt och modernt på alla sätt. Det är flexibelt och konfigurerbart. Renare är det också eftersom man kan tvätta av en skärm betydligt enklare än en massa knappar där damm och fingerklet hamnar i skarvarna.
Men rent ergonomiskt tror jag ändå att fysiska knappar är bättre. Det är kanske avsaknad av finmotorik från min sida, men jag har lite svårt att träffa pekskärmsknapparna med fingret när jag kör. Man har liksom inget stöd för handen nånstans. Dessutom måste man alltid ha ögonen på skärmen för att hitta rätt funktion. I en bil med plastknappar kan man ju känna sig fram och behöver aldrig sänka blicken, förutsatt att knapparna sitter ergonomiskt intelligent placerade.
Det finns inget rätt eller fel i det här fallet. Det är en smaksak. Och jag tror faktiskt inte att alla framtida bilar kommer att ha enbart pekskärmskontroller. En lagom blandning är nog bäst.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid

Inlägg av mans71 »

Tack för underhållande läsning! Instämmer i att det skulle kännas konstigt att byta till en brölande bil igen.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid

Inlägg av danni »

Jag frågade förresten Porsche-säljaren hur fort hon tror att nya Porsche Roadster gör 0-100. Hon gissade på 3,2 sekunder
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
Ort: Solna

Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid

Inlägg av SolnaGnagarn »

Sjukt bra läsning då jag började titta lite på denna i kombiutförande. Men jag känner nog ändå att det kommer dröja länge innan jag lämnar Musk.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid

Inlägg av helix »

Kul läsning Danni och tack för du delar med dig!

Jag har också provkört nya Panamera hybriden (samt även Turbon och 4S) och instämmer med allt du skriver. Hade också högre förväntningar och hela bilen känns gammalmodig fast att det är den senaste modellen från Porsche med deras "nextgen" infotainment osv.

Ska däremot bli spännande att se hur Mission-E blir i praktiken när det kommer mer detaljer om produktionsbilen. Den provkörningen ser jag betydligt mer fram mot!
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid

Inlägg av helix »

danni skrev:
Jag frågade förresten Porsche-säljaren hur fort hon tror att nya Porsche Roadster gör 0-100. Hon gissade på 3,2 sekunder Bild Bild Bild
Vilken modell är Porsche Roadster? Eller menade du nya Tesla Roadstern? 8-) :D
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid

Inlägg av danni »

helix skrev:
Kul läsning Danni och tack för du delar med dig!

Jag har också provkört nya Panamera hybriden (samt även Turbon och 4S) och instämmer med allt du skriver. Hade också högre förväntningar och hela bilen känns gammalmodig fast att det är den senaste modellen från Porsche med deras "nextgen" infotainment osv.

Ska däremot bli spännande att se hur Mission-E blir i praktiken när det kommer mer detaljer om produktionsbilen. Den provkörningen ser jag betydligt mer fram mot!
Jag kan tänka mig att bilen blir mycket bättre med V8 och utan elmotor. Men det känns ännu mindre som en bil för mig i den konfigurationen.
helix skrev:
danni skrev:
Jag frågade förresten Porsche-säljaren hur fort hon tror att nya Porsche Roadster gör 0-100. Hon gissade på 3,2 sekunder Bild Bild Bild
Vilken modell är Porsche Roadster? Eller menade du nya Tesla Roadstern? 8-) :D
DoH! Självklart menade jag nya Tesla Roadster. Brain fart.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid

Inlägg av mati »

danni skrev:
DoH! Självklart menade jag nya Tesla Roadster. Brain fart.
Jahaaa, nu fattar även jag. Och då blir inlägget plötsligt roligt. 3,2 sekunder trodde hon alltså. Yeah sure. Slöare än en SP100D. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid

Inlägg av danni »

mati skrev:
danni skrev:
DoH! Självklart menade jag nya Tesla Roadster. Brain fart.
Jahaaa, nu fattar även jag. Och då blir inlägget plötsligt roligt. 3,2 sekunder trodde hon alltså. Yeah sure. Slöare än en SP100D. :lol:
När jag berättade att den snabbaste Model S gör det på 2,7 och den snabbaste Model X på 3,1 sekunder så såg hon ut som att hon inte trodde på mig. Jag sa flera gånger att hon borde boka en provkörning hos Tesla, det hör ju till jobbet att kunna konkurrenterna, och hon höll med.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid

Inlägg av vigge50 »

danni skrev:
helix skrev:
Kul läsning Danni och tack för du delar med dig!

Jag har också provkört nya Panamera hybriden (samt även Turbon och 4S) och instämmer med allt du skriver. Hade också högre förväntningar och hela bilen känns gammalmodig fast att det är den senaste modellen från Porsche med deras "nextgen" infotainment osv.

Ska däremot bli spännande att se hur Mission-E blir i praktiken när det kommer mer detaljer om produktionsbilen. Den provkörningen ser jag betydligt mer fram mot!
Jag kan tänka mig att bilen blir mycket bättre med V8 och utan elmotor. Men det känns ännu mindre som en bil för mig i den konfigurationen.
helix skrev:
danni skrev:
Jag frågade förresten Porsche-säljaren hur fort hon tror att nya Porsche Roadster gör 0-100. Hon gissade på 3,2 sekunder Bild Bild Bild
Vilken modell är Porsche Roadster? Eller menade du nya Tesla Roadstern? 8-) :D
DoH! Självklart menade jag nya Tesla Roadster. Brain fart.
Hur reagerade hon när du sa vad det egentligen var? :)
Användarvisningsbild
igu
Teslaägare
Inlägg: 142
Blev medlem: 25 jan 2018 12:45
Ort: Stockholm

Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid

Inlägg av igu »

Spännande läsning!

Har dieselvarianten i samlingen (ej sport turismo) och jag håller med om det mesta men jag tycker fortfarande det är lite mer premium över detaljerna i förhållande till en MS.
Nu har jag bara kört MS under en tvåveckors-period, så riktigt rättvis jämförelse är det inte men nästan. Sedan tycker jag att de äntligen prickat rätt med designen av sitt slagskepp.

Gällande drivlina och förbränning i alla dess former... ja, det finns en anledning till att finansiering till en ny MS är ordnad (väntade på hybriden för utvärdering).

Däremot måste jag rosa Porsche för möjligheterna att individualisera skärmarna med olika layouter och sånt, som jag upplever att jag saknade lite i teslan. Att man sedan får en feedback av touchen (haptisk feedback?) är faktiskt väldigt trevligt. Blir lite mer analogt i den digitala världen -på ett bra sätt!

Sedan finns det alltid som sagt något djupt nostalgiskt i en som myser lite när man "glider" genom en tunnel och ventilerna öppnar sig på sportavgassystemet.
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Provkört Porsche Panamera e-hybrid

Inlägg av Simon »

Display på svenska! <3
Skriv svar