Incharge laddstationer (Vattenfall)

Här diskuterar vi Teslas destinationsladdare

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
PeppeBjork
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 22 aug 2017 21:26
Ort: Lidingö

Incharge laddstationer (Vattenfall)

Inlägg av PeppeBjork »

Jag har nu laddat min x90 på Incharge. På laddaren lovas 43kw på typ 2 kontakt. Jag får inte mer än 15 kw dvs 7 mil i timmen. Gör jag fel. Dom tar betalt 3kr per minut. Det blir svindyra mil!
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Incharge laddstationer (Vattenfall)

Inlägg av kangru »

Din ombordladdare för AC är nig inte mer än 15kW. Kunde du inte använda chademo?
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Incharge laddstationer (Vattenfall)

Inlägg av 12man »

På typ2 AC kontakt kan Teslan ta max 11/16/22 kwh beroende på laddare du har, köp en chademo om du vill/behöver ladda ofta på sådana ställen
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
PeppeBjork
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 22 aug 2017 21:26
Ort: Lidingö

Re: Incharge laddstationer (Vattenfall)

Inlägg av PeppeBjork »

Har ingen Chademo adapter... kanske kan vara läge att införskaffa en
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: Incharge laddstationer (Vattenfall)

Inlägg av Satellite65 »

Att du endast får ut 15kW beror på laddaren i in bil men...

På de ställen jag använt incharge så har taxan varit 3kr kW/h vilket är bra mycket billigare än 3kr/min i ditt fall , jag tycker dock inte att det är OK ändå.
3kr kW/h är nästintill likvärdigt med att köra dieselbil i kostnad, jag förstår att de måste betala investeringen men på de platser jag laddat har endast en typ2 box varit monterad på en vägg, denna investering kan knappast vara vara värd ca 3ggr normal kostnad för el.
Jag anser inte att vattenfall främjar den fossilfria utvecklingen utan att de endast ser en möjlighet att tjäna pengar, tyvärr...

Till detta kan tilläggas att Vattenfall har nästintill hutlösa priser för nätavgiften i hemmen här uppe norr.
Hade det funnits andra möjligheter hade jag undvikit vattenfall helt...
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Incharge laddstationer (Vattenfall)

Inlägg av vigge50 »

Satellite65 skrev:
Att du endast får ut 15kW beror på laddaren i in bil men...

På de ställen jag använt incharge så har taxan varit 3kr kW/h vilket är bra mycket billigare än 3kr/min i ditt fall , jag tycker dock inte att det är OK ändå.
3kr kW/h är nästintill likvärdigt med att köra dieselbil i kostnad, jag förstår att de måste betala investeringen men på de platser jag laddat har endast en typ2 box varit monterad på en vägg, denna investering kan knappast vara vara värd ca 3ggr normal kostnad för el.
Jag anser inte att vattenfall främjar den fossilfria utvecklingen utan att de endast ser en möjlighet att tjäna pengar, tyvärr...

Till detta kan tilläggas att Vattenfall har nästintill hutlösa priser för nätavgiften i hemmen här uppe norr.
Hade det funnits andra möjligheter hade jag undvikit vattenfall helt...
Problemet är nog att det fortfarande är få som använder laddarna så att de behöver dela investeringskostnaderna som måste in under en viss tid på förhållande få laddningar vilket i sin tur höjer priset. Förhoppningsvis så kan de sänka priserna när antalet elbilar ökar och därmed deras omsättning.
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: Incharge laddstationer (Vattenfall)

Inlägg av Satellite65 »

vigge50 skrev:
Problemet är nog att det fortfarande är få som använder laddarna så att de behöver dela investeringskostnaderna som måste in under en viss tid på förhållande få laddningar vilket i sin tur höjer priset. Förhoppningsvis så kan de sänka priserna när antalet elbilar ökar och därmed deras omsättning.
Jag hoppas verkligen att de sänker priserna men jag ställer mig väldigt skeptiskt till detta...
Kravet på återbetalningstiden för den totala investeringen måste ha varit väldigt kort när man klubbade igenom "projektet" incharge
Jag ser det som ett projekt där man till större del ser möjlighet till att tjäna pengar än en miljösatsning som man profilerar det som... tyvär
Men jag hoppas verkligen att jag har fel och du har rätt :D
Nu ska jag inte gnälla mer :mrgreen:
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Incharge laddstationer (Vattenfall)

Inlägg av Gustafsson »

Vad jag vet är det bara Renault Zoe och Roadstern (endast 60A enfas) som kan utnyttja dessa 43 kW typ 2 anslutningarna. I Norge plockas de bort vartefter. Fick info från Fortum om att det endast finns några 100 tal bilar som använder dem där, och antalet minskar.
Desto bättre att Clever har 43 kW i sina i Sverige, då går det iaf att köra en längre sväng med Roadstern som ju inte kan ladda DC. Men låång laddtid blir det hur som helst, även med bilar som är mycket snålare än MX.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Incharge laddstationer (Vattenfall)

Inlägg av bylund »

Roadstern kan väl bara utnyttja en tredjedel av dessa 43 kW, då den bara laddar på en fas?

Jag tycker inte 3 kr/kWh är särskilt farligt för laddning när man är ute ock åker. 3 kr/min är dock rejält dyrt, och borde bara tillämpas när laddare ger full effekt (om bilen däremot är den bromsande parten är det inte laddoperatörens fel).

Att laddoperatören vill ha mer betalt än elleverantören hemma är självklart tycker jag, frågan är bara hur mycket mer som är rimligt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Incharge laddstationer (Vattenfall)

Inlägg av bullen »

Det stämmer ang Roadstern. Men de ca 13 kw är ändå överlägset alla andra laddmöjligheter och enda lösningen för turer på ca 25 mil och uppåt.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Incharge laddstationer (Vattenfall)

Inlägg av Remuz »

Min X90D laddar bara 11kW :(
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: Incharge laddstationer (Vattenfall)

Inlägg av Satellite65 »

bylund skrev:
Roadstern kan väl bara utnyttja en tredjedel av dessa 43 kW, då den bara laddar på en fas?

Jag tycker inte 3 kr/kWh är särskilt farligt för laddning när man är ute ock åker. 3 kr/min är dock rejält dyrt, och borde bara tillämpas när laddare ger full effekt (om bilen däremot är den bromsande parten är det inte laddoperatörens fel).

Att laddoperatören vill ha mer betalt än elleverantören hemma är självklart tycker jag, frågan är bara hur mycket mer som är rimligt.
Jag håller med dig till viss del.
3kr kwh är inte mycket (jag hävdar dock fortfarande att det är dyrt) vid enstaka tillfällen men om trenden går mot att det kommer att kosta 3kr kwh i att ladda en elbil i framtiden så kommer utvecklingen för försäljningen av elbilar att avta.
Om vi istället tittar på andra företag som verkligen valt att föregå med gott exempel tex. Pite Energi och Luleå Energi som erbjuder GRATIS laddning vid sina stationer, där snackar vi om att föregå med gott exempel och att främja den fossilfria utvecklingen. Dessa företag är dessutom mycket mindre sett till omsättning och törs ändå ta risken att investera i laddstationer. (dock inte i närheten av lika stor utsträckning som vattenfall)
Varför kostar det dessutom olika på incharge's laddstationer om kostnaden skall täcka den totala investeringen(incharge)? Om man väljer att ta 3kr kwh när man monterat en typ2 box för ~15kkr på en yttervägg till en turistbyrå så tar man enligt mig ingen Risk överhuvudtaget för att främja fosilfritt.

Nä tyvär, jag har inte mycket till över för vattenfall i detta fall, och kommer tyvärr att undvika att ladda hos dem så gott det går.

Jag ber om ursäkt om jag låter lite gnällig, men det är bara min norrländska bitterhet som visar sig lite, ha en trevlig kväll!! :D
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Incharge laddstationer (Vattenfall)

Inlägg av vigge50 »

Satellite65 skrev:
bylund skrev:
Roadstern kan väl bara utnyttja en tredjedel av dessa 43 kW, då den bara laddar på en fas?

Jag tycker inte 3 kr/kWh är särskilt farligt för laddning när man är ute ock åker. 3 kr/min är dock rejält dyrt, och borde bara tillämpas när laddare ger full effekt (om bilen däremot är den bromsande parten är det inte laddoperatörens fel).

Att laddoperatören vill ha mer betalt än elleverantören hemma är självklart tycker jag, frågan är bara hur mycket mer som är rimligt.
Jag håller med dig till viss del.
3kr kwh är inte mycket (jag hävdar dock fortfarande att det är dyrt) vid enstaka tillfällen men om trenden går mot att det kommer att kosta 3kr kwh i att ladda en elbil i framtiden så kommer utvecklingen för försäljningen av elbilar att avta.
Om vi istället tittar på andra företag som verkligen valt att föregå med gott exempel tex. Pite Energi och Luleå Energi som erbjuder GRATIS laddning vid sina stationer, där snackar vi om att föregå med gott exempel och att främja den fossilfria utvecklingen. Dessa företag är dessutom mycket mindre sett till omsättning och törs ändå ta risken att investera i laddstationer. (dock inte i närheten av lika stor utsträckning som vattenfall)
Varför kostar det dessutom olika på incharge's laddstationer om kostnaden skall täcka den totala investeringen(incharge)? Om man väljer att ta 3kr kwh när man monterat en typ2 box för ~15kkr på en yttervägg till en turistbyrå så tar man enligt mig ingen Risk överhuvudtaget för att främja fosilfritt.

Nä tyvär, jag har inte mycket till över för vattenfall i detta fall, och kommer tyvärr att undvika att ladda hos dem så gott det går.

Jag ber om ursäkt om jag låter lite gnällig, men det är bara min norrländska bitterhet som visar sig lite, ha en trevlig kväll!! :D
Om 1 kWh kostar 1 kr så behöver de med dagen prissättning alltså ladda 7500 kWh för att få in de 15 000 kr det kostar att sätta upp en. Om de flesta elbilarna idag laddar 2 timmar på en 7,2 kWh laddbox så behöver de ladda 520 elbilar för att få in investeringen. Om vi antar att de idag laddar 3 bilar i veckan pga det låga antalet elbilar så blir det alltså 3,3 år återbetalningstid om underhåll och andra kostnader är 0 kr. Nu finns det säkert laddare som används betydligt mer men det finns nog också laddare som används betydligt mindre. Clever har två års garantitid på sina laddboxar, vågar de satsa på längre återbetalningstid än garantin på produkten?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Incharge laddstationer (Vattenfall)

Inlägg av bylund »

Det är ägaren som sätter priset, och Vattenfall hanterar betalningen (och lite annat).

https://www.beincharge.se/samarbetspartner/
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Incharge laddstationer (Vattenfall)

Inlägg av Svenssons »

Satellite65 skrev:
Jag håller med dig till viss del.
3kr kwh är inte mycket (jag hävdar dock fortfarande att det är dyrt) vid enstaka tillfällen men om trenden går mot att det kommer att kosta 3kr kwh i att ladda en elbil i framtiden så kommer utvecklingen för försäljningen av elbilar att avta.
3:- per kWh är ju billigt när det kommer till enstaka laddning på långresor. Det är ju långt ifrån bara elen som man betalar för. Främst är det egentligen möjligheten, smidigheten och hastigheten som man betalar för.

Om du är på resa och behöver ladda, kommer du då att välja att ladda gratis på 3 kW-schukouttag vid en avkrok eller för 5:-/kWh vid en 50kW-snabbladdare längs vägen du kör på?

För den dagliga laddningen är det dyrt med 3:-/kWh men de flesta laddar hemma eller på jobbet men visst måste problemet lösas för lägenhetsboenden utan fast parkeringsplats. För denna laddning räcker det oftast med 3 kW-laddning.

Jag brukar jämföra med vatten. Att köpa enstaka flaskor med vatten på macken eller på ICA är ju OK, men att enbart använda falskvatten från macken i dagliga livet funkar inte lika bra.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: Incharge laddstationer (Vattenfall)

Inlägg av Satellite65 »

vigge50 skrev:
Om 1 kWh kostar 1 kr så behöver de med dagen prissättning alltså ladda 7500 kWh för att få in de 15 000 kr det kostar att sätta upp en. Om de flesta elbilarna idag laddar 2 timmar på en 7,2 kWh laddbox så behöver de ladda 520 elbilar för att få in investeringen. Om vi antar att de idag laddar 3 bilar i veckan pga det låga antalet elbilar så blir det alltså 3,3 år återbetalningstid om underhåll och andra kostnader är 0 kr. Nu finns det säkert laddare som används betydligt mer men det finns nog också laddare som används betydligt mindre. Clever har två års garantitid på sina laddboxar, vågar de satsa på längre återbetalningstid än garantin på produkten?
Ingen eller väldig få elleverantörer har 1kr i produktionskostnad för el, ingen eller väldigt få som driver investeringar gör det mot garantitiden på produkten.
Att ligga på <3års återbet på en investering är att vara ruskigt kostnadseffektiv, visst tar man en risk i att investera i detta men den är tämligen låg.

Jag betalar gärna för snabbladdning då de erbjuder en bekväm service vid långresor, investeringen för en snabbladdare är ju dessutom betydligt mycket större än ett typ2 uttag.

Visst skall det kosta och 3kr kanske inte är så farligt men jag ser gärna att trenden går åt det andra hållet med billig laddning och enkla betalsystem så att fler och fler skaffar elbilar.
Jag hyllar verkligen de företag som har gratis laddning, det är att främja elbilens utveckling i samhället. Dessa företag har bestämt att man ska satsa och förstått att det kostar lite att göra det, tex OKQ8 som inte har bestämt vilket betalsystem man skall använda och därför erbjuder GRATIS laddning tills man löst betalningsfrågan.

Jag tycker det är intressant att diskutera denna fråga och respekterar alla åsikter, det känns dock lite som att tråden utvecklats från teknik till nåt annat.

Ha det gott!
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: Incharge laddstationer (Vattenfall)

Inlägg av Satellite65 »

bylund skrev:
Det är ägaren som sätter priset, och Vattenfall hanterar betalningen (och lite annat).

https://www.beincharge.se/samarbetspartner/
Då är jag fel ute när jag skäller på Vattenfall.... :oops:
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Incharge laddstationer (Vattenfall)

Inlägg av joel80 »

Ni missar ju helt att ta med fasta kostnaderna för elavtal! Det handlar om flera tusenlappar i månaden för ett par 22kw-laddare... Det måste ju täckas så småningom. Jag tror inte man går plus på laddare idag om man ”bara” tar 3kr/kWh. Framöver (eller på vissa platser) kan det såklart gå runt.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Incharge laddstationer (Vattenfall)

Inlägg av Jerker »

bullen skrev:
Det stämmer ang Roadstern. Men de ca 13 kw är ändå överlägset alla andra laddmöjligheter och enda lösningen för turer på ca 25 mil och uppåt.
Dessvärre har Clever nu börjat installera laddare med endast 22 kW. Antar att de överger 43 kW eftersom det finns ännu färre Zoe här än i Norge som kan ladda 43.
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 07 okt 2015 14:50

Re: Incharge laddstationer (Vattenfall)

Inlägg av Kirre »

Mkt positivt överraskad över Incharges smidighet och debitering.
Kopplade precis in Teslan på deras uttag i Vemdalsskalet. 3kr/kwh och ett knapptryck i deras app för att starta laddningen med 11kw (stöd för 22kw).
Snyggt jobbat :)
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Incharge laddstationer (Vattenfall)

Inlägg av LarsL »

Har InCharge gått över till kr/kWh? Vore ju ett ordentligt fall framåt i så fall.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Incharge laddstationer (Vattenfall)

Inlägg av bylund »

Det har det varit länge på deras växelströmskontakter. Det är likström de tar betalt för per minut.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Incharge laddstationer (Vattenfall)

Inlägg av LarsL »

Sååå, växelström är inte en tjänst alltså. :roll:
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 07 okt 2015 14:50

Re: Incharge laddstationer (Vattenfall)

Inlägg av Kirre »

Kirre skrev:
Mkt positivt överraskad över Incharges smidighet och debitering.
Kopplade precis in Teslan på deras uttag i Vemdalsskalet. 3kr/kwh och ett knapptryck i deras app för att starta laddningen med 11kw (stöd för 22kw).
Snyggt jobbat :)
Uppdatering:
När jag nu på morgonen skulle koppla ur sladden gjorde jag misstaget att först koppla ur bilen. Incharge-uttaget började då genast lysa rött och låste fast min sladd... Ett samtal till deras kundtjänst löste det dock relativt snabbt.
Hade det dock hänt innan 8 eller efter 17 när deras kundtjänst är stängd hade det blivit ett bra mycket större problem...
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Incharge laddstationer (Vattenfall)

Inlägg av Remuz »

Jag använder incharge typ2 rättså ofta i port73 och jag stänger alltid av laddningen med bilnyckeln, drar ur sladden ur bilen, rullar upp den och blippar sedan inchargebrickan för att få loss sladden från stolpen, funkar kalas
P85D svart/svart med gratis SuC
Skriv svar