Kö vid Superchargers

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Kulingen »

Tjell skrev:
Jorå, en stund senare var det värre! Jag tog till orda med en av taxiförarna: han hävdade rätten att stå där å ladda bäst han ville...Bild
Det är ju bara att ringa Taxistationen och beställa att man vill beställa en Taxiresa med en Tesla några km bort från Infracity så åker någon av dem kanske :D
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
igu
Teslaägare
Inlägg: 142
Blev medlem: 25 jan 2018 12:45
Ort: Stockholm

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av igu »

Tjell skrev:
Jorå, en stund senare var det värre! Jag tog till orda med en av taxiförarna: han hävdade rätten att stå där å ladda bäst han ville...
Tyvärr är det väl så att han också har rätten att ladda där precis som alla andra som har bilar som köptes innan de nya reglerna för yrkestrafik kom. De gäller inte retroaktivt vad jag förstått.
Saxat ur https://www.tesla.com/sv_SE/about/legal ... r-fair-use
Denna policy gäller för alla Supercharger över hela världen och alla Tesla-fordon, oavsett om de är nya eller begagnade och har köpts från Tesla eller tredje part, som har införskaffats efter den 15 december 2017.
Jag tolkar den här diskussion som att den föreslagna lösningen (Arlanda Taxi Charging Station som inte syns på kartan men som "alla" taxi ska veta om) på problemet inte har gett önskad effekt? Kanske för att det "bara" är fast och inte super chargers?
Man blir ju lite nyfiken om någon varit förbi terminal 2 och sett om de ens används?
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Tjell »

Jag frågade den här killen om just laddning för Teslataxi på ARN. Han sa att det inte var i gång alls. Undrar om det stämmer.... Ska se om jag kan ta reda på hur det faktiskt förhåller sig....
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av 12man »

Arlanda funkar inte, inplastade, åtminstone förra vecksn
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
igu
Teslaägare
Inlägg: 142
Blev medlem: 25 jan 2018 12:45
Ort: Stockholm

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av igu »

12man skrev:
Arlanda funkar inte, inplastade, åtminstone förra vecksn
Det förklarar saken. Tyckte mig ha läst att de öppnade (skulle öppna?) redan förra året i november.
Man undrar ju vad de väntar på? Förhandling med taxi-bolagen kanske?

Vi håller tummarna att de får ordning på vad det nu kan vara som satt stopp för att de ska öppnas.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Kulingen »

Kan inte Tesla locka varje Taxiförarna/bilägare med att de antingen får ladda på Arlanda eller InfraCity
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Surfaren »

Detta har vi ju redan diskuterat. Taxiåkarna verkade inte helt nöjda med Teslas förslag. Tills Tesla kommer med ett förslag som åkarna vill gå med på så lär det inte hända någonting.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av lobbin »

Som fallet ser ut just nu, så är väl det enda rätta att Tesla helt sonika öppnar upp Arlanda utan att ta betalt. Om ett par år så har de ju fasat ut alla bilar med gamla regelverket oavsett.
Användarvisningsbild
Mistafrizz
Teslaägare
Inlägg: 434
Blev medlem: 14 sep 2015 14:41
Ort: Trosa/Kista

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Mistafrizz »

Kortare kö i Karlstad idag - men mycket trevligare stämning.. :roll:
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.

2015 Nissan Leaf Tekna
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Bjelke »

Hej Tesla, öppna upp laddarna vid Arlanda för att nyttjas fullt och helt utan restriktioner precis som vilken
supercharger-station som helst! :)
Kan ni komma med en enda anledning till att inte göra det så varsågod...
Alla skulle tjäna på det och ni kan se det som vilken station som helst och den är fullt motiverad som ett led i den
vanliga utbyggnaden, om än på lite sikt (det lär ju inte bli färre bilar med tiden liksom).

Mvh Bjelkesten.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Bjelke »

lobbin skrev:
Som fallet ser ut just nu, så är väl det enda rätta att Tesla helt sonika öppnar upp Arlanda utan att ta betalt. Om ett par år så har de ju fasat ut alla bilar med gamla regelverket oavsett.
Snacka om att tänka samma tanke samtidigt :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av 12man »

Prova att köra fram till SuC stolparna på Arlanda först, de ligger långt in på taxiparkeringen, trångt så ini h.
ms 76132 "Eleamore"
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Smutt »

Lösningen är självklart Strängnäs och Enköping och stänga upplandsväsby och Arlanda
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 606
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Anderzzon »

Smutt skrev:
Lösningen är självklart Strängnäs och Enköping och stänga upplandsväsby och Arlanda
Varför ska man stänga Upplands Väsby bara för att det är kö där ibland? Om det är en kassa öppen på Ica och det är kö till den så är väl inte lösningen att öppna två nya och stänga den det är kö till?
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av e5m1r »

Anderzzon skrev:
Smutt skrev:
Lösningen är självklart Strängnäs och Enköping och stänga upplandsväsby och Arlanda
Varför ska man stänga Upplands Väsby bara för att det är kö där ibland? Om det är en kassa öppen på Ica och det är kö till den så är väl inte lösningen att öppna två nya och stänga den det är kö till?
Felplacerad
Titta bara på Göteborg ingen SuC, Malmö, Köpenhamn osv ( ja de har vid SC som i UV)
De på genomresa behöver nog inte UV heller ? Det borde gå att köra sille uppsala ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 825
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av JonasH »

Bjelke skrev:
Hej Tesla, öppna upp laddarna vid Arlanda för att nyttjas fullt och helt utan restriktioner precis som vilken
supercharger-station som helst! :)
Kan ni komma med en enda anledning till att inte göra det så varsågod...
Alla skulle tjäna på det och ni kan se det som vilken station som helst och den är fullt motiverad som ett led i den
vanliga utbyggnaden, om än på lite sikt (det lär ju inte bli färre bilar med tiden liksom).

Mvh Bjelkesten.
En anledning att inte öppna dem för alla kan ju vara att de står inne på taxiområdet där vi vanliga inte kommer in...
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Svenssons »

JonasH skrev:
En anledning att inte öppna dem för alla kan ju vara att de står inne på taxiområdet där vi vanliga inte kommer in...
Som jag förstår det som så står laddarna på område som är öppet för alla. Vem som helst kan alltså ta sig till laddarna men taxibilarna vill nog inte att det snurrar runt en massa annan trafik förutom taxibilarna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av e5m1r »

Svenssons skrev:
JonasH skrev:
En anledning att inte öppna dem för alla kan ju vara att de står inne på taxiområdet där vi vanliga inte kommer in...
Som jag förstår det som så står laddarna på område som är öppet för alla. Vem som helst kan alltså ta sig till laddarna men taxibilarna vill nog inte att det snurrar runt en massa annan trafik förutom taxibilarna.
De kan tycka vad de vill om man har rätt sp har man rätt ( de borde känna igen resonemanget )
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Bjelke »

Det stämmer, dom står lite tokigt till för "oss andra" men det spelar inte så stor roll då det ändå vore mest Taxin som skulle ladda där (med tanke på vart dom andra
laddarna står lixom) och om ngn enstaka privat skulle leta sig dit så vore det en marginell sak.
Men det skulle likväl ändra läget i Väsby ganska ordentligt till det bättre, och även Taxin skulle såklart tjäna på det, och precis som redan påpekats så kommer framtida taxin
att få betala för laddning oavsett vart dom laddar så för Tesla spelar det ganska liten roll hur dom hanterar nuvarande Taxin (som nu skulle få ladda gratis i tex Arlanda).
Och om Tesla vill sälja massor med bilar så behöver dom komma tillbaks till läget för ett par år sedan, dvs att man kan köpa en bil och veta att det funkar megabäst med laddning
på just Tesla-bilar :)
Stockholmsområdet står ju för en ganska stor del av försäljningen i Sverige, så för att sälja många bilar där behövs den där känslan som fanns förut, att laddning är supersmidigt och snabbt,
INTE att det kan vara kö vi laddarna.
Det här slår mot all försäljning, inte bara Taxi o dyl. även om dom privata mest laddar hemma, för precis som jag påpekat förut så är Sthlm den största orten (och huvudstad) och det
är en jäkla massa turism dit oxo ;) (alla kanske inte vill stanna i Fullerö mfl på vägen till sitt mål).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av leiflodde »

Efter sommarens resa kom jag om vad som skulle vara smidigt angående supercharger...

Många gånger har jag vinkat in nya Tesla bilar ställ dig här så får du bra fart, vlket uppskattats. Då av erfarenheten att jag kommit först, snart skall åka eller laddar fullt med dålig fart.

Tänk om man på skärmen kan se att ex 1A ger mer än alla andra laddare så vet man eller finns det bättre sett?
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av MangeT »

Appropå kö körde jag från Juan-Les-Pins idag mot A8 motorvägen i Frankrike. Var en enorm kö in till tankstationen på vägen mot motorvägen. Undrar hur lång tid de fick vänta på att tanka?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av leiflodde »

Sett det ofta men i år ;) har vi i sommar kört Lödde-Prag-Pula--Leipzig -Lödde.

Inga köer på Tesla laddare utan alltid minst 2-3 lediga förut om Flach Österike där 17 av 18 var lediga :o
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av Bjelke »

Fan asså man blir inte bara lite avis på er som bor där nere i Lödde mm, när vi åkte ner nu så hade vi
typ 83 mil bara dit... Vi sa det när vi laddade där att tänka om man hade STARTAT här! Ungefär lika långt
till Frankrike som till Bollnäs lixom, fan va lyxigt! :)
(bortsett från Teslas vansinne i Frankrike, nästa gång blir det nåt annat mål)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av danni »

leiflodde skrev:
Efter sommarens resa kom jag om vad som skulle vara smidigt angående supercharger...

Många gånger har jag vinkat in nya Tesla bilar ställ dig här så får du bra fart, vlket uppskattats. Då av erfarenheten att jag kommit först, snart skall åka eller laddar fullt med dålig fart.

Tänk om man på skärmen kan se att ex 1A ger mer än alla andra laddare så vet man eller finns det bättre sett?
Jag måste säga att jag noterat nu under resan tvärs över Europa att folk blivit jätteduktiga på det här med att välja rätt laddare. Överallt vi var så såg vi att varenda Tesla valde rätt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Kö vid Superchargers

Inlägg av danni »

leiflodde skrev:
Sett det ofta men i år ;) har vi i sommar kört Lödde-Prag-Pula--Leipzig -Lödde.

Inga köer på Tesla laddare utan alltid minst 2-3 lediga förut om Flach Österike där 17 av 18 var lediga :o
Vi laddade i Flachau i fredags - det var helt tomt när vi kom dit. Under tiden vi stod där kom en till bil. Kan tänka mig att den är mer populär på vintern!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar