Gammal information omförpackad som anonyma insidertips tolkas lätt som ny information. Den här gången var det tillräckligt för att ge marknaden lite skrämselhicka, åtminstone till dess att folk har har rett ut hur det egentligen ligger till. Tror att många passade på att hämta hem en del av de senaste dagarnas uppgångar. Efter detta ”ras” är vi tillbaka till värdet den 16/1, så ingen katastrof mao. Därmed inte sagt att det inte kan komma fler förseningar. Tror vi kan räkna med det.
Tyckte annars att artikeln var en underlig mix av tröttsam blankarpropaganda blandat med hyfsat insiktsfulla kommentarer. Tyckte mest att det var skönt att man i artikeln hävdade att det manuella arbetet i GF inte finns kvar i någon större omfattning. En god nyhet om någon.
För övrigt upptäckte några i Electreks kommentarsfält att en del av informationen i CNBC-artikeln var misstänkt lik Disqus-inläggen från en användare ”Gigaman_NV”. Inte kan det väl vara så att de anomyma källorna i själva verket är hämtade just från Electreks kommentarsfält? Kolla gärna in https://disqus.com/by/gigaman_nv/ och avgör själva…
Gammal information omförpackad som anonyma insidertips tolkas lätt som ny information. Den här gången var det tillräckligt för att ge marknaden lite skrämselhicka, åtminstone till dess att folk har har rett ut hur det egentligen ligger till. Tror att många passade på att hämta hem en del av de senaste dagarnas uppgångar. Efter detta ”ras” är vi tillbaka till värdet den 16/1, så ingen katastrof mao. Därmed inte sagt att det inte kan komma fler förseningar. Tror vi kan räkna med det.
Tyckte annars att artikeln var en underlig mix av tröttsam blankarpropaganda blandat med hyfsat insiktsfulla kommentarer. Tyckte mest att det var skönt att man i artikeln hävdade att det manuella arbetet i GF inte finns kvar i någon större omfattning. En god nyhet om någon.
För övrigt upptäckte några i Electreks kommentarsfält att en del av informationen i CNBC-artikeln var misstänkt lik Disqus-inläggen från en användare ”Gigaman_NV”. Inte kan det väl vara så att de anomyma källorna i själva verket är hämtade just från Electreks kommentarsfält? Kolla gärna in https://disqus.com/by/gigaman_nv/ och avgör själva…
Oron på världens börser som skapat svarta rubriker de senaste dagarna har inte drabbat TSLA på nåt särskilt sätt. Så här långt är det en fullt normal vecka för den aktien.
”We expect Model S and Model X deliveries to be approximately 100,000 in total, constrained by the supply of cells with the old 18650 form factor.”
Man refererar alltså till 18650 som en ”gammal” storlek. Att de dessutom flaggar för att tillgången är begränsad gör att jag tror att övergången till 2170 är nära förestående för S/X
”We expect Model S and Model X deliveries to be approximately 100,000 in total, constrained by the supply of cells with the old 18650 form factor.”
Man refererar alltså till 18650 som en ”gammal” storlek. Att de dessutom flaggar för att tillgången är begränsad gör att jag tror att övergången till 2170 är nära förestående för S/X
Lyssnar på det pågående Q&A callet för Q4. Att döma av det som JB och Elon svarade så kommer det med största sannolikhet INTE bli några ändringar gällande X/S-batterier under 2017. De beskriver i callet att det är för stor arkitekturförändring i bottenplattan + att logistikflöden inte skulle mäkta med. 2170 kommer gå till Model 3 under 2017. Tolkar det också som att man inte kommer med något större batteri till S/X, utan 100kW förblir det största.
För de som väntar på förändringar av X/S under 2017 verkar det inte bli så mycket då man gång på gång poängterar att man ska optimera befintliga produktionslinor och få ner kostnaderna och inte göra onödiga ändringar för att lyckas med denna målsättning. Man behåller volym på 100k X/S för 2017. Man räknar med att efterfrågan mattas av i befintliga marknader något, men att den totala volymen (100k) bibehålls genom expansion till nya marknader.
Övrigt intressant är att Elon delger en info om AP. Att det kommer att komma som en ketchupeffekt med nya features när alla Neural Nets kan utnyttjas. Många "intressanta features" är på G. Vet inte om jag hörde fel, men han meddelande coast-2-coast drive inom 6-9 månader FÖR KUNDBILAR och inte bara Tesla-riggad körning
Japp, de håller fortfarande dörren stängd för 2170 i S/X. Tycker det verkar som att man öht tonar ner förväntningarna på förändringar dessa modeller.
Kust-till-kust inom 3-6 månader för kundbilar lät rätt sjukt. Undrar om organisationen fick höra tidplanen första gången i kväll?
2500 Model 3/vecka bygger tydligen på att den nya helautomatiska linan för modultillverkning kommer igång i GF. Linan befinner sig nu i Tyskland och måste monteras ned och skeppas till Nevada för att där byggas upp igen. Tycker det låter tveksamt att man hinner med detta inom Q1.
Jag blev lite förvånad att de räknar med ökad CapEx för 2018 vs 2017. Jag trodde/hoppades att de hade tagit den stora merparten av kostnaderna för Model 3 ramp upen. Skönt dock att de ej reviderade ner model 3 prognoserna.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Den var nere under 300 senast för någon timma sedan, men har studsat tillbaka en del sedan dess
Aj jag hade redan tjänat pengar
Så du har redan sålt aktierna? Annars har du inte kunnat tjänat något?
Sa hade..... har inga pengar att investera
Du har investerat pengarna genom att äga en Tesla så miljön mår bättre och förhoppningsvis du också att du känner dig stolt att få köra Tesla. Det är inte bara pengar man investerar med.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn http://---
Du har investerat pengarna genom att äga en Tesla så miljön mår bättre och förhoppningsvis du också att du känner dig stolt att få köra Tesla. Det är inte bara pengar man investerar med.
En annan aspekt man inte ska glömma är investeringen i sig själv, att unna sig att köra bil 2.0.
Du har investerat pengarna genom att äga en Tesla så miljön mår bättre och förhoppningsvis du också att du känner dig stolt att få köra Tesla. Det är inte bara pengar man investerar med.
En annan aspekt man inte ska glömma är investeringen i sig själv, att unna sig att köra bil 2.0.
Det är alltid lika roligt att köra min Tesla och höra andra påpeka mitt val att slänga ut så mycket pengar
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn http://---
Du har investerat pengarna genom att äga en Tesla så miljön mår bättre och förhoppningsvis du också att du känner dig stolt att få köra Tesla. Det är inte bara pengar man investerar med.
En annan aspekt man inte ska glömma är investeringen i sig själv, att unna sig att köra bil 2.0.
Det är alltid lika roligt att köra min Tesla och höra andra påpeka mitt val att slänga ut så mycket pengar
Skaffa en Ferrari också... det lägger till en ny dimension kring ryktesspridningen.