Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Artikel i media

Inlägg av strejf »

Undra vad som som skulle hända om man höjde priset på de fossila bränslena till 100kr/litern. Tvinga fram en förändring med spett och slägga.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av vigge50 »

strejf skrev:
Undra vad som som skulle hända om man höjde priset på de fossila bränslena till 100kr/litern. Tvinga fram en förändring med spett och slägga.
Det beror om du pratar om 2030 eller idag. Om de gjort det idag så skulle det bara dödsstöten för landsbygden just för att många har inte en chans att köpa en elbil med dagens priser oavsett hur totalkostnaden blir. Det är inte bara totalkostnaderna man bör kolla på, inköpspriset påverkar också. Om det sker 2025 så är det kanske inte riktigt lika illa då det finns ett betydligt bredare utbud av elbilar i lägre prisklasser och har kommit ut betydligt fler på begagnadsmarknaden.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4865
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av chaffis75 »

strejf skrev:
Undra vad som som skulle hända om man höjde priset på de fossila bränslena till 100kr/litern. Tvinga fram en förändring med spett och slägga.
Du skulle skapa en jäkla kö av bilar på Öresunds bron som ska över och tanka... :D
Dessutom skulle du skapa kaos i vårt samhälle... Samhället bygger på bilar hur mycket miljöpartiet än önskar att alla åker kommunalt...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

strejf skrev:
Undra vad som som skulle hända om man höjde priset på de fossila bränslena till 100kr/litern. Tvinga fram en förändring med spett och slägga.
Ekonomisk kollaps. Hungersnöd. Kravaller. Statskupp. Allt till nästan ingen nytta eftersom resterande 99,98% av jordens befolkning skulle fortsätta leva som vanligt. Möjligen skulle de skratta och/eller oroas av nyhetsreportage från det suicidala landet i norr.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Artikel i media

Inlägg av mickeisol »

strejf skrev:
Undra vad som som skulle hända om man höjde priset på de fossila bränslena till 100kr/litern. Tvinga fram en förändring med spett och slägga.
Nej det är bättr att göra som i norge (bort med alla skatter på elbilar och höj skatterna på nya fossilbilar, då får dom rika ta smällen).
just nu på blocket 218 elbils annonser och finn.no 2316 elbils annonser, där ser man att i lilla norge finns det 10 gånger mer begagnade elbilar att få tag på

Låt det vara så i 5-10 år, sen kan man höja diesel/bensinpriset som man vill, för då finns det begagnatmarknad för folk som inte ha råd med nya elbilar.
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Artikel i media

Inlägg av strejf »

Verdi skrev:
strejf skrev:
Undra vad som som skulle hända om man höjde priset på de fossila bränslena till 100kr/litern. Tvinga fram en förändring med spett och slägga.
Ekonomisk kollaps. Hungersnöd. Kravaller. Statskupp. Allt till nästan ingen nytta eftersom resterande 99,98% av jordens befolkning skulle fortsätta leva som vanligt. Möjligen skulle de skratta och/eller oroas av nyhetsreportage från det suicidala landet i norr.
Är det säkert det? Jag menar Amerikanarna betalar 6kr/liter och vi 15. Borde det inte vara kravaller här redan då?
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av vigge50 »

strejf skrev:
Verdi skrev:
strejf skrev:
Undra vad som som skulle hända om man höjde priset på de fossila bränslena till 100kr/litern. Tvinga fram en förändring med spett och slägga.
Ekonomisk kollaps. Hungersnöd. Kravaller. Statskupp. Allt till nästan ingen nytta eftersom resterande 99,98% av jordens befolkning skulle fortsätta leva som vanligt. Möjligen skulle de skratta och/eller oroas av nyhetsreportage från det suicidala landet i norr.
Är det säkert det? Jag menar Amerikanarna betalar 6kr/liter och vi 15. Borde det inte vara kravaller här redan då?
Det är stor skillnad på att under lång tid att ha höjt skatterna och att göra en stor ändring på en gång. De flesta har accepterat att vi har högre skatter även om de inte år nöjda med det och skatterna höjdes ytterligare lite vid årsskiftet. Om de däremot skulle ske en stor ökning på kort tid så skulle det skapa stora protester.
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

strejf skrev:
Verdi skrev:
strejf skrev:
Undra vad som som skulle hända om man höjde priset på de fossila bränslena till 100kr/litern. Tvinga fram en förändring med spett och slägga.
Ekonomisk kollaps. Hungersnöd. Kravaller. Statskupp. Allt till nästan ingen nytta eftersom resterande 99,98% av jordens befolkning skulle fortsätta leva som vanligt. Möjligen skulle de skratta och/eller oroas av nyhetsreportage från det suicidala landet i norr.
Är det säkert det? Jag menar Amerikanarna betalar 6kr/liter och vi 15. Borde det inte vara kravaller här redan då?
Kör man 2000 mil per år i en bil som drar 0,7 liter/mil så blir kostnaderna:

USA: 700:-/mån
Sverige: 1750:-/mån
Dystopi: 11 667:-/mån

Skillnaden mellan USA och Sverige finns men kompenseras också av att våra bilar i regel är mycket snålare. I USA drar väl bilarna kanske 1,2 liter/mil i snitt (1200:-/mån). Det kör nog kanske lite mer också. Stort land och bilen används hela tiden.

Bränslekostnaderna i Sverige är redan tillräckligt höga tycker jag. Finns ingen anledning att straffa folk med dålig ekonomi på landsbygden ännu hårdare. Det finns ju inga alternativ tillgängliga. Bättre att satsa mer på att få ut fler elbilar på marknaden som sjunker i pris sen och kan köpas billigt begagnat.

Fast det där skulle eventuellt kunna vara hanterbart. Folk skulle bli tvingade att åka buss och tåg. Eller cykla. Jobbigt på landsbygden dock.

Däremot. Vår livsmedelsproduktion skulle lamslås. Matpriserna skulle skjuta i höjden. Vet inte hur många kubikmeter diesel en lantbrukare gör av med per år men det är säkert åtskilligt. En kubik skulle i framtiden då kosta 100 000:-. Visst finns det elektriska traktorer men de klarar bara lättare saker. Ska du plöja eller harva så lär inte ett batteri hålla särskilt länge innan du behöver ladda igen.

Nästa fördyrande sak för matpriserna är transporter. Lastbilstransporter med diesellastbil skulle helt plötsligt kosta 3-400:-/mil. Visst ska det komma lastbilar som går på el men det lär ju ta ett tag innan tillverkningskapaciteten och infrastrukturen är på plats.

Inte nog med att matpriserna skulle mångdubblas. Vi skulle inte ha några jobb att gå till heller. Vår ryggrad i ekonomin, exportindustrin, skulle flytta allt utomlands pga för dyra transportkostnader. Vi skulle inte heller kunna konkurrera på världsmarknaden vad gäller vare sig timmer eller järnmalm. Och utan den där ryggraden så finns det ingenting som driver ekonomin. Turismen skulle också haverera. Vi skulle ha sånt sjukt högt prisläge och hög brottslighet att ingen skulle komma på tanken att semestra här.

Det skulle vara som att trycka på Sveriges off-knapp.
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Artikel i media

Inlägg av JFAH »

Bränslepriserna är redan på tok för höga. Det finns ingen anledning att höja skatterna ytterligare. Som jag påpekat så många gånga tidigare; den största intressenten i oljeförsäljningen är inte oljeproducenterna, det är den svenska staten. Det är de som tjänar mest pengar, och det har INGA SOM HELST anledningar att minska den inkomsten.

Om ex. koldioxid skatten faktiskt varit införd pga av miljöskäl så hade den oavkortat gått till ett transparent system där pengar in och pengar ut balanseras och de satsas i att skapa alternativ till fossil drift. Ex skulle vara direkta investeringar i bio drivmedel (gas, diesel, syntetisk bensin, el och laddare, direkta bidrag för att köpa eldrivna fordon mm). Om de hade gjort det så ex. koldioxidskatten faktiskt använts oavkortat och transparent till sådana insatser hade jag inte haft problem med den. Men istället är det bara en inkomstkälla för staten. Och då ger det staten helt felaktiga incitament. De får inga som helst anledningar till att minska den intäkten, och vad värre är de gör sig beroende av den så de kommer aktivt motarbeta alla verksamma förändringar. Det är så vi får 25 procent rabatt på elcyklar, kostar lite har ingen effekt och ser bra ut i reklamen.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Det skulle vara som att trycka på Sveriges off-knapp.
Detta kan mycket väl vara en orsak till elbilspolitiken i Norge. De är nog mycket medvetna om vart som kommer ske med oljepriset och tillgången till olja oberoende av vad politiker sätter för skatt på den. De länder som snabbast ställer om ekonomi och transporter oberoende av olja är de länder som kommer att ha konkurrensfördel när oljepriset går upp igen. Visst, priset kommer inte att bara gå upp. När priset går upp för mycket så driver det utveckling mot mer energieffektiva metoder samtidigt som de som slösar mest på oljar får stänga ner.

PS. Fick besked från Google Chrome att "slösar" var felstavat och förslag på hur det ska stavas...:
satsar.PNG
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Artikel i media

Inlägg av lator »

Svenssons skrev:
Verdi skrev:
Det skulle vara som att trycka på Sveriges off-knapp.
Detta kan mycket väl vara en orsak till elbilspolitiken i Norge. De är nog mycket medvetna om vart som kommer ske med oljepriset och tillgången till olja oberoende av vad politiker sätter för skatt på den. De länder som snabbast ställer om ekonomi och transporter oberoende av olja är de länder som kommer att ha konkurrensfördel när oljepriset går upp igen. Visst, priset kommer inte att bara gå upp. När priset går upp för mycket så driver det utveckling mot mer energieffektiva metoder samtidigt som de som slösar mest på oljar får stänga ner.

PS. Fick besked från Google Chrome att "slösar" var felstavat och förslag på hur det ska stavas...:
satsar.PNG
Google inrättar sig i ledet... Heil OPEC! 8-)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

mickeisol skrev:
Nej det är bättr att göra som i norge (bort med alla skatter på elbilar och höj skatterna på nya fossilbilar, då får dom rika ta smällen).
just nu på blocket 218 elbils annonser och finn.no 2316 elbils annonser, där ser man att i lilla norge finns det 10 gånger mer begagnade elbilar att få tag på

Låt det vara så i 5-10 år, sen kan man höja diesel/bensinpriset som man vill, för då finns det begagnatmarknad för folk som inte ha råd med nya elbilar.
Helt riktigt den bästa vägen. Det skulle funka i Sverige också om vi inte hade Volvo.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Artikel i media

Inlägg av iAkita »

vigge50 skrev:
strejf skrev:
Undra vad som som skulle hända om man höjde priset på de fossila bränslena till 100kr/litern. Tvinga fram en förändring med spett och slägga.
Det beror om du pratar om 2030 eller idag. Om de gjort det idag så skulle det bara dödsstöten för landsbygden just för att många har inte en chans att köpa en elbil med dagens priser oavsett hur totalkostnaden blir.
Ibland blir jag så vansinnigt trött på offermentaliteten som råder på landsbyggden, där i princip allt som skulle kosta en krona eller två men samtidigt minska miljöpåverkan allt som oftast beskrivs som en "dödsstöt". Jag bor på landsbyggden och har huslån på drygt en miljon. Det är ingenting jämfört med de som har ett likande boende i en av Sveriges 10 största städer, det vill säga de allra flesta. Ändå är det alltid landsbyggdsborna som klagar på att de inte har råd att vara miljövänliga, och det helt utan grund. De om några har råd. Till exempel: Om knappt ett år kommer vi flytta till mer civiliserade delar av Malmö-området, vilket innebär att vi kommer öka på vårt huslån. Skillnaden mot nuvarande lån kommer motsvara två Teslor snarare än en. Så nog har man råd att lägga en krona eller två extra på transporter om man bor på landsbyggden. En begagnad Renault Zoe går att få för drygt 100 000 kr, och den har en räckvidd som räcker mer än väl för jobbpendling för de allra allra flesta även på landsbyggden.
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 2 gång.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av AGCF »

Inflationsjusterat kostade bensinen 1985 ca 10 kr och nu ca 14 kr. Men en genomsnittlig bil av 1985 års modell drog 1 liter milen och en ny bil nu ca 0,6 liter milen. Så egentligen ingen skillnad. Därtill kan läggas att en arbetare tjänar 57% mer i dag, inflationsjusterat.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Daimlers chef förklarar mekanismerna bakom deras förestående undergång och varför dieseln måste vara kvar.

https://cleantechnica.com/2018/02/14/da ... m=facebook
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Daimlers chef förklarar mekanismerna bakom deras förestående undergång och varför dieseln måste vara kvar.

https://cleantechnica.com/2018/02/14/da ... m=facebook
Ja, här berättar han också rakt ut varför de inte kan bygga billiga elbilar; de måste kompensera sig för outnyttjad kapacitet i andra delar av koncernen.

Sen undrar jag: Ju löjligare mustasch desto mindre förändringsbenägenhet?
Dieter Zetsche.jpg
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4865
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av chaffis75 »

Ja de var väl lite intressant artikel, de de säger väl en hel del om varför de inte vill ställa om... Men vem är de han ber om lov att inte behöva ställa om, aktie ägarna, konsumenterna eller regeringar? Oavsett så kommer han nog ha svårt att få sin röst hörd för omställningen har redan startat, de enda de möjligen kan göra är att dra ut på lidandet...

Sedan kräver ju hans mustasch en kommentar, jag tycker faktiskt den är härlig, de ger lite karaktär och gör att han inte är som alla andra, kan inte de vara bra, kanske de kan smitta över till hans företag :D
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

Klart det innebär problem för hästdrosketillverkaren och dess underleverantörer vid omställning till mer effektivare fortskaffningsmedel. Detta är dock inget marknaden kommer bry sig om och problemen blir ju bara större ju längre de stretar emot och skjuter på omställningen. Låter som ett desperat rop på statligt stöd enligt mig.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av Remuz »

Vi skrev ett dåligt avtal för vi trodde inte saker nånsin skulle ändras. Det är vad jag läser :)
P85D svart/svart med gratis SuC
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

iAkita skrev:
vigge50 skrev:
strejf skrev:
Undra vad som som skulle hända om man höjde priset på de fossila bränslena till 100kr/litern. Tvinga fram en förändring med spett och slägga.
Det beror om du pratar om 2030 eller idag. Om de gjort det idag så skulle det bara dödsstöten för landsbygden just för att många har inte en chans att köpa en elbil med dagens priser oavsett hur totalkostnaden blir.
Ibland blir jag så vansinnigt trött på offermentaliteten som råder på landsbyggden, där i princip allt som skulle kosta en krona eller två men samtidigt minska miljöpåverkan allt som oftast beskrivs som en "dödsstöt". Jag bor på landsbyggden och har huslån på drygt en miljon. Det är ingenting jämfört med de som har ett likande boende i en av Sveriges 10 största städer, det vill säga de allra flesta. Ändå är det alltid landsbyggdsborna som klagar på att de inte har råd att vara miljövänliga, och det helt utan grund. De om några har råd. Till exempel: Om knappt ett år kommer vi flytta till mer civiliserade delar av Malmö-området, vilket innebär att vi kommer öka på vårt huslån. Skillnaden mot nuvarande lån kommer motsvara två Teslor snarare än en. Så nog har man råd att lägga en krona eller två extra på transporter om man bor på landsbyggden. En begagnad Renault Zoe går att få för drygt 100 000 kr, och den har en räckvidd som räcker mer än väl för jobbpendling för de allra allra flesta även på landsbyggden.
Vad bra att du klarar dig då. Men så verkar du inte vara särskilt typisk landsbygdsbo eftersom du planerar att flytta till mer "civiliserade" delar och kan köpa ett dyrt hus. Det är liksom inget val de flesta på landsbygden har.

Hur miljömedvetna är man i arbetarklasskretsar kring storstäderna då förresten? Du jämför medelklass med höga löner och stora vinster på sin "bostadskarriär" med landsbygden där de flesta tjänar rätt dåligt och inte har stora värden i sitt boende. Du vet, där man måste bekosta sin livsstil med sin lön. Där man inte kan springa till banken och öka på bolånet när man vill ha ett nytt kök eller en ny trätrall i sydvästläge.

Ditt förakt mot landsbygden tyder på att du är miljöpartist. Logikvurpor som att du tror det är lika dyrt att köpa 2 teslor för 1,5 miljoner styck som att köpa ett hus för 3 miljoner talar också för den teorin. Skulle iofs vara spännande om bopriserna halverades på 3 år.

Ska folk som behöver stora kombibilar och pickuper köra Zoe helt plötsligt? Som du säger bor de allra allra flesta nära våra större städer. Men ändå vill du kraftigt begränsa möjligheten att leva på landsbygden för det fåtal som gör det? Renault Zoe... Ja, jävlar. Köp en Zoe själv du. Som enda bil.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
LarsL skrev:
Daimlers chef förklarar mekanismerna bakom deras förestående undergång och varför dieseln måste vara kvar.
Ja, här berättar han också rakt ut varför de inte kan bygga billiga elbilar; de måste kompensera sig för outnyttjad kapacitet i andra delar av koncernen.

Sen undrar jag: Ju löjligare mustasch desto mindre förändringsbenägenhet?
Så dom måste ha större bruttomarginal för att dom snart har fel produktmix på marknaden och usla avtal...
Och dom konkurrenter som inte behöver det kommer att av ren hänsyn lägga sig på samma marginaler i en massa år? Näe, sorry, så funkar det inte, men gör det på sätt och vis
just nu men knappast så länge till.

Jag tycker det oxo osar begäran om statligt stöd... i bästa fall...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Artikel i media

Inlägg av Anderzzon »

Verdi skrev:
..där de flesta tjänar rätt dåligt...
Är det här någon allmän sanning eller? Även om man kanske tjänar mindre "på landet" har man ju oftast lägre omkostnader i form av huslån etc. Du har ju någon form av fördom där du tror att alla på landet kör runt i pickuper.
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Artikel i media

Inlägg av StefL »

LarsL skrev:
Daimlers chef förklarar mekanismerna bakom deras förestående undergång och varför dieseln måste vara kvar.

https://cleantechnica.com/2018/02/14/da ... m=facebook
Egentligen kokar hela hans litania ner till "anpassa er eller gå under" - och så har det varit i alla branscher sedan marknadsekonomin slog igenom.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Artikel i media

Inlägg av strejf »

Fortum försöker skrämma elbilsägare att köpa laddboxar. :roll:

https://www.aftonbladet.se/bil/a/m60yX0 ... ilen-hemma
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

strejf skrev:
Fortum försöker skrämma användare att köpa laddboxar. :roll:

https://www.aftonbladet.se/bil/a/m60yX0 ... ilen-hemma
Har man elbil tycker jag det är vettigt att skaffa laddning som inte kräver laddning från vanligt Schuko-uttag. Just nu är det väl också möjligt att få rätt stort bidrag för köp av laddbox fast det innebär nog en hel del restriktioner på laddboxen vilket gör att det ändå kan vara billager att köpa utan bidrag. Politiker verkar dock älska bidrag och förbud för att de tror att de vet bäst.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar