Longrange eller Standardrange batteri

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av chaffis75 »

Sedan jag reserverade min modell 3 så har jag hela tiden varit inne på att jag ska ha standard batteriet. När man sedan lanserade bilen och man fick se priser och vad för batteri alternativ som fanns så blev man såklart sugen på longrange men där är ett litet problem, de kommer kosta ca 100000 kr mer än standard.
Hur tänker ni angående detta val? Som jag ser de så kommer jag klarar mig bra med ett standard range batteri ja framförallt till vardagen då vi på helger ofta kör till Karlskrona och ibland Göteborg, båda dessa resor kan göras utan att behöva ladda längs vägen även med standard batteriet.
De som kommer göra skillnad är den där resen ner till Österrike på sommaren och sälen på vintern.
Tydligast skillnad i mina example är de när man kör till Österrike där de med standars batteriet behövs 7 stopp och totalt 15:35 timmar att resa. Om jag gör samma resa med long range så blir de 4 stop och 13:55 timmar resa.
(exemplets data är från abetterroutplanner)

Så hur tänker ni andra, reser ni väldigt mycket mer långa resor än vad vi brukar göra och kan motivera de på detta sättet eller hur tänker ni? Ja har man obegränsat med pengar så hade jag självklart köpt longrange men som jag ser de så kommer denna bilen redan med standard batteri att kosta lite mer än vad jag skulle önska och gör att vi får spara in på annat men skulle jag verkligen vilja så tror jag att jag skulle kunna sträcka mig lite längre och köpa longrange.
Vad planerar ni att köpa? väljer ni hellre longrange batteriet än autopilot eller premium paketet eller sparar ni in på något annat för att få ett longrange batteri?

Dessa tanker bygger på att alla dessa val går att göra när vi får möjligheten att beställa våra bilar i Sverige.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av Jerker »

Tesla tar ju snuskigt mycket betalt för batteriet. Även om nu batteriuppgraderingen inte kommit igång här i Sverige, så ska ju ett byte från 22 kWh till 41 kWh på en Renault Zoe kosta 35000 inkl. alla kostnader, dvs, frakt, arbete, upparbetning etc. Sono Sions batteri värderas till 40000, och det kommer att vara minst 35 kWh. Det är dessutom ett vattenkylt batteripack, som lär vara dyrare än Renaults luftkylda. Renault räknar naturligtvis hem att kunna återanvända materialet i det gamla batteriet på något sätt.

Så att ta närmare 100000 för 25 kWh extra som Tesla gör, det känns inte bra. Det är ju bara dessa extra battericeller vi talar om och en liten skillnad för att själva paketet med kablage m.m. kostar en del också, men visst är det dyrt!
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av Remuz »

För mig beror det på om jag har kvar X eller inte. Är X kvar blir det en snik-3, är X inte kvar blir det en maxad (inkl maxat batteri)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av StefL »

Jag fattar inga beslut innan jag vet vad de svenska priserna blir och jag hunnit räkna på vad det innebär. Jag har från början sagt att jag kommer att prioritera större batteri bland tillvalen men ska jag vara helt ärlig vet jag i nuläget inte om jag ens kommer att köpa någon Model 3; det hänger på priserna och vilka alternativ som hinner dyka upp.

Drömmen om en batteri-Octavia lever ;)
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av Kalle »

Ush jag, det är veldigt dyrt.
Frågan är om det är så att de går back på lilla batteriet men de hoppas att tilreckligt många besteller de stora för att gå pluss?

Jag veckopendlar, så jag vill verkligen ha de stora batteriet för de skulle spara mig mycket tid varje resa. Men hundra tusen är väldigt mycket extra..
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av NiklasTesla »

Hade såklart varit trevligt med lite extra kWh men till det priset (ca 100k sek) Tesla lär ta tycker jag nog inte själv att det är värt det.

Kör själv mycket långa sträckor ca 12 timmar på en dag ibland men gillar inte dessa långkörningar då jag känner att det börjar bli trafikfarligt på slutet (koncentration/trötthet) samt att det blir dyrt med eventuella fortkörningsböter som ofta kommer om man skall lååång sträcka (runt 1200km) på ca 12 timmar.

Föredrar och planerar att köra ca halva sträckan (ca 600km) på en dag i lugnare tempo med en lunch/laddstop sedan ta nattstop nere på kontinenten där det finns destionationsladdare & fortsätta på samma sätt nästa dag tills man är framme. :-)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av Gustafsson »

Man behöver inte den långa räckvidden, visst kan det nog vara bekvämt ibland, men kommer man ca 30 mil räcker ju det och blir över för alla situationer jag varit i. Det viktiga är ju möjligheten till snabbladdning. Så mycket snabbare laddar inte de större batterierna och man måste ju ladda lika många kWh hur som helst, även om de med mindre batteri inte kan hoppa över lika många SuC på långresa, så förlorar man inte så mycket tid om man laddar smart..
Sen återstår att se om det påverkar prestandan som på MS, det kan vara ett annat argument ( både för och emot).
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av TiborBlomhall »

Ditt dilemma är inte nytt, det är det Tesla har levt på de senaste åren.
Alla som beställer en Tesla måste bestämma för om de ska köpa mindre eller större batterier. Och väldigt många köper större batterierna "för säkerhets skull". Vilket ger skönt klirr i Teslas kassakista.

Jag tycker allt beror på hur ofta du kör långt. Tesla har satt sina Supercharger stationer så man kommer fram även med minsta batteriet - men sen måste man ladda batterierna längre tid för att komma till nästa Supercharger om man har de mindre batterierna. Och kan inte hoppa över stationer på samma sätt som med stora batterier.

Så allt handlar egentligen om hur pass ofta du reser långt och hur bråttom du har då?

Så frågan är om de där resorna till Österrike och Sälen du gör några gånger per år: är det värt 100,000:- att de resorna blir lite smidigare och en och en halv timme kortare?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av Gustafsson »

Det går ju fint att simulera lite i ”abetterrouteplanner” som många här har skrivit om.
Är man van elbilist optimerar man laddningen så att man inte laddar onödigt lång tid, att ”tanka fullt” får man vänja sig av med...
Senast redigerad av Gustafsson, redigerad totalt 1 gånger.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av HelectriC »

om du sparar ca 2 timmar ner till Österrike och lika mycket till Sälen, totalt säg 10 timmar per år för enkelhetens skull. Om du har tänkt behålla bilen i säg 5 år, så kostar dig det stora batteriet ca 100 000 / (10x5) =2000kr/timme. Sen är det bara att fundera på om det är en summa du och din familj kunde gjort något jäkligt kul för under de extra timmarna som ni måste ladda. Eller varför inte se det som att en del av semestern blir betald av detta?
Jag valde iaf 75kWh batteri istället för 100kWh eftersom det inte känns som att några extra timmar per år spelar så stor roll, men 200 000kr extra (det var skillnaden då jag köpte ny MS) gör en hel del skillnad på kontot.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Verdi

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av Verdi »

HelectriC skrev:
om du sparar ca 2 timmar ner till Österrike och lika mycket till Sälen, totalt säg 10 timmar per år för enkelhetens skull. Om du har tänkt behålla bilen i säg 5 år, så kostar dig det stora batteriet ca 100 000 / (10x5) =2000kr/timme. Sen är det bara att fundera på om det är en summa du och din familj kunde gjort något jäkligt kul för under de extra timmarna som ni måste ladda. Eller varför inte se det som att en del av semestern blir betald av detta?
Jag valde iaf 75kWh batteri istället för 100kWh eftersom det inte känns som att några extra timmar per år spelar så stor roll, men 200 000kr extra (det var skillnaden då jag köpte ny MS) gör en hel del skillnad på kontot.
Kostnaden är inte 100 000:- utan snarare hälften. Max. Sen är väl den med longrange även snabbare och har 4wd?
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av vigge50 »

Verdi skrev:
HelectriC skrev:
om du sparar ca 2 timmar ner till Österrike och lika mycket till Sälen, totalt säg 10 timmar per år för enkelhetens skull. Om du har tänkt behålla bilen i säg 5 år, så kostar dig det stora batteriet ca 100 000 / (10x5) =2000kr/timme. Sen är det bara att fundera på om det är en summa du och din familj kunde gjort något jäkligt kul för under de extra timmarna som ni måste ladda. Eller varför inte se det som att en del av semestern blir betald av detta?
Jag valde iaf 75kWh batteri istället för 100kWh eftersom det inte känns som att några extra timmar per år spelar så stor roll, men 200 000kr extra (det var skillnaden då jag köpte ny MS) gör en hel del skillnad på kontot.
Kostnaden är inte 100 000:- utan snarare hälften. Max. Sen är väl den med longrange även snabbare och har 4wd?
Va? Long range kostar i USA $9000 extra och det är utan 4wd. Snabbare laddning stämmer men det är medräknat i de 1,5-2 timmar som HelectriC skriver.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av HelectriC »

Verdi skrev:
HelectriC skrev:
om du sparar ca 2 timmar ner till Österrike och lika mycket till Sälen, totalt säg 10 timmar per år för enkelhetens skull. Om du har tänkt behålla bilen i säg 5 år, så kostar dig det stora batteriet ca 100 000 / (10x5) =2000kr/timme. Sen är det bara att fundera på om det är en summa du och din familj kunde gjort något jäkligt kul för under de extra timmarna som ni måste ladda. Eller varför inte se det som att en del av semestern blir betald av detta?
Jag valde iaf 75kWh batteri istället för 100kWh eftersom det inte känns som att några extra timmar per år spelar så stor roll, men 200 000kr extra (det var skillnaden då jag köpte ny MS) gör en hel del skillnad på kontot.
Kostnaden är inte 100 000:- utan snarare hälften. Max. Sen är väl den med longrange även snabbare och har 4wd?
nej, 4WD har inte kommit ut ännu och det är bara long range som har levererats än så länge. Däremot, så kommer nog 4WD bara kunna kombineras med long range. Jag vet inte helt var 100 000 kom ifrån, det var nog trådskaparen som skrev det och då utgick jag från att detta var rätt :?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av Jerker »

$9000*12=108000

12 är väl en rund och bra siffra Teslakursen?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av Legato »

Gissar att Verdi syftar på att en del av de 100.000:- är kvar efter 5 år, dvs det är ej korrekt att räkna hela kostnaden.

Han gissar på 50% kvar, jag skulle väl snarare gissa på 30-40% kvar, men att mer än 0% är kvar kan vi nog alla enas om ;)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Verdi

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av Verdi »

Jag trodde det var 3 år. Men ok. Efter 5 år är det nog inte 50% kvar. Och jag menade snabbare acceleration. :)
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av Mickep »

I så fall skall man nog räkna med den extra kostnaden ett lån på att ta 100 000 (som blir extrakostnaden) Det blir då ett privatlån (eftersom vi får anta att personen ifråga helst vill ha standardbatteriet och long range är en lyxkonsumtion)
enligt nordea s mest förmånliga lån är räntan på 4.85% (se nedan över 5 år)

Specifikation Rörlig ränta Effektiv ränta Första avbetalning Total kostnad
Medlemslån 4,85 % 4,96 % 2 071,00 kr 112 327,00 kr

så efter 5 år så är extrakostnaden 12 327 kr då har vi inte räknat med värdeminskningen men säg 30% (den sägs vara rimlig) så runt 42 000 (12'' + 30'') är vad det kostar att välja long range (om man inte behöver det) nu räknar vi inte ifall värdeminskningen på en standard batteri är högre än long range, men generellt faller dyrare bilar snabbare i pris är billigare (men oavsett så bortser vi från det). Nu vet vi den verkliga kostnaden nu kan man börja räkna på vid vilken milantal är det värt att välja den ena eller andra. hur mycket är det värt att komma fram 2 timmar tidigare?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av Gustafsson »

En stor fråga just nu tycker jag är batteripriserna. De är höga idag, men jag tycker det kommer mer och mer signaler om billigare batterier och då kommer förstås bilar med stora batterier att falla i värde lite mer. VW skulle väl ha något batteri på 110kWh, Roadstern kommer med 200 kWh och prismatiska batterier verkar ju bli mer å mer intressanta. Kommer att hända mycket här de närmaste åren ...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av Mickep »

ok, vi säger 50'' för 5 år (för att göra det enkelt att räkna) det innebär om man gör en linjär avskrivning att det blir 10'' per år.(lite vanskligt)
Vi hr många resor till sälen bör det bli rimligt att välja den ena eller andra om vi antar att det är 2h skillnad.

dvs X ggr 2h > 10''
om vi räknar i nettolönekostnader och vi antar 500 kr/h vilket gör att det blir vid 10 resor (10 resor * 2*500kr/h) per år till sälen så är det försvarbart med en long range.
nu kan nettolönen vara i högsta laget men man får se det som om man betalar någon för att köra. men säg 10-15 resor till sälen så har vi nog ett riktmärke. (behöver inte vara till just sälen)
Någon som håller med/inte?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av HelectriC »

Gustafsson skrev:
En stor fråga just nu tycker jag är batteripriserna. De är höga idag, men jag tycker det kommer mer och mer signaler om billigare batterier och då kommer förstås bilar med stora batterier att falla i värde lite mer. VW skulle väl ha något batteri på 110kWh, Roadstern kommer med 200 kWh och prismatiska batterier verkar ju bli mer å mer intressanta. Kommer att hända mycket här de närmaste åren ...
inte helt säker på det. Man trodde det samma i Norge för några år sedan. Nu ser man att när det kommer ut modeller med större batterier, tex Leaf, i3, eGolf, så är fortfarande de med mindre batterier populära på begagnatmarknaden. Dels pga lång leveranstid på de nya modellerna, men även eftersom nya bilar generellt är dyrare än begagnade och alla inte har råd till en ny bil. Då finns det fortfarande gott om folk som vil betala lite mindre och köper då en begagnad med "gårdagens" batteri. Den går ju lika bra även om det finns en ny modell med större batteri. Den uppfyller ju kraven oavsett om det finns ändå bättre varianter. Det är egentligen ingen skillnad mot fossilbilar där det också kommer ut nya motorer hela tiden. De gamla säljs fortfarande vidare (med vissa undantag för stora diesel-SUVar kanske?)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av Laban »

HelectriC skrev:
Det är egentligen ingen skillnad mot fossilbilar där det också kommer ut nya motorer hela tiden. De gamla säljs fortfarande vidare (med vissa undantag för stora diesel-SUVar kanske?)
Det kommer ut nya motorer hela tiden och på pappret har det kanske hänt en del förbrukningsmässigt men jag tror inte att gemene man bryr sig så mycket om 0.6 eller 0.5l/mil i förbrukning, även om det hade varit korrekt. Vad var det, man har gått från 10% mer till 40% mer än teoretisk förbrukning från 2000 till 2010.

Som fotnot så drog en Audi A6 Avant 0.63 blandad körning 2007. 2016:

http://teknikensvarld.se/provkorning-av ... ic-260247/
De anger 0,51 liter per mil blandad körning. På min provresa noterade jag 0,73 l/mil och då var det ändå inte fråga om någon forcerad körning. När vi testade den framhjuls­drivna versionen i nummer 3/2015 kom testlaget fram till exakt samma siffra och då angav Audi 0,46 l/mil.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av chaffis75 »

Intressant hur ni andra tänker... Jag trodde alla var inne på longrange men de märks att de är en mix. Håller med om att 100000 är ganska mycket och de är ju just de jag tvekar på. Sedan är de självklart så att när man säljer bilen så får man tillbaka en del men de kommer ju kosta hur mycket kan man dock bara spekulera i men personligen tror jag inte att longrange kommer hålla bättra i pris än standard men de är så många faktorer som påverkar så de är omöjligt att veta.

Helt ärligt efter att ha läst tråden blev jag nog mer övertygad om att standard batteriet är de rätta för mig, de där riktigt långa resorna gör vi bara ett par gånger om året och de känns inte riktigt motiverat att lägga ut 100000 mer för dessa tillfällen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av Kilowatt »

Det finns ett par faktorer till att ta hänsyn till

1. Andrahandsvärdet
2. Hur många mil får du in i batteriet på tex 20 min supercharge - måste väl skilja sig åt en del i praktiken med tanke på hur laddkurvan ser ut? Jag vill tro att du behöver stanna mer sällan och kortare tid i snitt med ett större batteri? Eller tänker jag fel?
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av vigge50 »

Kilowatt skrev:
Det finns ett par faktorer till att ta hänsyn till

1. Andrahandsvärdet
2. Hur många mil får du in i batteriet på tex 20 min supercharge - måste väl skilja sig åt en del i praktiken med tanke på hur laddkurvan ser ut? Jag vill tro att du behöver stanna mer sällan och kortare tid i snitt med ett större batteri? Eller tänker jag fel?
Helt rätt, för Model S och X så laddar ett mindre batteri långsammare än de stora vilket leder till att laddtiderna blir fler och längre vid långa resor. Exakt hur mycket som kommer skilja är väldigt svårt att säga men förhoppningsvis får Blincoin in lite mer info till ABRP så att man kan göra jämföra bilarna på sträckor man brukar köra.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av HelectriC »

vigge50 skrev:
Kilowatt skrev:
Det finns ett par faktorer till att ta hänsyn till

1. Andrahandsvärdet
2. Hur många mil får du in i batteriet på tex 20 min supercharge - måste väl skilja sig åt en del i praktiken med tanke på hur laddkurvan ser ut? Jag vill tro att du behöver stanna mer sällan och kortare tid i snitt med ett större batteri? Eller tänker jag fel?
Helt rätt, för Model S och X så laddar ett mindre batteri långsammare än de stora vilket leder till att laddtiderna blir fler och längre vid långa resor. Exakt hur mycket som kommer skilja är väldigt svårt att säga men förhoppningsvis får Blincoin in lite mer info till ABRP så att man kan göra jämföra bilarna på sträckor man brukar köra.
För de som kör massa i jobbet och ofta är själv i bilen ser jag definitivt fördelen med att korta ner längden på och antalet laddstopp. För de av oss som i stort sett bara kör långt på semestern, så känns det sekundärt om man måste ladda 15 eller 20 minuter och om man laddar 6 eller 7 gånger på resan till semesterorten.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar