Bromsarna tar inte vid kall bil! Gled ut i korsning!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 760
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Bromsarna tar inte vid kall bil! Gled ut i korsning!

Inlägg av lem »

Hej!

Bil stått ute i nollgradigt over natt.

- Bromspedal tar långt ner och svampig
- Bromsverkan nära noll. Glider ut i första korsningen men smäller inte tack vare snabbreagerande granne som väjer!
- Tar i med båda fötterna. Först ingen bromsverkan (känns som evigheteter) , sedan nyper bromsarna.
- Kör 100 - 200 m - Allt normalt, broms tar högre (normalt) och servokänsla normal.

Kontaktat service. Vad är felet?
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare
Inlägg: 298
Blev medlem: 15 sep 2014 19:27
Ort: Trollhättan

Re: Bromsarna tar inte vid kall bil! Gled ut i korsning!

Inlägg av jjmaskin »

Det kan bli så om det är fuktigt på skivorna när man parkerar eller även om man kör länge i slask utan att röra bromsen. Det är ett väldiskuterat ämne . Jag har en sen -14 S och då sa dom att det var föratt det inte var ”nordiska belägg ” så bytte dom men det är samma än ibland. Kan ev ha med vägsaltet att göra. Provbromsa alltid vid väder kring nollan, om du känner på bromsskivorna när det händer så är det som något svart klet men försvinner efter nån bromsning
Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare
Inlägg: 298
Blev medlem: 15 sep 2014 19:27
Ort: Trollhättan

Re: Bromsarna tar inte vid kall bil! Gled ut i korsning!

Inlägg av jjmaskin »

sök ” bromsförmåga begränsad” på forumet tex
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Bromsarna tar inte vid kall bil! Gled ut i korsning!

Inlägg av Mickep »

Sådant kan hända alla bilar. det är därför man skall provbromsa t.ex. efter tvätt.
Har varit med om det när det har varit riktigt kallt, att bromsarna inte tagit. efter en kort stund så fungerar de igen. bromsa hårt skall man göra ibland för att hålla dem alerta. (men på säkra ställen)
om det däremot inte är acceptabla under längre period skall man givetvis lämna in den.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Bromsarna tar inte vid kall bil! Gled ut i korsning!

Inlägg av Gustafsson »

När det händer - känn på bromsskivorna med ett finger - brun såphal beläggning ? Det blir det på min med samma symptom. Dock länge sedan nu. Det är inte is. Se tidigare trådar som sagt. Livsfarligt är det hur som helst.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 760
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Bromsarna tar inte vid kall bil! Gled ut i korsning!

Inlägg av lem »

jjmaskin skrev:
sök ” bromsförmåga begränsad” på forumet tex
Tackar! Jag hade missat tråden! Måste varna frugan !
Detta kommer leda till krockar!
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare
Inlägg: 298
Blev medlem: 15 sep 2014 19:27
Ort: Trollhättan

Re: Bromsarna tar inte vid kall bil! Gled ut i korsning!

Inlägg av jjmaskin »

Jag har en kille anställd och till honom har vi en Passat GTE ( hybrid), var kanske lite snål som inte köpte en Tesla till. Den beter sig precis likadant om man kör hem lugnt i nollan-nån plusgrad och skivorna blir blöta, på morgonen så tar inte bromsarna heller. Kanske beter sig en ICE-bil annorlunda för bromsskivorna blir varmare och det dunstar bort mer/fortare och det ger mindre brun/svart belägning
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Bromsarna tar inte vid kall bil! Gled ut i korsning!

Inlägg av JFAH »

Det är ett broms problem. Inte ett tesla problem. Skivbromsar beter sig så här om man inte motionerar dem regelbundet. Möjligen kan man hävda att motionerandet blir mindre i en elbil och det därför beter sig så oftare :-).

Även i min gamla dieseldroska så värmer jag bromsarna lite nu och då när jag kör så man känna sig säker på dem när man behöver dem.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Bromsarna tar inte vid kall bil! Gled ut i korsning!

Inlägg av Svenssons »

Själv sätter jag ner regen under vinterhalvåret. Dels för att jag inte vill ha någon oväntad planing och dels just för att använda bromsarna lite mer. Problemet finns dock hela året och jag hade detta problem för några veckor sedan. När det händer är det alltid första inbromsning på morgonen för mig. Sedan verkar problemet vara tillfälligt löst. Trampar man rejält på bromsen så verkar den ändå nypa relativt snabbt men det är ju inte vanligt att man panikbromsar i en korsning där man har koll eller som för mig där det är stopplikt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Bromsarna tar inte vid kall bil! Gled ut i korsning!

Inlägg av Kilowatt »

Trots att man vet om detta är det lätt hänt att man glömmer av sig. Idag kändes det som jag skulle smälla på motorvägen när framförvarande trafik stötte på kö och det blev ganska tvär inbromsning. Teslan ville knappt bromsa alls trots att jag pressade på pedalen nästan fullt, men strax kom bromsverkan tillbaka och det hela blev lite mer chill.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Bromsarna tar inte vid kall bil! Gled ut i korsning!

Inlägg av miksch »

Svenssons skrev:
Själv sätter jag ner regen under vinterhalvåret. Dels för att jag inte vill ha någon oväntad planing och dels just för att använda bromsarna lite mer. Problemet finns dock hela året och jag hade detta problem för några veckor sedan. När det händer är det alltid första inbromsning på morgonen för mig. Sedan verkar problemet vara tillfälligt löst. Trampar man rejält på bromsen så verkar den ändå nypa relativt snabbt men det är ju inte vanligt att man panikbromsar i en korsning där man har koll eller som för mig där det är stopplikt.
Jepp. Har gjort det samme, og etter det er problemet blitt borte.
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Bromsarna tar inte vid kall bil! Gled ut i korsning!

Inlägg av JFAH »

miksch skrev:
Svenssons skrev:
Själv sätter jag ner regen under vinterhalvåret. Dels för att jag inte vill ha någon oväntad planing och dels just för att använda bromsarna lite mer. Problemet finns dock hela året och jag hade detta problem för några veckor sedan. När det händer är det alltid första inbromsning på morgonen för mig. Sedan verkar problemet vara tillfälligt löst. Trampar man rejält på bromsen så verkar den ändå nypa relativt snabbt men det är ju inte vanligt att man panikbromsar i en korsning där man har koll eller som för mig där det är stopplikt.
Jepp. Har gjort det samme, og etter det er problemet blitt borte.
I lastbilar är det stående rekommendation att man bromsar dom med cirka 10-15 minuter mellanrum på landsväg när det är vått och runt nollan. Inte så mycket, bara tillräckligt för att få upp lite värme och ånga bort fukten. Kör man i tät trafik löser sig problemet ofta helt automagiskt. Elbilar kan tänkas ha mer bekymmer eftersom man helt enkelt inte behöver använda bromsarna så ofta. Som sagt, detta är ett broms problem och inte märkes relaterat.
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 760
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Bromsarna tar inte vid kall bil! Gled ut i korsning!

Inlägg av lem »

JFAH skrev:
miksch skrev:
Svenssons skrev:
Själv sätter jag ner regen under vinterhalvåret. Dels för att jag inte vill ha någon oväntad planing och dels just för att använda bromsarna lite mer. Problemet finns dock hela året och jag hade detta problem för några veckor sedan. När det händer är det alltid första inbromsning på morgonen för mig. Sedan verkar problemet vara tillfälligt löst. Trampar man rejält på bromsen så verkar den ändå nypa relativt snabbt men det är ju inte vanligt att man panikbromsar i en korsning där man har koll eller som för mig där det är stopplikt.
Jepp. Har gjort det samme, og etter det er problemet blitt borte.
I lastbilar är det stående rekommendation att man bromsar dom med cirka 10-15 minuter mellanrum på landsväg när det är vått och runt nollan. Inte så mycket, bara tillräckligt för att få upp lite värme och ånga bort fukten. Kör man i tät trafik löser sig problemet ofta helt automagiskt. Elbilar kan tänkas ha mer bekymmer eftersom man helt enkelt inte behöver använda bromsarna så ofta. Som sagt, detta är ett broms problem och inte märkes relaterat.


Hur kommer det sig att mina två otäckaste bromsincidenter är upplevda med Teslan i år under regelbundet elbilskörande i tio år och ICE sedan 1976!

Detta ÄR ett Tesla problem!!! Men det är inte Teslas fel. Och man måste varna för denna situation!!
- tung bil
- nollgradigt
- slask o salt
- kört utan att bromsa
- bilen stått över natten
-> kolla att bromsar tar direkt du åker iväg annars kan du riskera att inte ha några bromsar!
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Bromsarna tar inte vid kall bil! Gled ut i korsning!

Inlägg av Gustafsson »

Det är ett väldigt allvarligt problem skulle jag vilja påstå. Jag har bara haft det på Teslan och har upplevt det i några pulshöjande situationer. Inte på någon annan bil jag ägt. Toyota, Saab, Opel, Volvo, Lexus tex.

Visst kan man förebygga genom att bromsa, men vad händer om man lånar ut bilen till sina barn ?
Denna vinter har jag inte råkat ut för det än, men det har varit många minus och problemet kommer bara runt nollan eller några få plusgrader.
Vore bra med en permanent fix.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Bromsarna tar inte vid kall bil! Gled ut i korsning!

Inlägg av chaffis75 »

dags för defroster slingor i bromsskivorna.. :roll: 8-)
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Bromsarna tar inte vid kall bil! Gled ut i korsning!

Inlägg av e5m1r »

Gustafsson skrev:
Det är ett väldigt allvarligt problem skulle jag vilja påstå. Jag har bara haft det på Teslan och har upplevt det i några pulshöjande situationer. Inte på någon annan bil jag ägt. Toyota, Saab, Opel, Volvo, Lexus tex.

Visst kan man förebygga genom att bromsa, men vad händer om man lånar ut bilen till sina barn ?
Denna vinter har jag inte råkat ut för det än, men det har varit många minus och problemet kommer bara runt nollan eller några få plusgrader.
Vore bra med en permanent fix.
Problemet finns på bilar med stora bromsar oftast performace bilar av olika slag
Vissa tillverkare har löst det fenom mjukvara och att de anlägger bromsen då och då under färd och vissa förutsättningar för att få de torra
Så enkel fix för tesla egentligen
Om det är - x grader ska bromsen anläggas i x sec var x minut typ
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Bromsarna tar inte vid kall bil! Gled ut i korsning!

Inlägg av dstr »

Fullt normalt, dock så är det betydligt värre på Teslan än på andra bilmodeller. Värst är väderomslag runt 0-gradigt.

2-3 rejäla inbromsningar så fungerar det som vanligt igen.
Användarvisningsbild
Terra
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 28 jan 2018 19:28

Re: Bromsarna tar inte vid kall bil! Gled ut i korsning!

Inlägg av Terra »

Jag har ett liknande problem, se http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 10&t=11608 , men min bromspedal tar alltid långt ner och är svampig.

Hursomhelst jag ska få ett "Cold Weather Brake Package" till min bil från slutet av 2014, vet inte än om det kommer hjälpa mig men det borde väl kunna hjälpa just ingen bromsverkan vid kyla-problemet?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Bromsarna tar inte vid kall bil! Gled ut i korsning!

Inlägg av Bjelke »

Finns det någon bra förklaring till varför det inte händer om man har nya belägg/skivor?
Och varför blir det lika efter 10 minuters körning igen?
Missar man det här så kan man dö, känns sådär... Jag gled tex rakt ut på E4:an ca en halv billängd senast i början av vintern...

Motionerande av bromsar skrev vi ju om här för bara några dagar, stämmer det verkligen att Tesla fixat en programsnutt för det här? För det vore ju sjukt bra
lixom (och några andra märkens modeller har väl haft det i flera år nu?)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Bromsarna tar inte vid kall bil! Gled ut i korsning!

Inlägg av JFAH »

lem skrev:

Hur kommer det sig att mina två otäckaste bromsincidenter är upplevda med Teslan i år under regelbundet elbilskörande i tio år och ICE sedan 1976!

Detta ÄR ett Tesla problem!!! Men det är inte Teslas fel. Och man måste varna för denna situation!!
- tung bil
- nollgradigt
- slask o salt
- kört utan att bromsa
- bilen stått över natten
-> kolla att bromsar tar direkt du åker iväg annars kan du riskera att inte ha några bromsar!
Mer eller mindre det som står i körskoleboken... :-) Och de är oftast inte skrivna för tesla vad jag vet... Men som någon påpekat så finns det märken som motionerar bromsarna med automatik nuförtiden. Och det finns åtminstone ett par lastbilstillverkare som gör det också. Och det borde ju inte vara hela världen att få till det vi en ota.
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Bromsarna tar inte vid kall bil! Gled ut i korsning!

Inlägg av GiGurra »

Har inte haft liknande problem, och har kört i slask, snö, kyla etc hela vintern.
2016 S90D/facelift.

Skulle inte våga köra en bil där bromsarna spontant inte funkar.

Nu har jag inte haft så jättemånga bilar, det här är "bara" min 4e totalt, och min första tesla, men har aldrig åkt på liknande problem.
Men ja, jag bromsar väl också emellanåt. :S

Får se när jag börjar pendla 2x7+ mil i teslan till sommaren, då blir det längre sträckor motorväg utan broms gissar jag. Eller ja, får väl se nästa vinter isf..
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 760
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Bromsarna tar inte vid kall bil! Gled ut i korsning!

Inlägg av lem »

GiGurra skrev:
Har inte haft liknande problem, och har kört i slask, snö, kyla etc hela vintern.
2016 S90D/facelift.

Skulle inte våga köra en bil där bromsarna spontant inte funkar.

Nu har jag inte haft så jättemånga bilar, det här är "bara" min 4e totalt, och min första tesla, men har aldrig åkt på liknande problem.
Men ja, jag bromsar väl också emellanåt. :S

Får se när jag börjar pendla 2x7+ mil i teslan till sommaren, då blir det längre sträckor motorväg utan broms gissar jag. Eller ja, får väl se nästa vinter isf..

Jag körde 4 kmil tesla innan det hände!
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
Schelin
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 04 jan 2015 20:50
Ort: Kungsör

Re: Bromsarna tar inte vid kall bil! Gled ut i korsning!

Inlägg av Schelin »

Jag har aldrig upplevt det, så verkar inte vara alla Teslor. Kört 6500 mil. S75D sept 2016.

Tesla S75D
Användarvisningsbild
eric
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 01 jun 2015 09:24
Ort: Gråbo

Re: Bromsarna tar inte vid kall bil! Gled ut i korsning!

Inlägg av eric »

Schelin skrev:
Jag har aldrig upplevt det, så verkar inte vara alla Teslor. Kört 6500 mil. S75D sept 2016.
Intressant. Din bil byggdes nästan samtidigt som min (visserligen en S75 utan D), och jag har ofta detta problem. Kanske ska höra med Tesla om vad dom tror om att det är så stora variationer mellan bilarna. Det kan säkert ha att köra med körmönster, men att du aldrig upplevt det är lite för stor skillnad för att förklaras av bara det.
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Bromsarna tar inte vid kall bil! Gled ut i korsning!

Inlägg av e5m1r »

eric skrev:
Schelin skrev:
Jag har aldrig upplevt det, så verkar inte vara alla Teslor. Kört 6500 mil. S75D sept 2016.
Intressant. Din bil byggdes nästan samtidigt som min (visserligen en S75 utan D), och jag har ofta detta problem. Kanske ska höra med Tesla om vad dom tror om att det är så stora variationer mellan bilarna. Det kan säkert ha att köra med körmönster, men att du aldrig upplevt det är lite för stor skillnad för att förklaras av bara det.
Står bilen inne eller ute
Är det varmgarage
Jag fick liknande problem i korsning 20m bort från huset bilen står ute
Så först efter ca 2 år och 4000 mil
Största skillnaden är just att bilen innan stod i varmgarage
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Skriv svar