Mobilförbud!

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
davbod
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 04 jun 2017 19:18
Ort: Helsingborg

Mobilförbud!

Inlägg av davbod »

Tjena

Är det någon som vet hur lagen tolkar mobilförbudet för oss som kör Tesla?
Lagen lyder ju enligt följande:
"Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användning av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet. Föraren får inte använda denna utrustning på ett sådant sätt att han eller hon håller den i handen."
4 kap. 10 e § trafikförordningen (2017:1284).

Men vi måste ju använda skärmen vid tex aktivering av dimljus etc. och om vi kör med AP påslaget vad gäller då?

Vore intressant att höra om någon av er har någon input!

//D
Tesla model S P85D 2015
Tesla model S P100D 2017
Verdi

Re: Mobilförbud!

Inlägg av Verdi »

Du håller väl inte skärmen i handen?

I vilket fall är det en tramsig lag. Det var redan förbjudet att brista i uppmärksamhet förut. Om man sen snyter en unge eller kollar på mobilen spelar väl ingen större roll? Förr i tiden fipplade man ju med kassetter och skit också.

Dock är väl användandet av just mobiltelefoner på en annan nivå och tarvar därför en egen lag... Folk har ju blitt galna. Överallt sitter folk och stirrar i sina mobiler. Sjuk skillnad mot för 10 år sen.
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Mobilförbud!

Inlägg av oscfor »

Verdi skrev:
Du håller väl inte skärmen i handen?

I vilket fall är det en tramsig lag. Det var redan förbjudet att brista i uppmärksamhet förut. Om man sen snyter en unge eller kollar på mobilen spelar väl ingen större roll? Förr i tiden fipplade man ju med kassetter och skit också.

Dock är väl användandet av just mobiltelefoner på en annan nivå och tarvar därför en egen lag... Folk har ju blitt galna. Överallt sitter folk och stirrar i sina mobiler. Sjuk skillnad mot för 10 år sen.
Well put!
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Mobilförbud!

Inlägg av Kulingen »

Verdi skrev:
Du håller väl inte skärmen i handen?

I vilket fall är det en tramsig lag. Det var redan förbjudet att brista i uppmärksamhet förut. Om man sen snyter en unge eller kollar på mobilen spelar väl ingen större roll? Förr i tiden fipplade man ju med kassetter och skit också.

Dock är väl användandet av just mobiltelefoner på en annan nivå och tarvar därför en egen lag... Folk har ju blitt galna. Överallt sitter folk och stirrar i sina mobiler. Sjuk skillnad mot för 10 år sen.
Folk spelar ju till och med spel i sina mobiler medan de kör har man läst på vissa sidor, jag mötte en ambulans i Västervik förra veckan. Tjejen som körde den satt och höll i telefonen och ringde. Dom om några borde väl följa lagen!?!?!
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Mobilförbud!

Inlägg av Jerker »

En arbetskamrat, körandes en av firmabilarna, till mig blev påkörd bakifrån i en bilkö häromdagen. Det var en 20-årig tjej som utan omsvep erkände att hon satt och grejade med telefonen. Vår bil fick ingen skada då det tog i dragkroken (ytterligare en anledning till att ha dragkrok! :lol: ) men den påkörande bilen fick en ordentlig skada och det kommer att kosta en hel del.
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Mobilförbud!

Inlägg av StefL »

Jerker skrev:
Vår bil fick ingen skada då det tog i dragkroken (ytterligare en anledning till att ha dragkrok! :lol: )
Här måste jag inflika en OT-historia som en kollega berättade en gång. Nån i hans familj hade haft en Ford Granada (vill jag minnas, det hela utspelade sig på 80-talet) med dragkrok som stått parkerad på gården. Av en eller annan anledning hade handbromsen släppt eller växeln hoppat ur och bilen rullat baklänges och stoppat mot ett träd där det var dragkroken som tog emot. Glada i hågen tänkte de att "vad bra, kroken tog emot, ingen skada på bilen", men när den startades för att köras tillbaka till sin parkering hördes ett fruktansvärt rasslande.
Det visade sig att kroken - eftermonterad - satt så att den vid smällen mot trädet tryckt bakaxeln något framåt, vilket i sin tur tryckt kardanaxeln något framåt - med resultatet att främre änden av kardanaxeln trycktes rakt in i växellådan.
Ridå -> skroten nästa :lol:
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Mobilförbud!

Inlägg av danni »

Den senaste ändringen i lagen påverkar inte användningen av bilens inbyggda system, men redan tidigare var dessa påverkade. Nyckeln är huruvida det inverkar menligt på din körning. Det får du försöka avgöra själv. Att sitta och byta låt i hög hastighet utan att titta på vägen är både olagligt och olämpligt. I övrigt håller jag med Verdi - de här specifika lagarna är rätt fåniga, med tanke på att det redan innan funnits lagar som är tänkta att täcka de här fallen. Men folk är väl för dumma för att tänka så långt och behöver ett uttryckligt förbud.
Kulingen skrev:
Verdi skrev:
Du håller väl inte skärmen i handen?

I vilket fall är det en tramsig lag. Det var redan förbjudet att brista i uppmärksamhet förut. Om man sen snyter en unge eller kollar på mobilen spelar väl ingen större roll? Förr i tiden fipplade man ju med kassetter och skit också.

Dock är väl användandet av just mobiltelefoner på en annan nivå och tarvar därför en egen lag... Folk har ju blitt galna. Överallt sitter folk och stirrar i sina mobiler. Sjuk skillnad mot för 10 år sen.
Folk spelar ju till och med spel i sina mobiler medan de kör har man läst på vissa sidor, jag mötte en ambulans i Västervik förra veckan. Tjejen som körde den satt och höll i telefonen och ringde. Dom om några borde väl följa lagen!?!?!
De om några är faktiskt undantagna från den här lagen: http://www.vibilagare.se/nyheter/blalju ... obilforbud
StefL skrev:
Jerker skrev:
Vår bil fick ingen skada då det tog i dragkroken (ytterligare en anledning till att ha dragkrok! :lol: )
Här måste jag inflika en OT-historia som en kollega berättade en gång. Nån i hans familj hade haft en Ford Granada (vill jag minnas, det hela utspelade sig på 80-talet) med dragkrok som stått parkerad på gården. Av en eller annan anledning hade handbromsen släppt eller växeln hoppat ur och bilen rullat baklänges och stoppat mot ett träd där det var dragkroken som tog emot. Glada i hågen tänkte de att "vad bra, kroken tog emot, ingen skada på bilen", men när den startades för att köras tillbaka till sin parkering hördes ett fruktansvärt rasslande.
Det visade sig att kroken - eftermonterad - satt så att den vid smällen mot trädet tryckt bakaxeln något framåt, vilket i sin tur tryckt kardanaxeln något framåt - med resultatet att främre änden av kardanaxeln trycktes rakt in i växellådan.
Ridå -> skroten nästa :lol:
Det finns ju också ett annat mer allmänt problem med dragkrokar vid påkörning bakifrån i att de gör att krockvåldet inte fördelas lika jämnt och de förhindrar deformationszoner att göra sitt jobb ordentligt. Dragkrokar sänker alltså överlag säkerheten.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Mobilförbud!

Inlägg av Svenssons »

I Thailand är det förbjudet att prata i mobil i bilen utan smaltalk/headset eller liknande. Vet inte hur det är på motorcykel dock, hjälm är dock ett krav...



Håller med om att det egentligen inte är någon skillnad mot förut. Dock så underlättas väl kanske polisens läge och lite lättare att dömma någon.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Mobilförbud!

Inlägg av nek0 »

Jerker skrev:
En arbetskamrat, körandes en av firmabilarna, till mig blev påkörd bakifrån i en bilkö häromdagen. Det var en 20-årig tjej som utan omsvep erkände att hon satt och grejade med telefonen. Vår bil fick ingen skada då det tog i dragkroken (ytterligare en anledning till att ha dragkrok! :lol: ) men den påkörande bilen fick en ordentlig skada och det kommer att kosta en hel del.
Jo du Jerker. Jag upplevde live sånt :(. Blev påkörd bakifrån vid trafikljuset i oktober 2016. Min bil klarade sig utan skador (kroken tog smällen) och hans kostade nog en del. Problemet är att jag fick pisksnärtsskada som jag dras med än i dag och han som körde på mig klarade sig utan skador.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Mobilförbud!

Inlägg av bjelkeman »

Jag tycker att nya lagen är bra. Det förtydligar det som gäller. Var och varannan bryr sig inte och det körs därefter.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 812
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Mobilförbud!

Inlägg av Jojo »

Om man nu för all del ska/måste/vill använda telefonen medan man kör bil bör man åtminstone skaffa sig en hands-free. Kostar inte skjortan. Själv anser jag att alla dessa mobiltelefonanvändare i trafiken är en plåga och ett förbud, som f ö finns i de flesta länder redan, borde ha införts även här för länge sedan.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Mobilförbud!

Inlägg av danni »

Jojo skrev:
Om man nu för all del ska/måste/vill använda telefonen medan man kör bil bör man åtminstone skaffa sig en hands-free. Kostar inte skjortan. Själv anser jag att alla dessa mobiltelefonanvändare i trafiken är en plåga och ett förbud, som f ö finns i de flesta länder redan, borde ha införts även här för länge sedan.
Det finns mängder med forskning som tyder på att det inte är säkrare att prata i telefon med handsfree jämfört med att hålla telefonen i handen.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Mobilförbud!

Inlägg av nek0 »

Jojo skrev:
Om man nu för all del ska/måste/vill använda telefonen medan man kör bil bör man åtminstone skaffa sig en hands-free. Kostar inte skjortan. Själv anser jag att alla dessa mobiltelefonanvändare i trafiken är en plåga och ett förbud, som f ö finns i de flesta länder redan, borde ha införts även här för länge sedan.
Tycker själv inte om surfandet på våra vägar, men samtidigt tycker att det är lite sent med mobilförbud. Idag har alt fler adaptiv farthållare och många har aktiv lane assist
Man får peta sig i näsan, byta låtar på stereon äta bakom ratten. Nej hålla i mobilen är inte farligare . Sms-a och surfa på telefonen medan man tror att man kör är farligt.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Mobilförbud!

Inlägg av Kulingen »

Hörde på radion att de första domarna på detta har kommit nu och böter är satt till 1500 kr
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Mobilförbud!

Inlägg av nek0 »

Kulingen skrev:
Hörde på radion att de första domarna på detta har kommit nu och böter är satt till 1500 kr
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9m ... ilforbudet
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Mobilförbud!

Inlägg av Jerka »

Att sitta och fippla med telefonen är farligt, oavsett om det är för att byta låt på Spotify eller svara på SMS eller läsa tidningen eller vad man nu gör. Att hålla telefonen i handen eller inte när man pratar i den, det upplever jag däremot inte gör särskilt mycket för säkerheten. Samtalet stör ändå men man har åtminstone ögonen på vägen vilket är det viktigaste.

Största fördelen med handsfree är förmodligen att man kan svara med rattknapparna när det ringer.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Mobilförbud!

Inlägg av LarsL »

Körde eftersnacket lastbil på väg hem från jobbet som vinglade betänkligt. När jag lyckades passera såg jag föraren sitta nerböjd över en telefon. 1500kr är ett skämt i det läget borde det bli indraget körkort.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Mobilförbud!

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Körde eftersnacket lastbil på väg hem från jobbet som vinglade betänkligt. När jag lyckades passera såg jag föraren sitta nerböjd över en telefon. 1500kr är ett skämt i det läget borde det bli indraget körkort.
Autocorrect? :)
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Mobilförbud!

Inlägg av Kulingen »

Jerker skrev:
LarsL skrev:
Körde eftersnacket lastbil på väg hem från jobbet som vinglade betänkligt. När jag lyckades passera såg jag föraren sitta nerböjd över en telefon. 1500kr är ett skämt i det läget borde det bli indraget körkort.
Autocorrect? :)
:lol: dam autocorrect
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Mobilförbud!

Inlägg av LarsL »

Autoincorrect
Skriv svar