Vilken laddare?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Vilken laddare?

Inlägg av Walker »

När jag nu beställt en eGolf så undrar jag om ni som är kunniga och har erfarenhet kan hjälpa mig att välja hemmaladdbox.
Den VW säljer via Clever (KEBA) kostar 16.000.- Onödigt dyrt kan jag tycka.
Golfen laddar tydligen på 2 faser. Ska man köra 3fas eller 1fas?
Kanske montera en Tesla WC eftersom målet är att det så småningom ska bli en Tesla.
Ja... hur gör jag?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Vilken laddare?

Inlägg av lator »

Teslas WC har ju ett pra pris och vettiga funktioner, enda problemet är väl att den bara säljs till Tesla-ägare... :(
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: Vilken laddare?

Inlägg av dhogborg »

Charge amps Halo är en rätt smart box med personskydd typ B för DC ström (lagkrav nu) och inbyggd mätning vilket borde ge rätt till ladda-hemma stöd från nån myndighet. Två viktiga saker som teslas wc saknar.

http://charge-amps.com/products/

Upp till 11 kW (3x16A). Ligger på typ 10k om de inte ändrat priset sedan jag tog in offert.


Visst kan man hitta Teslas wall box på blocket och liknande, men händer något med den så kan jag tänka mig att garanti och ersättningar blir knöligt eftersom de bara säljs till Teslaägare.
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Vilken laddare?

Inlägg av macksie »

S'ljs inte bara till Teslaägare, jag köpte en innan jag hade min Tesla
MYP
X90d
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Vilken laddare?

Inlägg av vigge50 »

macksie skrev:
S'ljs inte bara till Teslaägare, jag köpte en innan jag hade min Tesla
Hade du beställt eller var det långt innan du beställde bilen?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Vilken laddare?

Inlägg av bylund »

dhogborg skrev:
Visst kan man hitta Teslas wall box på blocket och liknande, men händer något med den så kan jag tänka mig att garanti och ersättningar blir knöligt eftersom de bara säljs till Teslaägare.
Tesla verkar inte krångla vid garantireparationer på vidaresålda wall connectrorer.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Vilken laddare?

Inlägg av macksie »

vigge50 skrev:
macksie skrev:
S'ljs inte bara till Teslaägare, jag köpte en innan jag hade min Tesla
Hade du beställt eller var det långt innan du beställde bilen?
Hade inte beställt. Men berättade att jag var på väg att köpa en begagnad och ville förbereda för den. Det räckte. Då hade de ett "dummy" konto som de registrerade den på. Om det var ett undantag från regler vet jag inte, men det tog en hel del hackande i datorer för att få igenom det.
MYP
X90d
Användarvisningsbild
clecab
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 11 aug 2016 08:40
Ort: Åkersberga

Re: Vilken laddare?

Inlägg av clecab »

Kan någon ge tips på en laddare som automatiskt justerar utströmmen efter hus stor lasten är i huset.
Har blåst huvudsäkringarna flera gånger i vinter. Har timel så på natten så laddas både leafen och teslan. Dessutom så laddas vvb mellan 1-5. Då blir det inte så mycket kvar till uppvärmning mm. Har bara 20A in.
Orust enginering säljer en enfas med ström prob men jag hittar ingen 3-fas.
Tips någon?
on order MYP & MSPl
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 493
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Vilken laddare?

Inlägg av Hammar »

clecab skrev:
Kan någon ge tips på en laddare som automatiskt justerar utströmmen efter hus stor lasten är i huset.
Har blåst huvudsäkringarna flera gånger i vinter. Har timel så på natten så laddas både leafen och teslan. Dessutom så laddas vvb mellan 1-5. Då blir det inte så mycket kvar till uppvärmning mm. Har bara 20A in.
Orust enginering säljer en enfas med ström prob men jag hittar ingen 3-fas.
Tips någon?
Leafen laddar ju bara 1-fas och Teslan kan ju ladda 3-fas. Om du vill fördela och maximera laddningen, så laddar du Leafen på en fas, och laddar Teslan på de övriga två faserna.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Vilken laddare?

Inlägg av frippan »

Lånar tråden lite, vi tänkte installera en laddare eller två på jobbet då vi är några med elbilstankar. Är det halo 11kW TYP2 som gäller? Kommer nog vara lite blandade bilar, själv så är det väl en model 3 som gäller. Strömmen räcker nog till i kåken då jag tror den är uppsäkrad till 2x500A (industrifastighet).
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Vilken laddare?

Inlägg av e5m1r »

Beror på vilka funktioner ni letar efter
Om tagg är viktig så funkar inte teslas wc
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Skriv svar