Jaguar I-Pace

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Geni87 »

JonasAnd skrev:
lator skrev:
Jag tog för skojs skull och konfigurerade min I-Pace. Slutpriset blev 1033900 kr. Men då har jag väl bara en bil som går att jämföra med Model 3 eller? En S eller X blir ju något helt annat känns det som... :roll:
Bortsett från att den saknar 7-sits tror jag nog att den är ganska jämförbar med modell S. Den kändes väldigt rymlig. Jag tyckte faktiskt att den var betydligt mer attraktiv än modell S, just tack vare design / inredning. Skulle jag köpa en bil i den prisklassen skulle jag absolut överväga I-pace.
Sen beror det ju på hur man jämför också, och vad man tycker är viktigt. I-Pace erbjuder ju en hel del som inte M3 har, både som standard och som tillval.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

Geni87 skrev:
JonasAnd skrev:
lator skrev:
Jag tog för skojs skull och konfigurerade min I-Pace. Slutpriset blev 1033900 kr. Men då har jag väl bara en bil som går att jämföra med Model 3 eller? En S eller X blir ju något helt annat känns det som... :roll:
Bortsett från att den saknar 7-sits tror jag nog att den är ganska jämförbar med modell S. Den kändes väldigt rymlig. Jag tyckte faktiskt att den var betydligt mer attraktiv än modell S, just tack vare design / inredning. Skulle jag köpa en bil i den prisklassen skulle jag absolut överväga I-pace.
Sen beror det ju på hur man jämför också, och vad man tycker är viktigt. I-Pace erbjuder ju en hel del som inte M3 har, både som standard och som tillval.
Och vice versa ;)

Personligen tycker jag egentligen inte den kan jämföras direkt med någon Tesla. Att jämföra med Model X är såklart helt orimligt. Jag tror inte en enda journalist skulle få för sig att jämföra en BMW X3 mot en Audi Q7 (vilket är väldigt nära samma diff i storlek), men i frånvaron av andra el-suvar så görs det tydligen ändå.

Model Y bör bli väldigt lik både i storlek och typ av bil. Den blir ju säkerligen betydligt billigare, men den ligger ju också säkert minst 3 år framåt i tiden för svensk leverans.

Skulle gissa att Y kommer diffa i pris mot Model 3 på samma sätt som X gör mot S, dvs kanske 10% dyrare. Då borde Y starta på runt 450k :D Dock extremt mycket spekulation i nuläget såklart.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Yxel »

nek0 skrev:
HelectriC skrev:
Varför hela tiden överdriva? Vi kör varken 8timmar i sträck eller 1 timme för att sedan ladda 1 timme. Vi kör helt normalt kanske 5-8 timmar per dag om vi ska på långresa och under denna tid stannar vi 1 eller 2 eller 3 gånger á 15-20min. Vad är så jobbigt med det? Du har helt klart aldrig haft en Tesla och vet därför inte hur det funkar, det blir så fel när du går in och kategoriserar och förklarar för oss som faktiskt har levt med en i flera år och vet att det funkar medans du säger att det inte gör det? Det blir ju bara komiskt!
Är det bara Tesla som är elbil? Jag vet att med Tesla är det mindre problem med laddning och körning, men hur många har råd att köpa en Tesla.
Hur är det med andra elbilar som är vanliga på våra vägar. Kör man Nissan Leaf på samma sätt som Tesla?
Ingen industriarbetare som kan köpa en stor Hyundai i40 har råd med en Tesla.
Jag vet att elbilar är framtid.
Mig behöver ingen övertyga är redan övertygad :)
Jag vill ha en elbil men kan inte tänka mig betala över en miljon för en bil oavsett märke eller teknik.
Tycker att det inte tjänar något med fakta fel som ja radade upp tidigare.
Folk som läser här med mig skakar bara på huvuden och skrattar när de ser visa påståenden. Ska vi övertyga de måste vi använda fakta och inte hitta på alternativfakta .
Jag är vanlig arbetare, och jag hade råd att köpa en tesla utan att ha fått något arv eller liknande.
Står även själv på krediten då min sambo inte ville vara med. Även det utan knussel.
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Tars »

Yxel skrev:
nek0 skrev:
HelectriC skrev:
Varför hela tiden överdriva? Vi kör varken 8timmar i sträck eller 1 timme för att sedan ladda 1 timme. Vi kör helt normalt kanske 5-8 timmar per dag om vi ska på långresa och under denna tid stannar vi 1 eller 2 eller 3 gånger á 15-20min. Vad är så jobbigt med det? Du har helt klart aldrig haft en Tesla och vet därför inte hur det funkar, det blir så fel när du går in och kategoriserar och förklarar för oss som faktiskt har levt med en i flera år och vet att det funkar medans du säger att det inte gör det? Det blir ju bara komiskt!
Är det bara Tesla som är elbil? Jag vet att med Tesla är det mindre problem med laddning och körning, men hur många har råd att köpa en Tesla.
Hur är det med andra elbilar som är vanliga på våra vägar. Kör man Nissan Leaf på samma sätt som Tesla?
Ingen industriarbetare som kan köpa en stor Hyundai i40 har råd med en Tesla.
Jag vet att elbilar är framtid.
Mig behöver ingen övertyga är redan övertygad :)
Jag vill ha en elbil men kan inte tänka mig betala över en miljon för en bil oavsett märke eller teknik.
Tycker att det inte tjänar något med fakta fel som ja radade upp tidigare.
Folk som läser här med mig skakar bara på huvuden och skrattar när de ser visa påståenden. Ska vi övertyga de måste vi använda fakta och inte hitta på alternativfakta .
Jag är vanlig arbetare, och jag hade råd att köpa en tesla utan att ha fått något arv eller liknande.
Står även själv på krediten då min sambo inte ville vara med. Även det utan knussel.
Bra gjort!!
Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av lator »

Legato skrev:

Och vice versa ;)

Personligen tycker jag egentligen inte den kan jämföras direkt med någon Tesla. Att jämföra med Model X är såklart helt orimligt. Jag tror inte en enda journalist skulle få för sig att jämföra en BMW X3 mot en Audi Q7 (vilket är väldigt nära samma diff i storlek), men i frånvaron av andra el-suvar så görs det tydligen ändå.

Model Y bör bli väldigt lik både i storlek och typ av bil. Den blir ju säkerligen betydligt billigare, men den ligger ju också säkert minst 3 år framåt i tiden för svensk leverans.

Skulle gissa att Y kommer diffa i pris mot Model 3 på samma sätt som X gör mot S, dvs kanske 10% dyrare. Då borde Y starta på runt 450k :D Dock extremt mycket spekulation i nuläget såklart.
Spekulationerna känns dock väldigt välgrundade. Jag skulle tro att du är väldigt nära sanningen även om lanseringsdatum eventuellt kommer att dröja lite till...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Geni87 »

Legato skrev:
Geni87 skrev:
JonasAnd skrev:
lator skrev:
Jag tog för skojs skull och konfigurerade min I-Pace. Slutpriset blev 1033900 kr. Men då har jag väl bara en bil som går att jämföra med Model 3 eller? En S eller X blir ju något helt annat känns det som... :roll:
Bortsett från att den saknar 7-sits tror jag nog att den är ganska jämförbar med modell S. Den kändes väldigt rymlig. Jag tyckte faktiskt att den var betydligt mer attraktiv än modell S, just tack vare design / inredning. Skulle jag köpa en bil i den prisklassen skulle jag absolut överväga I-pace.
Sen beror det ju på hur man jämför också, och vad man tycker är viktigt. I-Pace erbjuder ju en hel del som inte M3 har, både som standard och som tillval.
Och vice versa ;)

Personligen tycker jag egentligen inte den kan jämföras direkt med någon Tesla. Att jämföra med Model X är såklart helt orimligt. Jag tror inte en enda journalist skulle få för sig att jämföra en BMW X3 mot en Audi Q7 (vilket är väldigt nära samma diff i storlek), men i frånvaron av andra el-suvar så görs det tydligen ändå.

Model Y bör bli väldigt lik både i storlek och typ av bil. Den blir ju säkerligen betydligt billigare, men den ligger ju också säkert minst 3 år framåt i tiden för svensk leverans.

Skulle gissa att Y kommer diffa i pris mot Model 3 på samma sätt som X gör mot S, dvs kanske 10% dyrare. Då borde Y starta på runt 450k :D Dock extremt mycket spekulation i nuläget såklart.
Jo svårt att spekulera i Y nu då den ligger så långt bort, dröjer ju förmodligen nåt år innan vi ens ser M3 här i några större antal.

Känns inte rättvist att jämföra I-Pace mot M3 med standardbatteri och RWD?

En M3 med Long Range går på ca 550k, lägger vi på förhjulsdrift och premiumpaket hamnar vi förmodligen närmare 650k. Om MY är 10% dyrare hamnar vi strax över 700k, och då utan AP. Där omkring ligger ju även 320 HP I-Pace...
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av chaffis75 »

Rent generellt är de svårt att jämför elbilar tycker jag eftyersom de finns så få och de finns inte så många som är så lika varandra. Vad jag då gör när jag jämför är att jag tittar på vad jag "behöver", vilken komfort, vilken range, pris och vilken storlek och kanske några parametrar till. Detta gör att för min del kanske jag kan jämför både i-pace, MX, MS och M3 även om de inte är så lika bilar. Glöm inte att vissa parametrar jämför jag inte alls, tex är 0-100 för mig ointressant, visst kul om de är bra men nästan än nackdel om de är för bra då ofta försäkringen går upp.

Jag tycker åter igen att de är grymt kul att de börjar komma fler elbilar som kan konkurrera med Tesla på åtminstone vissa sätt, jag kan ju faktiskt se både för och nackdelar mellan i-pace, MS, MX och M3 men då min ekonomi är begränsad (vill ha lite pengar kvar till annat än bil) så faller alla modeller bort förutom M3 men hade jag inte sett ekonomi som en begränsning så hade jag helt klart tittat närmare på i-Pace, jag tycker de låter väldigt intressant.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

Geni87 skrev:

Jo svårt att spekulera i Y nu då den ligger så långt bort, dröjer ju förmodligen nåt år innan vi ens ser M3 här i några större antal.

Känns inte rättvist att jämföra I-Pace mot M3 med standardbatteri och RWD?

En M3 med Long Range går på ca 550k, lägger vi på förhjulsdrift och premiumpaket hamnar vi förmodligen närmare 650k. Om MY är 10% dyrare hamnar vi strax över 700k, och då utan AP. Där omkring ligger ju även 320 HP I-Pace...
Njaa...

M3 med longrange OCH AWD bör kosta ca 550 (420+100+30).

Premiumpaket? Det har ju ingen relevans i jämförelsen. Antingen jämför man instegsmodellerna eller så jämför man med uppgraderingar.

Så ca 600k för LR, AWD Model Y verkar rimligt.

320 HP i-Pace bör hamna på ca 800 k.

Personligen hade jag dock aldrig valt batteriuppgraderingen till 3/Y. Basversionen är väldigt mycket mer prisvärd.

Vet ej var föregående påstående om F-Pace priser kom ifrån, men diffen är 37.000:- mellan 250 och 300 hästars bensinarna med samma utrustning (R-Sport).

300 hästars dieseln och 380 hästars bensinaren finns också i samma utrustningsvariant (S) med 46.000:- i prisskillnad.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

lator skrev:
Legato skrev:

Och vice versa ;)

Personligen tycker jag egentligen inte den kan jämföras direkt med någon Tesla. Att jämföra med Model X är såklart helt orimligt. Jag tror inte en enda journalist skulle få för sig att jämföra en BMW X3 mot en Audi Q7 (vilket är väldigt nära samma diff i storlek), men i frånvaron av andra el-suvar så görs det tydligen ändå.

Model Y bör bli väldigt lik både i storlek och typ av bil. Den blir ju säkerligen betydligt billigare, men den ligger ju också säkert minst 3 år framåt i tiden för svensk leverans.

Skulle gissa att Y kommer diffa i pris mot Model 3 på samma sätt som X gör mot S, dvs kanske 10% dyrare. Då borde Y starta på runt 450k :D Dock extremt mycket spekulation i nuläget såklart.
Spekulationerna känns dock väldigt välgrundade. Jag skulle tro att du är väldigt nära sanningen även om lanseringsdatum eventuellt kommer att dröja lite till...
Tack! Time will tell :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Geni87 »

Legato skrev:
Geni87 skrev:

Jo svårt att spekulera i Y nu då den ligger så långt bort, dröjer ju förmodligen nåt år innan vi ens ser M3 här i några större antal.

Känns inte rättvist att jämföra I-Pace mot M3 med standardbatteri och RWD?

En M3 med Long Range går på ca 550k, lägger vi på förhjulsdrift och premiumpaket hamnar vi förmodligen närmare 650k. Om MY är 10% dyrare hamnar vi strax över 700k, och då utan AP. Där omkring ligger ju även 320 HP I-Pace...
Njaa...

M3 med longrange OCH AWD bör kosta ca 550 (420+100+30).

Premiumpaket? Det har ju ingen relevans i jämförelsen. Antingen jämför man instegsmodellerna eller så jämför man med uppgraderingar.

Så ca 600k för LR, AWD Model Y verkar rimligt.

320 HP i-Pace bör hamna på ca 800 k.

Personligen hade jag dock aldrig valt batteriuppgraderingen till 3/Y. Basversionen är väldigt mycket mer prisvärd.

Vet ej var föregående påstående om F-Pace priser kom ifrån, men diffen är 37.000:- mellan 250 och 300 hästars bensinarna med samma utrustning (R-Sport).

300 hästars dieseln och 380 hästars bensinaren finns också i samma utrustningsvariant (S) med 46.000:- i prisskillnad.
Som sagt, svårt att spekulera, jag gick efter M3-priserna i Tibors artikel om just det ämnet, då hamnar vi där jag sa. Att jämföra intropriser gäller ju bara om utrustningen är likvärdig, mycket som ingår i I-Pace S är kräver premiumpaketet i M3. Men det är möjligt att inte allt i premiumpaketet "behövs".

http://teslaclubsweden.se/vad-kan-model ... i-sverige/

Men det är ju också spekulationer, precis som att priset på I-Pace 320 hp är spekulationer, men jag tror att den kommer hamna närmare 700k än 800k med tanke på vad 400 hp intro kostar.
Det är ju även möjligt att I-pace 320 hp kommer med en lägre utrustningsnivå som intro jämfört med 400 hp.

Vi får väl se vart det landar, Model Y är ju oavsett inte en konkurrent till I-pace _än_ - då den inte finns att köpa.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

Geni87 skrev:

Som sagt, svårt att spekulera, jag gick efter M3-priserna i Tibors artikel om just det ämnet, då hamnar vi där jag sa. Att jämföra intropriser gäller ju bara om utrustningen är likvärdig, mycket som ingår i I-Pace S är kräver premiumpaketet i M3. Men det är möjligt att inte allt i premiumpaketet "behövs".

http://teslaclubsweden.se/vad-kan-model ... i-sverige/

Men det är ju också spekulationer, precis som att priset på I-Pace 320 hp är spekulationer, men jag tror att den kommer hamna närmare 700k än 800k med tanke på vad 400 hp intro kostar.
Det är ju även möjligt att I-pace 320 hp kommer med en lägre utrustningsnivå som intro jämfört med 400 hp.

Vi får väl se vart det landar, Model Y är ju oavsett inte en konkurrent till I-pace _än_ - då den inte finns att köpa.
Tibors artikel är bra, men jag tror att han ligger fel gällande fraktkostnaderna. 130k för att skicka en X till Europa med båt är inte rimligt. Fraktkostnaderna "blir" snarare så stora i hans ekvation pga att Tesla ej justerat för en fallande dollar (ännu?). Men visst, det går inte att ge några exakta siffror såklart. Gällande AWD så har det dock talats om $3000 samt att det ska vara signifikant billigare än S och X, så 50.000:- tror jag definitivt är för mycket.

Gällande utrustningen så håller jag inte med. S-varianten av i-Pace "fanns" ju inte ens när den presenterades först i Sverige. Jag tycker den är extremt avskalad och jag tror man la till den för att många (inklusive mig) avbokade när "start"-priset presenterades som en bit över 900.000:-. Jag tycker inte den är mer generöst utrustad än Model 3 och jag har svårt att se att man skulle göra en ännu mer avskalad version av 320 hp.

830k är ju priset för 400 hk S-modellen. Runt 40k verkar vara en rimlig "rabatt" till 320 hk baserat på F-Pace prissättning. Då landar man på 790.000:-. Visst kan den bli billigare, men jag har extremt svårt att se att den skulle landa under 750k.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Laban »

Legato skrev:
830k är ju priset för 400 hk S-modellen. Runt 40k verkar vara en rimlig "rabatt" till 320 hk baserat på F-Pace prissättning. Då landar man på 790.000:-. Visst kan den bli billigare, men jag har extremt svårt att se att den skulle landa under 750k.
Det skiljer 185k mellan 300 och 380 hk versionen av F-Pace så det är inte helt orimligt med ett pris på 700k, även om jag också skulle bli förvånad om den hamnar på under 750k. Problemet är att effekten i en elbil kommer från batteriet, tror inte det finns några större summor att tjäna på lite mindre motorer. Om den nu inte bara är nertrimmad mjukvarumässigt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

Laban skrev:
Legato skrev:
830k är ju priset för 400 hk S-modellen. Runt 40k verkar vara en rimlig "rabatt" till 320 hk baserat på F-Pace prissättning. Då landar man på 790.000:-. Visst kan den bli billigare, men jag har extremt svårt att se att den skulle landa under 750k.
Det skiljer 185k mellan 300 och 380 hk versionen av F-Pace så det är inte helt orimligt med ett pris på 700k, även om jag också skulle bli förvånad om den hamnar på under 750k. Problemet är att effekten i en elbil kommer från batteriet, tror inte det finns några större summor att tjäna på lite mindre motorer. Om den nu inte bara är nertrimmad mjukvarumässigt.
Man sätter ju inte priset på en bil utifrån vad den kostar att bygga så det spelar inte så stor roll.

Själv är jag väldigt spänd på vad som händer framöver. Undrar vad som händer med värdet på våra Teslor? Personligen är jag faktiskt inne på att skala ned kostnaden för mitt bilåkande.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

Laban skrev:
Legato skrev:
830k är ju priset för 400 hk S-modellen. Runt 40k verkar vara en rimlig "rabatt" till 320 hk baserat på F-Pace prissättning. Då landar man på 790.000:-. Visst kan den bli billigare, men jag har extremt svårt att se att den skulle landa under 750k.
Det skiljer 185k mellan 300 och 380 hk versionen av F-Pace så det är inte helt orimligt med ett pris på 700k, även om jag också skulle bli förvånad om den hamnar på under 750k. Problemet är att effekten i en elbil kommer från batteriet, tror inte det finns några större summor att tjäna på lite mindre motorer. Om den nu inte bara är nertrimmad mjukvarumässigt.
Vet faktiskt inte var du fått den siffran ifrån. Enligt prislistan så:
"Vet ej var föregående påstående om F-Pace priser kom ifrån, men diffen är 37.000:- mellan 250 och 300 hästars bensinarna med samma utrustning (R-Sport).

300 hästars dieseln och 380 hästars bensinaren finns också i samma utrustningsvariant (S) med 46.000:- i prisskillnad."

Vad jag kunde se i prislistan så finns inte ens 300 hästars bensinaren och 380 hästars bensinaren med samma utrustningsnivå.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
Laban skrev:
Legato skrev:
830k är ju priset för 400 hk S-modellen. Runt 40k verkar vara en rimlig "rabatt" till 320 hk baserat på F-Pace prissättning. Då landar man på 790.000:-. Visst kan den bli billigare, men jag har extremt svårt att se att den skulle landa under 750k.
Det skiljer 185k mellan 300 och 380 hk versionen av F-Pace så det är inte helt orimligt med ett pris på 700k, även om jag också skulle bli förvånad om den hamnar på under 750k. Problemet är att effekten i en elbil kommer från batteriet, tror inte det finns några större summor att tjäna på lite mindre motorer. Om den nu inte bara är nertrimmad mjukvarumässigt.
Man sätter ju inte priset på en bil utifrån vad den kostar att bygga så det spelar inte så stor roll.

Själv är jag väldigt spänd på vad som händer framöver. Undrar vad som händer med värdet på våra Teslor? Personligen är jag faktiskt inne på att skala ned kostnaden för mitt bilåkande.
Tror det är rimligt att anta fallande priser över hela linjen med elbilar. Batteripriserna fortsätter ju falla snabbt.

Model 3 tror jag dock kommer ha ett väldigt högt andrahandsvärde pga att det kommer ta lång tid till de kan möta efterfrågan, samt pga att den i mitt tycke blir överlägsen sett till "prisvärdhet".

Jag är helt inställd på att byta någon av bilarna till en Model 3, har dock svårt att bestämma mig om det är Sen eller Xen som får stryka på foten :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Geni87 »

Legato skrev:
Geni87 skrev:

Som sagt, svårt att spekulera, jag gick efter M3-priserna i Tibors artikel om just det ämnet, då hamnar vi där jag sa. Att jämföra intropriser gäller ju bara om utrustningen är likvärdig, mycket som ingår i I-Pace S är kräver premiumpaketet i M3. Men det är möjligt att inte allt i premiumpaketet "behövs".

http://teslaclubsweden.se/vad-kan-model ... i-sverige/

Men det är ju också spekulationer, precis som att priset på I-Pace 320 hp är spekulationer, men jag tror att den kommer hamna närmare 700k än 800k med tanke på vad 400 hp intro kostar.
Det är ju även möjligt att I-pace 320 hp kommer med en lägre utrustningsnivå som intro jämfört med 400 hp.

Vi får väl se vart det landar, Model Y är ju oavsett inte en konkurrent till I-pace _än_ - då den inte finns att köpa.
Tibors artikel är bra, men jag tror att han ligger fel gällande fraktkostnaderna. 130k för att skicka en X till Europa med båt är inte rimligt. Fraktkostnaderna "blir" snarare så stora i hans ekvation pga att Tesla ej justerat för en fallande dollar (ännu?). Men visst, det går inte att ge några exakta siffror såklart. Gällande AWD så har det dock talats om $3000 samt att det ska vara signifikant billigare än S och X, så 50.000:- tror jag definitivt är för mycket.

Gällande utrustningen så håller jag inte med. S-varianten av i-Pace "fanns" ju inte ens när den presenterades först i Sverige. Jag tycker den är extremt avskalad och jag tror man la till den för att många (inklusive mig) avbokade när "start"-priset presenterades som en bit över 900.000:-. Jag tycker inte den är mer generöst utrustad än Model 3 och jag har svårt att se att man skulle göra en ännu mer avskalad version av 320 hp.

830k är ju priset för 400 hk S-modellen. Runt 40k verkar vara en rimlig "rabatt" till 320 hk baserat på F-Pace prissättning. Då landar man på 790.000:-. Visst kan den bli billigare, men jag har extremt svårt att se att den skulle landa under 750k.
Jo 130k i frakt för en X är nog i överkant. Om en Model 3 Long Range då skulle kosta $55k + $3k för AWD och vi använder samma förhållande mellan dollarn och kronan som på Model S-priserna landar vi istället på drygt 700kkr... Men så dyr kan den inte bli, då kommer Tesla få det svårt.

Det beror ju såklart på vad man värdesätter, men det råder i alla fall inga tvivel om att den valbara utrustningen kommer vara mycket mer omfattande i Jaggan (då kostar det såklart flis), än i Model 3 där de ju försöker hålla ner varianterna. Spontant skulle jag sakna HUD och strålkastarspolning i en M3. Hur är det med luftfjädring och dragkrok, är någon av dem bekräftade till M3? Också trevliga tillval...

Aja, det är ju kul att spekulera iaf... Jag är mest bitter över att jag har 1,5 år kvar på mitt nuvarande leasingavtal så jag kan inte skaffa någon av dem. :( Vill inte åka diesel längre nu när det börjar komma roliga och lite mer rimliga alternativ.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

Geni87 skrev:

Jo 130k i frakt för en X är nog i överkant. Om en Model 3 Long Range då skulle kosta $55k + $3k för AWD och vi använder samma förhållande mellan dollarn och kronan som på Model S-priserna landar vi istället på drygt 700kkr... Men så dyr kan den inte bli, då kommer Tesla få det svårt.

Det beror ju såklart på vad man värdesätter, men det råder i alla fall inga tvivel om att den valbara utrustningen kommer vara mycket mer omfattande i Jaggan (då kostar det såklart flis), än i Model 3 där de ju försöker hålla ner varianterna. Spontant skulle jag sakna HUD och strålkastarspolning i en M3. Hur är det med luftfjädring och dragkrok, är någon av dem bekräftade till M3? Också trevliga tillval...

Aja, det är ju kul att spekulera iaf... Jag är mest bitter över att jag har 1,5 år kvar på mitt nuvarande leasingavtal så jag kan inte skaffa någon av dem. :( Vill inte åka diesel längre nu när det börjar komma roliga och lite mer rimliga alternativ.

Det går alldeles utmärkt att bryta leasing i förtid. ;)
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Geni87 »

Verdi skrev:
Geni87 skrev:

Jo 130k i frakt för en X är nog i överkant. Om en Model 3 Long Range då skulle kosta $55k + $3k för AWD och vi använder samma förhållande mellan dollarn och kronan som på Model S-priserna landar vi istället på drygt 700kkr... Men så dyr kan den inte bli, då kommer Tesla få det svårt.

Det beror ju såklart på vad man värdesätter, men det råder i alla fall inga tvivel om att den valbara utrustningen kommer vara mycket mer omfattande i Jaggan (då kostar det såklart flis), än i Model 3 där de ju försöker hålla ner varianterna. Spontant skulle jag sakna HUD och strålkastarspolning i en M3. Hur är det med luftfjädring och dragkrok, är någon av dem bekräftade till M3? Också trevliga tillval...

Aja, det är ju kul att spekulera iaf... Jag är mest bitter över att jag har 1,5 år kvar på mitt nuvarande leasingavtal så jag kan inte skaffa någon av dem. :( Vill inte åka diesel längre nu när det börjar komma roliga och lite mer rimliga alternativ.

Det går alldeles utmärkt att bryta leasing i förtid. ;)
Tjänstebil, jag tror att jag åker på någon form av straff om jag gör det.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av HelectriC »

Ahh, nu kommer det lite bytesångest. Idag var det riktigt fint väder, sol och plusgrader. Öppnade taket och solen gassade in, lite lätt bris in i kupén och jag bara kom ihåg hur gött det är att kunna öppna taket. Tror ärligt talat inte att jag har lust att byta till en bil där man inte kan köra med ett stort öppet panoramatak :? Det är värt så mycket att Ipacen kanske inte blir så långlivad i detta hus. Verkligen synd att man inte kan öppna taket på ipacen, då hade den varit nästan optimal. Hmm, det tål att tänkas på :)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Gadget
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 01 feb 2017 16:01

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Gadget »

Baserat på de som kört i-Pacen i olika (oftast korta) sammanhang så verkar den bli en körmaskin. Får se vad längre provkörningar säger.

Däremot verkar Jaguar ÅF i Sverige inte så sugna på att sälja, helt otroligt för ett relativt marginaliserat märke som Jaguar och när vi pratar om en bil som närmar sig miljonen. Säljaren som jag pratade med på Stockholm Norr har inte återkommit trots påminnelser, och trots intresseanmälan en annan handlare så har dom inte heller återkommit.. Det här är inte helt unikt tyvärr , bilbranschen är märklig ibland...
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Tars »

Geni87 skrev:
Verdi skrev:
Geni87 skrev:

Jo 130k i frakt för en X är nog i överkant. Om en Model 3 Long Range då skulle kosta $55k + $3k för AWD och vi använder samma förhållande mellan dollarn och kronan som på Model S-priserna landar vi istället på drygt 700kkr... Men så dyr kan den inte bli, då kommer Tesla få det svårt.

Det beror ju såklart på vad man värdesätter, men det råder i alla fall inga tvivel om att den valbara utrustningen kommer vara mycket mer omfattande i Jaggan (då kostar det såklart flis), än i Model 3 där de ju försöker hålla ner varianterna. Spontant skulle jag sakna HUD och strålkastarspolning i en M3. Hur är det med luftfjädring och dragkrok, är någon av dem bekräftade till M3? Också trevliga tillval...

Aja, det är ju kul att spekulera iaf... Jag är mest bitter över att jag har 1,5 år kvar på mitt nuvarande leasingavtal så jag kan inte skaffa någon av dem. :( Vill inte åka diesel längre nu när det börjar komma roliga och lite mer rimliga alternativ.

Det går alldeles utmärkt att bryta leasing i förtid. ;)
Tjänstebil, jag tror att jag åker på någon form av straff om jag gör det.
Överlåtelse går annars att lösa. Finns säkert någon som vill ta över den.
Prova skadar inte.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Tjell »

IMG_1146.jpg
IMG_1147.jpg
IMG_1146.jpg
Lite bilder på Jaggan...

Mindre inuti än MS: kortare i kupén, mindre frunk, mindre bagageutrymme, knapert utrymme under locket i skuffen; mycket av det beror på att hjulen är så stora.

Snygg finish på inredningen men en del missar ändå, t.ex. lite krånglig/konstig mittkonsol. En knapp för att starta bilen...? Inte knappjustering av ratten, bara en gammaldags spak undertill. Dörr- och ryggfickor = bra! Rockhängare också! I mittkonsolen finns justerigar för värme och ventilation för baksätet. (Ev. USB-uttag också.)

En del funktioner är hårdknappar, inte bara touch, ger lite säkrare framfart på vägen. Rattknapparna kändes rackliga och oprecisa (!), konstiga.

Laddning... Tja, det har ju diskuterats redan.

Priset: 819.900 för basic (då med 18" fälgar, inget glastak etc.), 1.107.500 för fullmatad (22" fälgar. Finns 20" också). Glastaket går inte att öppna. Endast en batteristorlek: 90 kWh. Inga fler options typ P eller L. Ca 400 hkr, ca 4 s till 100. Ingen dragkrok ännu.

Säljaren var mycket trevlig att prata med, erkände villigt att Tesla är en föregångare som alla andra har att försöka komma i fatt eller åtminstone måste förhålla sig till på ett konstruktivt sätt.

Fru Gröndahl tyckte den ser bra ut. Jag håller inte med men det är ju subjektivt. Hon säger dock att den inte ser speciell ut, mest OK, liksom, inte alls så som MS gör.

SUV? Nja, för liten för att kunna benämnas så. Det är snarare en Cross-over.
IMG_1148.jpg
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Tjell »

IMG_1152.jpg
IMG_1151.jpg
IMG_1150.jpg
Fler bilder
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Tjell »

IMG_1155.jpg
Förarplatsen
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
p_q
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 30 dec 2015 14:02

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av p_q »

Tack för bilderna!
Skriv svar