Det kommer i paket tillsammans med fake avgasrör och en liten ångmaskin som ryker ur de.Hedman skrev:Hörde att de kommer att erbjuda följande extrautrustning :chaffis75 skrev:Du kan säkert få den med en doftgran med lukten "diesel" om du vill.bullen skrev:Fast jag tror inte dom myglar med utsläppen på elbilar
Högtalare med motorljud knuten till accelleration.
Allt från 2.0tdi till den dyrare W12 för de som vill ha lite mullrigare sound utanför korvmojjen.
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi e-tron
HelectriC skrev:Det kommer i paket tillsammans med fake avgasrör och en liten ångmaskin som ryker ur de.Hedman skrev:Hörde att de kommer att erbjuda följande extrautrustning :chaffis75 skrev:Du kan säkert få den med en doftgran med lukten "diesel" om du vill.bullen skrev:Fast jag tror inte dom myglar med utsläppen på elbilar
Högtalare med motorljud knuten till accelleration.
Allt från 2.0tdi till den dyrare W12 för de som vill ha lite mullrigare sound utanför korvmojjen.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Re: Audi e-tron
Utseendemässigt tycker jag det är lustigt att både e-tron och I-pace har grillar som om det satt en gigantisk förbränningsmotor som behöver få in luft.
En designtrend som för övrigt smittat även andra märken och icke elbilar det senaste året. Jag gissar att designen kommer att kännas gammalmodig väldigt snabbt.
En designtrend som för övrigt smittat även andra märken och icke elbilar det senaste året. Jag gissar att designen kommer att kännas gammalmodig väldigt snabbt.
Re: Audi e-tron
Det är ju dödslöjligt, se bara på Audis övriga modeller tex nya A8:an, den ser ju fullständigt barock ut. Hela fronten är ju en enda stor grill. Eller Lexus monster ser ut som en tonåring har lekt i PhotoshopBeigler skrev:Utseendemässigt tycker jag det är lustigt att både e-tron och I-pace har grillar som om det satt en gigantisk förbränningsmotor som behöver få in luft.
En designtrend som för övrigt smittat även andra märken och icke elbilar det senaste året. Jag gissar att designen kommer att kännas gammalmodig väldigt snabbt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi e-tron
Utseendet på grillen (och för den delen hela bilen eg) lär inte ändras allt för mycket oavsett motortyper när det kommer till dom stora märkena,
det ligger så oerhört mycket i designen på varje märkes bilar att dom knappast bara i en handvändning byter stil (formspråk),
varumärket och identiteten betyder sjukt mycket och det är knappt så att en helt "ny" modell får göra några större avsteg från grund-designen inom ett märke,
sånt sker i små steg över tid och följer allmänna trender lite halvdant (eller som vissa som snarare skapar trenderna).
Så fronten som på många sätt är ett bilmärkes signum vågar dom knappast ändra iom eldrift, men vi får ibland se vissa avsteg från den här principen såklart
Om en helt ny aktör på marknaden sätter nya spelregler så kan det kanske slå igenom men det kan också bli precis det motsatta, så i det här fallet
skulle jag inte bli förvånad om dom stora drakarna snarare arbetar för att få Teslas grillösa front att framstå som något helt felaktigt och direkt korkat,
"självklart måste även en elbil ha en grill, det fattar ju alla..." osv
När dom själva senare har flera rena eldrivna modeller kan dom kanske ändra sig om dom kommer fram till att en grillös front är fördelaktigt rent tekniskt eller
om formspråket går åt det hållet (generellt eller lokalt).
det ligger så oerhört mycket i designen på varje märkes bilar att dom knappast bara i en handvändning byter stil (formspråk),
varumärket och identiteten betyder sjukt mycket och det är knappt så att en helt "ny" modell får göra några större avsteg från grund-designen inom ett märke,
sånt sker i små steg över tid och följer allmänna trender lite halvdant (eller som vissa som snarare skapar trenderna).
Så fronten som på många sätt är ett bilmärkes signum vågar dom knappast ändra iom eldrift, men vi får ibland se vissa avsteg från den här principen såklart
Om en helt ny aktör på marknaden sätter nya spelregler så kan det kanske slå igenom men det kan också bli precis det motsatta, så i det här fallet
skulle jag inte bli förvånad om dom stora drakarna snarare arbetar för att få Teslas grillösa front att framstå som något helt felaktigt och direkt korkat,
"självklart måste även en elbil ha en grill, det fattar ju alla..." osv
När dom själva senare har flera rena eldrivna modeller kan dom kanske ändra sig om dom kommer fram till att en grillös front är fördelaktigt rent tekniskt eller
om formspråket går åt det hållet (generellt eller lokalt).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Audi e-tron
Rent funktionellt är det väl inte heller solklart.
Grillen försämrar CW:t men förenklar kylning av batterier.
Det är ganska intressant vad stor del av ett märkes identitet är just grillen. BMWs njurar kanske är det tydligaste exemplet, men även Lexus "nya" formspråk är ju extremt fokuserat kring just grillen.
Grillen försämrar CW:t men förenklar kylning av batterier.
Det är ganska intressant vad stor del av ett märkes identitet är just grillen. BMWs njurar kanske är det tydligaste exemplet, men även Lexus "nya" formspråk är ju extremt fokuserat kring just grillen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
På i3:an finns det njurar men de är helt täckta och alltså ingen riktig grill.Legato skrev:Rent funktionellt är det väl inte heller solklart.
Grillen försämrar CW:t men förenklar kylning av batterier.
Det är ganska intressant vad stor del av ett märkes identitet är just grillen. BMWs njurar kanske är det tydligaste exemplet, men även Lexus "nya" formspråk är ju extremt fokuserat kring just grillen.
Re: Audi e-tron
Vid presentationen av i-Pace i Stockholm var de väldigt tydliga med att grillen fanns där för att kyla batteriet. Har dock inte inspekterat själv, så de kanske bluffade12man skrev:Ipace stora grill är också i tät mönsterpressad plast
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
det är ju konstigt att Tesla inte behöver en sån stor grill för att kyla sina ändå större batterier då?Legato skrev:Vid presentationen av i-Pace i Stockholm var de väldigt tydliga med att grillen fanns där för att kyla batteriet. Har dock inte inspekterat själv, så de kanske bluffade12man skrev:Ipace stora grill är också i tät mönsterpressad plast
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi e-tron
De första bilarna såg ut som hästvagnar så detta följer väl bara det mönstret. Tycker ICE arvet är tydligt även hos Teslas bilar. Om några år när vi glömt ICE så kommer bilarna förmodligen se helt annorlunda ut.
Re: Audi e-tron
Är ju inga konstigheter att man kan kyla batterier på annat sätt också... Tesla har uppenbarligen tyckt att CW var viktigare att prioritera. Jag har ingen aning om vilken prioritering som är bäst.HelectriC skrev:det är ju konstigt att Tesla inte behöver en sån stor grill för att kyla sina ändå större batterier då?Legato skrev:Vid presentationen av i-Pace i Stockholm var de väldigt tydliga med att grillen fanns där för att kyla batteriet. Har dock inte inspekterat själv, så de kanske bluffade12man skrev:Ipace stora grill är också i tät mönsterpressad plast
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Audi e-tron
Är det månne så att det finns fler än jag som tycker att Telsa var en aning försiktiga vid val av design på Model 3...?LarsL skrev:De första bilarna såg ut som hästvagnar så detta följer väl bara det mönstret. Tycker ICE arvet är tydligt även hos Teslas bilar. Om några år när vi glömt ICE så kommer bilarna förmodligen se helt annorlunda ut.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Audi e-tron
mitt inlägg hade en viss del ironi i sigLegato skrev:Är ju inga konstigheter att man kan kyla batterier på annat sätt också... Tesla har uppenbarligen tyckt att CW var viktigare att prioritera. Jag har ingen aning om vilken prioritering som är bäst.HelectriC skrev:det är ju konstigt att Tesla inte behöver en sån stor grill för att kyla sina ändå större batterier då?Legato skrev:Vid presentationen av i-Pace i Stockholm var de väldigt tydliga med att grillen fanns där för att kyla batteriet. Har dock inte inspekterat själv, så de kanske bluffade12man skrev:Ipace stora grill är också i tät mönsterpressad plast
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi e-tron
Måndag den 19e öppnar förbeställningen på Audi E-tron
MYP -22 | MIB | svart/svart
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Undrar hur många förbokningar de kommer att få?
Är detta ett sätt att få lite extra betalt för exklusivare elbilar nu i början?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nu på måndag, den 19 mars, öppnar förbokningen till vår helt nya 100 % eldrivna bil.
Om du väljer att förboka en Audi e-tron, reserverar vi en plats i den första produktionsvågen åt dig. Allt du behöver göra är att fylla i dina uppgifter under ”Förboka” på www.audi.se/etron.
Där fyller du sedan i ett formulär med dina uppgifter och går vidare till betalningen av depositionsavgiften på 20.000 SEK.
Depositionen ger dig möjlighet att göra en prioriterad beställning av nya Audi e-tron hos din återförsäljare. Efter beställningen kommer din deposition att återbetalas. Det är med andra ord ingen handpenning. Du kan när som helst avboka din förhandsbokning, om så är fallet återbetalar vi din deposition på 20 000 kr inom 14 dagar på det kreditkort som depositionen gjordes.
Din återförsäljare kommer att kontakta dig när det är dags att färdigställa din beställning av vår första 100 % eldrivna bil.
Är detta ett sätt att få lite extra betalt för exklusivare elbilar nu i början?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nu på måndag, den 19 mars, öppnar förbokningen till vår helt nya 100 % eldrivna bil.
Om du väljer att förboka en Audi e-tron, reserverar vi en plats i den första produktionsvågen åt dig. Allt du behöver göra är att fylla i dina uppgifter under ”Förboka” på www.audi.se/etron.
Där fyller du sedan i ett formulär med dina uppgifter och går vidare till betalningen av depositionsavgiften på 20.000 SEK.
Depositionen ger dig möjlighet att göra en prioriterad beställning av nya Audi e-tron hos din återförsäljare. Efter beställningen kommer din deposition att återbetalas. Det är med andra ord ingen handpenning. Du kan när som helst avboka din förhandsbokning, om så är fallet återbetalar vi din deposition på 20 000 kr inom 14 dagar på det kreditkort som depositionen gjordes.
Din återförsäljare kommer att kontakta dig när det är dags att färdigställa din beställning av vår första 100 % eldrivna bil.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Audi e-tron
Tekniskt sett får de ju inte extra betalt. De får låna lite extra kapital, förstås, men det känns kanske inte som det är därför Audi gör det. Jag tror de gör det för att få en bättre uppfattning på förhand för hur de ska dimensionera produktionen. Att de tar en hyfsad slant betalt är för att sålla bort de som förbeställer bara för att, men egentligen kanske inte tänker beställa någon bil.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Audi e-tron
Som jag förstår det, så får man faktiskt tillbaks deposition mellan beställningstidspunkt och leverans. Det tycker jag är schysst gjort. De flesta övriga behåller ju den som ett räntefritt lån från kunden. Hos Audi verkar man bara vara utan pengarna fram till man faktiskt signerar kontraktet.danni skrev:Tekniskt sett får de ju inte extra betalt. De får låna lite extra kapital, förstås, men det känns kanske inte som det är därför Audi gör det. Jag tror de gör det för att få en bättre uppfattning på förhand för hur de ska dimensionera produktionen. Att de tar en hyfsad slant betalt är för att sålla bort de som förbeställer bara för att, men egentligen kanske inte tänker beställa någon bil.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi e-tron
Någon som lagt en "intresseanmälan"? Den är helt klart intressant tycker jag även om formen verkar bli typiskt Audi på gott och ont, men prototypens foliering kanske lurar ögat? Intressant med lösningen med dubbla motorer bak och en fram. Gissningsvis finns möjlighet till mer "aktiv torque vectoring" på bakaxeln jämfört med t.ex Jaguar i-Pace som använder bromsarna.
Re: Audi e-tron
Den 25 april kan du boka din Porsche Mission E i Norge. 20.000NOK kostar det.
“You are listed on one of our dealers’ list of stakeholders for the production version of the concept car Porsche Mission E. Based on the great interest, we wish to confirm your purchase intentions through a pre-booking. If you wish to keep your priority in the queue, you will need to make a payment of an advance payment of kr 20,000, – by April 25th.”
https://www.porsche.com/microsite/missi ... ional.aspx
“You are listed on one of our dealers’ list of stakeholders for the production version of the concept car Porsche Mission E. Based on the great interest, we wish to confirm your purchase intentions through a pre-booking. If you wish to keep your priority in the queue, you will need to make a payment of an advance payment of kr 20,000, – by April 25th.”
https://www.porsche.com/microsite/missi ... ional.aspx
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Audi e-tron
Kanske hade passat bättre i Mission E-tråden? http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 9&start=60Zalman3 skrev:Den 25 april kan du boka din Porsche Mission E i Norge. 20.000NOK kostar det.
“You are listed on one of our dealers’ list of stakeholders for the production version of the concept car Porsche Mission E. Based on the great interest, we wish to confirm your purchase intentions through a pre-booking. If you wish to keep your priority in the queue, you will need to make a payment of an advance payment of kr 20,000, – by April 25th.”
https://www.porsche.com/microsite/missi ... ional.aspx
Re: Audi e-tron
Hur fel det blev i all hast.Geni87 skrev:Kanske hade passat bättre i Mission E-tråden? http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 9&start=60Zalman3 skrev:Den 25 april kan du boka din Porsche Mission E i Norge. 20.000NOK kostar det.
“You are listed on one of our dealers’ list of stakeholders for the production version of the concept car Porsche Mission E. Based on the great interest, we wish to confirm your purchase intentions through a pre-booking. If you wish to keep your priority in the queue, you will need to make a payment of an advance payment of kr 20,000, – by April 25th.”
https://www.porsche.com/microsite/missi ... ional.aspx
Men lite Audi E-tron nyheter:
Audi har fått in mellan 2000 och 2500 förbokningar av sin nya Audi E-tron. Bra jobbat med tanke på att de säljer totalt ca 20.000 Audi i Sverige per år.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Audi e-tron
HeheZalman3 skrev:Hur fel det blev i all hast.Geni87 skrev:Kanske hade passat bättre i Mission E-tråden? http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 9&start=60Zalman3 skrev:Den 25 april kan du boka din Porsche Mission E i Norge. 20.000NOK kostar det.
“You are listed on one of our dealers’ list of stakeholders for the production version of the concept car Porsche Mission E. Based on the great interest, we wish to confirm your purchase intentions through a pre-booking. If you wish to keep your priority in the queue, you will need to make a payment of an advance payment of kr 20,000, – by April 25th.”
https://www.porsche.com/microsite/missi ... ional.aspx
Men lite Audi E-tron nyheter:
Audi har fått in mellan 2000 och 2500 förbokningar av sin nya Audi E-tron. Bra jobbat med tanke på att de säljer totalt ca 20.000 Audi i Sverige per år.
2000-2500 bokningar i Sverige? Ja isf är det lovande och borde göra att Audi planerar för en snabb upprampning av produktionen i Bryssel kan man hoppas!
Re: Audi e-tron
Funderade på att vänta på Audin innan jag köpte Tesla, men det är ju idag bara Tesla som har ett utbyggt nät av snabbladdare värda namnet. Det är på väg att ändras men innan det finns är en längre resa omöjlig med någon annan elbil, i alla fall för min del.
Re: Audi e-tron
Jag resonerade på precis samma sätt. I nuläget är det bara Tesla som man relativt enkelt kan åka långt med. Jag gissar att det dröjer två år innan det finns ett vettigt alternativ till superladdarnätverket.Jonlid skrev:Funderade på att vänta på Audin innan jag köpte Tesla, men det är ju idag bara Tesla som har ett utbyggt nät av snabbladdare värda namnet. Det är på väg att ändras men innan det finns är en längre resa omöjlig med någon annan elbil, i alla fall för min del.
Tesla Model S 100D (Midnight Silver + Autopilot + Bio Defence Mode)
Cyklar på Scott E-Silence 20
Cyklar på Scott E-Silence 20