Jaguar I-Pace

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
Verdi skrev:
Legato skrev:
vigge50 skrev:
Nu planerar Waymo att köpa in 20 000 I Pace under de kommande åren till sin flotta av självkörande taxibilar. Även om jag tycker det är bra att just taxibilar som kör långt och att man kombinerar ny teknik som självkörande med elbilar så har jag en känsla av att det kommer bli långa väntetider på I Pace och då är kanske en beställning av 20 000 inte det bästa för de som vill köpa en I Pace.

https://electrek.co/2018/03/27/waymo-ja ... ic-i-pace/
Väldigt bra nyhet tycker jag! Varje taxi som konverterar är ju värd 3-4 "vanliga" konverteringar sett till utsläpp. Dessutom syns de ju mer på vägarna!

Tyvärr laddar taxibilar en hel del publikt på snabbladdare och det förstör för oss privatpersoner. 1 Tesla taxibil laddar säkert lika mycket på SuC som 50 privata bilar. Privata bilar laddas ju oftast hemma och på jobbet till vardags. En taxi laddar på SuC kanske 2-3 ggr om dygnet, 7 dgr i veckan.
Nu tror jag iofs långt ifrån alla taxi laddar på SUC. I Stockholmsregionen är det väldigt mycket absolut, men tror det ser väldigt olika ut i olika delar av världen.

För miljöns skull spelar det ju dock mindre roll var bilen laddas (Tesla ska ju använda förnyelsebar el i SUCs) det viktiga är ju att antalet mil som avklaras i elbilar och det blir väl runt 4 gånger högre i en taxi än i en personbil.
Kan ju vara dåligt för miljön också om en massa privatpersoner drar sig från att köpa elbil då laddarna är upptagna med taxibilar.

London ska förresten börja med eltaxi. Förstår faktiskt inte varför inte fler storstäder använder sig av "Londontaxi"-modellen på bilarna. Varför envisas med vanliga personbilar?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
Legato skrev:
Verdi skrev:
Legato skrev:
vigge50 skrev:
Nu planerar Waymo att köpa in 20 000 I Pace under de kommande åren till sin flotta av självkörande taxibilar. Även om jag tycker det är bra att just taxibilar som kör långt och att man kombinerar ny teknik som självkörande med elbilar så har jag en känsla av att det kommer bli långa väntetider på I Pace och då är kanske en beställning av 20 000 inte det bästa för de som vill köpa en I Pace.

https://electrek.co/2018/03/27/waymo-ja ... ic-i-pace/
Väldigt bra nyhet tycker jag! Varje taxi som konverterar är ju värd 3-4 "vanliga" konverteringar sett till utsläpp. Dessutom syns de ju mer på vägarna!

Tyvärr laddar taxibilar en hel del publikt på snabbladdare och det förstör för oss privatpersoner. 1 Tesla taxibil laddar säkert lika mycket på SuC som 50 privata bilar. Privata bilar laddas ju oftast hemma och på jobbet till vardags. En taxi laddar på SuC kanske 2-3 ggr om dygnet, 7 dgr i veckan.
Nu tror jag iofs långt ifrån alla taxi laddar på SUC. I Stockholmsregionen är det väldigt mycket absolut, men tror det ser väldigt olika ut i olika delar av världen.

För miljöns skull spelar det ju dock mindre roll var bilen laddas (Tesla ska ju använda förnyelsebar el i SUCs) det viktiga är ju att antalet mil som avklaras i elbilar och det blir väl runt 4 gånger högre i en taxi än i en personbil.
Kan ju vara dåligt för miljön också om en massa privatpersoner drar sig från att köpa elbil då laddarna är upptagna med taxibilar.

London ska förresten börja med eltaxi. Förstår faktiskt inte varför inte fler storstäder använder sig av "Londontaxi"-modellen på bilarna. Varför envisas med vanliga personbilar?
Tror inte att det är något problem. Problemet med SUC är ju att de är gratis. Tror det är väldigt osannolikt att Jaguarerna skulle stå och ladda dyrt publikt. Tror inte heller SUC-problematiken är särskilt utbredd internationellt, Tesla verkar ju vara ganska ställda inför problematiken med UV.

Varför skulle man använda London-taxi menar du? Att de går över till el är suveränt, men bilarna i övrigt finns väl mest för att de är en symbol för London. I övriga engelska städer är de väl ganska ovanliga. Personligen tycker jag det suger att ha bagaget i kupén och CW-värdet måste vara uselt, men framförallt så är de ju otroligt oekonomiska. De enda riktiga fördelarna är väl att de är handikappvänliga samt har liten vändcirkel?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Geni87 »

Legato skrev:
Varför skulle man använda London-taxi menar du? Att de går över till el är suveränt, men bilarna i övrigt finns väl mest för att de är en symbol för London. I övriga engelska städer är de väl ganska ovanliga. Personligen tycker jag det suger att ha bagaget i kupén och CW-värdet måste vara uselt, men framförallt så är de ju otroligt oekonomiska. De enda riktiga fördelarna är väl att de är handikappvänliga samt har liten vändcirkel?
Även om man bortser från eldriften så tycker jag att Londontaxin är suverän som taxi i stadsmiljö. Extremt liten vänddiameter på 8 m, högt till tak, enkelt insteg med stora dörrar som öppnar mer eller mindre 90 grader, plats för sex personer och handikapsanpassad. CW-värdet känns nästan försumbart i de låga hastigheter som taxibilar i städer mestadels färdas i. Med Svenska ögon är det ju även lite kul med mycket Volvoteknik i den nya. :) http://www.theelectrictaxi.co.uk/the-taxi/

Den verkar ju även komma i en variant för lättare godstransporter :) https://www.autoblog.com/2018/03/13/lon ... py-photos/
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

Geni87 skrev:
Legato skrev:
Varför skulle man använda London-taxi menar du? Att de går över till el är suveränt, men bilarna i övrigt finns väl mest för att de är en symbol för London. I övriga engelska städer är de väl ganska ovanliga. Personligen tycker jag det suger att ha bagaget i kupén och CW-värdet måste vara uselt, men framförallt så är de ju otroligt oekonomiska. De enda riktiga fördelarna är väl att de är handikappvänliga samt har liten vändcirkel?
Även om man bortser från eldriften så tycker jag att Londontaxin är suverän som taxi i stadsmiljö. Extremt liten vänddiameter på 8 m, högt till tak, enkelt insteg med stora dörrar som öppnar mer eller mindre 90 grader, plats för sex personer och handikapsanpassad. CW-värdet känns nästan försumbart i de låga hastigheter som taxibilar i städer mestadels färdas i. Med Svenska ögon är det ju även lite kul med mycket Volvoteknik i den nya. :) http://www.theelectrictaxi.co.uk/the-taxi/

Den verkar ju även komma i en variant för lättare godstransporter :) https://www.autoblog.com/2018/03/13/lon ... py-photos/
Nja... Plats för sex personer om man åker i princip utan bagage. Det finns ju inget bagageutrymme.

Jag förstår som sagt handikappanpassningen, men personligen åker jag mycket hellre i en riktig bil. Jag gillar som sagt inte att sitta med bagaget i kupén, dessutom bullrar de mycket och sätena är inte särskilt bekväma.

Men återigen, det viktigaste skälet till att ingen vill ha dem utanför London (där de ju är tvungna att köpa dem) är såklart att de är fruktansvärt oekonomiska. Elvarianten bör bli betydligt bättre men de gamla bilarna var snordyra och drog mycket soppa.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

Nej de är inte tvungna. Tror jag. Vi fick åka Mercedes Vito en gång. Iofs inredd som en London-taxi invändigt men ändå.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Geni87 »

Verdi skrev:
Nej de är inte tvungna. Tror jag. Vi fick åka Mercedes Vito en gång. Iofs inredd som en London-taxi invändigt men ändå.
Precis, det är inte tvungna - men få bilar uppfyller ju kraven på t.ex. vänddiametern. Jag fick också åka Merca en gång sist jag var i London, och den har modifierad styrning för att uppfylla kraven.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
Nej de är inte tvungna. Tror jag. Vi fick åka Mercedes Vito en gång. Iofs inredd som en London-taxi invändigt men ändå.
Jo de är tvungna... Det är endast de bilarna som klassas som taxi i London. Övriga bilar kallas "minicabs" och de kan bara förhandsbeställas (inklusive olika appar, ridesharing osv).

De enda bilar som får plocka upp passagerare på gatan är "riktiga" taxis, och de måste vara "black cabs".

Det stämmer nog att det finns ett gäng minibussar också, men du kan inte operera en "vanlig" bil som taxi i London.

Edit:
De tre enda varianter man kunnat välja mellan innan eltaxin kom verkar ha varit:
* Varianter av TX, dvs den vanliga svarta London-taxin.
* Den ännu omodernare "Metrocab": https://en.wikipedia.org/wiki/MCW_Metrocab.
* Mercedes Vito.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

Geni87 skrev:
Verdi skrev:
Nej de är inte tvungna. Tror jag. Vi fick åka Mercedes Vito en gång. Iofs inredd som en London-taxi invändigt men ändå.
Precis, det är inte tvungna - men få bilar uppfyller ju kraven på t.ex. vänddiametern. Jag fick också åka Merca en gång sist jag var i London, och den har modifierad styrning för att uppfylla kraven.
Du får välja vilken färg du vill så länge den är svart...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Geni87 »

Legato skrev:
Verdi skrev:
Nej de är inte tvungna. Tror jag. Vi fick åka Mercedes Vito en gång. Iofs inredd som en London-taxi invändigt men ändå.
Jo de är tvungna... Det är endast de bilarna som klassas som taxi i London. Övriga bilar kallas "minicabs" och de kan bara förhandsbeställas (inklusive olika appar, ridesharing osv).

De enda bilar som får plocka upp passagerare på gatan är "riktiga" taxis, och de måste vara "black cabs".

Det stämmer nog att det finns ett gäng minibussar också, men du kan inte operera en "vanlig" bil som taxi i London.

Edit:
De tre enda varianter man kunnat välja mellan innan eltaxin kom verkar ha varit:
* Varianter av TX, dvs den vanliga svarta London-taxin.
* Den ännu omodernare "Metrocab": https://en.wikipedia.org/wiki/MCW_Metrocab.
* Mercedes Vito.
Ja precis. Eftersom det är de enda som uppfyller kraven, som jag sa. Blir svårt att handikappsanpassa en sedan, och Mercedes Vito har bakhjulsstyrning för att klara vänddiametern. Black cabs måste uppfylla Condition of fitness, https://en.wikipedia.org/wiki/Conditions_of_Fitness

Men även andra modeller än den klassiska Londontaxin som uppfyller kraven får gå som "riktiga" taxis i London, vilket Mercan bevisar.

Väldigt off-topic från I-pace dock. ;)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

Geni87 skrev:
Legato skrev:
Verdi skrev:
Nej de är inte tvungna. Tror jag. Vi fick åka Mercedes Vito en gång. Iofs inredd som en London-taxi invändigt men ändå.
Jo de är tvungna... Det är endast de bilarna som klassas som taxi i London. Övriga bilar kallas "minicabs" och de kan bara förhandsbeställas (inklusive olika appar, ridesharing osv).

De enda bilar som får plocka upp passagerare på gatan är "riktiga" taxis, och de måste vara "black cabs".

Det stämmer nog att det finns ett gäng minibussar också, men du kan inte operera en "vanlig" bil som taxi i London.

Edit:
De tre enda varianter man kunnat välja mellan innan eltaxin kom verkar ha varit:
* Varianter av TX, dvs den vanliga svarta London-taxin.
* Den ännu omodernare "Metrocab": https://en.wikipedia.org/wiki/MCW_Metrocab.
* Mercedes Vito.
Ja precis. Eftersom det är de enda som uppfyller kraven, som jag sa. Blir svårt att handikappsanpassa en sedan, och Mercedes Vito har bakhjulsstyrning för att klara vänddiametern. Black cabs måste uppfylla Condition of fitness, https://en.wikipedia.org/wiki/Conditions_of_Fitness

Men även andra modeller än den klassiska Londontaxin som uppfyller kraven får gå som "riktiga" taxis i London, vilket Mercan bevisar.

Väldigt off-topic från I-pace dock. ;)
Jag tror du inser att detta enbart är en fråga om semantik.

Det jag skrev om att inga vanliga bilar får gå som taxi i London är ju korrekt... Om det beror på vändradie, handikappanpassning eller annat låter jag bara osagt men faktum kvarstår. Det är extremt få som väljer att köra Londontaxis istället för vanliga personbilar vilket lätt bevisas genom att besöka andra engelska städer där du har större frihet vid val av modell.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Mickep »

London har lite monopol på sina svarta taxis, de är lite av turistfälla och det ställs höga krav på de som kör och är därmed svindyra. Under London OS var de endast de som var tillåtna i OS området till de andra taxibilarnas förtret. För det finns andra dock är jag osäker på om de har skylt, utan kör med vanliga bilar. Åter till ämnet.
Passar ipace som taxi? Har den för och nackdelar att användas som det? Jaguar som taxi.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av MangeT »

IPace har väl bara två säten i baksätet? Känns inte så praktiskt som taxi.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av vigge50 »

MangeT skrev:
IPace har väl bara två säten i baksätet? Känns inte så praktiskt som taxi.
Så var det i prototypen men numera har dem tre säten bak precis som de flesta andra bilar.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Legato »

Mickep skrev:
London har lite monopol på sina svarta taxis, de är lite av turistfälla och det ställs höga krav på de som kör och är därmed svindyra. Under London OS var de endast de som var tillåtna i OS området till de andra taxibilarnas förtret. För det finns andra dock är jag osäker på om de har skylt, utan kör med vanliga bilar. Åter till ämnet.
Passar ipace som taxi? Har den för och nackdelar att användas som det? Jaguar som taxi.
Det finns andra, men de är per definition inte "taxi" utan "mini cabs" som sagt. Endast taxi får plocka kunder på gatan. Åker man i en "mini cab" utan en föregående bokning så åker man helt oförsäkrad.

Bilarna är som du säger svindyra (800k har jag i bakhuvudet men ta det med en stor nypa salt) och definitivt inget åkaren hade valt om de fick välja (vilket syns på andra städer, samt att få/ingen väljer en TX som mini cab).

Tror i-Pace blir en riktigt bra taxi! Hyfsade utrymmen, bekväm, billig i drift. Precis det jag tycker en taxi ska vara imo. Laddning är väl enda issuen, men när de väl är autonoma på riktigt kan de ju åka o ladda varje gång de ej är belagda, samt optimera vilken bil som ska laddas när och var. Sen kanske Model 3 hade varit ännu bättre ;)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av MangeT »

vigge50 skrev:
MangeT skrev:
IPace har väl bara två säten i baksätet? Känns inte så praktiskt som taxi.
Så var det i prototypen men numera har dem tre säten bak precis som de flesta andra bilar.
Alright. Låter ju bättre.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Verdi

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Verdi »

Nån som vet om Hedin i Uppsala har en I-Pace i hallen? Eller om de ska få nån inom kort?
Hok
Inlägg: 365
Blev medlem: 13 jan 2015 17:37

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Hok »

Fully charged har fått en första provtur med I-PACE. Tyvärr inte ute på vägen. Det visas även upp en "genomskuren" som visar konstruktionen. Prat om designen med Ian Callum också.

Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Smutt »

Är det nån som vet förmånsvärdet?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Vasp »

Jag skulle nog hellre ha en Jaguar I-Pace än nån av teslorna. Fast jag är inte potentiell kund på nån av dem.

Jag tror nog att I-Pace kommer att bli en bil som säljer bra.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Smutt »

Vasp skrev:
Jag skulle nog hellre ha en Jaguar I-Pace än nån av teslorna. Fast jag är inte potentiell kund på nån av dem.

Jag tror nog att I-Pace kommer att bli en bil som säljer bra.
Enda anledningen att jag kan välja Jaguar är att jag har en Tesla skulle aldrig välja den som första bil pga SUC är så sjukt bra
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Mickep »

Intressant att de har en värmepump som tar energin ur luften och håller batterierna på en bra temperatur.
(även vid stillastående) Skulle bli intressant att se om det stämmer att man sparar 50 km jämfört med att använda elen från batteriet för att värma.(fast jag antar att helst försöker man stoppa i laddkontakten vid parkering)
Undrar hur snabbt det går att ladda på 100 kw ccs. (eller de nya 150).
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Geni87 »

Mickep skrev:
Intressant att de har en värmepump som tar energin ur luften och håller batterierna på en bra temperatur.
(även vid stillastående) Skulle bli intressant att se om det stämmer att man sparar 50 km jämfört med att använda elen från batteriet för att värma.(fast jag antar att helst försöker man stoppa i laddkontakten vid parkering)
Undrar hur snabbt det går att ladda på 100 kw ccs. (eller de nya 150).
Ja värmepumpsfunktionen är en mycket bra grej i vårt klimat, speciellt eftersom det enda man behöver addera är en extra kondensor till det befintliga AC-systemet för att kunna köra det som en värmepump.

Typisk COP vid 7 grader utomhustemperatur och 20 grader inne för en värmepump är 4-5, du får alltså ut 4-5 mer gånger värmeenergi jämfört med vad du stoppar in i form av elenergi. Ner mot -20 är COP inte speciellt mycket högre än 1, vilket gör att nyttan med värmepumpen vid så låga temperaturer är obefintligt. Men runt nollan +-10 grader som ändå är de vintertemperaturer som är vanligast för majoriteten av befolkningen i exempelvis norra Europa är nyttan stor.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Smutt »

Åkte till Jaguar och frågade om förmåns värde och det preliminära svar skatteverket gett är att det börjar på 4700kr vilket låter trevligt tycker jag :D
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Laban »

Smutt skrev:
Åkte till Jaguar och frågade om förmåns värde och det preliminära svar skatteverket gett är att det börjar på 4700kr vilket låter trevligt tycker jag :D
Då verkar det som om skatteverket inte anser att det är en SUV, om det nu stämmer. Undrar lite vad det kriteriet är, om vi ex tar Model X som jämförelse. Och varför man har kvar det tankesättet. Att Model X tar 7 personer borde väl snarare ge lägre förmånsvärde.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 964
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Jaguar I-Pace

Inlägg av Toja »

Jaguar klassas väl i storlek som VW Tiguan och då blir det lägre förmånsvärde.
Det betyder troligen att Model Y kommer ligga på ungefär samma förmånsvärde.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Skriv svar