Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Zalman3 »

Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

I Kina kan man köpa en elbil för en billig peng, som har lång räckvidd.
Exempel:
"Kinesiska elbilen lockar med 50 mils räckvidd för under 100.000 kronor"
"Med ett batteripaket på 60 kWh ska räckvidden ligga på 50 mil enligt den officiella körcykeln och det borde innebära knappt 40 mil i verkligheten. Det intressanta är att prislappen ligger på motsvarande 90.000 kronor."
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... 00-kronor/

Nu börjar europeiska biltillverkare inse att de inte hinner ställa om till eldrift tillräckligt snabbt.
Så nu oroar de sig för att billiga kinesiska bilar slår ut européerna, eller att de blir uppköpta av kineserna.

”EU:s koldioxidböter – en kinesisk trojansk häst”
” Skärpta krav och dryga böter för de som missar. Det är EU:s medel för att sänka koldioxidutsläppen. Men strategin får stark kritik från branschen som menar att det kan vara att ge bort Europas bilindustri till kineserna.”
https://www.nyteknik.se/miljo/eu-s-kold ... 42,33270&=

Men säger kanske någon, billiga kinesiska elbilar är inget att oroa sig för, europeiska bilar är så mycket bättre. Visst finns det dåliga kinesiska elbilar, men det finns bra också. Och var tillverkas elbilar egentligen?
1 Exempel:
Denza 400 är en elbil som säljs i kina. Den är frukten av ett samarbete mellan Mercedes och kinesiska BYD.
http://www.denza.com/static/image/20170 ... _97353.jpg
Visst ser den misstänkt likt ut som en Mercedes B-klass. Vilket inte är så konstigt eftersom det till mycket stor andel ÄR en Mercedes.
Så varför säljs den inte i EU då den borde klara alla krocktester mm?

2 Exempel:
Volvos elbilar tillverkas i kina, på samma fabrik som Geely versionen tillverkas. Vill då kunderna betala mer för att det ska stå Volvo på bakluckan? Eller är de snåla och tjänar 25% på att det står Geely på bakluckan. Blir en högintressant fråga eftersom det i mångt och mycket är samma bil.
”Volvo Cars bygger sin första fullt elektrifierade bil i Kina. Det meddelade företaget idag på Shanghai bilsalong i Kina.
Den nya modellen kommer att baseras på Volvos CMA-plattform för de mindre bilarna, och den blir tillgänglig att köpa under 2019 och exporteras ut i världen från Kina.”
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... kas-i-kina

3 Exempel:
Audi Q2 L E-Tron
” the Q2 L E-Tron (name not confirmed), but apparently its battery pack will have enough juice to allow the zero-emissions crossover cover as much as 310 miles (500 kilometers) between two charges.”
https://www.motor1.com/news/225818/audi-q2-l-e-tron/

Att europeiska biltillverkare dröjer med att komma med bilar som släpper ut mindre farliga avgaser, kan bli ödesdigert.
"Carmakers delaying more efficient models until 2019 to maximise profit, but most remain on track to meet 2021 CO2 targets – report"
https://www.transportenvironment.org/pr ... track-meet
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Verdi

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Verdi »

Jag tror inte det. Inte i det långa loppet. Men de kanske kommer att betraktas som vi ser på dagens japanska och sydkoreanska bilar. Dvs som ett plastigt och tråkigt, men tryggt och prisvärt, alternativ.

För övrigt vet jag inte vilken motivation kineserna har att bygga för Europa.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Bjelke »

Det ligger såklart n del i det här men man får inte glömma bort subventionerna där när man tittar på priserna
där också...
Men vi är ju ganska många som tänker lika, dom blir bättre och bättre i Asien och priserna blir nog
mer än konkurrenskraftiga...
Numera kopierar dom ju inte bara längre, dom köper ju till sig en hel del teknik och kunnande från "oss"...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Zalman3 »

Verdi skrev:
Jag tror inte det. Inte i det långa loppet. Men de kanske kommer att betraktas som vi ser på dagens japanska och sydkoreanska bilar. Dvs som ett plastigt och tråkigt, men tryggt och prisvärt, alternativ.

För övrigt vet jag inte vilken motivation kineserna har att bygga för Europa.
Kineserna vill ta över världen!
Dessutom, kan man vrida makten om oljan ur händerna på USA och Ryssland, befäster sig Kina som världens nya stormakt.
Kina tycker att västvärlden är dekadent.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Jerker »

Zalman3 skrev:
Verdi skrev:
Jag tror inte det. Inte i det långa loppet. Men de kanske kommer att betraktas som vi ser på dagens japanska och sydkoreanska bilar. Dvs som ett plastigt och tråkigt, men tryggt och prisvärt, alternativ.

För övrigt vet jag inte vilken motivation kineserna har att bygga för Europa.
Kineserna vill ta över världen!
Dessutom, kan man vrida makten om oljan ur händerna på USA och Ryssland, befäster sig Kina som världens nya stormakt.
Kina tycker att västvärlden är dekadent.
Absolut! Jag tror inte att så många begriper hur expansivt Kina är. Det är det på massor av olika områden. De köper upp odlingsmark i Afrika för att säkra mat åt sin egen befolkning. De ökar sitt territorium i haven runt i kring sig. Med militärt stöd fiskar kineser i områden som tillhört andra länder och jagar bort alla andra fiskare. De tar över öar som andra länder sedan länge sett som sina. Världen ser på och tiger. De bygger hamnar i andra länder och skaffar sig fotfäste där. När de fattiga länderna inte längre kan betala räntorna så är kontrakten skrivna så att Kina tar över ägandet och bestämmer över hamnens användning. Hörde så sent som idag på radion ett reportage om att kineser köper upp franska vingårdar osv, osv.

Det Kina nu gör är inget annat än det som de gamla europeiska stormakterna gjort tidigare. Kina är morgondagens stormakt.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Zalman3 »

Det finns dieselkramare inom VAG.
Men dieselkramaren Volkswagens koncernchef Matthias Müller får nu sparken eftersom han medvetet
försökte mörka hur illa VWs dieselgate affär var.

"Uppgifter: Volkswagen avskedar koncernchefen"

"Den tyska biljätten Volkswagens koncernchef Matthias Müller uppges vara på väg ut – bara tre år efter att han tillträdde.
Enligt den tyska affärstidningen Handelsblatt kan beslutet tas redan på fredag."

"För ett år sedan startade statsåklagaren i bilstaden Stuttgart en förundersökning om marknadsmanipulation mot Matthias Müller.
Åklagaren misstänker att han medvetet dröjde med att informera om hur VW-skandalen kunde påverka storägaren Porsche SE, där han sitter i ledningen sedan 2010. Både VW:s och Porsches aktier tappade ungefär en tredjedel av sitt värde under den turbulenta hösten 2015."
https://www.di.se/bil/uppgifter-volkswa ... nyhetsbrev

Så när dieselbilar ska bort, då går städkvasten ända upp i högsta ledningen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av ochso »

Kinesiska elbilar borde sälja bra i Europa, Dacia säljer ju bra här, så det räcker ju med den nivån för att bilarna ska sälja!
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Geni87 »

Kineserna har väldigt stora ambitioner, och dessutom massivt statligt stöd i ryggen för sina industriprojekt. Det är möjligt att vi i väst måste omvärdera vår tanke på att "marknaden" löser allt, när det uppenbarligen finns stor snedvriden konkurrens att tampas mot. Hamnar all batteriproduktion i Kina t.ex. säger det sig självt att risken är att många elbilar också kommer tillverkas där för närhet till den viktigaste och största/tyngsta/dyraste komponenten. Oavsett om det är en Europeisk, Kinesisk eller Amerikansk biltillverkare det handlar om.

Sen kommer alla stora tillverkare alltid ha lokal produktion på alla kontinenter för att minska kostnader och korta ner ledtider etc, men vi i Europa vill ju självklart även exportera till de marknader som ej har egen produktion. Något som kan vara hotat om kritiska leverantörsled bara finns i Kina.

Ditt exempel nr 2 hänger jag dock inte med på. Det finns inte två versioner av Volvos bilar med olika logotyper på bakluckan. Fabriken det syftas på tillverkar idag Volvo XC40 och Lynk&co 01 för den Kinesiska marknaden som jag har förstått det, Gent i Belgien står för volymerna som säljs här. Två bilar baserade på samma plattform, den ena bilen utvecklad av Volvo i Göteborg och den andra av CEVT i Göteborg. Men knappast samma bil, att de baseras på samma plattform möjliggör dock tillverkning i samma fabrik pga att vissa kritiska mått och lösningar är gemensamma. Detsamma lär gälla kommande elbilar. Även om första Volvo/Polestar-modellen enbart ska tillverkas i Kina till en början.

Jag läste att Håkan Samuelsson sa att XC40 BEV kommer att byggas i den Belgiska fabriken, men säkerligen i Kina också för den lokala marknaden. Det här upplägget har ju redan de flesta stora biltillverkare. Produktion Europa, Nordamerika och Asien för att förse de lokala marknaderna.

Exempel 3 är ju en L-variant som bara brukar säljas i Kina ändå, pga att de har så långa ben där. :roll:
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Laban »

Geni87 skrev:
Kineserna har väldigt stora ambitioner, och dessutom massivt statligt stöd i ryggen för sina industriprojekt. Det är möjligt att vi i väst måste omvärdera vår tanke på att "marknaden" löser allt, när det uppenbarligen finns stor snedvriden konkurrens att tampas mot. Hamnar all batteriproduktion i Kina t.ex. säger det sig självt att risken är att många elbilar också kommer tillverkas där för närhet till den viktigaste och största/tyngsta/dyraste komponenten. Oavsett om det är en Europeisk, Kinesisk eller Amerikansk biltillverkare det handlar om.
Jag vet inte, se på Space X som lyckats med vad Kina, USA, Ryssland inte har lyckats med själva. Trots det statliga stödet.

Sen det här med batteriproduktion och Kinas försprång. Tesla bygger en egen fabrik för 4-5 miljarder dollar som tillverkar samma mängd batterier (kWh) som tillverkas totalt i världen. Tesla som har en bråkdel av de finansiella musklerna som VW, Toyota, BMW mfl har. VW kan bygga 4 gigafabriker bara för senaste årets vinst.

Jag köper alltså inte problemet med batteriproduktionen eller statligt stöd. Det här handlar om omställning och vilja. Ett teknologiskifte som man mycket motvilligt vill gå igenom där man går från att vara experter till att köpa in teknik från externa källor. Teknik med en helt annan serviceverksamhet som också är lättare att automatisera tillverkningsmässigt. Det måste vara rekord av nya biltillverkare i Kina och i andra delar av världen och det finns förstås en orsak till det.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Mickep »

Kommer Europa eller USA kunna konkurrera med den prisnivån?
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Geni87 »

Laban skrev:
Geni87 skrev:
Kineserna har väldigt stora ambitioner, och dessutom massivt statligt stöd i ryggen för sina industriprojekt. Det är möjligt att vi i väst måste omvärdera vår tanke på att "marknaden" löser allt, när det uppenbarligen finns stor snedvriden konkurrens att tampas mot. Hamnar all batteriproduktion i Kina t.ex. säger det sig självt att risken är att många elbilar också kommer tillverkas där för närhet till den viktigaste och största/tyngsta/dyraste komponenten. Oavsett om det är en Europeisk, Kinesisk eller Amerikansk biltillverkare det handlar om.
Jag vet inte, se på Space X som lyckats med vad Kina, USA, Ryssland inte har lyckats med själva. Trots det statliga stödet.

Sen det här med batteriproduktion och Kinas försprång. Tesla bygger en egen fabrik för 4-5 miljarder dollar som tillverkar samma mängd batterier (kWh) som tillverkas totalt i världen. Tesla som har en bråkdel av de finansiella musklerna som VW, Toyota, BMW mfl har. VW kan bygga 4 gigafabriker bara för senaste årets vinst.

Jag köper alltså inte problemet med batteriproduktionen eller statligt stöd. Det här handlar om omställning och vilja. Ett teknologiskifte som man mycket motvilligt vill gå igenom där man går från att vara experter till att köpa in teknik från externa källor. Teknik med en helt annan serviceverksamhet som också är lättare att automatisera tillverkningsmässigt. Det måste vara rekord av nya biltillverkare i Kina och i andra delar av världen och det finns förstås en orsak till det.
Jo fast nu pratade vi inte Space X. :) Även om jag är säker på att Kinesiska staten vill bli störst även där på sikt. Solceller är ett exempel där man med statligt stöd krossade marknaden.

Teslas/Panasonics fabrik kommer vara en piss i havet om några år om Kineserna fullföljer sina planer.

Det är mycket mer komplext än att det bara saknas vilja. Så här är det: Kina subventionerar sina elbilstillverkare BYD mfl något enormt på den inhemska marknaden. Än mer avgörande är att för att en batteritillverkare ska få leverera batterier till elbilar tillverkade i Kina måste det vara en godkänd tillverkare. Gissa vilka batteritillverkare som finns på den godkända listan? LG, Panasonic? Nä skulle inte tro det. På listan finns bara Kinesiska batteritillverkare så som CATL. På så sätt får de 100% Kinesiska batterier i sina bilar. Så vad händer när utländska tillverkare vill tillverka och sälja elbilar i Kina, världens största bilmarknad? Jo då är de hänvisade till samma lista med leverantörer, vare sig de vill eller inte.

Den Kinesiska staten motar på så sätt bort konkurrerande batteritillverkare. Både LG och Samsung har byggt varsin fabrik i Kina men ingen av dem får ännu leverera till bilar tillverkade i Kina. Resultatet kan bli att pga monopolet och att den Kinesiska marknaden är den överlägset största bilmarknaden i världen, så skaffar sig tillverkarna där enorma muskler för att slå ut konkurrenterna även utomlands på sikt. Staten säkrar även stora tillgångar på Litium, Kobolt och andra råvaror genom uppköp av gruvor i hela världen.

Det här är faktiskt ett potentiellt jätteproblem för resten av världen.

Här är en intressant artikel att läsa i ämnet: https://www.ft.com/content/8c94a2f6-fdc ... e3738f9ae4
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Geni87 »

Mickep skrev:
Kommer Europa eller USA kunna konkurrera med den prisnivån?
Med samma marknadsförutsättningar? Absolut, den största löpande kostnaden för batteritillverkning är el. Och elen i Sverige t.ex. är flera gånger billigare än den i Kina. Så vi har egentligen alla förutsättningar skulle jag vilja påstå.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av chaffis75 »

Mycket intressant diskution...

Kina är ju fruktansvärt aggressiva i att ta marknadsandelar i många områden. Som sagts tidigare så är de med pengar från staten på ett sätt som är olagligt i väst världen. Jag går och undrar hela tiden när de ska komma motreaktioner på detta. Till viss del kanske man kan säga att reaktionen har kommit åtminstone från Amerikanskt håll.

Jag kan också känna att de finns ganska mycklet som är orätvist i balansen mellan väst och Kina, tex att vi i väst inte får äga hela de kinesiska företaget medans kineseran köper de ena efter de andra i väst... Sedan såklart de statliga stödet. Sedan ska man ju inte tala om dubbel moralen med att vi i Europa ska ha bra arbetsförhållande på våra arbetsplatser och miljö utsläpp ska ligga på ett minimum men man ställer inte dessa kraven på "externa"/kinsesiska bolag ens när de är staten som köper saker.
Ja alla dessa "genvägar" gör ju såklart att de får lättare att pressa priserna.

Och säg att vi plötsligt från väst får slut på pengar, dvs alla jobb finns i Kina, ja vem ska då handla från Kina, då är de också helt beroende av sin inhemska marknad och får inte pengar från annat håll... Kanske lite utopi såklart men att leka med den tanken tycker jag är intressant.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Verdi

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Verdi »

Mickep skrev:
Kommer Europa eller USA kunna konkurrera med den prisnivån?
Konstigt att Mercedes säljer fler bilar än Dacia trots mycket högre prisnivå... Herregud. Du får väl typ 10 st nya Dacia för priset av en Tesla... Du kommer fram med en Dacia också. Ibland. För kvaliteten på just Dacia är bedrövlig.

Vad gäller Kina så stiger lönerna där också så att de ska vara så mycket billigare i längden tror jag inte är sant.

Att de subventionerar sina elbilsföretag handlar väl mer om att de vill ha bättre luft i sina storstäder så att befolkningen inte ska fly ut på landsbygden. Den dåliga luften är ett stort hot mot Kina.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Laban »

Geni87 skrev:
Jo fast nu pratade vi inte Space X. :) Även om jag är säker på att Kinesiska staten vill bli störst även där på sikt. Solceller är ett exempel där man med statligt stöd krossade marknaden.
Kina och Taiwan har 60% av marknaden, krossade, tja, i närheten av det i alla fall. Men subventioner kan inte vara för evigt så jag tror inte det kommer hålla i längden.
Det är mycket mer komplext än att det bara saknas vilja. Så här är det: Kina subventionerar sina elbilstillverkare BYD mfl något enormt på den inhemska marknaden. Än mer avgörande är att för att en batteritillverkare ska få leverera batterier till elbilar tillverkade i Kina måste det vara en godkänd tillverkare. Gissa vilka batteritillverkare som finns på den godkända listan? LG, Panasonic? Nä skulle inte tro det. På listan finns bara Kinesiska batteritillverkare så som CATL. På så sätt får de 100% Kinesiska batterier i sina bilar. Så vad händer när utländska tillverkare vill tillverka och sälja elbilar i Kina, världens största bilmarknad? Jo då är de hänvisade till samma lista med leverantörer, vare sig de vill eller inte.
Visst är det mer komplext, men jag tror inte det här kommer fungera i längden med subventioner. Det ser vi också när de Kinesiska elbilarna säljs utomlands, då är det helt andra priser som gäller och plötsligt blir de väldigt svårsålda.

Och nu ser det ut som att Kina börjar lätta på importtullar och utländskt ägarskap av ex bilfabriker, något som jag tror är bra även för deras inhemska tillverkare. Om inte kortsiktigt så i förlängningen.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Geni87 »

Laban skrev:
Kina och Taiwan har 60% av marknaden, krossade, tja, i närheten av det i alla fall. Men subventioner kan inte vara för evigt så jag tror inte det kommer hålla i längden.
Nej och Kineserna lär inte planera att subventionera i all evighet heller, men det är ett instrument för dem att ta kontroll över en marknad genom att slå ut konkurrenter, för att sedan vara tämligen ensamma på den marknaden och kan då diktera villkor och priser. 2007 hade de drygt 1% av produktionen, nu ligger de över 60% så det är en väldigt snabb ökning på en marknad som totalt sett ökar väldigt mycket.
Laban skrev:
Visst är det mer komplext, men jag tror inte det här kommer fungera i längden med subventioner. Det ser vi också när de Kinesiska elbilarna säljs utomlands, då är det helt andra priser som gäller och plötsligt blir de väldigt svårsålda.

Och nu ser det ut som att Kina börjar lätta på importtullar och utländskt ägarskap av ex bilfabriker, något som jag tror är bra även för deras inhemska tillverkare. Om inte kortsiktigt så i förlängningen.
Jag håller med dig, och planen lär även där vara att skaffa sig en dominerande ställning med hjälp att subventioner och utestängande av utländska konkurrenter. Problemet blir ju att om t.ex. BMW måste använda sig av Kinesiska battericeller i bilarna de tillverkar och säljer i Kina, då ligger det nära till hands för dem att även använda samma battericeller för sina bilar sålda i resten av världen. Det är just det den Kinesiska staten vill uppnå med subventionerna skulle jag vilja påstå. När man väl har uppnått det behövs inte subventionerna längre, då det blir oerhört svårt för nya leverantörer att slå sig in när det redan finns så dominanta spelare som har hela leverantörsledet säkrat.

Ja jag läste det, vilket är jättebra. Men det är inget de kommer göra för att de är snälla eller vill ge bort marknadsandelar. Utan lär enbart vara ett resultat av påtryckningar och hot från EU och USA, så politiken spelar en väldigt stor roll även för det privata näringslivet. Kravet att använda Kinesiska battericeller på elbilar sålda och tillverkade i Kina verkar dock kvarstå.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Geni87 »

chaffis75 skrev:
Mycket intressant diskution...

Kina är ju fruktansvärt aggressiva i att ta marknadsandelar i många områden. Som sagts tidigare så är de med pengar från staten på ett sätt som är olagligt i väst världen. Jag går och undrar hela tiden när de ska komma motreaktioner på detta. Till viss del kanske man kan säga att reaktionen har kommit åtminstone från Amerikanskt håll.

Jag kan också känna att de finns ganska mycklet som är orätvist i balansen mellan väst och Kina, tex att vi i väst inte får äga hela de kinesiska företaget medans kineseran köper de ena efter de andra i väst... Sedan såklart de statliga stödet. Sedan ska man ju inte tala om dubbel moralen med att vi i Europa ska ha bra arbetsförhållande på våra arbetsplatser och miljö utsläpp ska ligga på ett minimum men man ställer inte dessa kraven på "externa"/kinsesiska bolag ens när de är staten som köper saker.
Ja alla dessa "genvägar" gör ju såklart att de får lättare att pressa priserna.

Och säg att vi plötsligt från väst får slut på pengar, dvs alla jobb finns i Kina, ja vem ska då handla från Kina, då är de också helt beroende av sin inhemska marknad och får inte pengar från annat håll... Kanske lite utopi såklart men att leka med den tanken tycker jag är intressant.
Exakt, vi är väldigt naiva och kortsiktiga i väst tyvärr. Just exemplet med företagsköp är ju väldigt talande för hur naiva vi är. De får köpa företag här, men vi får inte köpa där. Hur man inte kan se att det enbart är en nackdel för oss är en gåta...
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Verdi

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Verdi »

Geni87 skrev:
chaffis75 skrev:
Mycket intressant diskution...

Kina är ju fruktansvärt aggressiva i att ta marknadsandelar i många områden. Som sagts tidigare så är de med pengar från staten på ett sätt som är olagligt i väst världen. Jag går och undrar hela tiden när de ska komma motreaktioner på detta. Till viss del kanske man kan säga att reaktionen har kommit åtminstone från Amerikanskt håll.

Jag kan också känna att de finns ganska mycklet som är orätvist i balansen mellan väst och Kina, tex att vi i väst inte får äga hela de kinesiska företaget medans kineseran köper de ena efter de andra i väst... Sedan såklart de statliga stödet. Sedan ska man ju inte tala om dubbel moralen med att vi i Europa ska ha bra arbetsförhållande på våra arbetsplatser och miljö utsläpp ska ligga på ett minimum men man ställer inte dessa kraven på "externa"/kinsesiska bolag ens när de är staten som köper saker.
Ja alla dessa "genvägar" gör ju såklart att de får lättare att pressa priserna.

Och säg att vi plötsligt från väst får slut på pengar, dvs alla jobb finns i Kina, ja vem ska då handla från Kina, då är de också helt beroende av sin inhemska marknad och får inte pengar från annat håll... Kanske lite utopi såklart men att leka med den tanken tycker jag är intressant.
Exakt, vi är väldigt naiva och kortsiktiga i väst tyvärr. Just exemplet med företagsköp är ju väldigt talande för hur naiva vi är. De får köpa företag här, men vi får inte köpa där. Hur man inte kan se att det enbart är en nackdel för oss är en gåta...
Trump försöker ta upp kampen men han får ju bara en massa skit för det.

Jag tror vi har blivit arroganta i väst. Ingenting kan hota vårt välstånd enligt en del. "Vi har råd" är mantrat.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Geni87 »

Verdi skrev:
Geni87 skrev:
chaffis75 skrev:
Mycket intressant diskution...

Kina är ju fruktansvärt aggressiva i att ta marknadsandelar i många områden. Som sagts tidigare så är de med pengar från staten på ett sätt som är olagligt i väst världen. Jag går och undrar hela tiden när de ska komma motreaktioner på detta. Till viss del kanske man kan säga att reaktionen har kommit åtminstone från Amerikanskt håll.

Jag kan också känna att de finns ganska mycklet som är orätvist i balansen mellan väst och Kina, tex att vi i väst inte får äga hela de kinesiska företaget medans kineseran köper de ena efter de andra i väst... Sedan såklart de statliga stödet. Sedan ska man ju inte tala om dubbel moralen med att vi i Europa ska ha bra arbetsförhållande på våra arbetsplatser och miljö utsläpp ska ligga på ett minimum men man ställer inte dessa kraven på "externa"/kinsesiska bolag ens när de är staten som köper saker.
Ja alla dessa "genvägar" gör ju såklart att de får lättare att pressa priserna.

Och säg att vi plötsligt från väst får slut på pengar, dvs alla jobb finns i Kina, ja vem ska då handla från Kina, då är de också helt beroende av sin inhemska marknad och får inte pengar från annat håll... Kanske lite utopi såklart men att leka med den tanken tycker jag är intressant.
Exakt, vi är väldigt naiva och kortsiktiga i väst tyvärr. Just exemplet med företagsköp är ju väldigt talande för hur naiva vi är. De får köpa företag här, men vi får inte köpa där. Hur man inte kan se att det enbart är en nackdel för oss är en gåta...
Trump försöker ta upp kampen men han får ju bara en massa skit för det.

Jag tror vi har blivit arroganta i väst. Ingenting kan hota vårt välstånd enligt en del. "Vi har råd" är mantrat.
Jo, fast han är ju väldigt klantig. Varför övervägde han ens att lägga tullar på Europeiskt stål när det var Kina han ville komma åt? Det som sker nu är nog det som borde ha skett från början, dvs att USA och EU tillsammans utövar påtryckningar på Kina bakom kulisserna. Vi har fortfarande så stora marknader här i EU och USA att Kineserna ej vill förlora tillgång till dem, och förhoppningsvis får vi därför en utjämning av villkoren som gör det möjligt att konkurrera mer marknadsmässigt.

Ja vi har varit/är både naiva och arroganta.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Verdi

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Verdi »

Geni87 skrev:
Verdi skrev:
Geni87 skrev:
chaffis75 skrev:
Mycket intressant diskution...

Kina är ju fruktansvärt aggressiva i att ta marknadsandelar i många områden. Som sagts tidigare så är de med pengar från staten på ett sätt som är olagligt i väst världen. Jag går och undrar hela tiden när de ska komma motreaktioner på detta. Till viss del kanske man kan säga att reaktionen har kommit åtminstone från Amerikanskt håll.

Jag kan också känna att de finns ganska mycklet som är orätvist i balansen mellan väst och Kina, tex att vi i väst inte får äga hela de kinesiska företaget medans kineseran köper de ena efter de andra i väst... Sedan såklart de statliga stödet. Sedan ska man ju inte tala om dubbel moralen med att vi i Europa ska ha bra arbetsförhållande på våra arbetsplatser och miljö utsläpp ska ligga på ett minimum men man ställer inte dessa kraven på "externa"/kinsesiska bolag ens när de är staten som köper saker.
Ja alla dessa "genvägar" gör ju såklart att de får lättare att pressa priserna.

Och säg att vi plötsligt från väst får slut på pengar, dvs alla jobb finns i Kina, ja vem ska då handla från Kina, då är de också helt beroende av sin inhemska marknad och får inte pengar från annat håll... Kanske lite utopi såklart men att leka med den tanken tycker jag är intressant.
Exakt, vi är väldigt naiva och kortsiktiga i väst tyvärr. Just exemplet med företagsköp är ju väldigt talande för hur naiva vi är. De får köpa företag här, men vi får inte köpa där. Hur man inte kan se att det enbart är en nackdel för oss är en gåta...
Trump försöker ta upp kampen men han får ju bara en massa skit för det.

Jag tror vi har blivit arroganta i väst. Ingenting kan hota vårt välstånd enligt en del. "Vi har råd" är mantrat.
Jo, fast han är ju väldigt klantig. Varför övervägde han ens att lägga tullar på Europeiskt stål när det var Kina han ville komma åt? Det som sker nu är nog det som borde ha skett från början, dvs att USA och EU tillsammans utövar påtryckningar på Kina bakom kulisserna. Vi har fortfarande så stora marknader här i EU och USA att Kineserna ej vill förlora tillgång till dem, och förhoppningsvis får vi därför en utjämning av villkoren som gör det möjligt att konkurrera mer marknadsmässigt.

Ja vi har varit/är både naiva och arroganta.
Trump är ju som han är. Han är inte den skarpaste kniven i lådan och har många divalater och märkligheter för sig. Samtidigt får vi komma ihåg att vi ser honom genom medias ögon. Och de hatar honom. Det gör det lite svårt att veta vilken kapacitet han verkligen har.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Geni87 »

Verdi skrev:
Geni87 skrev:
Verdi skrev:
Trump försöker ta upp kampen men han får ju bara en massa skit för det.

Jag tror vi har blivit arroganta i väst. Ingenting kan hota vårt välstånd enligt en del. "Vi har råd" är mantrat.
Jo, fast han är ju väldigt klantig. Varför övervägde han ens att lägga tullar på Europeiskt stål när det var Kina han ville komma åt? Det som sker nu är nog det som borde ha skett från början, dvs att USA och EU tillsammans utövar påtryckningar på Kina bakom kulisserna. Vi har fortfarande så stora marknader här i EU och USA att Kineserna ej vill förlora tillgång till dem, och förhoppningsvis får vi därför en utjämning av villkoren som gör det möjligt att konkurrera mer marknadsmässigt.

Ja vi har varit/är både naiva och arroganta.
Trump är ju som han är. Han är inte den skarpaste kniven i lådan och har många divalater och märkligheter för sig. Samtidigt får vi komma ihåg att vi ser honom genom medias ögon. Och de hatar honom. Det gör det lite svårt att veta vilken kapacitet han verkligen har.
Så är det ju, och det är lite det som är min poäng. :) Men hade han verkligen velat komma åt Kina borde han inte börjat med att attackera även EU och andra länder... USA+EU är mycket starkare än bara USA i förhandlingar med Kina. Och jag tror också att det är det som har skett nu, och som nu börjar visa resultat. Ett första steg är ju att sänka de 25%-iga tullarna som Kina nu har på importerade bilar, och ta bort kraven på joint-ventures för att få etablera tillverkning i Kina. Men kommande steg bör göra ännu mer för att jämna ut förutsättningarna.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av mickeisol »

Geni87 skrev:
Verdi skrev:
Geni87 skrev:
Verdi skrev:
Trump försöker ta upp kampen men han får ju bara en massa skit för det.

Jag tror vi har blivit arroganta i väst. Ingenting kan hota vårt välstånd enligt en del. "Vi har råd" är mantrat.
Jo, fast han är ju väldigt klantig. Varför övervägde han ens att lägga tullar på Europeiskt stål när det var Kina han ville komma åt? Det som sker nu är nog det som borde ha skett från början, dvs att USA och EU tillsammans utövar påtryckningar på Kina bakom kulisserna. Vi har fortfarande så stora marknader här i EU och USA att Kineserna ej vill förlora tillgång till dem, och förhoppningsvis får vi därför en utjämning av villkoren som gör det möjligt att konkurrera mer marknadsmässigt.

Ja vi har varit/är både naiva och arroganta.
Trump är ju som han är. Han är inte den skarpaste kniven i lådan och har många divalater och märkligheter för sig. Samtidigt får vi komma ihåg att vi ser honom genom medias ögon. Och de hatar honom. Det gör det lite svårt att veta vilken kapacitet han verkligen har.
Så är det ju, och det är lite det som är min poäng. :) Men hade han verkligen velat komma åt Kina borde han inte börjat med att attackera även EU och andra länder... USA+EU är mycket starkare än bara USA i förhandlingar med Kina. Och jag tror också att det är det som har skett nu, och som nu börjar visa resultat. Ett första steg är ju att sänka de 25%-iga tullarna som Kina nu har på importerade bilar, och ta bort kraven på joint-ventures för att få etablera tillverkning i Kina. Men kommande steg bör göra ännu mer för att jämna ut förutsättningarna.

Det är ju även tullar på amerikanska bilar till europa som bekant (10% eller nåt), därav behovet av tesla i tillburg för att skapa en tillverkning här.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 964
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Toja »

Tesla betalar bara 4% tull då det räknas som bildelar. Eftersom bilen, batteriet och motorer skruvas ihop i Tillburg
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Geni87 »

mickeisol skrev:
Geni87 skrev:
Verdi skrev:
Geni87 skrev:
Verdi skrev:
Trump försöker ta upp kampen men han får ju bara en massa skit för det.

Jag tror vi har blivit arroganta i väst. Ingenting kan hota vårt välstånd enligt en del. "Vi har råd" är mantrat.
Jo, fast han är ju väldigt klantig. Varför övervägde han ens att lägga tullar på Europeiskt stål när det var Kina han ville komma åt? Det som sker nu är nog det som borde ha skett från början, dvs att USA och EU tillsammans utövar påtryckningar på Kina bakom kulisserna. Vi har fortfarande så stora marknader här i EU och USA att Kineserna ej vill förlora tillgång till dem, och förhoppningsvis får vi därför en utjämning av villkoren som gör det möjligt att konkurrera mer marknadsmässigt.

Ja vi har varit/är både naiva och arroganta.
Trump är ju som han är. Han är inte den skarpaste kniven i lådan och har många divalater och märkligheter för sig. Samtidigt får vi komma ihåg att vi ser honom genom medias ögon. Och de hatar honom. Det gör det lite svårt att veta vilken kapacitet han verkligen har.
Så är det ju, och det är lite det som är min poäng. :) Men hade han verkligen velat komma åt Kina borde han inte börjat med att attackera även EU och andra länder... USA+EU är mycket starkare än bara USA i förhandlingar med Kina. Och jag tror också att det är det som har skett nu, och som nu börjar visa resultat. Ett första steg är ju att sänka de 25%-iga tullarna som Kina nu har på importerade bilar, och ta bort kraven på joint-ventures för att få etablera tillverkning i Kina. Men kommande steg bör göra ännu mer för att jämna ut förutsättningarna.

Det är ju även tullar på amerikanska bilar till europa som bekant (10% eller nåt), därav behovet av tesla i tillburg för att skapa en tillverkning här.
Jo så är det, och USA har 25%-iga tullar på Europeiska lastbilar/pickuper/vans. USA har även tullar på personbilar, om än låga sådana på 2,5% om jag inte minns fel. Yep Tillburg är ett klassiskt knep för att undkomma tullar, men de lär behöva starta mer storskalig tillverkning här snart. Inte bara pga tullarna, utan även för att minska ledtider till kund och fraktkostnader. Och det är väl på g, även om det har varit relativt tyst om det den senaste tiden.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av chaffis75 »

Geni87 skrev:


Jo så är det, och USA har 25%-iga tullar på Europeiska lastbilar/pickuper/vans. USA har även tullar på personbilar, om än låga sådana på 2,5% om jag inte minns fel. Yep Tillburg är ett klassiskt knep för att undkomma tullar, men de lär behöva starta mer storskalig tillverkning här snart. Inte bara pga tullarna, utan även för att minska ledtider till kund och fraktkostnader. Och det är väl på g, även om det har varit relativt tyst om det den senaste tiden.
Kanske Modell 3 tillverkning innan året är slut :D Ja man får väl drömma?

Vad de gäller tullar och stå emot Kina så jo jag tycker verkligen vi borde samarbeta mellan EU och USA men nuvarande president gör detta svårt även om även en blind höna kan träffa rätt ibland...

För att även kommentera tullar mellan USA och EU så skulle man väl kunna införa att vid försäljning under säg 50000 bilar/år eller liknande så slipper man tullar, detta för att hjälpa småmärken där de verkligen inte är lönsamt att ha bilfabrik i USA/EU men för större tillverkare så vill man de ska tillverkas mer lokalt då detta är en produkt som har så stor ekonomiskt och symboliskt värde...
Tja jag är ju långt ifrån expert men med min lilla bild vore detta bra... Sedan ska de såklart vara på lika villkor och de känns som de inte är de med Kina vilket vi nog är många som är överens om här.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Skriv svar