Problemet är att kärnkraften inte är särskilt lönsam längre. Därför tror jag inte alls den kommer att finnas kvar i 20 till 30 år. Kraftbolagen måste meddela en eventuell nedläggning tre år i förväg. Den kan alltså läggas ner mycket snabbare av rent ekonomiska skäl.Verdi skrev:Svenssons skrev:Vattenfall är väl den mest självklara när det gäller vår norra landsända, fungerar ypperligt både som baskraft och reglerkraft. Vindkraftverk kommer också producera mer vintern så den kommer delvis kompensera för avsaknad solkraft under vintern. Det är ju ingen som förespråkar endast en energikälla. Sol+Vind+Vattenkraft kompletterar varandra mycket bra.Verdi skrev:
Jo, fast du kommer ju behöva reglerkraft i mängder eftersom du får energin när den som minst behövs.
Då behöver vi större vattenmagasin. Rätt mycket större vattenmagasin om vi ska kompensera för kärnkraftens bortfall. (som tur är ligger nedläggningen av de kvarvarande reaktorerna 20-30 år bort)
Artikel i media
Moderator: Redaktion
- Elektrokungen
- Teslaägare
- Inlägg: 451
- Blev medlem: 16 apr 2015 09:10
- Ort: Mölndal
Re: Artikel i media
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Re: Artikel i media
Produktionskostnaden för kärnkraften ligger på 23-24 öre/kWh just nu. Men arbete pågår för att få ner det till 19 öre/kWh.Elektrokungen skrev:Problemet är att kärnkraften inte är särskilt lönsam längre. Därför tror jag inte alls den kommer att finnas kvar i 20 till 30 år. Kraftbolagen måste meddela en eventuell nedläggning tre år i förväg. Den kan alltså läggas ner mycket snabbare av rent ekonomiska skäl.Verdi skrev:Svenssons skrev:Vattenfall är väl den mest självklara när det gäller vår norra landsända, fungerar ypperligt både som baskraft och reglerkraft. Vindkraftverk kommer också producera mer vintern så den kommer delvis kompensera för avsaknad solkraft under vintern. Det är ju ingen som förespråkar endast en energikälla. Sol+Vind+Vattenkraft kompletterar varandra mycket bra.Verdi skrev:
Jo, fast du kommer ju behöva reglerkraft i mängder eftersom du får energin när den som minst behövs.
Då behöver vi större vattenmagasin. Rätt mycket större vattenmagasin om vi ska kompensera för kärnkraftens bortfall. (som tur är ligger nedläggningen av de kvarvarande reaktorerna 20-30 år bort)
Om det är bra eller dåligt vet jag inte men spontant låter det ju rätt billigt. Spotpriset är visserligen rätt högt just nu (~45 öre) men även om man kollar de senaste åren (~30-35 öre) så ligger det klart under. Exakt hur man ska räkna för att veta om det är lönsamt eller inte vet jag dock inte. Räcker det med att produktionskostnaden är under spotpriset eller tillkommer ytterligare faktorer?
Dessutom, som spotmarknaden är konstruerad så skulle en nedläggning av kärnkraften antagligen höja elpriset galet mycket. Vi skulle få sjukt höga elpriser under vintern inte minst. Det är ett hot mot vår industri och vår välfärd. Så för mig är det orimligt att stänga ner kärnkraften ens om den skulle gå något minus eftersom den ändå är så värdefull i form av låga elpriser.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Artikel i media
Tja, vet inte det. Utan kärnkraft så får vi importera, från bland annat Norge. Blir liksom inte ett tomrum som aldrig fylls på. Rekommenderar: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... rt#p240904
Fast nu är vi ute på farligt djupt vatten om vi ska prata kärnkraft.
Fast nu är vi ute på farligt djupt vatten om vi ska prata kärnkraft.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Artikel i media
Vem pratar om kärnkraftens bortfall? Inte jag i alla fall. Det vi diskuterade var väl solceller på mer nordliga bredgrader. Det nordligaste kärnkraftsverket i Sverige är Forsmark och det ligger i Uppsala län. Visst brukar jag skämta om att gränsen till Norrland går mellan Uppsala och Uddevalla men detta är ju just ett skämt. Norrland har mycket gott om vattenkraft och solceller skulle kunna leda till att vatten sparas i dess magasin. Dessutom ger vindkraft större produktion under vinterhalvåret så det kan kompensera att solceller inte ger något.Verdi skrev:Svenssons skrev:Vattenfall är väl den mest självklara när det gäller vår norra landsända, fungerar ypperligt både som baskraft och reglerkraft. Vindkraftverk kommer också producera mer vintern så den kommer delvis kompensera för avsaknad solkraft under vintern. Det är ju ingen som förespråkar endast en energikälla. Sol+Vind+Vattenkraft kompletterar varandra mycket bra.Verdi skrev:
Jo, fast du kommer ju behöva reglerkraft i mängder eftersom du får energin när den som minst behövs.
Då behöver vi större vattenmagasin. Rätt mycket större vattenmagasin om vi ska kompensera för kärnkraftens bortfall. (som tur är ligger nedläggningen av de kvarvarande reaktorerna 20-30 år bort)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Jag ser en lite problematiskt del i förklaringen till att all solkraft blir överskott och kan räknas av mot kolkraft eller annan fossil elproduktion.
Samma argument fast motvänt använder nämligen elbilskritiker som säger att all el som en elbil laddar gör att vi exporterar mindre och att andra länder behöver Elsa mer kol och olja.
Jag motsäger mig att det är på det viset. Dels för att energi har överföringsförluster vid långa avstånd, men också för att överföringen till andra länder är begränsad och att vi t.ex kan spara mer vattenkraft i dammarna när sol och vind ger mycket, för att sen kunna köra längre med full effekt då det verkligen behövs utan att oroa oss för att dammarna får för låga nivåer.
Vi har rejält med batteri i form av vår vattenkraft.
Samma argument fast motvänt använder nämligen elbilskritiker som säger att all el som en elbil laddar gör att vi exporterar mindre och att andra länder behöver Elsa mer kol och olja.
Jag motsäger mig att det är på det viset. Dels för att energi har överföringsförluster vid långa avstånd, men också för att överföringen till andra länder är begränsad och att vi t.ex kan spara mer vattenkraft i dammarna när sol och vind ger mycket, för att sen kunna köra längre med full effekt då det verkligen behövs utan att oroa oss för att dammarna får för låga nivåer.
Vi har rejält med batteri i form av vår vattenkraft.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Artikel i media
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Re: Artikel i media
Angående solceller vattenkraft och kärnkraft. Solcellskollen diskuterar detta i sin senaste pod, ganska intressant tycker jag.
https://www.solcellskollen.se
De man pratar om där är att man kan ske behöver bygga fler turbiner vid existerande kraftverk just för att använda älvarna som energi lagring. Han pratar också om många andra lösningar på dessa problem som kommer uppstå men han ser de som att allt går att lösa.
De är lite som elbilar, allt är inte perfekt än men de går att lösa, vissa biltillverkare har kommit längre andra har mer att göra.
https://www.solcellskollen.se
De man pratar om där är att man kan ske behöver bygga fler turbiner vid existerande kraftverk just för att använda älvarna som energi lagring. Han pratar också om många andra lösningar på dessa problem som kommer uppstå men han ser de som att allt går att lösa.
De är lite som elbilar, allt är inte perfekt än men de går att lösa, vissa biltillverkare har kommit längre andra har mer att göra.
Senast redigerad av chaffis75, redigerad totalt 1 gånger.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Artikel i media
Nytt sätt att tjäna pengar på miljöförstöring
https://www.cnet.com/news/australian-co ... lications/
https://www.cnet.com/news/australian-co ... lications/
Re: Artikel i media
Mercedes ska sätta Tesla på plats!
Om fyra år....
https://www.nyteknik.se/fordon/mercedes ... 68,33270&=
Samtidigt länkar o skriver dom om att Model S redan säljer lika eller bättre än S klass och liknande i Europa.
Antagligen känner ni redan till det. Men lite intressant!
Om fyra år....
https://www.nyteknik.se/fordon/mercedes ... 68,33270&=
Samtidigt länkar o skriver dom om att Model S redan säljer lika eller bättre än S klass och liknande i Europa.
Antagligen känner ni redan till det. Men lite intressant!
Re: Artikel i media
Ken1 skrev:Mercedes ska sätta Tesla på plats!
Om fyra år....
https://www.nyteknik.se/fordon/mercedes ... 68,33270&=
Samtidigt länkar o skriver dom om att Model S redan säljer lika eller bättre än S klass och liknande i Europa.
Antagligen känner ni redan till det. Men lite intressant!
Jo fast Tesla säljer inte sina Model S på lika villkor. Det är bara på marknader där de är hårt subventionerade som det säljs stora volymer. Räcker väl med att räkna bort Norge och Nederländerna så får man en helt annan bild.
För övrigt tvivlar jag på att så många väljer mellan S-klass och Model S. Har varit inne på det mer än en gång förut.
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Artikel i media
A University of Montana researcher and her collaborators have published a new study that reveals increased risks for Alzheimer's and suicide among children and young adults living in polluted megacities.
https://www.sciencedaily.com/releases/2 ... 155259.htm
https://www.sciencedaily.com/releases/2 ... 155259.htm
Re: Artikel i media
Det stämmer väl inte riktigt. De har visserligen 7500$ subvention i USA men obs att man där också har relativt lågt bensinpris. Ändå säljer man bra där jämfört med ex Mercedes S klass. Och kurvan pekar åt fel håll för de andra, med undantag för Porsche Panamera:Verdi skrev:Jo fast Tesla säljer inte sina Model S på lika villkor. Det är bara på marknader där de är hårt subventionerade som det säljs stora volymer. Räcker väl med att räkna bort Norge och Nederländerna så får man en helt annan bild.
https://cleantechnica.com/2017/07/05/te ... -us-sales/
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Artikel i media
Spännande. Om tyskarna inför subventioner och befolkningen nappar så lär det effekter på fler länder i Europa skulle jag tro.leiflodde skrev:
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Re: Artikel i media
De införde subventioner 2016 och nu börjar det märkas, 2017 hamnade laddbara bilar på 1,6% av försäljningen vilket var en fördubbling av 2016. Under de två första månaderna så har de ökat med 90% jämfört med förra året och andelen passerade för första gången 2% i februari. Till skillnad från Sverige så är fördelningen BEV/PHEV ganska jämn.Machris skrev:Spännande. Om tyskarna inför subventioner och befolkningen nappar så lär det effekter på fler länder i Europa skulle jag tro.leiflodde skrev:
Re: Artikel i media
Lite så jag tänkte på att om en sån stor bilnation tänker om bör det kunna få genomslag i produktion. Tänk om vi i framtiden överger Tesla, kan det händaMachris skrev:Spännande. Om tyskarna inför subventioner och befolkningen nappar så lär det effekter på fler länder i Europa skulle jag tro.leiflodde skrev:
Re: Artikel i media
Vaa! Är vi inte fanboys foreverleiflodde skrev:Lite så jag tänkte på att om en sån stor bilnation tänker om bör det kunna få genomslag i produktion. Tänk om vi i framtiden överger Tesla, kan det händaMachris skrev:Spännande. Om tyskarna inför subventioner och befolkningen nappar så lär det effekter på fler länder i Europa skulle jag tro.leiflodde skrev:
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Re: Artikel i media
Det här är väl rätt talande:leiflodde skrev:
”Om inte det görs tvingas vi acceptera att merparten av det nyskapade värdet hamnar i Asien eller i USA”, säger Peter Altmaier.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Artikel i media
Tesla pausar Model 3-produktionen:
http://teknikensvarld.se/produktionen-a ... as-621199/
Tydligen för att förbereda för högre produktion. Läser man mellan raderna ska de "slänga ut" robotar för vissa moment och ersätta dem med mänsklig arbetskraft. Låter som att den utlovade bruttomarginalen för Model 3 är i fara...:
http://www.industrinyheter.se/20180418/ ... ygnet-runt
http://teknikensvarld.se/produktionen-a ... as-621199/
Tydligen för att förbereda för högre produktion. Läser man mellan raderna ska de "slänga ut" robotar för vissa moment och ersätta dem med mänsklig arbetskraft. Låter som att den utlovade bruttomarginalen för Model 3 är i fara...:
http://www.industrinyheter.se/20180418/ ... ygnet-runt
Re: Artikel i media
Väldigt intressant! Sparka politikerna i baken så de vågar ta sitt ansvar och fattar ordentliga beslut!12man skrev:
Re: Artikel i media
6000 model 3 i veckan...
Snaaaaaart......................
https://www.nyteknik.se/fordon/nu-bygge ... ln-6910281
Snaaaaaart......................
https://www.nyteknik.se/fordon/nu-bygge ... ln-6910281
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.