Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Laban »

mati skrev:
E-Golfen är nästintill omåttligt populär. Den säljs som smör, VW var tvungna att fördubbla produktionen nyligen, ändå så är leveranstiden i vissa länder närmare 1 år nu.
Vi pratar ändå om relativt låga volymer, 70 bilar/dag efter fördubblingen, 25 550 bilar/år:

https://cleantechnica.com/2018/01/01/vo ... next-year/

Som jämförelse tillverkar man totalt 664k Golf/år:

https://www.forbes.com/pictures/mkk45ek ... 23f6e31bd8

När Model 3 når 5 000 vecka om några månader (om allt går som det ska) så tillverkar alltså Tesla lika många Model 3 på 5 veckor. Känns inte det rätt patetiskt när det kommer från den tillverkare som tillverkar flest bilar i världen/år , befintlig modell/fabriker, förhållandevis litet batteripack och en av de mest populära bilmodellerna i världen ?

Speciellt om det nu också är köer för att få köpa den.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av OfarligTesla »

Föest blev jag väldigt förvånad för att intresset var så högt för e-Golfen, sen såg jag hur många de producerade och blev förvånad över hur få det var. Vilket ju var hela min poäng, hur många väljer den eldrivna bilen som är mer eller mindre samma bil som fossilbilen? Det skulle ju vara enklare att analysera om VW tillverkade fler då kö kan få folk att välja fossilbilen istället, men om vi ser till produktionssiffrorna är den ju inte så populär jämfört med fossilvarianten.

Sen är frågan vad ADAC menar med det långa loppet? Hur många år är det?

Kanske ska testa e-Golfen, kört 1.5L varianten en del men inte nya e-Golfen. Alla accelerationssiffror säger dock att den är långsammare och 1.5L motorn är redan så pass seg att man måste pusha den stenhårt så frågan är hur elvarianten klarar sig då.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av 12man »

Undrar vad leveranstiden/volymer kommer vara på model 3 när den är inne på sitt 5 år i produktion,
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av LarsL »

12man skrev:
Undrar vad leveranstiden/volymer kommer vara på model 3 när den är inne på sitt 5 år i produktion,
Killgissar att det om 5 år finns en fabrik i Kina och en i EU som kommer tillverka både Model 3 och Y. Säg att linorna där producerar lika många som i USA, dvs 500k/år. Det skulle göra att det om 5 år kan tillverkas 1,5 miljoner Model Y och 3, säg 50\50 så ligger vi på 750k/år för Model 3. Naturligtvis kan de nya fabrikerna göras större och det kan också komma fler fabriker.

Så vad blir leveranstiden? Ja, det beror ju på om efterfrågan är större eller mindre än 1,5 miljoner bilar per år och i fall Tesla kan öka produktionen mer än så. Men en rimligt leveranstid är väl 2-3 månader, kanske?
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av 12man »

Och med den ramp som VW haft hittills kommer egolf III vara uppe i 60.000/år fortfarande lååånga köer, men täcker väl behovet i Norge
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av LarsL »

Egentligen är frågan om hur väl Tesla lyckats göra en maskin som gör en maskin. Många monteringslinjer är ju inte maskiner utan just installationer, de går inte enkelt att replikera utan de byggs för hand. Det betyder inte att de inte gar ritningar eller att de inte har 3D-simuleringar av dem, men de byggs som enstycks handryggen. Jämför också med en handbyggd bil och en serieproducerad.
Så är Model 3 fabriken en handbyggd- eller serieprodukt? Om det är en serieproduct så kan de bygga fler kopior. Hittills ser det ju ut som om fremount är en handbyggd prototyper av serieprodukten. :)
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Laban »

OfarligTesla skrev:
Föest blev jag väldigt förvånad för att intresset var så högt för e-Golfen, sen såg jag hur många de producerade och blev förvånad över hur få det var. Vilket ju var hela min poäng, hur många väljer den eldrivna bilen som är mer eller mindre samma bil som fossilbilen?
Det är väl en prisfråga, medelpriset för Golf på global basis är nog en hel del under priset för e-Golf.

Men det är väl osäkert om VW kommer att satsa på e-Golf när ID konceptet släpps.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Zalman3 »

Försäljningen av dieselbilar faller som en sten. Vilka europeiska bilbolag hinner ställa om till elbilar innan
de går i konkurs?

"Jaguar Land Rover drar ned på personal och produktion"
"Osäkerheten kring Brexit kombinerat med en minskad försäljning och framförallt en ökad dieselskatt har gjort att Jaguar Land Rover nu minskar arbetsstyrkan. 1000 arbetare i Storbritannien kan bli av med jobbet när företaget ska dra ned på produktionen."

"Något som har slagit väldigt hårt mot JLR då försäljningen dieselbilar står för 90 procent av hela deras försäljning på de brittiska öarna."
http://teknikensvarld.se/jaguar-land-ro ... on-619456/


Medans andra säger att de ger upp fossilbilar, och går över helt till elbilar.

"Daimler says that smart car brand is going all-electric in Europe after North America"

"Daimler also flipped the switch in the field of electric mobility long ago: Mercedes-Benz will offer at least one electrified version in each segment by 2022. smart is already completely electric in North America and the changeover will take place in Europe by 2020. At the same time, we are electrifying our vans, trucks and buses. And we have many more plans – also going beyond our products,”
https://electrek.co/2018/04/09/daimler- ... -globally/

Intressant är att Daimler lovar elektrifierade versioner i alla segment, senast år 2022.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av bylund »

Samma visa som Volvo där elektrifierad betyder elektrisk startmotor?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av OfarligTesla »

Laban skrev:
OfarligTesla skrev:
Föest blev jag väldigt förvånad för att intresset var så högt för e-Golfen, sen såg jag hur många de producerade och blev förvånad över hur få det var. Vilket ju var hela min poäng, hur många väljer den eldrivna bilen som är mer eller mindre samma bil som fossilbilen?
Det är väl en prisfråga, medelpriset för Golf på global basis är nog en hel del under priset för e-Golf.

Men det är väl osäkert om VW kommer att satsa på e-Golf när ID konceptet släpps.
Ja, säkert en prisfråga vilket ju var det jag velat förmedla från början. Vad gör att folk är villiga att betala mer för en elbil? Är det att de är exakt likadana förutom eldrivlinan med de fördelar och nackdelar som finns med det? Är det för att många modeller har andra coola saker som tilltalar? Är det av miljöhänsyn? Jag själv tror ju mer på coolhetsfaktorn.
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Jerka »

Finns nog olika typer av elbilsköpare:

- De som vill ha det snabbaste, senaste och snyggaste
- De som drivs av miljöhänsyn
- De som vill känna sig moderna och trendiga
- De som vill ha billigast möjliga bilägande
- (troligtvis vanligast): blandning av flera anledningar

Golf är ju i sig en bil som är lite av en kompromiss: bra på mycket, men knappast bäst på något. Den är inte särskilt trendig, inte snabbast, inte billigast och inte snyggast - men däremot en praktisk bil, och inte heller dålig på något av nämnda områden. Jag tror E-golfen skulle behöva tillfredsställa ungefär samma behov för att bli lika populär som vanliga golfen. I praktiken betyder det att sänka priset en aning och kanske höja räckvidden.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av mati »

OfarligTesla skrev:
Laban skrev:
OfarligTesla skrev:
Föest blev jag väldigt förvånad för att intresset var så högt för e-Golfen, sen såg jag hur många de producerade och blev förvånad över hur få det var. Vilket ju var hela min poäng, hur många väljer den eldrivna bilen som är mer eller mindre samma bil som fossilbilen?
Det är väl en prisfråga, medelpriset för Golf på global basis är nog en hel del under priset för e-Golf.

Men det är väl osäkert om VW kommer att satsa på e-Golf när ID konceptet släpps.
Ja, säkert en prisfråga vilket ju var det jag velat förmedla från början. Vad gör att folk är villiga att betala mer för en elbil? Är det att de är exakt likadana förutom eldrivlinan med de fördelar och nackdelar som finns med det? Är det för att många modeller har andra coola saker som tilltalar? Är det av miljöhänsyn? Jag själv tror ju mer på coolhetsfaktorn.
Jag kan berätta varför vi köpte en e-Golf.
- den kostar oss ungefär 1000kr mindre i månaden än vår bensindrivna Mazda CX3. Trots att den är dyrare i inköp. Driftskostnaderna är försumbara jämfört med bensinräkningen på 2000 kr varje månad. Därtill kommer noll skatt och billigare service.
- vi slipper tanka. Det må låta konstigt för en del folk, men för oss som bor utanför stan är det faktiskt ganska jobbigt att behöva tänka på att man alltid har tillräckligt med soppa i tanken när man kommer hem. Det eviga stressmomentet att behöva stanna och tanka nånstans på väg till jobbet är borta nu. Underbart. Att vi dessutom kan ladda den med vår egen solel är bara en bonus.
- den är fantastisk att köra. Den elektriska drivlinan går inte att jämföra med en fossilmotor, hur många hästkrafter den än har. Det är en annan dimension och det finns ingen återvändo till fossildrift. Jag skulle faktiskt kunna leva med än mindre räckvidd så länge jag slipper bensinmotorn.
- den luktar inte illa och den låter inte. Visst verkar en del tycka att det är fränt och häftigt med rykande och brölande järnspisar. Vi njuter istället av en ljudlös och helt vibrationsfri drivlina som inte förpestar luften.
Köpte vi en e-Golf pga coolhetsfaktorn? Knappast. Det är ju ingen jävel som ser att det är en elbil. Vi bytte t.o.m. de fula e-Golf-specifika fälgarna mot snygga 17" Madrid-fälgar. Den ser ut som en vanlig Golf. Tror du att man är cool när man kör Golf? Tvärtom. Man är äntligen anonym igen. När man kommer i en Tesla blir man ofrivilligt nån slags skyltdocka som alla glor på. Men inte i en Golf. Jag hade nästan glömt hur det känns. Det känns bra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Laban »

Gör ett försök att återgå till ämnet, säljs det några kinesiska elbilar eller bilar överlag i ex Europa, USA ?

Den enda jag hittar är:

https://en.wikipedia.org/wiki/BYD_e6
BYD planned to sell the e6 model in the US for US$35,000 before any government incentives.[10] However, after rescheduling the US launch several times, in October 2011 BYD announced that sales to retail customers were to be delayed at least for 18 months due to the lack of charging infrastructure.[11] In May 2013, BYD announced that the e6 will be sold in the US only to fleet consumers for US$52,000,[12] as the company will focus on electric bus sales in North America.[13]
Ej för privatpersoner och ett pris på 52 000$. Och bilmässigt en rätt tråkig upplevelse:

https://www.autocar.co.uk/car-review/byd/e6

Frågan är om inte Kinas subventioner (upp till motsvarande 15 000$) är orsaken till problemet. Jag gissar på att så länge den typen av subventioner kvarstår så lönar det sig bättre att sälja bilarna på den inhemska marknaden med ett hyfsat påslag på utgångspriset. Nästa fråga är väl om man är intresserad av att göra mer än nå de 10% av totala försäljningen som jag har för mig gällde för 2020.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av OfarligTesla »

mati skrev:
OfarligTesla skrev:
Laban skrev:
OfarligTesla skrev:
Föest blev jag väldigt förvånad för att intresset var så högt för e-Golfen, sen såg jag hur många de producerade och blev förvånad över hur få det var. Vilket ju var hela min poäng, hur många väljer den eldrivna bilen som är mer eller mindre samma bil som fossilbilen?
Det är väl en prisfråga, medelpriset för Golf på global basis är nog en hel del under priset för e-Golf.

Men det är väl osäkert om VW kommer att satsa på e-Golf när ID konceptet släpps.
Ja, säkert en prisfråga vilket ju var det jag velat förmedla från början. Vad gör att folk är villiga att betala mer för en elbil? Är det att de är exakt likadana förutom eldrivlinan med de fördelar och nackdelar som finns med det? Är det för att många modeller har andra coola saker som tilltalar? Är det av miljöhänsyn? Jag själv tror ju mer på coolhetsfaktorn.
Jag kan berätta varför vi köpte en e-Golf.
- den kostar oss ungefär 1000kr mindre i månaden än vår bensindrivna Mazda CX3. Trots att den är dyrare i inköp. Driftskostnaderna är försumbara jämfört med bensinräkningen på 2000 kr varje månad. Därtill kommer noll skatt och billigare service.
- vi slipper tanka. Det må låta konstigt för en del folk, men för oss som bor utanför stan är det faktiskt ganska jobbigt att behöva tänka på att man alltid har tillräckligt med soppa i tanken när man kommer hem. Det eviga stressmomentet att behöva stanna och tanka nånstans på väg till jobbet är borta nu. Underbart. Att vi dessutom kan ladda den med vår egen solel är bara en bonus.
- den är fantastisk att köra. Den elektriska drivlinan går inte att jämföra med en fossilmotor, hur många hästkrafter den än har. Det är en annan dimension och det finns ingen återvändo till fossildrift. Jag skulle faktiskt kunna leva med än mindre räckvidd så länge jag slipper bensinmotorn.
- den luktar inte illa och den låter inte. Visst verkar en del tycka att det är fränt och häftigt med rykande och brölande järnspisar. Vi njuter istället av en ljudlös och helt vibrationsfri drivlina som inte förpestar luften.
Köpte vi en e-Golf pga coolhetsfaktorn? Knappast. Det är ju ingen jävel som ser att det är en elbil. Vi bytte t.o.m. de fula e-Golf-specifika fälgarna mot snygga 17" Madrid-fälgar. Den ser ut som en vanlig Golf. Tror du att man är cool när man kör Golf? Tvärtom. Man är äntligen anonym igen. När man kommer i en Tesla blir man ofrivilligt nån slags skyltdocka som alla glor på. Men inte i en Golf. Jag hade nästan glömt hur det känns. Det känns bra.
Jag säger inte stt det inte finns folk som vill köpa e-Golf, jag har föreslagit den för min far som letar efter en elbil. Det jag frågar mig är hur den stora massan som idag köper en vanlig Golf (eller annan likvärdig bil) resonerar när de har valet Golf eller e-Golf, med de priser som råder. Det verkar ju de som är spaceade som får mest uppmärksamhet och folk intresserade.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av mati »

OfarligTesla skrev:
Jag säger inte stt det inte finns folk som vill köpa e-Golf, jag har föreslagit den för min far som letar efter en elbil. Det jag frågar mig är hur den stora massan som idag köper en vanlig Golf (eller annan likvärdig bil) resonerar när de har valet Golf eller e-Golf, med de priser som råder. Det verkar ju de som är spaceade som får mest uppmärksamhet och folk intresserade.
Det verkar inte finnas så många som ens vet att e-Golf existerar. Jag har hittills inte pratat med en enda person som kände till det. "Men det är väl en hybrid då?", eller "Men VW säljer väl inga elbilar?" är svaren man brukar få. VW har ju inte direkt gjort en massa reklam för e-Golfen, åtminstone inte här i Sverige. Och följer man bara gammelmedia så får man ju inte direkt rätt intryck heller. Det mesta handlar ju om hur dåliga elbilar är.
Det är första anledningen.
När man sedan berättar lite om bilen och folk får höra att den kostar 400 papp så är svaret givet, den är ju alldeles för dyr såklart. En diesel eller bensinbil kostar ju 150' mindre. Folk i allmänhet verkar inte känna till att man får (snart) en bonus på 60' vid köp av elbil. Samtidigt som de flesta fortfarande tror att elen kostar jättemycket. Gängse uppfattning är att man byter bensinräkningen mot en lika hög elräkning.
Det tredje är att det råder otroligt mycket okunskap om elbilar i allmänhet. Jag har haft elbil i två år nu och jag inbillade mig att åtminstone grannarna borde ha fattat hur en elbil fungerar. De ser mig ju dagligen köra omkring i den. Ändå så frågade mig en granne häromdagen om åtminstone e-Golfen gick att ladda hemma (i motsats till Teslan eller vad?), för annars är det ju alldeles för krångligt att ha elbil. Han förstod inte heller skillnaden mellan kW och kWh, han trodde att det var samma sak, och han begrep ingenting om hur man beräknar förbrukning och hur den påverkar elräkningen. Jag tror det är ganska vanligt.

Folk håller fast vi det de känner till. En bensinbil drar en liter milen, så har det alltid varit. Det är lätt att greppa. På macken står det en skylt som indikerar ett det kostar 15 kronor att köra ungefär en mil (är det verkligen så dyrt????). Att man plötsligt ska tänka om och räkna med kilwatttimmar och timpriser på el är alldeles för besvärligt för de flesta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
mati skrev:
OfarligTesla skrev:
Laban skrev:
OfarligTesla skrev:
Föest blev jag väldigt förvånad för att intresset var så högt för e-Golfen, sen såg jag hur många de producerade och blev förvånad över hur få det var. Vilket ju var hela min poäng, hur många väljer den eldrivna bilen som är mer eller mindre samma bil som fossilbilen?
Det är väl en prisfråga, medelpriset för Golf på global basis är nog en hel del under priset för e-Golf.

Men det är väl osäkert om VW kommer att satsa på e-Golf när ID konceptet släpps.
Ja, säkert en prisfråga vilket ju var det jag velat förmedla från början. Vad gör att folk är villiga att betala mer för en elbil? Är det att de är exakt likadana förutom eldrivlinan med de fördelar och nackdelar som finns med det? Är det för att många modeller har andra coola saker som tilltalar? Är det av miljöhänsyn? Jag själv tror ju mer på coolhetsfaktorn.
Jag kan berätta varför vi köpte en e-Golf.
- den kostar oss ungefär 1000kr mindre i månaden än vår bensindrivna Mazda CX3. Trots att den är dyrare i inköp. Driftskostnaderna är försumbara jämfört med bensinräkningen på 2000 kr varje månad. Därtill kommer noll skatt och billigare service.
- vi slipper tanka. Det må låta konstigt för en del folk, men för oss som bor utanför stan är det faktiskt ganska jobbigt att behöva tänka på att man alltid har tillräckligt med soppa i tanken när man kommer hem. Det eviga stressmomentet att behöva stanna och tanka nånstans på väg till jobbet är borta nu. Underbart. Att vi dessutom kan ladda den med vår egen solel är bara en bonus.
- den är fantastisk att köra. Den elektriska drivlinan går inte att jämföra med en fossilmotor, hur många hästkrafter den än har. Det är en annan dimension och det finns ingen återvändo till fossildrift. Jag skulle faktiskt kunna leva med än mindre räckvidd så länge jag slipper bensinmotorn.
- den luktar inte illa och den låter inte. Visst verkar en del tycka att det är fränt och häftigt med rykande och brölande järnspisar. Vi njuter istället av en ljudlös och helt vibrationsfri drivlina som inte förpestar luften.
Köpte vi en e-Golf pga coolhetsfaktorn? Knappast. Det är ju ingen jävel som ser att det är en elbil. Vi bytte t.o.m. de fula e-Golf-specifika fälgarna mot snygga 17" Madrid-fälgar. Den ser ut som en vanlig Golf. Tror du att man är cool när man kör Golf? Tvärtom. Man är äntligen anonym igen. När man kommer i en Tesla blir man ofrivilligt nån slags skyltdocka som alla glor på. Men inte i en Golf. Jag hade nästan glömt hur det känns. Det känns bra.
Jag säger inte stt det inte finns folk som vill köpa e-Golf, jag har föreslagit den för min far som letar efter en elbil. Det jag frågar mig är hur den stora massan som idag köper en vanlig Golf (eller annan likvärdig bil) resonerar när de har valet Golf eller e-Golf, med de priser som råder. Det verkar ju de som är spaceade som får mest uppmärksamhet och folk intresserade.

Jag tror faktiskt inte att särskilt många vill ha en "spacead" bil. Det har varit kanske den vanligaste invändningen på de bilforum jag frekventerat de senaste 10 åren. "Måste elbilar vara så fula" och "när kommer det en normal elbil" är vanliga funderingar. Jag var nära att köpa en i3 flera år innan jag faktiskt gjorde det. Det som höll mig tillbaka vara utseendet. Inte för att jag själv tyckte den var så ful. Jag tycker den är rätt cool. Men jag ville liksom inte åka runt och skylta med att "HÄR KOMMER EN KONSTIG ELBIL". Hade vanliga 1-serien funnits med samma egenskaper så hade steget över till el varit mycket enklare.

Det stämmer att spaceade bilar får mycket uppmärksamhet. Folk kanske till och med uttrycker sig gillande om designen. Men sen köper de ändå inte. Det påminner om när en Imolaröd BMW M550d diskuterades på Autopower. Alla bara "wow vilken läcker färg". Sen stod bilen osåld i flera år hos handlaren trots helt ok pris. Dvs folk gillar kanske udda saker men de köper helst inte själva.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Samtidigt som de flesta fortfarande tror att elen kostar jättemycket. Gängse uppfattning är att man byter bensinräkningen mot en lika hög elräkning...
Okunskapen är tyvärr stor. Det verkar vara svårt att förstå hur mycket effektivare en elbil är, eller då i grund och botten hur dåliga bensin/dieselbilarna egentligen är. Det har klagats en del på den amerikanska MPGe beteckningen men frågan är väl om det inte vore bra att ha en sådan, åtminstone under en övergångsperiod.

Man kan ex enkelt ta reda på att Model 3 har en förbrukning på 126 MPGe vilket kan jämföras med en Audi A4 2.0 som har 31 MPG.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Det stämmer att spaceade bilar får mycket uppmärksamhet. Folk kanske till och med uttrycker sig gillande om designen. Men sen köper de ändå inte. Det påminner om när en Imolaröd BMW M550d diskuterades på Autopower. Alla bara "wow vilken läcker färg". Sen stod bilen osåld i flera år hos handlaren trots helt ok pris. Dvs folk gillar kanske udda saker men de köper helst inte själva.
Precis. Och det är just det som gör E-Golfen så bra. Den är så otroligt normal. Den skyltar inte med "KOLLA HÄR, JAG GÅR PÅ EL OCH SKA MINSANN RÄDDA VÄRLDEN!!!!". Det är en Golf. Med alla dess för- och nackdelar. Jag lät en kompis provköra igår. Jag har de senaste två åren låtit en massa folk provköra Teslan. Och reaktionerna har alltid varit desamma. Wow vilken acceleration. Wow vilken skärm osv osv. Alla som har en Tesla känner till dessa reaktioner. Folk är impade såklart, men ytterst få går och köper en Tesla efter en sådan provtur. Av begripliga skäl. Det är en bil som är utom räckhåll för de allra allra flesta.
Men när kompisen fick köra e-Golfen var reaktionen en helt annan. Det är ju en vanlig bil, sa han. Inget konstigt. Men känslan att glida fram tyst och vibrationsfritt är ingenting en bensinbil kan konkurrera med. Och den upplevelsen biter sig fast i huvudet. Och för första gången är en elbil inte längre en ouppnåbar spacead och opraktisk sak som bara köps av rika nördar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Top12
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 13 mar 2014 09:10

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Top12 »

Hoppas mycket på tyska Sono motors BEV Sion med dragkrok och solceller på bilen.
Pris 200.000 kr, tysk kvalitet , tyska delar och tillverkning men till Kina pris !
Byggd i aluminium.
Värt att chansa och lägga en handpenning tror man tar en betydligt större risk om man köper en Kinesisk bil i detta skede.

https://sonomotors.com/sion-2.html/
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Jerker »

Top12 skrev:
Hoppas mycket på tyska Sono motors BEV Sion med dragkrok och solceller på bilen.
Pris 200.000 kr, tysk kvalitet , tyska delar och tillverkning men till Kina pris !
Byggd i aluminium.
Värt att chansa och lägga en handpenning tror man tar en betydligt större risk om man köper en Kinesisk bil i detta skede.

https://sonomotors.com/sion-2.html/
Nja, vissa delar av chassit blir i aluminium, men karossen blir i polykarbonat som folieras istf att lackas.

Vi har en svensk FB-grupp också:
https://www.facebook.com/groups/SonoMotorsSverige/
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av rockard »

mati skrev:
Verdi skrev:
Det stämmer att spaceade bilar får mycket uppmärksamhet. Folk kanske till och med uttrycker sig gillande om designen. Men sen köper de ändå inte. Det påminner om när en Imolaröd BMW M550d diskuterades på Autopower. Alla bara "wow vilken läcker färg". Sen stod bilen osåld i flera år hos handlaren trots helt ok pris. Dvs folk gillar kanske udda saker men de köper helst inte själva.
Precis. Och det är just det som gör E-Golfen så bra. Den är så otroligt normal. Den skyltar inte med "KOLLA HÄR, JAG GÅR PÅ EL OCH SKA MINSANN RÄDDA VÄRLDEN!!!!". Det är en Golf. Med alla dess för- och nackdelar. Jag lät en kompis provköra igår. Jag har de senaste två åren låtit en massa folk provköra Teslan. Och reaktionerna har alltid varit desamma. Wow vilken acceleration. Wow vilken skärm osv osv. Alla som har en Tesla känner till dessa reaktioner. Folk är impade såklart, men ytterst få går och köper en Tesla efter en sådan provtur. Av begripliga skäl. Det är en bil som är utom räckhåll för de allra allra flesta.
Men när kompisen fick köra e-Golfen var reaktionen en helt annan. Det är ju en vanlig bil, sa han. Inget konstigt. Men känslan att glida fram tyst och vibrationsfritt är ingenting en bensinbil kan konkurrera med. Och den upplevelsen biter sig fast i huvudet. Och för första gången är en elbil inte längre en ouppnåbar spacead och opraktisk sak som bara köps av rika nördar.
Det här var banne mig bland det bästa jag läst.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Klintan »

Top12 skrev:
Hoppas mycket på tyska Sono motors BEV Sion med dragkrok och solceller på bilen.
Pris 200.000 kr, tysk kvalitet , tyska delar och tillverkning men till Kina pris !
Byggd i aluminium.
Värt att chansa och lägga en handpenning tror man tar en betydligt större risk om man köper en Kinesisk bil i detta skede.

https://sonomotors.com/sion-2.html/
Chansen att man får någon bil levererad av Sono Motors jämfört med om man skulle beställa en kinesisk bil måste vara marginell. Sono Motors har mängder av utmaningar kvar innan de levererar sin första bil. Konstruktionen är inte klar, på sin senaste Q&A hade de inte satt frontmotor och framhjulsdrift eller motorn bal och bakhjulsdrift. De har inte presenterat kontraktstillverkaren (skulle gjorts för julen 2017) som ska ta på sig att tillverka bilen från den samling av bildelar som de tänkt sig sourca från befintliga underleverantörer. De ska få ihop någon bil av dessa delar som blir körbar och konkurrenskraftig, klara krocktest och kosta under 200 000kr. Detta med en finansiering som i stor del bygger på handpenning från beställare som provkört en bil uppbyggd på helt andra komponenter.
Jag vill inte vara negativ, men man ska vara medveten om att om man satsar 500 EUR i handpenning där är det verkligen ett högriskprojekt.

Följ länken för en lista på 20 elbilar som såldes på den kinesiska marknaden under 2017 i minst 10000 exempel vardera:
https://cleantechnica.com/2018/01/29/20 ... superstar/
Än så länge har de inte dykt upp i Europa i någon större skala, men BYD finns faktiskt att köpa om man skulle vilja.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Laban »

Klintan skrev:
Än så länge har de inte dykt upp i Europa i någon större skala, men BYD finns faktiskt att köpa om man skulle vilja.
Problemet är att den är varken bra eller billig. En dålig kombination.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Jerker »

Klintan skrev:
Top12 skrev:
Hoppas mycket på tyska Sono motors BEV Sion med dragkrok och solceller på bilen.
Pris 200.000 kr, tysk kvalitet , tyska delar och tillverkning men till Kina pris !
Byggd i aluminium.
Värt att chansa och lägga en handpenning tror man tar en betydligt större risk om man köper en Kinesisk bil i detta skede.

https://sonomotors.com/sion-2.html/
Chansen att man får någon bil levererad av Sono Motors jämfört med om man skulle beställa en kinesisk bil måste vara marginell. Sono Motors har mängder av utmaningar kvar innan de levererar sin första bil. Konstruktionen är inte klar, på sin senaste Q&A hade de inte satt frontmotor och framhjulsdrift eller motorn bal och bakhjulsdrift. De har inte presenterat kontraktstillverkaren (skulle gjorts för julen 2017) som ska ta på sig att tillverka bilen från den samling av bildelar som de tänkt sig sourca från befintliga underleverantörer. De ska få ihop någon bil av dessa delar som blir körbar och konkurrenskraftig, klara krocktest och kosta under 200 000kr. Detta med en finansiering som i stor del bygger på handpenning från beställare som provkört en bil uppbyggd på helt andra komponenter.
Jag vill inte vara negativ, men man ska vara medveten om att om man satsar 500 EUR i handpenning där är det verkligen ett högriskprojekt.

Följ länken för en lista på 20 elbilar som såldes på den kinesiska marknaden under 2017 i minst 10000 exempel vardera:
https://cleantechnica.com/2018/01/29/20 ... superstar/
Än så länge har de inte dykt upp i Europa i någon större skala, men BYD finns faktiskt att köpa om man skulle vilja.
Undrar hur många omdömen i samma anda som har skrivits om Tesla genom åren? ;) Man ska inte räkna ut en uppstickare i förväg.

Men jag håller med dig om det mesta. Jag har många gånger ställt dessa frågor själv. Varför skulle de lyckas med detta när etablerade tillverkare inte har råd att ta fram vettiga elbilar till ett bra pris? Men det kan ju vara det som är svaret: att de inte är en etablerad tillverkare, att de inte är intresserade av att göra en bil fullproppad med den senaste och delvis egenutvecklade tekniken, att de använder sig av färdiga komponenter osv. Så det ska bli intressant att se hur det går för dem.

Jag reserverade en bil och resonerade så här: Jag har råd att förlora de där €500:-, jag vill ge det här projektet en chans, det är det värt.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Inlägg av Klintan »

Laban skrev:
Klintan skrev:
Än så länge har de inte dykt upp i Europa i någon större skala, men BYD finns faktiskt att köpa om man skulle vilja.
Problemet är att den är varken bra eller billig. En dålig kombination.
Men den existerar och tillverkas, det var enda kriteriet i denna jämförelse. Om man ska prata om att ta en risk.
Elbilist sedan 2014
Skriv svar