Kortare än Model 3 är den absolut, men väsentligt mindre vette tusan, framförallt har den ju en annan karossform. Benutrymmet fram är nästan identiskt bilarna emellan och XC40 har bättre benutrymme i baksätet. Vi får se hur stor Model Y blir men den lär behålla en liknande längd som Model 3 och blir väl därför i samma storleksklass som XC60. Men att jämföra Kona med XC40 storleksmässigt är taskigt, Kona är nästan 30 cm kortare och är en rätt trång bil.StefL skrev:Fast nu är ju XC40 också en väsentligt mindre bil än Tesla Model 3, det får man inte glömma. Åtminstone hoppas jag att i takt med att utbudet av elbilar ökar blir fler egenskaper än batteristorlek och (verklig eller angiven) räckvidd intressanta när man jämför dem. Hyundai är ju på väg att släppa sin Kona som ska få vettig räckvidd, men där är det också många som verkar glömma att den inte precis är någon Tesla Model S storleksmässigt, och ingen Model 3 heller. Jonas Fröberg på SvD beskrev den tämligen träffande i en artikel nyligen som "en SUV i bacillstorlek" - och det är väl snarast dit även Volvo XC40 kan räknas...Geni87 skrev:Nu ska vi se, Model 3 med 75 kWh batteri och bakhjulsdrift börjar på $45000, vilken sannolikt blir det ungefärliga priset även i Svenska kronor med en extra nolla. Så Volvo måste därför erbjuda XC40 (som är en SUV) med 100 kWh batteri för 400 ksek. Låter rimligt.Henrik Torphammar skrev:Polestar 2 lär inte bli någon massproducerad bil. XC40 för all del, men kommer de kunna sälja en sådan med 100kWh (50mil WLTP) för 400k? Det blir antagligen antingen rejält mycket kortare räckvidd typ EPA 20mil eller att de prisar ut sig. Jag tror på bägge delarna. Kanske 500km NEDC och pris som är ren fantasi. Antagligen med hög förbrukning också, därav "halvrappel".Geni87 skrev:Henrik Green sa ju i en intervju med Autocar att de siktar på en räckvidd (i WLTP får man anta då) på 310 miles för den första BEV:en, vilket blir ca 500 km för oss som föredrar vettiga enheter. Det är ju heller ingen hemlighet att de första BEV:arna blir CMA-baserade, med Polestar 2 först ut och sen förmodligen en BEV på XC40. Om de anses som halrappel eller inte återstår väl att se.
Jag håller med dig om att det ska bli trevligt att ha flera bilar med konkurrenskraftig räckvidd att jämföra emellan, så man kan välja bil utefter andra värden och egenskaper.