Vattenfall/InCharge vill ta Europamarknaden

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

misiler
Inlägg: 26
Blev medlem: 27 dec 2017 16:47

Vattenfall/InCharge vill ta Europamarknaden

Inlägg av misiler »

Det verkar inte direkt som att Vattenfall tänker lägga sig platt inför Ionity:

https://www.di.se/hallbart-naringsliv/v ... r-elbilar/

Personligen tycker jag att InCharge's stolpar verkar fungera okej, framförallt så har de ofta bra placering på type-2 stolpar på pendlingsparkeringar och köpcentrum.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vattenfall/InCharge vill ta Europamarknaden

Inlägg av Svenssons »

Ionity lär väl inte sätta upp några Chademo-laddare och de allra flesta elbilar med snabbladdare som rullar i Europa har ju Chademo. Tror nog att de kan få en hyfsad bra marknadandel. Sedan kanske det inte är några 150 kW-laddare som Vattenfall/InCharge kommer att sätta upp till en början men finns det någon bil som klarar av att ladda 150 kW CCS idag?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Vattenfall/InCharge vill ta Europamarknaden

Inlägg av chaffis75 »

Är de vekligen så många chademo? Ja Teslas adapter är de men den räknar jag inte riktigt då man har sitt egna nät. Sedan självklart Nissan men utöver detta är de väl inge någon annan bil direkt, och jo jag vet de finns någon plugin hybrid men nu tänker jag endast BEV.
Nissan utnyttjar ju dessutom bara 50kW än men de blir kanske mer om de kommer en 60kWh variant om den nu inte får CCS i Europa vilket jag tror skulle vara bäst för deras försäljning om något är när tex inonity finns.

Däremot inget fel att Vattenfall satsar men jag tror de är CCS som kommer gälla i Europa till 90% på nya bilar om bara några år...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
misiler
Inlägg: 26
Blev medlem: 27 dec 2017 16:47

Re: Vattenfall/InCharge vill ta Europamarknaden

Inlägg av misiler »

efw.PNG
https://infogram.com/nya-elbilsstatisti ... jz5xn53p1q

Det är just nu bara hörnet uppe till vänster som laddar med CCS, alla andra är en kombination av Tesla, Type-2 och Chademo :)
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Vattenfall/InCharge vill ta Europamarknaden

Inlägg av Teslaspolen »

Nästa Zoe skulle väl få CCS?

Anledningen att Nissan envisas med CHAdeMO är, officiellt, att CHAdeMO standarden har stöd för Vehicle-to-Home/Grid, medans CCS inte har det, än i alla fall.

Teslas standard råkar vara mera lik CHAdeMO än CCS är som är helt annorlunda, därav CHAdeMO adapter istället för CCS adapter. Det, och så har CHAdeMO haft övertaget i USA över CCS, kanske relaterat till att Typ-1/CCS inte gett någon fördel emot CHAdeMO till skillnad från Typ-2/CCS som tillåter upp till 22 kW AC trefas. Visst kan man göra som Leaf 2 och blanda, men då tar det en massa plats... För att inte tala om att Nissan, liksom de andra asiaterna helt missat att trefas existerar.

Oj, det där blev lite inveklat, spekulerande och utdraget... :lol: :oops:
Senast redigerad av Teslaspolen, redigerad totalt 2 gång.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Vattenfall/InCharge vill ta Europamarknaden

Inlägg av chaffis75 »

misiler skrev:
efw.PNG
https://infogram.com/nya-elbilsstatisti ... jz5xn53p1q

Det är just nu bara hörnet uppe till vänster som laddar med CCS, alla andra är en kombination av Tesla, Type-2 och Chademo :)
Förstår inte riktigt, ja de finns typ två också men de är ju en annan avart... i övrig är de väl bara Nissan som laddar chademo om man inte räknar Tesla. och tittar man på modeller som kommer i Europa så ser jag bara modeller med CCS men även här såklart med undantag för Nissan... Ja tesla M3 har ju inte ens chademo än och kanske de aldrig kommer få stöd för de i Europa, de ryktas ju om CCS på den i Europa...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vattenfall/InCharge vill ta Europamarknaden

Inlägg av Svenssons »

I Sverige enligt https://www.elbilsstatistik.se/elbilsstatistik så har 62% av bilarna ingen snabbladdningskontakt, 23% har Chademo, 7 % Tesla SuperCharger och 6% har CCS.

Bilar med Chademo är ju förutom Nissan Leaf även Nissan E-NV200 och Mitsubishi Outlander. Visst lär antalet bilar med CCS-laddkontakt öka snabbare än de med Chademo men det verkar som tyskarna och de andra som stödjer CCS haft en stor motvilja att leverera snabbladdarkontkat till bilarna som de säljer.

EDIT:
Fler bilar med Chademo:
KIA Soul EV
Mitsubishi i MiEV
Peugeot iOn
Peugeot Partner EV
Citroën C-ZERO
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Vattenfall/InCharge vill ta Europamarknaden

Inlägg av chaffis75 »

Jo dessa siffror förvånar mig inte, de är klart att chademo är starkt idag med tanke på hur många Nissan bilar de finns men om alla de modeller som de pratas om kommer så försvinner dessa snabbt ner i statistiken... Vänd på statistiken istället och räkna antalet modeller som stödjer respektive standard... :)
Ja med statistik kan man bevisa vad som helst..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Vattenfall/InCharge vill ta Europamarknaden

Inlägg av chaffis75 »

haha.. ok du slängde visst på lite fler modeller där... :)

Men många är lite äldre modeller, jag tror nya modeller blir CCS... Kolla på Kia vilket är systermärke till hyundai där har IONIC och Kona båda CCS...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
misiler
Inlägg: 26
Blev medlem: 27 dec 2017 16:47

Re: Vattenfall/InCharge vill ta Europamarknaden

Inlägg av misiler »

För att förtydliga, jag har inget emot varken CCS eller Chademo, bara tog fram fakta eftersom jag ändå hade läst på elbilsstatstik.se idag :)

Dagens Industri verkar ha fått elbilsfnatt idag:

https://www.di.se/nyheter/det-ar-bara-b ... ddbilarna/

OT:
Hur ser det ut i Norge? Är marknaden lika segmenterad mellan elleverantörer/mackar/kommunala alternativ?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vattenfall/InCharge vill ta Europamarknaden

Inlägg av Svenssons »

chaffis75 skrev:
haha.. ok du slängde visst på lite fler modeller där... :)

Men många är lite äldre modeller, jag tror nya modeller blir CCS... Kolla på Kia vilket är systermärke till hyundai där har IONIC och Kona båda CCS...
Visst, håller med om det men det jag menar är att Vattenfall kan nog snabbare få ekonomi på sina laddare eftersom det i dag finns många gånger fler bilar med Chademo. Denna kundgrupp har ju Ionity ingen alls lösning för. Sedan tror jag att Vattenfalls laddare troligen kommer att vara billigare och begränsade i laddhastighet till en början medan Ionity antaligen vill sattsa på dyrare 150kW eller 350kW. Några bilar som kan nyttja dessa finns ju knappast idag.

Vattenfall kan alltså snabbt få en bra marknadsandel. Det gäller dock att de uppgraderar laddarna med tiden så att de inte tappar detta när väl 150kW eller snabbare blir standarden.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Vattenfall/InCharge vill ta Europamarknaden

Inlägg av 12man »

InCharge will allow us to remove the greatest barrier to electric cars – range anxiety. Vattenfall Nordic and its partners are therefore building InCharge, a network where customers can access thousands of charging points in Sweden, Germany and the Netherlands.

Laddnätet InCharge byggs tillsammans med städer, företag, kommuner och lokala energibolag som ansluter befintliga laddstationer eller vill etablera nya.

låter väldigt likt Ionity, network of partners, i Ionitys fall Shell, OMV, Tank & Rast and Circle K,

men det är ju underbart, då de helt säkert samarbetar varför sig om betalningslösningar, fast kanske vanligt kort vore en bra lösning också
men det är ju underbart de gör ju varsin app att hitta laddställena med, fast snart så kanske de kommer på att en skylt på en stolpe(typ vanlig mack) också funkar eller inlagda i något navigationssystem
ms 76132 "Eleamore"
Skriv svar