Mina solcellsanläggningar

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Legato »

Yxel skrev:
Går också och väntar på mina 46 paneler som Solarfarm ska montera upp åt mig!
Kommer att ha både på ladan och på boningshuset med en nergrävd kabel emellan.

Växelriktaren i huset, nackdelar med det? Ger den ifrån sig något ljud?
Min växelriktare från SolarEdge låter endel, men än så länge mest på morgonen när den drar igång och kör fläktarna på fullt. Gissar att de låtar endel mitt i sommaren också men ej fått uppleva det ännu.

"På pappret" ska den ha samma decibeltal som min värmepump, men upplevelsen är klart högre ljud från växelriktaren när fläktarna går, men i övrigt klart tystare. Har min i tvättstugan och med stängd dörr stör det inte imo.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Yxel »

Legato skrev:
Yxel skrev:
Går också och väntar på mina 46 paneler som Solarfarm ska montera upp åt mig!
Kommer att ha både på ladan och på boningshuset med en nergrävd kabel emellan.

Växelriktaren i huset, nackdelar med det? Ger den ifrån sig något ljud?
Min växelriktare från SolarEdge låter endel, men än så länge mest på morgonen när den drar igång och kör fläktarna på fullt. Gissar att de låtar endel mitt i sommaren också men ej fått uppleva det ännu.

"På pappret" ska den ha samma decibeltal som min värmepump, men upplevelsen är klart högre ljud från växelriktaren när fläktarna går, men i övrigt klart tystare. Har min i tvättstugan och med stängd dörr stör det inte imo.
Aha! Tack för info.
Planen är att ha den i ”groventrén” brevid värmepumpen. Värmepumpen är ju tyst mycket på sommaren så får väl räkna med ljud året runt nu då.
Men tror inte det är så farligt. Vem är inne på sommaren ;)
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av bat »

Har min inverter (solar edge) i garaget hemma men i fritidshuset har jag inget garage och trångt inne.

Funderar på att montera den utomhus på husväggen. De verkar vara IP66 eller IP65 klassade. Ser ni någon nackdel med det?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Bjelke »

bat skrev:
Har min inverter (solar edge) i garaget hemma men i fritidshuset har jag inget garage och trångt inne.

Funderar på att montera den utomhus på husväggen. De verkar vara IP66 eller IP65 klassade. Ser ni någon nackdel med det?
Hur mycket kostar den?
Är den lätt att demontera om man har bra verktyg?




:lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
eric
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 01 jun 2015 09:24
Ort: Gråbo

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av eric »

bat skrev:
Har min inverter (solar edge) i garaget hemma men i fritidshuset har jag inget garage och trångt inne.

Funderar på att montera den utomhus på husväggen. De verkar vara IP66 eller IP65 klassade. Ser ni någon nackdel med det?
Jag håller precis också på att planera för solpaneler, och säljaren jag pratade med säger att det går alldeles utmärkt att placera SolarEdge växelriktare på vinden. Där borde den störa ganska lite.
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Legato »

bat skrev:
Har min inverter (solar edge) i garaget hemma men i fritidshuset har jag inget garage och trångt inne.

Funderar på att montera den utomhus på husväggen. De verkar vara IP66 eller IP65 klassade. Ser ni någon nackdel med det?
Enligt min installatör så går det, men han påstod att de "mår bättre" av att operera under hyfsat konstant temperatur. Min tro var väl att elektronik generellt mår bättre av att monteras "svalt", men gissar att det utomhus kan vara lite väl kallt eller varmt för att de riktigt ska trivas i långa loppet.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Teslaspolen »

Elektronik mår som bäst vid stabila temperaturer. Skiftande temperatur är dock inte bra för kretsar. Tänk dig iskall natt följt av dag med strålande sol som får växelriktaren att jobba.

Vet inte om växelriktare är känsliga eller inte, men ovan gäller i alla fall på konsumentelektronik.
Användarvisningsbild
eric
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 01 jun 2015 09:24
Ort: Gråbo

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av eric »

Det ligger något i det. Skall nog dubbelkolla med säljaren, eller kanske med SolarEdge själva. Snabba temperaturväxlingar är ju sällan bra.
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
Användarvisningsbild
Guldis-54
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 12 aug 2016 13:57
Ort: Uppsala

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Guldis-54 »

Jag har minSolarEdge monterad på östra sidan, utomhus.
Inget problem, enligt installatören Solcellsproffsen.
FCF25165-2C72-4CE4-86FA-551296A5C9D0.jpeg
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MYRWD, 2023 Quick Silver
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av joel80 »

Har också min Solaredge monterad utomhus, på norrsidan så den nås inte av sol.

Fick 24 paneler (6.5kw) installerade sista november och ska utöka det lite nu snarast så att jag får med hela anläggningen med extrapanelerna i ansökan för bidrag som ska vara inne senast sista maj. (6 månader har man på sig)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av bat »

Låter betryggande att det är flera som kör med utomhusmonteringar. Googlade lite och i Australien är det en del som fått problem när de har varit monterade i direkt solsken. Men det kan man ju oftast lätt undvika och vi har ju heller (tyvärr ...) inte riktigt samma väder här i Sverige.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av chaffis75 »

Legato skrev:
chaffis75 skrev:
Walker skrev:
Jag väntar på mina 24 paneler nu. Skönt att vi slipper bygglov i Köping
Ja de känns superlöjligt med bygglov för detta, jag följer ju takets lutning och bor i ett nybyggt område, dvs inga kultur värden så de borde ha räckt till med ett bygg anmälan kan man tycka... Men troligen blir de väl så i augusti... känns surt för bygglovet lär väl kosta några tusen som inte går till något vettigt... Om de inte vore för bygglovet så hade arbetet säkert påbörjats om en vecka ungefär...
Jo du...

Jag har ett platt grått tak som lutar 3 grader bort från gatan, 20 meter över gatan... Dvs de enda som överhuvudtaget kan se taket är helikoptrar och flygplan typ. Dessutom är det ju inte fulare med svarta paneler än en grå gummimatta.

Tyvärr får ju kommunerna själva avgöra vad som "väsentligt påverkar en byggnads utseende", och på Tyresö har de bara rakt av bestämt att allt över 10 kvadratmeter gör det. Bråkade mycket med dem men utan framgång. Innebar att jag missade hela förra sommarens produktion och hade mitt klart i oktober :(

Är dock supernöjd att jag gjorde det och har nu också övertygat min mor att få upp paneler på deras BRF! Är ju riktigt bra ekonomi i det förutom att man gör något bra för miljön.

Är lite "beroende" faktiskt, kollar alldeles för ofta i appen hur mycket anläggningen producerar ;)

För mig tog det för övrigt över en månad att få elmätare uppsatt av Vattenfall. Enligt min entreprenör brukar Fortum fixa det inom 5 dagar medan Vattenfall kan ta upp till 2 månader på sig...
Du gör mig nervös för mitt bygglov... Jag hoppas de flyter på smidigare eller så får jag hoppas på lagförslaget kan hjälpa mig och sedan montera efter sommaren...

Ser alla kommentarer om placeringen av SolarEdge invertern, jag börjar bli nervös där också. Tanke är att vi ska ha den i Tvättstuga/ groventré /värmepump rum. Hur mycket låter den egentligen (de är en solaredge 10KW), ja kanske inte helt lätt att beskriva men låter den mycket mer än en värmepump? Vi har en Nibe 310P som jag tycker låter ganska mycket, framförallt så fortplantar sig ljudet i hela husets konstruktion tycker jag. Hur är de med växelriktaren, den borde väl inte fortplanta sig på de sättet som en värmepump kan göra?
Sedan är de ju såklart så att värmepumpen går mindre på sommaren men jämför med när den är igång såklart.

En annan fråga, genererar invertern mycket värme? De kan ju också vara en anledning till att man inte vill ha den inomhus.

De finns ju faktiskt en möjlighet för mig att placera den utomhus precis bredvid elskåpet ute men den sitter egentligen inte optimalt rent praktiskt med tanke på tomt och carport (dock svalt) och dessutom tycker jag de är lite fult att ha den där, tvättstugan har redan så mycket prylar så där stör den inte.
Ja vad säger ni, tror ni man kommer irritera sig på ljudet från den.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Kraftverksdoktorn
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
Ort: Häggenås

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Kraftverksdoktorn »

Jag har en 17kW i tvättstugan. Den enda gången man hör den utanför tvättstugan är när den provkör fläkten innan uppstart. Hittills under 1 år har aldrig fläkten behövts för att kyla under produktion. Ja, den är lite överdimensionerad, jag har 9,6kW i paneler än så länge.
Jag har även vakuumrör för varmvattenproduktion och jag skulle säga att cirkpumpen för dom låter något mer än invertern när fläkten inte är igång.
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av chaffis75 »

Kraftverksdoktorn skrev:
Jag har en 17kW i tvättstugan. Den enda gången man hör den utanför tvättstugan är när den provkör fläkten innan uppstart. Hittills under 1 år har aldrig fläkten behövts för att kyla under produktion. Ja, den är lite överdimensionerad, jag har 9,6kW i paneler än så länge.
Jag har även vakuumrör för varmvattenproduktion och jag skulle säga att cirkpumpen för dom låter något mer än invertern när fläkten inte är igång.
Stort tack för svaret, du lugnar mig lite även om flera kommentarer skriver som om den låter väldigt mycket...
Har du någon uppfattning om den skapar mycket värme, känner du att de blir mycket varmare i tvättstugan än vad de var innan du skaffade solpaneler. Vi har ju ingen AC i vårt hus och även om de är tvättstugan den sitter i så lär den värma upp hela huset till viss del (beroende på hur mycket värme den genererar) och säkert som mest när de är som varmast ute dvs solen strålar som mest...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Bjelke »

chaffis75 skrev:
Kraftverksdoktorn skrev:
Jag har en 17kW i tvättstugan. Den enda gången man hör den utanför tvättstugan är när den provkör fläkten innan uppstart. Hittills under 1 år har aldrig fläkten behövts för att kyla under produktion. Ja, den är lite överdimensionerad, jag har 9,6kW i paneler än så länge.
Jag har även vakuumrör för varmvattenproduktion och jag skulle säga att cirkpumpen för dom låter något mer än invertern när fläkten inte är igång.
Stort tack för svaret, du lugnar mig lite även om flera kommentarer skriver som om den låter väldigt mycket...
Har du någon uppfattning om den skapar mycket värme, känner du att de blir mycket varmare i tvättstugan än vad de var innan du skaffade solpaneler. Vi har ju ingen AC i vårt hus och även om de är tvättstugan den sitter i så lär den värma upp hela huset till viss del (beroende på hur mycket värme den genererar) och säkert som mest när de är som varmast ute dvs solen strålar som mest...
Den borde inte generera mycket mer än max några hundra Watt,
förlusterna är väl bara några enstaka procent (verkningsgrad på strax under 100% typ) och tex 3% av 10kW blir då 300Watt, så värma hela huset borde den inte göra på ett
märkbart sätt :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Legato »

chaffis75 skrev:
Kraftverksdoktorn skrev:
Jag har en 17kW i tvättstugan. Den enda gången man hör den utanför tvättstugan är när den provkör fläkten innan uppstart. Hittills under 1 år har aldrig fläkten behövts för att kyla under produktion. Ja, den är lite överdimensionerad, jag har 9,6kW i paneler än så länge.
Jag har även vakuumrör för varmvattenproduktion och jag skulle säga att cirkpumpen för dom låter något mer än invertern när fläkten inte är igång.
Stort tack för svaret, du lugnar mig lite även om flera kommentarer skriver som om den låter väldigt mycket...
Har du någon uppfattning om den skapar mycket värme, känner du att de blir mycket varmare i tvättstugan än vad de var innan du skaffade solpaneler. Vi har ju ingen AC i vårt hus och även om de är tvättstugan den sitter i så lär den värma upp hela huset till viss del (beroende på hur mycket värme den genererar) och säkert som mest när de är som varmast ute dvs solen strålar som mest...
Som jag skrev tidigare så stör iaf inte ljudnivån mig med stängd dörr till tvättstugan.

Som Kraftverksdoktorn skrev så är det under uppstart på morgonen den låter mycket (under kanske en halvtimma?) då fläktarna går för fult. Låter väl som en riktigt överansträngd PC typ ;) Jag räknade med att den skulle dra igång fläktarna då och då sommartid också, men låter ju betryggande som Kraftverksdoktorn skriver att den klarar sig utan dem då också.

Min är definitivt inte överdimensionerad ;) Maxeffekt på växelriktaren är 12,15 kW, min anläggning är på 11,97kWp.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av chaffis75 »

ok.. tack för alla svaren... Låter som jag ska hålla mig till planen att ha den i tvättstugan och möjligen får man bli bättre på att stänga dörren där om fläktarna blir lite högljudda vid starten på morgonen eller så lämnar man dörren öppna och vaknar så man kommer ut i de fina vädret i tid, regniga dagar startar den inte så då sover man :D

Tänkte inte på de där med överskottsvärmen, de går ju som du säger att råka ut såklart eftersom jag vet verkningsgraden.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Kraftverksdoktorn
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
Ort: Häggenås

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Kraftverksdoktorn »

Den startar alla dagar om inte taket är totalt översnöat. Regniga dagar tar det längre tid från lite ljus tills solinstrålningen är nog för att produktionen ska starta. Då går fläktarna längre tid. Jag har stört mig på detta eftersom det är helt onödigt men men.... man kan inte ändra på allt.
Jag antar att en som är mer lagom dimensionerad kan behöva kylning när den går på max.
Senast redigerad av Kraftverksdoktorn, redigerad totalt 1 gånger.
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av mati »

Jag har en SolarEdge 17kW inverter. Fläktarna väsnas en del när de är igång, ungefär som en luftvärmepump skulle jag vilja påstå. Men de går i princip bara på sommarn. Det som verkligen låter är ett högfrekvent ljud som invertern ger ifrån sig. Jag hade inte stått ut med att ha den inomhus. Det är visserligen inte alla som kan höra så pass högfrekventa ljud, de flesta fattar nog inte vad jag pratar om, men jag hör det extremt tydligt, och det skulle driva mig till vansinne om jag hade varit utsatt för det hela tiden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Kraftverksdoktorn
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
Ort: Häggenås

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Kraftverksdoktorn »

Det högfrekventa ljudet har inte min inverter men jag vet hur det låter från tex vissa motorstyrningar. Det kanske finns olika versioner med olika drossel eller så är det nåt fel på din mati.
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av mati »

Kraftverksdoktorn skrev:
Det högfrekventa ljudet har inte min inverter men jag vet hur det låter från tex vissa motorstyrningar. Det kanske finns olika versioner med olika drossel eller så är det nåt fel på din mati.
Det tror jag inte att det är nåt fel. Det är ingen som har reagerat på det, och när jag nämnde att den låter väldigt mycket var det ingen som hörde nåt. Det är nog helt enkelt så att jag är känslig för högfrekvent ljud, eller så är alla andra stendöva. :lol: Det är långt ifrån första gången att jag hör sånt som andra inte hör. Switchade nätadaptrar är också en sån grej som jag ofta upplever som högljudda, jag rycker alltid ut den elektriska tandborsten för att jag tycker att den piper. Samma med strömkabeln till den fasta telefonen. Jag har gömt den bakom soffan för att slippa höra den hela tiden.
I Tyskland brukar folk sätta in s k mårdskrämmor i sina bilar, eftersom det är vanligt med mårdar som kryper in i motorn där de biter sönder en massa slangar. Dessa manicker ska utsöndra ultraljud, problemet är bara att jag kan höra dem. Ganska tydligt till och med. Det är alltså knappast ultraljud, men jag har å andra sidan aldrig träffat någon som kunde höra det på samma sätt som jag gör.
Om nu invertern väsnas som den gör så skrämmer den kanske alla möss som annars skulle bo i ladugården där invertern sitter. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av chaffis75 »

mati skrev:
Kraftverksdoktorn skrev:
Det högfrekventa ljudet har inte min inverter men jag vet hur det låter från tex vissa motorstyrningar. Det kanske finns olika versioner med olika drossel eller så är det nåt fel på din mati.
Det tror jag inte att det är nåt fel. Det är ingen som har reagerat på det, och när jag nämnde att den låter väldigt mycket var det ingen som hörde nåt. Det är nog helt enkelt så att jag är känslig för högfrekvent ljud, eller så är alla andra stendöva. :lol: Det är långt ifrån första gången att jag hör sånt som andra inte hör. Switchade nätadaptrar är också en sån grej som jag ofta upplever som högljudda, jag rycker alltid ut den elektriska tandborsten för att jag tycker att den piper. Samma med strömkabeln till den fasta telefonen. Jag har gömt den bakom soffan för att slippa höra den hela tiden.
I Tyskland brukar folk sätta in s k mårdskrämmor i sina bilar, eftersom det är vanligt med mårdar som kryper in i motorn där de biter sönder en massa slangar. Dessa manicker ska utsöndra ultraljud, problemet är bara att jag kan höra dem. Ganska tydligt till och med. Det är alltså knappast ultraljud, men jag har å andra sidan aldrig träffat någon som kunde höra det på samma sätt som jag gör.
Om nu invertern väsnas som den gör så skrämmer den kanske alla möss som annars skulle bo i ladugården där invertern sitter. ;)
Inte riktigt bra för jag tillhör också den kategori som också hör de där högfrekventa ljuden, typ gamla CRT apparater eller katt skrämmare som kör med ultraljud och även ibland AC adaptrar med dålig design... Jo jag vet precis vad du talar om...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 649
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av HerrNilsson »

Är på väg att skaffa solceller. Funderade på detta med elbolag i samma veva. Har någon koll på vilket/vilka elbolag som betalar bäst för överbliven el man säljer tillbaka till elbolaget?
Vad jag förstår betalar alla minst spotpriset + en ytterligare del som varierar?
Är det nå större skillnader, om det ens är värt att byta elbolag för den sakens skull menar jag?
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Pro-Z »

Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Mina solcellsanläggningar

Inlägg av Legato »

Pro-Z skrev:
Är inte riktigt med på hur du jämfört. Om man tar 7H som exempel med 60 öre per kWh, är det inklusive ersättning för EC och UG? Om det tillkommer verkar det ju väldigt bra.

Om du vill komplettera din tabell så hade jag följande på GodEl för Q1 2018:

Volymvägt Spot = 0,36
EC = 0,15
UG = 0,20
Skattered = 0,60

Totalt 1,31:- / kWh
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar