Är det inte där som varningstriangeln förvaras? På Model X finns i alla fall ett litet fack för triangeln.MEL skrev:Besiktning nu utförd utan anmärkning. Lite kul när han bad om hjälp att öppna motorhuven, sen fanns det inte så värst mycket att titta på - men det var ändå ett moment som skulle bockas av.
Besiktning
Moderator: Redaktion
Re: Besiktning
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Besiktning
Tycker ni att besiktningspersonalen har den kunskap som krävs för att göra besiktning av elbilar?
Själva avgastestet är ju inte huvudsakliga syftet med besiktningen (ger bara en indikation på statusen på motorn) utan JAG ser det mer som man kollar att bilen är i trafiksäker skick. (dvs bromsar, kollar chassit efter rost och sprickor, mönsterdjup på däcken, lysen et.c.) Finns det så mycket att kolla på där? Borde de plocka bort batteriet för att se hur undersidan ser ut? De har också en tjänst där de går igenom begagnade bilar, men hur gör man för att avgöra om en elbilsmotor är i bra skick eller inte? Skall de kolla efter felkoder? Det känns rätt så meningslös ifall man bara far dit och det enda besiktningsmannen kan titta på hur väl man tvättat bilen för inga motordelar är åtkomliga. borde protokollet ändras så man ex kollar statusen på batteriet? besiktningsprotokoll utan anmärkning brukar vara ett bra argument när man skall sälja bilen, men hur blir det i framtiden?
Själva avgastestet är ju inte huvudsakliga syftet med besiktningen (ger bara en indikation på statusen på motorn) utan JAG ser det mer som man kollar att bilen är i trafiksäker skick. (dvs bromsar, kollar chassit efter rost och sprickor, mönsterdjup på däcken, lysen et.c.) Finns det så mycket att kolla på där? Borde de plocka bort batteriet för att se hur undersidan ser ut? De har också en tjänst där de går igenom begagnade bilar, men hur gör man för att avgöra om en elbilsmotor är i bra skick eller inte? Skall de kolla efter felkoder? Det känns rätt så meningslös ifall man bara far dit och det enda besiktningsmannen kan titta på hur väl man tvättat bilen för inga motordelar är åtkomliga. borde protokollet ändras så man ex kollar statusen på batteriet? besiktningsprotokoll utan anmärkning brukar vara ett bra argument när man skall sälja bilen, men hur blir det i framtiden?
Re: Besiktning
Det finns ju fortfarande en massa saker som är samma:Mickep skrev:Tycker ni att besiktningspersonalen har den kunskap som krävs för att göra besiktning av elbilar?
Själva avgastestet är ju inte huvudsakliga syftet med besiktningen (ger bara en indikation på statusen på motorn) utan JAG ser det mer som man kollar att bilen är i trafiksäker skick.
- bromsar
- stötdämpare
- fjäder
- spolarvätska
- torkarblad
- däck
- olovliga monteringar (dragkrok etc)
- ljusinställning
- gulhet på blinkers
... Det finns en massa knasiga saker folk gör med sina bilar och jag tycker det känns tryggt att det rutinmässigt kontrolleras vad som åker runt på vägarna.
Re: Besiktning
Absolut fyller besiktningen en funktion även för elbilar, däremot kanske vissa delar av kontrollen kan vidareutvecklas.
De kollar ju balkar och fästen, kanske skulle man vid besiktning kunna få en förvarning om det som HelectriC råkade ut för när fästpunkter till hjulupphängningen plötsligt gav vika.
Just titten under huven gav dock inget. Paketet med varningstriangeln hade jag redan tagit fram.
De kollar ju balkar och fästen, kanske skulle man vid besiktning kunna få en förvarning om det som HelectriC råkade ut för när fästpunkter till hjulupphängningen plötsligt gav vika.
Just titten under huven gav dock inget. Paketet med varningstriangeln hade jag redan tagit fram.
Re: Besiktning
Besiktningen kan (nog) inte visuellt upptäcka materialfel som HelectriC råkade utför om dessa fel inte är öppna mot ytan. För inneslutna fel krävs röntgen eller ultraljud för att upptäcka dessa ev. defekter.
Jag har idag ställt frågan till (obs inget försäljningstrick) vårt dotterbolag som jobbar med bilbesiktning om vad som gäller för oss elbilsägare och hoppas kunna ge besked snarast om vad man kollar på.
Jag har idag ställt frågan till (obs inget försäljningstrick) vårt dotterbolag som jobbar med bilbesiktning om vad som gäller för oss elbilsägare och hoppas kunna ge besked snarast om vad man kollar på.
Re: Besiktning
Rost kollas väl knappast längre på bilar. Förra bilen jag hade var utrustad med ett extra golv i plast som täckte hela undersidan, ingen gång kollades något under det golvet. Ser det därför som helt otänkbart att de skulle lossa ett batteri för att kolla under det.
Re: Besiktning
Besiktigade mc:n igår. Ducati. De tyckte hon lät för mycket och att regskylten var för liten. Dessa trafiksäkerhetsdetaljer kommer aldrig vara aktuella med Ewelyn.
Re: Besiktning
Eftersom min beg facelift (1.5år gammal) har gått som hyrbil så var det redan nu dags för besiktning.
Var helt klart en ny upplevelse för dom på just den stationen här i Örebro iallafall! Knappast så att jag tog en fika under tiden! Som mest var det tre gubbar runt bilen
Många frågor blev det ... "Öh, hur öppnar man motorhuven" , "Hur startar man ... hmm, ah!", "Spakar ifrån Mercedes!". Sen dom obligatoriska som precis ALLA jag träffar ställer ... "Hur långt går den, hur lång tid tar det att ladda ...". Nåja, dom var imponerade och intresserade. "Det här är ju framtiden ... va tyst den är!".
Chassienr gav vi också upp på ... dom ville inte hålla på o demontera frunken. Var mest nervös för var dom skulle lyfta på bilen ... men det gick bra.
Inga anmärkningar heller, så klart
Var helt klart en ny upplevelse för dom på just den stationen här i Örebro iallafall! Knappast så att jag tog en fika under tiden! Som mest var det tre gubbar runt bilen
Många frågor blev det ... "Öh, hur öppnar man motorhuven" , "Hur startar man ... hmm, ah!", "Spakar ifrån Mercedes!". Sen dom obligatoriska som precis ALLA jag träffar ställer ... "Hur långt går den, hur lång tid tar det att ladda ...". Nåja, dom var imponerade och intresserade. "Det här är ju framtiden ... va tyst den är!".
Chassienr gav vi också upp på ... dom ville inte hålla på o demontera frunken. Var mest nervös för var dom skulle lyfta på bilen ... men det gick bra.
Inga anmärkningar heller, så klart
Model S 75D 2016 Midnight silver
Re: Besiktning
Hur är det TLMS. Måste de fungera när man besiktigar bilen?
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Re: Besiktning
Jag ändrar mig efter en googling ... verkar inte vara krav på det?
Senast redigerad av Viper, redigerad totalt 1 gånger.
Model S 75D 2016 Midnight silver
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Besiktning
Tala om hur det gick. Jag skall in på fredag.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Besiktning
Det finns inget krav på att TPMS måste fungera. Det är fortfarande krav på att alla nya bilar som säljs ska ha TPMS för det kravet gäller hela EU, men vi i Sverige har faktiskt dispens från att ha fungerande TPMS i och med att vi ändå uppfyller motsvarande syfte genom att de flesta skiftar däck två gånger om året. Så man måste inte ha fungerande TPMS på vinterdäcken eller om det går sönder eller så.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Besiktning
Besiktade min den 3 Maj utan anmärkningViper skrev:Eftersom min beg facelift (1.5år gammal) har gått som hyrbil så var det redan nu dags för besiktning.
Var helt klart en ny upplevelse för dom på just den stationen här i Örebro iallafall! Knappast så att jag tog en fika under tiden! Som mest var det tre gubbar runt bilen
Många frågor blev det ... "Öh, hur öppnar man motorhuven" , "Hur startar man ... hmm, ah!", "Spakar ifrån Mercedes!". Sen dom obligatoriska som precis ALLA jag träffar ställer ... "Hur långt går den, hur lång tid tar det att ladda ...". Nåja, dom var imponerade och intresserade. "Det här är ju framtiden ... va tyst den är!".
Chassienr gav vi också upp på ... dom ville inte hålla på o demontera frunken. Var mest nervös för var dom skulle lyfta på bilen ... men det gick bra.
Inga anmärkningar heller, så klart
Chassinr sitter under plast kåpan i mitten bakom/ovanför frunken, var bara att lyfta upp plasten så hittade besiktningsmannen det.
Jag hade ingen aning att det satt där, men en kollega till besiktningsmannen visste det.
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Re: Besiktning
Tack för tipset! Hade heller ingen aning.Lembritt skrev:Besiktade min den 3 Maj utan anmärkningViper skrev:Eftersom min beg facelift (1.5år gammal) har gått som hyrbil så var det redan nu dags för besiktning.
Var helt klart en ny upplevelse för dom på just den stationen här i Örebro iallafall! Knappast så att jag tog en fika under tiden! Som mest var det tre gubbar runt bilen
Många frågor blev det ... "Öh, hur öppnar man motorhuven" , "Hur startar man ... hmm, ah!", "Spakar ifrån Mercedes!". Sen dom obligatoriska som precis ALLA jag träffar ställer ... "Hur långt går den, hur lång tid tar det att ladda ...". Nåja, dom var imponerade och intresserade. "Det här är ju framtiden ... va tyst den är!".
Chassienr gav vi också upp på ... dom ville inte hålla på o demontera frunken. Var mest nervös för var dom skulle lyfta på bilen ... men det gick bra.
Inga anmärkningar heller, så klart
Chassinr sitter under plast kåpan i mitten bakom/ovanför frunken, var bara att lyfta upp plasten så hittade besiktningsmannen det.
Jag hade ingen aning att det satt där, men en kollega till besiktningsmannen visste det.
Re: Besiktning
Beror på när bilen är byggd. Nyare bilar har chassinumret i en tröskel som Tesla rekommenderar att man inte lossar på.
Besiktade min i förra veckan i Rissne. Besiktningsmannen hade rent av sett en utbildningsvideo om hur Tesla ska besiktas. Hade koll på tow mode t ex för att få hjulen att rulla fritt när de var upphissade.
Besiktade min i förra veckan i Rissne. Besiktningsmannen hade rent av sett en utbildningsvideo om hur Tesla ska besiktas. Hade koll på tow mode t ex för att få hjulen att rulla fritt när de var upphissade.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Besiktning
Nu är vi klara och det gick bra (såklart)
Dom hade fått signal om att en Tesla var på väg in men hade glömt att läsa igenom materialet så killen som
tog bilen hade lite snabbt läst igenom materialet typ en kvart före jag kom
Dom hade fått instruktion om att inte kolla chassinummer annat än vid rutan och på stora skärmen,
parkeringsbromsen deaktiverade han oxo och hade precis som Bylund skrev koll på tow mode oxo,
lite kul när hans kollega kom med obd-burken och blev tillsagd att det inte skulle göras nåt sånt
dom löft bilen i länkarmarna vilket inte kändes helt ok men deras lyft nådde inte dom rätta punkterna,
och som krydda på moset så gick larmet (tilt-delen) eftersom jag glömde att lämna nyckeln i bilen
Dom visade även några helt enorma smutsfickor som man bara ser underifrån, speciellt dom bakom/innanför
bakhjulen, man skulle antagligen få plats med en hel ICA-påse full med varor där hur fan gör man rent
där lixom? Det blir till att träna duktigt med högtrycken eller nåt...
Sist efter den lilla åkturen så frågade han om han fick ta en bild
(Den var inför besöket nästan löjligt uppfixad hehe)
Dom hade fått signal om att en Tesla var på väg in men hade glömt att läsa igenom materialet så killen som
tog bilen hade lite snabbt läst igenom materialet typ en kvart före jag kom
Dom hade fått instruktion om att inte kolla chassinummer annat än vid rutan och på stora skärmen,
parkeringsbromsen deaktiverade han oxo och hade precis som Bylund skrev koll på tow mode oxo,
lite kul när hans kollega kom med obd-burken och blev tillsagd att det inte skulle göras nåt sånt
dom löft bilen i länkarmarna vilket inte kändes helt ok men deras lyft nådde inte dom rätta punkterna,
och som krydda på moset så gick larmet (tilt-delen) eftersom jag glömde att lämna nyckeln i bilen
Dom visade även några helt enorma smutsfickor som man bara ser underifrån, speciellt dom bakom/innanför
bakhjulen, man skulle antagligen få plats med en hel ICA-påse full med varor där hur fan gör man rent
där lixom? Det blir till att träna duktigt med högtrycken eller nåt...
Sist efter den lilla åkturen så frågade han om han fick ta en bild
(Den var inför besöket nästan löjligt uppfixad hehe)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Besiktning
Besiktigade också igår.
Besiktningsmannen hade inte så mycket koll, men det gick bra ändå.
Fick visa hur allt fungerade, typ starta och stoppa...
Jag behövde inte ta bort plastkåpan i frunken för att se chassinumret.
Han lyfte också bilen i länkarmarna och jag håller med om att det inte kändes helt bra, men bilen fick ju knappt plats på lyften så det var inte så mycket att välja på.
Har man luftfjädring så kan det vara bra att sätta i Jack mode, men det kanske blir samma effekt med Tow mode?
Bromsprov gjordes bara genom att bromsa lite lätt på asfalten utanför hallen.
Han hade aldrig kört någon Tesla, så jag uppmanade honom att gasa på ordentligt, det gjorde hans dag kan man säga
Nytt som jag inte hade sett förut var att de, förutom halvljusets höjd, även kollade hur de stod i sidled.
Varningstriangeln ska även visas upp så att den är hel (räcker inte att se fodralet alltså), men jag behövde inte öppna och visa..
Besiktningsmannen hade inte så mycket koll, men det gick bra ändå.
Fick visa hur allt fungerade, typ starta och stoppa...
Jag behövde inte ta bort plastkåpan i frunken för att se chassinumret.
Han lyfte också bilen i länkarmarna och jag håller med om att det inte kändes helt bra, men bilen fick ju knappt plats på lyften så det var inte så mycket att välja på.
Har man luftfjädring så kan det vara bra att sätta i Jack mode, men det kanske blir samma effekt med Tow mode?
Bromsprov gjordes bara genom att bromsa lite lätt på asfalten utanför hallen.
Han hade aldrig kört någon Tesla, så jag uppmanade honom att gasa på ordentligt, det gjorde hans dag kan man säga
Nytt som jag inte hade sett förut var att de, förutom halvljusets höjd, även kollade hur de stod i sidled.
Varningstriangeln ska även visas upp så att den är hel (räcker inte att se fodralet alltså), men jag behövde inte öppna och visa..
P85DL 2015
P3 2019
BMW i4 M50 2022
BMW i4 M50 2022
Re: Besiktning
De testar bakhjulsdrivna på rullar, fyrhjulsdrivna vill de inte slås med antisladdsystemet på, så de provbromsar de bara på marken.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Besiktning
Godkänd!
Besikta i Kungshamn hade lite erfarenhet, besiktat en tidigare och grannen har en. Började med en kort tur ut på lokalgatan för bromsprov från 40 vid ett visst riktmärke. Sedan koll av VIN och mätarställning, bälten och triangelfodral hjullager, lysen och däck (tryck och mönster). Pratstunden tog fyra gånger så lång tid.
Ett rykte säger att det snart inte längre är slutsiffran som styr vilken månad man ska in -- det ska visst bli en slutbokstav också. Men det dröjer nog några år till. Man får se.
Besikta i Kungshamn hade lite erfarenhet, besiktat en tidigare och grannen har en. Började med en kort tur ut på lokalgatan för bromsprov från 40 vid ett visst riktmärke. Sedan koll av VIN och mätarställning, bälten och triangelfodral hjullager, lysen och däck (tryck och mönster). Pratstunden tog fyra gånger så lång tid.
Ett rykte säger att det snart inte längre är slutsiffran som styr vilken månad man ska in -- det ska visst bli en slutbokstav också. Men det dröjer nog några år till. Man får se.