Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Feddan »

Schelin skrev:
Nu ska det röstas om Elon ska vara kvar som VD i styrelsen. [...] Vore fan om de petar Elon.

Tesla S75D
https://electrek.co/2018/04/27/tesla-sh ... -chairman/
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Aktien TSLA

Inlägg av dstr »

Jag ser ingen poäng med att ha Elon kvar i styrelsen. Låt honom slippa bry sig om det. Vi pratar om en person som sover på jobbet och skippar skosnören för att spara tid.

Hans uppdrag som VD är tydligt och han har sina långsiktiga mål utstakade.
Användarvisningsbild
Wir
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 16 apr 2017 00:39
Ort: Gävle

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Wir »

Schelin skrev:
Nu ska det röstas om Elon ska vara kvar som VD. Är det någon som har en depå där man blir rösträttsregistrerad? Har mina hos Nordnet idag och där blir man inte rösträttsregistrerad, så tänkte flytta innan stämman så man kan göra sin röst hörd. Vore fan om de petar Elon.

Tesla S75D
Vad krävs för att få rösta? Jag har några aktier hos Avanza.
Model S 90D -17
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Wir skrev:
Schelin skrev:
Nu ska det röstas om Elon ska vara kvar som VD. Är det någon som har en depå där man blir rösträttsregistrerad? Har mina hos Nordnet idag och där blir man inte rösträttsregistrerad, så tänkte flytta innan stämman så man kan göra sin röst hörd. Vore fan om de petar Elon.

Tesla S75D
Vad krävs för att få rösta? Jag har några aktier hos Avanza.
Alltså... Risken att Musk skulle petas är ju väldigt, väldigt nära noll. Den stora merparten av ägarna förstår såklart att det vore väldigt dåligt både för bolag och aktie.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Aktien TSLA

Inlägg av LarsL »

Framför allt dåligt för aktiens värde, åtminstone på kortsikt.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Aktien TSLA

Inlägg av bullen »

Om ni börjar med att läsa artikeln står det att dom överväger att ta bort honom som styrelseordförande för att det inte längre är lämpligt att kombinera det med att vara vd. Står ingenstans vad jag kan se att han ska bort som VD.

He made the argument that combining the role of chairman and CEO might have been beneficial at an early stage at Tesla, but not now that the company is maturing. He specifically brought up Musk’s involvement with SolarCity and SpaceX as examples why he can’t be considered as an independent chairman.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Aktien TSLA

Inlägg av LarsL »

bullen skrev:
...He specifically brought up Musk’s involvement with SolarCity and SpaceX as examples why he can’t be considered as an independent chairman.
Jo, han är väl så ilka tvungen att vara involverad i SolarCity nu. :roll:
Användarvisningsbild
Schelin
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 04 jan 2015 20:50
Ort: Kungsör

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Schelin »

https://www.cnet.com/google-amp/news/te ... ssion=True
Skrev fel ordförande var det visst. Men inget styrelsen tycker utan förslaget kommer från en ägare. Elon kan Tesla så om han själv väljer att lämna ordförande klubban, är jag helt för men om någon dryg aktieägare tror sig veta bättre vad som är bäst för Tesla vill jag inte stödja det indirekt genom att inte rösta. Det egentliga frågan var hur kan jag visa mitt stöd för Elon?

Tesla S75D
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av vigge50 »

Schelin skrev:
https://www.cnet.com/google-amp/news/te ... ssion=True
Skrev fel ordförande var det visst. Men inget styrelsen tycker utan förslaget kommer från en ägare. Elon kan Tesla så om han själv väljer att lämna ordförande klubban, är jag helt för men om någon dryg aktieägare tror sig veta bättre vad som är bäst för Tesla vill jag inte stödja det indirekt genom att inte rösta. Det egentliga frågan var hur kan jag visa mitt stöd för Elon?

Tesla S75D
Enligt Electreks artikel så innehar han som lade förslaget hela 12 aktier så det krävs inte mycket för att komma med drastiska förslag.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

bullen skrev:
Om ni börjar med att läsa artikeln står det att dom överväger att ta bort honom som styrelseordförande för att det inte längre är lämpligt att kombinera det med att vara vd. Står ingenstans vad jag kan se att han ska bort som VD.

He made the argument that combining the role of chairman and CEO might have been beneficial at an early stage at Tesla, but not now that the company is maturing. He specifically brought up Musk’s involvement with SolarCity and SpaceX as examples why he can’t be considered as an independent chairman.
Nej det står inte att de överväger det... Det är en enskild aktieägare med ett innehav av tolv aktier som har lagt ett förslag. Mig veterligen finns det ingen signifikant ägare som ställt sig bakom det och än mindre något som ens närmar sig en majoritet. Så vitt jag kan se så är alltihop hittills bara ett sedvanligt medialt Tesla click-bait.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Aktien TSLA

Inlägg av ochso »

Vore inte det bästa för Tesla att Elon avgår som VD och istället enbart sitter som styrelseordförande?

Ägarna är ju de som bestämmer i ett bolag, och ägarna utser en styrelse. Styrelsen i sin tur arbetar fram strategier och mål och anställer en VD som ska se till att jobba utifrån dessa mål.

Elon är ju en stor ägare och rollen som styrelseordförande passar ju honom bättre än rollen som VD. Elon ska ju inte behöva sova i fabriken och slösa bort sin tid på att få en robot eller ett löpande band att fungera som tänkt, hans tid är ju viktigare än så. Som styrelseordförande kan han istället ägna sin tid åt att lägga fram strategier och jobba med helhetsbilden, så kan ju en taggad VD istället "slita sitt hår" och guida Tesla genom "production hell".

Se på andra bolag som exempel, nu har jag generellt bäst koll på svenska bolag så som Lundbergföretagen, Industrivärden, Ericsson, Investor, ABB, Atlas Copco, Husqvarna och Skanska där ägarna jobbar aktivt i styrelserna med strategier osv medan man har anställt proffs som ska verkställa dessa strategier och idéer. Sedan finns det ju givetvis en uppsjö av bolag så som Nibe, Wallenstam m.fl som framgångsrikt har en huvudägare som VD.

Men om jag ska sticka ut hakan lite i detta sammanhang så tror jag att Tesla hade varit ett mer effektivt och framgångsrikt bolag om Elon klivit tillbaka och anställt en VD som klarat av att jobba med Elon. (Personkemin är nog viktig i detta sammanhang, ett tuffare jobb än att vara VD för Elon är nog svårt att hitta). Att vara en framgångsrik affärsman, uppfinnare, entreprenör, pionjär osv som Elon är innebär ju inte nödvändigtvis att man är perfekt lämpad som VD. Jag tror dessutom att man tappat en hel del kompetens från bolaget pga att många upplever att det är svårt att jobba med Elon. På gott och ont så klart, men jag tror att man ibland tappar lite för mycket folk...
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Jag tror man attraherar oerhört mycket folk just pga Elon. Elon är myten och legenden och en stor del av hela auran runt Tesla. Utan den auran och känslan av att jobba för något "gott" så tror jag inte folk hade ställt upp på att jobba fler timmar och under hårdare press än på andra tech-bolag i Kalifornien.

Personligen är jag helt övertygad om att Tesla (både som aktie och bolag) mår bäst av maximal möjlig involvering av Elon själv. Att Elon skulle avgå som VD i närtid är ju dessutom än mer otroligt än att han skulle lämna ordförandeposten, det är ju bara några månader sedan man spikade ett ytterst generöst incitamentsprogram för att försöka behålla honom och hans engagemang på VD-posten i bolaget...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare
Inlägg: 308
Blev medlem: 03 apr 2016 12:58
Ort: Sundsvall

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jojje167 »

Model 3 LR AWD -19 *Såld* (Reserverades den 1 april 2016)
Model 3 LR AWD -21
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av vigge50 »

vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av vigge50 »

Något de nämnde under samtalet var att de från och med Q3 ska sluta anpassa produktionen efter kontinenter och maximera leveranser. Detta kommer ge en mer jämn fördelad belastning på service centerna samtidigt som leveranstiderna kommer vara ungefär det samma oavsett när på kvartalet du beställer. Nackdelen så klart kommer vara att betydligt fler bilar kommer vara på väg till kund när ett kvartal slutar och skillnaden mellan produktion och leveranser kommer växa.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av bylund »

Under ett kvartal kommer den skillnaden bli stor. Sedan kommer ju bilar från förra kvartalet jämna ut det.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 649
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Aktien TSLA

Inlägg av HerrNilsson »

Vad tror ni om detta?

Elon Musk buys $10 million worth of Tesla stocks (TSLA) just as he predicts a short squeeze
https://electrek.co/2018/05/07/elon-mus ... t-squeeze/
Mvh
Nilsson

Model Y LR
ekonomisk trygghet
Inlägg: 27
Blev medlem: 28 aug 2015 09:36

Re: Aktien TSLA

Inlägg av ekonomisk trygghet »

Svårt att sia om vart aktiekursen kommer gå nu. Jag köpte på ca 300 $ om jag inte minns fel men ligger fortfarande plus PGA gynnsamma valutaförändringar. Vad tror ni, kanske lika bra att sälja nu och istället köpa igen när kursen börjar klättra över 300-strecket?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Gustafsson »

ekonomisk trygghet skrev:
Svårt att sia om vart aktiekursen kommer gå nu. Jag köpte på ca 300 $ om jag inte minns fel men ligger fortfarande plus PGA gynnsamma valutaförändringar. Vad tror ni, kanske lika bra att sälja nu och istället köpa igen när kursen börjar klättra över 300-strecket?
Eller tvärtom. Köpa billigt å sälja dyrt... Vem vet hur det ska gå med kursen... När man läser om orsakerna är det redan för sent att handla eller sälja. De som handlat när kursen ligger under 300 och sålt när den går över har säkert gjort sig en slant då detta händer hela tiden verkar det som...
Mer än 6% fall nu på några dagar utan tydlig orsak. Långsam återhämtning igen. Olika förståsigpåare med olika förutsägelser.
En viktig fråga är den sk chefsflykten just nu. Är den bra eller dålig ? Kan det vara så att den platta organisation som Musk vill ha helt enkelt inte har plats för så många chefer längre ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Aktien TSLA

Inlägg av TiborBlomhall »

WTF is going on?!

TSLA nere på $277 ?!

Utan nämnvärd anledning?

Jag har precis skrivit en artikel till nästa vecka om faran med att blanka Tesla - och så kommer det här?

Nån teori om anledning?
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Teslaspolen »

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Aktien TSLA

Inlägg av TiborBlomhall »

Knappast första eller sista personen som byter jobb varken på Tesla eller något annat företag.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Teslaspolen »

Nä, men droppen och bägaren och sådant. Folk är för nervösa och trigger happy.

Tror jag. Ta inga råd från mig. :lol:
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Aktien TSLA

Inlägg av TiborBlomhall »

Å andra sidan föll BMW lite över 5% idag utan att någon skriker konkurs?!
Skriv svar