Vad tror du kommer att hända?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Vad tror du kommer att hända?

Inlägg av TeslaTissel »

Omställningen kan ske snabbare än vi tror!

Blir traditionella fordon med förbränningsmotor plötsligt kalla som is!?
Här diskuteras i ett video-klipp från Now You Know sammanfattningsvis KONSEKVENSERNA!

VAD TROR NI? HUR KOMMER EFFEKTERNA SLÅ I EUROPA?

Se gärna mitt inlägg i vår energiförening Vuef.se -
http://vuef.se/vad-tror-du-kommer-att-handa/
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Vad tror du kommer att hända?

Inlägg av Kulingen »

Europa kommer tvinga Sverige till att skynda på att få bort fosilbilar
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Verdi

Re: Vad tror du kommer att hända?

Inlägg av Verdi »

Som alltid så missbedömer vi utvecklingen. Det händer mindre än vi tror de kommande 5 åren och mer än vi tror de kommande 30 åren. :)
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Vad tror du kommer att hända?

Inlägg av chaffis75 »

jag tror utmaningen kommer vara att få tag i bilar... Titta bara hur de ser ut idag, bil eftger bil som ska vara tillgänglig men de är både 6 månader och 12 månaders leverans på lanserade bilar och detta innan vi ens sett s kurvan börja stiga brant... Nej detta tror jag gör att omställningan kommer ta tid, de är inte lika lätt för tillverkarna att ställa om från fossil bilar till elbilar som de var att ställa om från "dumma" mobiler till "smarta" oavsett om de vill eller ej...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Vad tror du kommer att hända?

Inlägg av bonath »

Jag tror det kommer att hänga på tillgång till batterier. Fler batterifabriker, mer konkurrens, billigare batterier, fler bilar...
När "alla" dom här nya batterifabrikerna som utlovas är i full drift, då kommer den stoooora vändningen.

Härligt spännande tidevarv vi lever i. :P
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Vad tror du kommer att hända?

Inlägg av joel80 »

Jag tror också på en snabb boom när väl tillverkarna och deras underleverantörer hunnit ställa om tillräckligt. Tror många kommer att vara i ungefär samma tid då ingen har råd att hamna allt för långt bakom. Och de små tillverkarna som inte satsar på egna fabriker kommer kunna få sitt behov tillgodosett av aktörer så som Northvolt och andra fristående batteritillverkare. Men vi ligger nog 3-6 år från den riktiga boomen. 2025 har jag sagt i 3-4 år blir det år då vi går över till över 50% elbilar. Då blir elbilen norm. ;)
Än så länge håller jag fast vid den tron.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
JonasAnd
Inlägg: 44
Blev medlem: 13 feb 2018 16:21

Re: Vad tror du kommer att hända?

Inlägg av JonasAnd »

Jag tror det händer mindre än man tror, mitt intryck av "den stora allmänheten" är att de flesta normala människor som inte är intresserade av varken teknik eller bilar fortfarande är ganska rädda för elbilar. Myter kring att batterierna tappar i livslängd osv verkar väldigt seglivade, och det är väl kanske inte så konstigt att människor i allmänhet är lite försiktiga vad gäller ny (dyr) teknik, det är väl ungefär samma sak med solceller och allt vad det är.

Jag tror det kommer att harmonisera ganska bra, fler och fler elbilar blir tillgängliga på nybilsmarknaden (avseende pris, funktion och tillgång), men det kommer bli en flytande övergång över några års tid, jag tror inte begagnatmarknaden kommer påverkas speciellt starkt heller utöver de ganska få bilar som nyligen var dyra men som nu plötsligt riskerar att bli förbjudna. Gamla bilar är redan billiga och nyare bilar som förblir godkända i miljözonerna kommer hålla värdet på ungefär samma sätt som de gjort fram tills nu.

Sen kan det nog bero lite på hur det går i valet, vad händer med MP? För mig som varit (är) intresserad av Model 3 är det enbart intressant om den är betydligt billigare än exempelvis Volvo V90. Vi har precis beställt 30 bilar till min arbetsplats och det blev en hybrid, resten diesel. Nu är många av dem renodlade arbetsbilar och där finns inga vettiga alternativ men även bland personbilarna har intresset för el/diesel varit ganska svalt. Min bil byts i vår och det var tänkt att bli en Model 3 då jag hade hoppats att leveranserna hade kommit igång då men dels är det inte realistiskt, men det är även så att prisbilden måste vara fördelaktig.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vad tror du kommer att hända?

Inlägg av mati »

Jag tror inte att det händer så mycket innan biltillverkarna har insett att de måste bygga egna batterifabriker.
Ta exemplet VW som i jämförelse med andra tillverkare verka vilja storsatsa. De säger att de har säkrat batterier för 40 miljarder Euro. Samtidigt säger de att priset per kWh kommer hamna under 100€. Säg att varje elbil kommer att få ett batteri med minst 60kWh, vilket troligen är underkant, så räcker dessa batterier till max 6,5 miljoner elbilar. Det låter mycket, men det är ingenting jämfört med hur många fossilbilar som tillverkas varje år.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Vad tror du kommer att hända?

Inlägg av TeslaTissel »

Verdi skrev:
Som alltid så missbedömer vi utvecklingen. Det händer mindre än vi tror de kommande 5 åren och mer än vi tror de kommande 30 åren. :)
He, din kommentar är nog sann!
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Vad tror du kommer att hända?

Inlägg av TeslaTissel »

chaffis75 skrev:
jag tror utmaningen kommer vara att få tag i bilar... Titta bara hur de ser ut idag, bil eftger bil som ska vara tillgänglig men de är både 6 månader och 12 månaders leverans på lanserade bilar och detta innan vi ens sett s kurvan börja stiga brant... Nej detta tror jag gör att omställningan kommer ta tid, de är inte lika lätt för tillverkarna att ställa om från fossil bilar till elbilar som de var att ställa om från "dumma" mobiler till "smarta" oavsett om de vill eller ej...

Absolut, många kommer att uppleva att det är lika svårt få tag i fossil-fria fordon som att få tag i just den där... Ja ni fattar nog ändå.

Det jag funderar över är om det blir kaos-stämning? Kanske fler innovationer blir resultatet med upp-starts-företag som gör livet lättare i storstäderna?
Min förhoppning är det i varje fall.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Vad tror du kommer att hända?

Inlägg av TeslaTissel »

mati skrev:
Jag tror inte att det händer så mycket innan biltillverkarna har insett att de måste bygga egna batterifabriker.
Ta exemplet VW som i jämförelse med andra tillverkare verka vilja storsatsa. De säger att de har säkrat batterier för 40 miljarder Euro. Samtidigt säger de att priset per kWh kommer hamna under 100€. Säg att varje elbil kommer att få ett batteri med minst 60kWh, vilket troligen är underkant, så räcker dessa batterier till max 6,5 miljoner elbilar. Det låter mycket, men det är ingenting jämfört med hur många fossilbilar som tillverkas varje år.
Ja, dessa tillverkare kommer att ligga i bakvattnet hur de än gör. Försöker man se en översikt över situationen är ju den rätt tuff just nu.
Tesla ligger långt före de andra och det verkar vara lite förvirring inom branschen då tillverkarna inte har vetat riktigt vilken situation de har framför sig.
Audi och Porsche har ett samarbete, Mercedes hänger typ på. BMW såg väldigt starka ut med sitt i3-projekt som underligt nog nästan stannat av? Raskt kommer en SUV som de plötsligt testar och basunerar om. Och VW skickar en bil till Pikes Peak. Vilket visar vad de vill men kanske inte mäktar med? (VW har just stoppat försäljningen av GTE). I varje fall är det de som satsat mest sista tiden, enligt dem själva med sifferexemplel?

Hundai är också på tapeten med sin KONA och kan bli en bra konkurrent. Men de har redan leveransproblem för Hundai IONIC electric.

Kina har många lovande uppstarter, men de sitter också i klistret angående batterierna. NEVS meddelade just att de också har svårt få tag i batterier.

Batteritillverkarna själva har problem - som NORTHVOLT.

Nissan såg lovande ut, men de hade för brått lansera nya Leaf 40 kWh. #rapidgate vill de inte erkänna.
Så har vi alla småtillverkarna men de är så små att de nog inte kan räknas in här?
Senast redigerad av TeslaTissel, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Vad tror du kommer att hända?

Inlägg av nek0 »

Idag pratade vi elbilar på jobbet och en kollega sa så här:" elbilar, usch ingen riktig motor, inget ljud, ingen bränsle doft.Sedan självkörande elbilar fy fan . Tur att man dör snart och slipper skiten." Han är 58 år gammal, hur tänker människan? Dö inom 5 år?
Han är aldrig sjukskriven så det kan inta vara något fel på honom, förutom mentala :) .
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Vad tror du kommer att hända?

Inlägg av TeslaTissel »

nek0 skrev:
Idag pratade vi elbilar på jobbet och en kollega sa så här:" elbilar, usch ingen riktig motor, inget ljud, ingen bränsle doft.Sedan självkörande elbilar fy fan . Tur att man dör snart och slipper skiten." Han är 58 år gammal, hur tänker människan? Dö inom 5 år?
Han är aldrig sjukskriven så det kan inta vara något fel på honom, förutom mentala :) .
Definitivt mentalt! Tråkigt, men vi har fantastiska möjligheter och jag tror vi kommer få helt oväntade innovationer om det visar sig bli svårigheter med batterier och tillverkning?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vad tror du kommer att hända?

Inlägg av Svenssons »

TeslaTissel skrev:

Ja, dessa tillverkare kommer att ligga i bakvattnet hur de än gör. Försöker man se en översikt över situationen är ju den rätt tuff just nu. Tesla ligger långt före de andra och det verkar vara lite förvirring inom branschen då tillverkarna inte har vetat riktigt vilken situation de har framför sig. Audi och Porsche har ett samarbete, Mercedes hänger typ på. BMW såg väldigt starka ut med sitt i3-projekt som underligt nog nästan stannat av? Raskt kommer en SUV som de plötsligt testar och basunerar om. Och VW skickar en bil till Pikes Peak. Vilket visar vad de vill men kanske inte mäktar med? (VW har just stoppat försäljningen av GTE). I varje fall är det de som satsat mest sista tiden, enligt dem själva med sifferexemplel? Hundai är också på tapeten med sin KONA och kan bli en bra konkurrent. Men de har redan leveransproblem för Hundai IONIC electric. Kina har många lovande uppstarter, men de sitter också i klistret angående batterierna. NEVS medelide just att de orks har svårt få tag i batterier. Batteritillverkarna själva har problem - som NORTHVOLT.
Nissan såg lovande ut, men de hade för brått lansera nya Leaf 40 kWh. #rapidgate vill de inte erkänna.
Så har vi alla småtillverkarna men de är så små att de nog inte kan räknas in här?
Tibor för två år sedan:
http://teslaclubsweden.se/volkswagens-gigafabrik/
Varje gång en tillverkare börjar tala om framtida elbilar i jätteserier brukar vi säga ”show me the batteries” – dvs hur tänkte de tillverka de enorma mängder batterier som behövs. Oftast är det ett bra sätt att skilja konkreta planer från rena fantasier.
Tibor för mer än tre år sedan:
http://teslaclubsweden.se/kinesiska-gigafabriken/
Det är därför det hittills har varit lätt att avfärda Audis, BMW-s, Volkswagens mm utsagor om ”Tesla-dödare”. Vi visste ju att inga batterier = inga elbilar.
Tibor för snart 4 år sedan:
http://teslaclubsweden.se/nobelprisvinnande-batteriet/
Tesla Motors tillverkar inte ca 30 000 bilar per år för att de inte skulle kunna bygga eller sälja mer – de tillverkar så få för att de kan inte få tag i fler batterier till dem.
Verkar som tillverkarna först nu börjar få upp liljeholmarna. De flesta har inte någon riktig tillverkning av battericeller till dagens bilar, se bara GM Bolt och KIA Ioniq t.ex.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vad tror du kommer att hända?

Inlägg av Bjelke »

Imponerande axplock! :)
(Och "tyvärr" mycket talande om hur det funkar)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Vad tror du kommer att hända?

Inlägg av TeslaTissel »

Bjelke skrev:
Imponerande axplock! :)
(Och "tyvärr" mycket talande om hur det funkar)
Tack, ja jag har studerat det här ett tag.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Vad tror du kommer att hända?

Inlägg av joel80 »

Efterfrågan på batterier har ökat snabbt, men jag tror att marknaden och tillverkning genom alla led kommer anpassa sig skapligt fort. Företag ser pengar att tjäna och det brukar göra att det händer saker...

Det är rätt många batteriprojekt och nya fabriker på gång. Vi får ge det 2-4 år, men då tror jag man kommer kunna komma upp i betydligt högre produktion.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Verdi

Re: Vad tror du kommer att hända?

Inlägg av Verdi »

Jag tror inte batteribrist kommer vara det som begränsar elbilsförsäljningen. Det är nog snarare bristande laddinfrastruktur och folks inneboende skepticism mot förändringar som är den svåra nöten att knäcka. Ja, och så måste priserna ned så elbilarna blir konkurrenskraftiga även UTAN en massa subventioner. Men det löser sig nog med större volymer.

Men OM nu batteribristen vore boven, vore det inte bättre med en massa hybrider med 10 kWh-batterier istället för enstaka 100 kWh-elbilar? Det totala antalet mil på el skulle bli säkert 5 ggr så många med 10 ggr fler hybrider än elbilar.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vad tror du kommer att hända?

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Men OM nu batteribristen vore boven, vore det inte bättre med en massa hybrider med 10 kWh-batterier istället för enstaka 100 kWh-elbilar? Det totala antalet mil på el skulle bli säkert 5 ggr så många med 10 ggr fler hybrider än elbilar.
Är det inte precis så tillverkarna resonerar? Jag menar, allt det där snacket om elektrifiering handlar väl huvudsakligen om hybrider av alla möjliga slag snarare än renodlade elbilar. Men jag tror att tillverkarna är medvetna om att hybrider är instegsporten till tyngre droger. Jag tror inte att särskilt många som kör en laddhybrid idag kommer att köpa en laddhybrid igen. De flesta går nog över till ren elbil om de kan välja fritt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Vad tror du kommer att hända?

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Verdi skrev:
Men OM nu batteribristen vore boven, vore det inte bättre med en massa hybrider med 10 kWh-batterier istället för enstaka 100 kWh-elbilar? Det totala antalet mil på el skulle bli säkert 5 ggr så många med 10 ggr fler hybrider än elbilar.
Är det inte precis så tillverkarna resonerar? Jag menar, allt det där snacket om elektrifiering handlar väl huvudsakligen om hybrider av alla möjliga slag snarare än renodlade elbilar. Men jag tror att tillverkarna är medvetna om att hybrider är instegsporten till tyngre droger. Jag tror inte att särskilt många som kör en laddhybrid idag kommer att köpa en laddhybrid igen. De flesta går nog över till ren elbil om de kan välja fritt.
Nej det tror jag inte. Har de ens erkänt att de har svårt att få tag i batterier? Tanken bakom deras hybrid-satsning är väl mest för att få ner snittförbrukningen bland sina modeller och kunna erbjuda "miljöbilar" åt sina kunder. Hybrider kräver även inget laddnätverk och det kräver inte så mycket av ägaren. Man laddar när man vill och kan. Kan man inte ladda så är det ingen katastrof. Men om man vill och kan så kör man säkert 80% på el.

Om nu det råder svår och obotlig brist på batterier så är det ju nästan oetiskt att åka runt med 100 kWh-pack där 70-80% av cellerna bara används ibland. I en hybrid som laddas dagligen används i princip ALLA celler varje dag. Du får mer mil på el per batteri-cell helt enkelt och torde alltså vara bättre för miljön.

Edit: Nu kanske jag trampar på en del ömma tår men för en del verkar det vara viktigare vad man SJÄLV gör än vad kollektivet gör. Dvs det är viktigare att man själv kör 100% på el än att vi får ner den totala användningen av fossila bränslen. Den där känslan av att man själv vet bättre och gör mer för miljön än gemene man är nog inte helt obetydlig i sammanhanget.
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: Vad tror du kommer att hända?

Inlägg av Teslalink »

Verdi skrev:
Nej det tror jag inte. Har de ens erkänt att de har svårt att få tag i batterier? Tanken bakom deras hybrid-satsning är väl mest för att få ner snittförbrukningen bland sina modeller och kunna erbjuda "miljöbilar" åt sina kunder. Hybrider kräver även inget laddnätverk och det kräver inte så mycket av ägaren. Man laddar när man vill och kan. Kan man inte ladda så är det ingen katastrof. Men om man vill och kan så kör man säkert 80% på el.

Om nu det råder svår och obotlig brist på batterier så är det ju nästan oetiskt att åka runt med 100 kWh-pack där 70-80% av cellerna bara används ibland. I en hybrid som laddas dagligen används i princip ALLA celler varje dag. Du får mer mil på el per batteri-cell helt enkelt och torde alltså vara bättre för miljön.
Nja, det finns en massa praktikaliteter som stör den fina bilden av hybrider du målar upp Verdi. När det är kallt ute så går motorn igång ändå, ett litet batteri som cyklas så hårt och frekvent håller inte så länge, du har två drivlinor att underhålla, hybrider har ju egentligen "samma" problem med laddinfrastruktur som BEV.
Du skriver att det är oetiskt att köra runt med ett 100kWh pack. Jämfört med? Jag läser aldrig från dig t.ex. liten vs stor bil, liten motor vs stor motor, köra bil vs alla alternativ som finns. Men om vi struntar i huruvida det är oetiskt så är det ju faktiskt en teknisk finness med ett stort batteri som gör att det håller länge.
Det krävs en massa energi att tillverka ett stort batteri vilket är ett problem om det tillverkas med kolkraftsel, men om det tillverkas med förnybar el med låg footprint? Då spelar det faktiskt inte så stor roll. Och det mesta av materialet är återvinningsbart
Model 3 LR AWD 19"
Verdi

Re: Vad tror du kommer att hända?

Inlägg av Verdi »

Teslalink skrev:
Verdi skrev:
Nej det tror jag inte. Har de ens erkänt att de har svårt att få tag i batterier? Tanken bakom deras hybrid-satsning är väl mest för att få ner snittförbrukningen bland sina modeller och kunna erbjuda "miljöbilar" åt sina kunder. Hybrider kräver även inget laddnätverk och det kräver inte så mycket av ägaren. Man laddar när man vill och kan. Kan man inte ladda så är det ingen katastrof. Men om man vill och kan så kör man säkert 80% på el.

Om nu det råder svår och obotlig brist på batterier så är det ju nästan oetiskt att åka runt med 100 kWh-pack där 70-80% av cellerna bara används ibland. I en hybrid som laddas dagligen används i princip ALLA celler varje dag. Du får mer mil på el per batteri-cell helt enkelt och torde alltså vara bättre för miljön.
Nja, det finns en massa praktikaliteter som stör den fina bilden av hybrider du målar upp Verdi. När det är kallt ute så går motorn igång ändå, ett litet batteri som cyklas så hårt och frekvent håller inte så länge, du har två drivlinor att underhålla, hybrider har ju egentligen "samma" problem med laddinfrastruktur som BEV.
Du skriver att det är oetiskt att köra runt med ett 100kWh pack. Jämfört med? Jag läser aldrig från dig t.ex. liten vs stor bil, liten motor vs stor motor, köra bil vs alla alternativ som finns. Men om vi struntar i huruvida det är oetiskt så är det ju faktiskt en teknisk finness med ett stort batteri som gör att det håller länge.
Det krävs en massa energi att tillverka ett stort batteri vilket är ett problem om det tillverkas med kolkraftsel, men om det tillverkas med förnybar el med låg footprint? Då spelar det faktiskt inte så stor roll. Och det mesta av materialet är återvinningsbart
Jag är inte så etisk av mig. Jag är ingen intellektuell självspäkare utan mer en pragmatisk bondläpp. ;)

Nu missade du att jag satte ett villkor för mitt resonemang. Villkoret var att det skulle råda SVÅR OCH OBOTLIG BRIST på batterier (ursäkta versalerna, betyder inte att jag är arg. :)). Utifrån detta villkor spånade jag lite kring hur bristvaran batterier då bäst skulle användas för att maximera miljönyttan.

Är dålig på batterihållbarhet. Får man ut mer än 10 ggr så många mil ur ett 100 kWh-batteri än ur ett 10 kWh-batteri? Dvs är antalet km i ett större batteri mer än summan av antalet km på el i de små?

Nej, du behöver i princip inga snabbladdare alls om du har hybrider. Då kör man på bensin på långkörning och el till vardags. Men visst, behovet av laddning vid bostaden blir ännu viktigare.

Jag är självklart medveten om hybridens nackdelar. Annars hade jag mycket väl kunnat ha en BMW 330e och en Passat GTE istället för mina två elbilar. För mig handlar det om prestanda, drivlina och känslan av enkelhet i en elbil. Att köra till jobbet på en 90 hästars hjälpmotor känns ovärdigt jämfört med vad jag kan få från en ren elbil.
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: Vad tror du kommer att hända?

Inlägg av Teslalink »

Verdi skrev:
Är dålig på batterihållbarhet. Får man ut mer än 10 ggr så många mil ur ett 100 kWh-batteri än ur ett 10 kWh-batteri? Dvs är antalet km i ett större batteri mer än summan av antalet km på el i de små?
Ja, säg att en cell klarar 500 fulla cycler innan den blir för dålig. Med det lilla batteriet så gör du fler och större cykler än med det stora och du når 500 cykler snabbare. Ju närmare urladdat eller fulladdat batteriet är, destå mer skada tar det ju. Det är ju därför man sätter ner maxladdningen på sin Tesla. Om du däremot har ett stort batteri så kanske det går från 70% -> 55% normalt, därför kan du få kanske tiotusentals sådana små cykler innan degraderingen blir för hög. Det är därför siffrorna peka på att batteriet i Teslor ser ut att kunna leva längre än bilen.
Verdi skrev:
Nej, du behöver i princip inga snabbladdare alls om du har hybrider. Då kör man på bensin på långkörning och el till vardags. Men visst, behovet av laddning vid bostaden blir ännu viktigare.
Vad tror du, vilket är viktigast för elbilsrevolutionen. Snabbladdning eller bostadsladdning? Jag vet inte, själv misstänker jag bostadsladdning
Model 3 LR AWD 19"
Verdi

Re: Vad tror du kommer att hända?

Inlägg av Verdi »

Teslalink skrev:
Verdi skrev:
Är dålig på batterihållbarhet. Får man ut mer än 10 ggr så många mil ur ett 100 kWh-batteri än ur ett 10 kWh-batteri? Dvs är antalet km i ett större batteri mer än summan av antalet km på el i de små?
Ja, säg att en cell klarar 500 fulla cycler innan den blir för dålig. Med det lilla batteriet så gör du fler och större cykler än med det stora och du når 500 cykler snabbare. Ju närmare urladdat eller fulladdat batteriet är, destå mer skada tar det ju. Det är ju därför man sätter ner maxladdningen på sin Tesla. Om du däremot har ett stort batteri så kanske det går från 70% -> 55% normalt, därför kan du få kanske tiotusentals sådana små cykler innan degraderingen blir för hög. Det är därför siffrorna peka på att batteriet i Teslor ser ut att kunna leva längre än bilen.
Verdi skrev:
Nej, du behöver i princip inga snabbladdare alls om du har hybrider. Då kör man på bensin på långkörning och el till vardags. Men visst, behovet av laddning vid bostaden blir ännu viktigare.
Vad tror du, vilket är viktigast för elbilsrevolutionen. Snabbladdning eller bostadsladdning? Jag vet inte, själv misstänker jag bostadsladdning

Egentligen vill jag inte argumentera mot dig här eftersom jag då skulle argumentera mot mig själv till stora delar. :) Jag är inte ens säker på att det är batteribrist som hämmar utvecklingen mest.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3245
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Vad tror du kommer att hända?

Inlägg av Niklas Z »

Teslalink skrev:
Vad tror du, vilket är viktigast för elbilsrevolutionen. Snabbladdning eller bostadsladdning? Jag vet inte, själv misstänker jag bostadsladdning
I Sverige tror jag ungefär halva befolkningen bor i enfamiljshus. Å ena sidan tror jag dessa vuxna människor i större utsträckning är bilägare, å andra sidan är kanske barn under 18 år vanligare i enfamiljshus. Exakt hur stor andel av alla bilar som ägs av personer som bor i villa, radhus o.d. går säkert att ta reda på, men gissningsvis är det minst hälften. Redan idag har alltså en väldigt stor del av bilägarna tillgång till bostadsladdning, åtminstone i form av Schukouttag och de ger ju lätt 10 mil under en natt.

EDIT: Här fanns lite statistik över boendeformer: https://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/ ... ndeformen/
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Skriv svar