Vad tror du kommer att hända?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vad tror du kommer att hända?

Inlägg av mati »

Niklas Z skrev:
I Sverige tror jag ungefär halva befolkningen bor i enfamiljshus...
Och utan att veta så gissar jag att det är vanligare att folk som bor i villa äger en bil, jämfört med dem som bor i lägenhet. Kanske.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Vad tror du kommer att hända?

Inlägg av joel80 »

Alltså det verkar ju som att det är rätt stora problem med att få tag på batterier ändå... För det kan väl inte vara nått annat som håller tillbaka dem?

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... ljas-igen/
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Vad tror du kommer att hända?

Inlägg av Legato »

mati skrev:
Niklas Z skrev:
I Sverige tror jag ungefär halva befolkningen bor i enfamiljshus...
Och utan att veta så gissar jag att det är vanligare att folk som bor i villa äger en bil, jämfört med dem som bor i lägenhet. Kanske.
Det stämmer att ganska exakt 50% bor i enfamiljshus, det finns statistik (orkar ej leta dock). Har ej sett statistik på boendeform för bilägare men det vore ju extremt konstigt om inte villaägare har fler bilar i genomsnitt.

Lägenheter ligger ju till största delen i stadskärnor och i stadskärnor är givetvis behovet av bil mycket mindre än på landsbygd eller i förorter.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Vad tror du kommer att hända?

Inlägg av joel80 »

Även radhus tror jag räknas som enfamiljshus. Dom har ibland också lite svårt med trilskande samfällighetsföreningar. Men håller med om att många bilägare ändå borde bo i fristående villor.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vad tror du kommer att hända?

Inlägg av mati »

Legato skrev:
Lägenheter ligger ju till största delen i stadskärnor och i stadskärnor är givetvis behovet av bil mycket mindre än på landsbygd eller i förorter.
Ja, der var så jag resonerade. Sen kan det vara en ekonomisk fråga också. Har man eget hus är det sannolikt att man även har råd med en bil, men det gäller inte nödvändigtvis för lägenhetsbor.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Vad tror du kommer att hända?

Inlägg av dstr »

Teslalink skrev:
Vad tror du, vilket är viktigast för elbilsrevolutionen. Snabbladdning eller bostadsladdning? Jag vet inte, själv misstänker jag bostadsladdning
Busenkelt.

I praktiken: bostadsladdning

Psykologiska hindret: snabbladdning
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Vad tror du kommer att hända?

Inlägg av Niklas Z »

Det är helt uppenbart så att antalet människor i Sverige som idag har möjlighet till hemmaladdning är större än antalet elbilar. Vi pratar inte om någon marginell skillnad, utan om att antalet personer är flera tiopotenser högre än antalet elbilar (inkl. laddhybrider). Det skulle kunna tolkas som att det psykologiska hindret är större, precis som du är inne på dstr.
Frågan är hur många som tror att man måste ha någon speciallösning för att kunna ladda hemma?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Verdi

Re: Vad tror du kommer att hända?

Inlägg av Verdi »

Niklas Z skrev:
Det är helt uppenbart så att antalet människor i Sverige som idag har möjlighet till hemmaladdning är större än antalet elbilar. Vi pratar inte om någon marginell skillnad, utan om att antalet personer är flera tiopotenser högre än antalet elbilar (inkl. laddhybrider). Det skulle kunna tolkas som att det psykologiska hindret är större, precis som du är inne på dstr.
Frågan är hur många som tror att man måste ha någon speciallösning för att kunna ladda hemma?
Det absolut största hindret är kostnaden. Elbilar är för dyra för vad man får.

Det näst största hindret är fördomar och brist på kunskap. Kolla runt lite i kommentarsfält på artiklar om elbilar så får ni se.

Det tredje största hindret är snabbladdning. För Tesla är det inget större hinder redan nu men för de andra så är det lite knöligt och för långsamt.

Först efter det kommer hemmaladdning. Ok om en del som bor i lägenhet inte kan ha elbil men alla som bor i villa kan ha både en och två elbilar utan problem. De procenten räcker ganska långt.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Vad tror du kommer att hända?

Inlägg av Niklas Z »

Inköpspriset är en tröskel som man måste komma över och är den för hög så kliver man inte över. Det är väl här skillnaden mellan Norge och Sverige blir som mest tydlig.
Jag vet inte hur Norges laddinfrastruktur är jämfört med Sveriges, men min misstanke är att om Norge är bättre så kan det vara så att det beror på att det finns fler elbilar. Med andra ord skulle i så fall kausaliteten vara många elbilar -> goda laddmöjligheter utanför hemmet, snarare än tvärtom. Det betyder inte att det till 100 % förhåller sig så, men att det överväger.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Vad tror du kommer att hända?

Inlägg av mickeisol »

Niklas Z skrev:
Inköpspriset är en tröskel som man måste komma över och är den för hög så kliver man inte över. Det är väl här skillnaden mellan Norge och Sverige blir som mest tydlig.
Jag vet inte hur Norges laddinfrastruktur är jämfört med Sveriges, men min misstanke är att om Norge är bättre så kan det vara så att det beror på att det finns fler elbilar. Med andra ord skulle i så fall kausaliteten vara många elbilar -> goda laddmöjligheter utanför hemmet, snarare än tvärtom. Det betyder inte att det till 100 % förhåller sig så, men att det överväger.
Ja många som köper begagnade bilar idag vill nog gärna köpa en begagnad elbil, I norge kan man hitta begagnade elbilar under 100 tusen kr på finn.no
Men som det ser ut här så vill nog få lägga så mycket pengar på begränsade bilar.

Tesla kommer nog att ha ett försprång ett bra tag framöver (6-7 år) innan batteriproduktionen hos dom andra hinner ifatt.
Skriv svar