Besiktning

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Besiktning

Inlägg av Svenssons »

MEL skrev:
Besiktning nu utförd utan anmärkning. Lite kul när han bad om hjälp att öppna motorhuven, sen fanns det inte så värst mycket att titta på - men det var ändå ett moment som skulle bockas av.
Är det inte där som varningstriangeln förvaras? På Model X finns i alla fall ett litet fack för triangeln.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Besiktning

Inlägg av Mickep »

Tycker ni att besiktningspersonalen har den kunskap som krävs för att göra besiktning av elbilar?
Själva avgastestet är ju inte huvudsakliga syftet med besiktningen (ger bara en indikation på statusen på motorn) utan JAG ser det mer som man kollar att bilen är i trafiksäker skick. (dvs bromsar, kollar chassit efter rost och sprickor, mönsterdjup på däcken, lysen et.c.) Finns det så mycket att kolla på där? Borde de plocka bort batteriet för att se hur undersidan ser ut? De har också en tjänst där de går igenom begagnade bilar, men hur gör man för att avgöra om en elbilsmotor är i bra skick eller inte? Skall de kolla efter felkoder? Det känns rätt så meningslös ifall man bara far dit och det enda besiktningsmannen kan titta på hur väl man tvättat bilen för inga motordelar är åtkomliga. borde protokollet ändras så man ex kollar statusen på batteriet? besiktningsprotokoll utan anmärkning brukar vara ett bra argument när man skall sälja bilen, men hur blir det i framtiden?
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 910
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Besiktning

Inlägg av Nicklas »

Mickep skrev:
Tycker ni att besiktningspersonalen har den kunskap som krävs för att göra besiktning av elbilar?
Själva avgastestet är ju inte huvudsakliga syftet med besiktningen (ger bara en indikation på statusen på motorn) utan JAG ser det mer som man kollar att bilen är i trafiksäker skick.
Det finns ju fortfarande en massa saker som är samma:
- bromsar
- stötdämpare
- fjäder
- spolarvätska
- torkarblad
- däck
- olovliga monteringar (dragkrok etc)
- ljusinställning
- gulhet på blinkers

... Det finns en massa knasiga saker folk gör med sina bilar och jag tycker det känns tryggt att det rutinmässigt kontrolleras vad som åker runt på vägarna. :roll:
Användarvisningsbild
MEL
Teslaägare
Inlägg: 215
Blev medlem: 12 mar 2014 23:01

Re: Besiktning

Inlägg av MEL »

Absolut fyller besiktningen en funktion även för elbilar, däremot kanske vissa delar av kontrollen kan vidareutvecklas.

De kollar ju balkar och fästen, kanske skulle man vid besiktning kunna få en förvarning om det som HelectriC råkade ut för när fästpunkter till hjulupphängningen plötsligt gav vika.

Just titten under huven gav dock inget. Paketet med varningstriangeln hade jag redan tagit fram.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Besiktning

Inlägg av leiflodde »

Besiktningen kan (nog) inte visuellt upptäcka materialfel som HelectriC råkade utför om dessa fel inte är öppna mot ytan. För inneslutna fel krävs röntgen eller ultraljud för att upptäcka dessa ev. defekter.

Jag har idag ställt frågan till (obs inget försäljningstrick) vårt dotterbolag som jobbar med bilbesiktning om vad som gäller för oss elbilsägare och hoppas kunna ge besked snarast om vad man kollar på.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Besiktning

Inlägg av LarsL »

Rost kollas väl knappast längre på bilar. Förra bilen jag hade var utrustad med ett extra golv i plast som täckte hela undersidan, ingen gång kollades något under det golvet. Ser det därför som helt otänkbart att de skulle lossa ett batteri för att kolla under det.
Användarvisningsbild
Steffen
Teslaägare
Inlägg: 134
Blev medlem: 05 okt 2015 17:38

Re: Besiktning

Inlägg av Steffen »

Besiktigade mc:n igår. Ducati. De tyckte hon lät för mycket och att regskylten var för liten. Dessa trafiksäkerhetsdetaljer kommer aldrig vara aktuella med Ewelyn.
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 12 jun 2017 20:59
Ort: Örebro

Re: Besiktning

Inlägg av Viper »

Eftersom min beg facelift (1.5år gammal) har gått som hyrbil så var det redan nu dags för besiktning.

Var helt klart en ny upplevelse för dom på just den stationen här i Örebro iallafall! Knappast så att jag tog en fika under tiden! Som mest var det tre gubbar runt bilen :D

Många frågor blev det ... "Öh, hur öppnar man motorhuven" , "Hur startar man ... hmm, ah!", "Spakar ifrån Mercedes!". Sen dom obligatoriska som precis ALLA jag träffar ställer ... "Hur långt går den, hur lång tid tar det att ladda ...". Nåja, dom var imponerade och intresserade. "Det här är ju framtiden ... va tyst den är!".

Chassienr gav vi också upp på ... dom ville inte hålla på o demontera frunken. Var mest nervös för var dom skulle lyfta på bilen ... men det gick bra.

Inga anmärkningar heller, så klart 8-)
Model S 75D 2016 Midnight silver
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Besiktning

Inlägg av Bod »

Hur är det TLMS. Måste de fungera när man besiktigar bilen?
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 12 jun 2017 20:59
Ort: Örebro

Re: Besiktning

Inlägg av Viper »

Jag ändrar mig efter en googling ... verkar inte vara krav på det?
Senast redigerad av Viper, redigerad totalt 1 gånger.
Model S 75D 2016 Midnight silver
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Besiktning

Inlägg av kangru »

Bod skrev:
Hur är det TLMS. Måste de fungera när man besiktigar bilen?
Menar du TPMS?
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Besiktning

Inlägg av Bod »

Japp :oops:
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Besiktning

Inlägg av Bjelke »

Idag är det dags för min :shock:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Besiktning

Inlägg av Bod »

Tala om hur det gick. Jag skall in på fredag.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Besiktning

Inlägg av danni »

Det finns inget krav på att TPMS måste fungera. Det är fortfarande krav på att alla nya bilar som säljs ska ha TPMS för det kravet gäller hela EU, men vi i Sverige har faktiskt dispens från att ha fungerande TPMS i och med att vi ändå uppfyller motsvarande syfte genom att de flesta skiftar däck två gånger om året. Så man måste inte ha fungerande TPMS på vinterdäcken eller om det går sönder eller så.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Besiktning

Inlägg av Lessmog »

Bod skrev:
Tala om hur det gick. Jag skall in på fredag.
Jag med.
Användarvisningsbild
Lembritt
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 26 feb 2015 08:36
Ort: Strängnäs

Re: Besiktning

Inlägg av Lembritt »

Viper skrev:
Eftersom min beg facelift (1.5år gammal) har gått som hyrbil så var det redan nu dags för besiktning.

Var helt klart en ny upplevelse för dom på just den stationen här i Örebro iallafall! Knappast så att jag tog en fika under tiden! Som mest var det tre gubbar runt bilen :D

Många frågor blev det ... "Öh, hur öppnar man motorhuven" , "Hur startar man ... hmm, ah!", "Spakar ifrån Mercedes!". Sen dom obligatoriska som precis ALLA jag träffar ställer ... "Hur långt går den, hur lång tid tar det att ladda ...". Nåja, dom var imponerade och intresserade. "Det här är ju framtiden ... va tyst den är!".

Chassienr gav vi också upp på ... dom ville inte hålla på o demontera frunken. Var mest nervös för var dom skulle lyfta på bilen ... men det gick bra.

Inga anmärkningar heller, så klart 8-)
Besiktade min den 3 Maj utan anmärkning :)
Chassinr sitter under plast kåpan i mitten bakom/ovanför frunken, var bara att lyfta upp plasten så hittade besiktningsmannen det.
Jag hade ingen aning att det satt där, men en kollega till besiktningsmannen visste det. :shock: :D
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Besiktning

Inlägg av Lessmog »

Lembritt skrev:
Viper skrev:
Eftersom min beg facelift (1.5år gammal) har gått som hyrbil så var det redan nu dags för besiktning.

Var helt klart en ny upplevelse för dom på just den stationen här i Örebro iallafall! Knappast så att jag tog en fika under tiden! Som mest var det tre gubbar runt bilen :D

Många frågor blev det ... "Öh, hur öppnar man motorhuven" , "Hur startar man ... hmm, ah!", "Spakar ifrån Mercedes!". Sen dom obligatoriska som precis ALLA jag träffar ställer ... "Hur långt går den, hur lång tid tar det att ladda ...". Nåja, dom var imponerade och intresserade. "Det här är ju framtiden ... va tyst den är!".

Chassienr gav vi också upp på ... dom ville inte hålla på o demontera frunken. Var mest nervös för var dom skulle lyfta på bilen ... men det gick bra.

Inga anmärkningar heller, så klart 8-)
Besiktade min den 3 Maj utan anmärkning :)
Chassinr sitter under plast kåpan i mitten bakom/ovanför frunken, var bara att lyfta upp plasten så hittade besiktningsmannen det.
Jag hade ingen aning att det satt där, men en kollega till besiktningsmannen visste det. :shock: :D
Tack för tipset! Hade heller ingen aning. :)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Besiktning

Inlägg av bylund »

Beror på när bilen är byggd. Nyare bilar har chassinumret i en tröskel som Tesla rekommenderar att man inte lossar på.

Besiktade min i förra veckan i Rissne. Besiktningsmannen hade rent av sett en utbildningsvideo om hur Tesla ska besiktas. Hade koll på tow mode t ex för att få hjulen att rulla fritt när de var upphissade.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Besiktning

Inlägg av Bjelke »

Nu är vi klara och det gick bra (såklart) :)
Dom hade fått signal om att en Tesla var på väg in men hade glömt att läsa igenom materialet så killen som
tog bilen hade lite snabbt läst igenom materialet typ en kvart före jag kom :lol:

Dom hade fått instruktion om att inte kolla chassinummer annat än vid rutan och på stora skärmen,
parkeringsbromsen deaktiverade han oxo och hade precis som Bylund skrev koll på tow mode oxo,
lite kul när hans kollega kom med obd-burken och blev tillsagd att det inte skulle göras nåt sånt :lol:
dom löft bilen i länkarmarna vilket inte kändes helt ok men deras lyft nådde inte dom rätta punkterna,
och som krydda på moset så gick larmet (tilt-delen) eftersom jag glömde att lämna nyckeln i bilen :lol: :oops:
Dom visade även några helt enorma smutsfickor som man bara ser underifrån, speciellt dom bakom/innanför
bakhjulen, man skulle antagligen få plats med en hel ICA-påse full med varor där :shock: hur fan gör man rent
där lixom? Det blir till att träna duktigt med högtrycken eller nåt...
Sist efter den lilla åkturen så frågade han om han fick ta en bild :mrgreen:
(Den var inför besöket nästan löjligt uppfixad hehe)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Snotling
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 28 dec 2016 11:11
Ort: Lidköping

Re: Besiktning

Inlägg av Snotling »

Besiktigade också igår.
Besiktningsmannen hade inte så mycket koll, men det gick bra ändå.
Fick visa hur allt fungerade, typ starta och stoppa...
Jag behövde inte ta bort plastkåpan i frunken för att se chassinumret.
Han lyfte också bilen i länkarmarna och jag håller med om att det inte kändes helt bra, men bilen fick ju knappt plats på lyften så det var inte så mycket att välja på.
Har man luftfjädring så kan det vara bra att sätta i Jack mode, men det kanske blir samma effekt med Tow mode?
Bromsprov gjordes bara genom att bromsa lite lätt på asfalten utanför hallen.
Han hade aldrig kört någon Tesla, så jag uppmanade honom att gasa på ordentligt, det gjorde hans dag kan man säga :D
Nytt som jag inte hade sett förut var att de, förutom halvljusets höjd, även kollade hur de stod i sidled.
Varningstriangeln ska även visas upp så att den är hel (räcker inte att se fodralet alltså), men jag behövde inte öppna och visa..
P85DL 2015
P3 2019
BMW i4 M50 2022
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Besiktning

Inlägg av bylund »

De testar bakhjulsdrivna på rullar, fyrhjulsdrivna vill de inte slås med antisladdsystemet på, så de provbromsar de bara på marken.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Besiktning

Inlägg av Lessmog »

Godkänd! :lol:
Besikta i Kungshamn hade lite erfarenhet, besiktat en tidigare och grannen har en. Började med en kort tur ut på lokalgatan för bromsprov från 40 vid ett visst riktmärke. Sedan koll av VIN och mätarställning, bälten och triangelfodral ;) hjullager, lysen och däck (tryck och mönster). Pratstunden tog fyra gånger så lång tid. :roll:

Ett rykte säger att det snart inte längre är slutsiffran som styr vilken månad man ska in -- det ska visst bli en slutbokstav också. Men det dröjer nog några år till. Man får se.
Skriv svar