Och utan att veta så gissar jag att det är vanligare att folk som bor i villa äger en bil, jämfört med dem som bor i lägenhet. Kanske.Niklas Z skrev:I Sverige tror jag ungefär halva befolkningen bor i enfamiljshus...
Vad tror du kommer att hända?
Moderator: Redaktion
Re: Vad tror du kommer att hända?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vad tror du kommer att hända?
Alltså det verkar ju som att det är rätt stora problem med att få tag på batterier ändå... För det kan väl inte vara nått annat som håller tillbaka dem?
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... ljas-igen/
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... ljas-igen/
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Vad tror du kommer att hända?
Det stämmer att ganska exakt 50% bor i enfamiljshus, det finns statistik (orkar ej leta dock). Har ej sett statistik på boendeform för bilägare men det vore ju extremt konstigt om inte villaägare har fler bilar i genomsnitt.mati skrev:Och utan att veta så gissar jag att det är vanligare att folk som bor i villa äger en bil, jämfört med dem som bor i lägenhet. Kanske.Niklas Z skrev:I Sverige tror jag ungefär halva befolkningen bor i enfamiljshus...
Lägenheter ligger ju till största delen i stadskärnor och i stadskärnor är givetvis behovet av bil mycket mindre än på landsbygd eller i förorter.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Vad tror du kommer att hända?
Även radhus tror jag räknas som enfamiljshus. Dom har ibland också lite svårt med trilskande samfällighetsföreningar. Men håller med om att många bilägare ändå borde bo i fristående villor.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Vad tror du kommer att hända?
Ja, der var så jag resonerade. Sen kan det vara en ekonomisk fråga också. Har man eget hus är det sannolikt att man även har råd med en bil, men det gäller inte nödvändigtvis för lägenhetsbor.Legato skrev:Lägenheter ligger ju till största delen i stadskärnor och i stadskärnor är givetvis behovet av bil mycket mindre än på landsbygd eller i förorter.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vad tror du kommer att hända?
Busenkelt.Teslalink skrev:Vad tror du, vilket är viktigast för elbilsrevolutionen. Snabbladdning eller bostadsladdning? Jag vet inte, själv misstänker jag bostadsladdning
I praktiken: bostadsladdning
Psykologiska hindret: snabbladdning
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3288
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Vad tror du kommer att hända?
Det är helt uppenbart så att antalet människor i Sverige som idag har möjlighet till hemmaladdning är större än antalet elbilar. Vi pratar inte om någon marginell skillnad, utan om att antalet personer är flera tiopotenser högre än antalet elbilar (inkl. laddhybrider). Det skulle kunna tolkas som att det psykologiska hindret är större, precis som du är inne på dstr.
Frågan är hur många som tror att man måste ha någon speciallösning för att kunna ladda hemma?
Frågan är hur många som tror att man måste ha någon speciallösning för att kunna ladda hemma?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Vad tror du kommer att hända?
Det absolut största hindret är kostnaden. Elbilar är för dyra för vad man får.Niklas Z skrev:Det är helt uppenbart så att antalet människor i Sverige som idag har möjlighet till hemmaladdning är större än antalet elbilar. Vi pratar inte om någon marginell skillnad, utan om att antalet personer är flera tiopotenser högre än antalet elbilar (inkl. laddhybrider). Det skulle kunna tolkas som att det psykologiska hindret är större, precis som du är inne på dstr.
Frågan är hur många som tror att man måste ha någon speciallösning för att kunna ladda hemma?
Det näst största hindret är fördomar och brist på kunskap. Kolla runt lite i kommentarsfält på artiklar om elbilar så får ni se.
Det tredje största hindret är snabbladdning. För Tesla är det inget större hinder redan nu men för de andra så är det lite knöligt och för långsamt.
Först efter det kommer hemmaladdning. Ok om en del som bor i lägenhet inte kan ha elbil men alla som bor i villa kan ha både en och två elbilar utan problem. De procenten räcker ganska långt.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3288
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Vad tror du kommer att hända?
Inköpspriset är en tröskel som man måste komma över och är den för hög så kliver man inte över. Det är väl här skillnaden mellan Norge och Sverige blir som mest tydlig.
Jag vet inte hur Norges laddinfrastruktur är jämfört med Sveriges, men min misstanke är att om Norge är bättre så kan det vara så att det beror på att det finns fler elbilar. Med andra ord skulle i så fall kausaliteten vara många elbilar -> goda laddmöjligheter utanför hemmet, snarare än tvärtom. Det betyder inte att det till 100 % förhåller sig så, men att det överväger.
Jag vet inte hur Norges laddinfrastruktur är jämfört med Sveriges, men min misstanke är att om Norge är bättre så kan det vara så att det beror på att det finns fler elbilar. Med andra ord skulle i så fall kausaliteten vara många elbilar -> goda laddmöjligheter utanför hemmet, snarare än tvärtom. Det betyder inte att det till 100 % förhåller sig så, men att det överväger.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Vad tror du kommer att hända?
Ja många som köper begagnade bilar idag vill nog gärna köpa en begagnad elbil, I norge kan man hitta begagnade elbilar under 100 tusen kr på finn.noNiklas Z skrev:Inköpspriset är en tröskel som man måste komma över och är den för hög så kliver man inte över. Det är väl här skillnaden mellan Norge och Sverige blir som mest tydlig.
Jag vet inte hur Norges laddinfrastruktur är jämfört med Sveriges, men min misstanke är att om Norge är bättre så kan det vara så att det beror på att det finns fler elbilar. Med andra ord skulle i så fall kausaliteten vara många elbilar -> goda laddmöjligheter utanför hemmet, snarare än tvärtom. Det betyder inte att det till 100 % förhåller sig så, men att det överväger.
Men som det ser ut här så vill nog få lägga så mycket pengar på begränsade bilar.
Tesla kommer nog att ha ett försprång ett bra tag framöver (6-7 år) innan batteriproduktionen hos dom andra hinner ifatt.