Ska Tesla bygga allt själv i framtiden?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Ska Tesla bygga allt själv i framtiden?

Inlägg av zyax »

Enligt Teknikens värld och andra medier så har Volvo bestämt sig för att satsa på sin kärnverksamhet vad det gäller infotainmentsystemet.
http://teknikensvarld.se/volvo-sensus-b ... -tjanster/

Själv gissar jag att Volvos system kommer bli grymt bra.

Jag tycker att det är otroligt logiskt att man vänder sig till Apple / Google eller Amazon med den här typen av system då de givet kommer vara långt före med vilka appar som är tillgängliga samt hur bra röststyrningen kommer att utvecklas. Elon har en otrolig förkärlek till att allt ska göras hos Tesla och när man till och med vill bygga en egen musiktjänst kan man ju lätt konstatera att det gått för långt.
Allt blir självklart inte bättre om man låter någon annan göra det, men var drar man gränsen? Ska Tesla bygga fler egna serverhallar med AI-system som gör röststyrningen bättre eller köper man in beräkningskraft för detta? Kommer Tesla äga gruvorna som tar upp råvarorna som behövs. Någonstans går alltid gränsen, men var?

Vad tror ni blir svaret om 5 år i en Tesla, har man fortsatt med att göra allt själva eller krupit till korset och insett att det finns vinning att göra genom att gå till andra leverantörer?
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Ska Tesla bygga allt själv i framtiden?

Inlägg av Remuz »

Deras vertical integration-strategi talar ju för att dom vill finnas i alla led, så dom lär försöka kontrollera hela kedjan maximalt. Om det är ekonomiskt smart låter jag vara osagt
P85D svart/svart med gratis SuC
Laddvin
Inlägg: 198
Blev medlem: 04 feb 2015 11:27

Re: Ska Tesla bygga allt själv i framtiden?

Inlägg av Laddvin »

Bara här om dagen läste jag något om detta med mjukvaruutvecklingen. Kommer inte ihåg vart dock... De vill ha kompetensen och utveckla mjukvaran in house för att enkelt kunna göra snabba förändringar och ha full kontroll.

När det gäller den stora helheten med råvaror, bildelar och allt möjligt så får vi se... Elon har ju sagt att de lärt sig av Model S och X och lär sig av sina misstag. Men istället gör de nya. Överautomatiseringen var ju ett sånt. Jag tror att det är som du säger att när de vill göra allt själva, då går de för långt, och det är nog bara en tidsfråga innan de inser det och lugnar sig lite. Men jag förstår verkligen om de vill att allt som syns på skärmen i bilen ska vara deras eget. Det har ju betydligt mycket större påverkan på körupplevelsen än vem som framställer metallerna till battericellerna. Mycket av det dom valt att utveckla själva har ju trots allt blivit världsledande!
Edvin - Kör NIO ET5 under SECC 2023
Skriv svar