E-Golf 2017

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf 2017

Inlägg av mati »

becker skrev:
Jag lyckades ladda ner "paketet" till bilen, men jag ser dom inte i navigatorn.
Tittar jag på fel ställe?
Troligen. Det var nåt man skulle bocka i nånstans. Just nu är Golfen på resande fot med sin matte. Jag ska kolla ikväll.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf 2017

Inlägg av mati »

Har du gjort såhär i navigeringsinställingarna?
IMG_20180516_175915.jpg
IMG_20180516_175921.jpg
IMG_20180516_175942.jpg
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
becker
elbilist
Inlägg: 61
Blev medlem: 23 dec 2017 14:44
Ort: Utanför Sandviken, född i Dalarna

Re: E-Golf 2017

Inlägg av becker »

Tackar igen Mati! Jag är skyldig dig en fika eller lunch, hör av dig om du rör dig i trakterna av Sandviken - Gävle.

Fartkamerorna funkar också!

Mati, jag vet inte om du är medlem i gruppen "VW e-Golf Sverige" på Facebook. Är det ok om jag länkar till dessa inlägg i den gruppen? Det skulle nog göra fler eGolf ägare glada.
eGolf -17
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf 2017

Inlägg av mati »

becker skrev:
Är det ok om jag länkar till dessa inlägg i den gruppen? Det skulle nog göra fler eGolf ägare glada.
Jag är inte med i FB, men du får jättegärna länka hit.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Walker »

En fråga till detta kunniga forum: om jag vill plugga in min eGolf i en 3fas CEE - vad behöver jag för prylar förutom standardkablar? (Standard är väl bara schuko och typ2?)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
becker
elbilist
Inlägg: 61
Blev medlem: 23 dec 2017 14:44
Ort: Utanför Sandviken, född i Dalarna

Re: E-Golf 2017

Inlägg av becker »

Det finns 16A CEE till typ2 kablar. Och det finns laddboxar som klarar trefas 16A, eller mer, (t.ex. Teslas Wall Connector).
Men eGolfen klara bara att ladda från två faser 16A, (eller en fas 32A, dock klarar den medföljande kabeln bara 20A, (lite segt när man kommer till en stolpe med enfas 32A)). Och det gäller "30 mils" eGolfen, de äldre bilarna klara bara en fas.

Till bilen får du med en Schuko till typ2, och en typ2 - typ2 kabel.
eGolf -17
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Walker »

Tips på var jag hittar 16A CEE - typ2
Hemma har jag en WC. Frågan gäller när jag är ute på resa och stöter på en CEE-handske i, typ, en lada hos en polare.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
becker
elbilist
Inlägg: 61
Blev medlem: 23 dec 2017 14:44
Ort: Utanför Sandviken, född i Dalarna

Re: E-Golf 2017

Inlägg av becker »

Billigare att köpa en till WC och montera en 16CEE kontakt på den ;)
Första träffen när jag googlar:
https://evconnect.se/products/typ-2-kon ... -fas-400-v

Jag har ingen aning om kvalité på vara sig bolaget eller sladden... Man kan kanske hitta billigare sladdar någon annanstans. Kan vara värt att kolla företag i eu.
eGolf -17
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Walker »

eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
becker
elbilist
Inlägg: 61
Blev medlem: 23 dec 2017 14:44
Ort: Utanför Sandviken, född i Dalarna

Re: E-Golf 2017

Inlägg av becker »

Den är ju tvärtom, typ2 - till 16A CEE. Om du av någon anledning vill plocka ut trefas ur en typ2 stolpe.
eGolf -17
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Monark1954 »

mati skrev:
Jag skulle bara vilja dela med mig en upptäckt jag har gjort. Det är kanske uppenbart för den som vet, men för mig var det nåt nytt.
E-Golfen har ju laddstationer som POI i navigeringen, men lågt ifrån alla laddare finns med där. Jag vet inte vilken databas de kommer ifrån, men den är alltså inte komplett.
Igår kom jag på ett sätt att importera laddstationer från uppladdning.nu.
Här http://uppladdning.nu/Download2.aspx kan man ladda ner en fil med de laddstationerna man är intresserad av, alltså CCS och typ2. Välj filformat GPX. Spara filen på datorn.
Logga sedan in i Volkswagen car-net. https://www.volkswagen-car-net.com
Välj POI Specialmål och lägg till en ny lista.
Välj gpx-filen och en passande ikon. Det går bra att lägga till egna ikoner. Jag tog ikonen från uppladdning.nu.
Döp listan till nåt vettigt, t.ex. uppladdning.nu eller "mina laddplatser" eller så.
Skicka iväg det hela till bilen.
Gå till bilen, sätt på tändningen och se till att bilen har Wifi-uppkoppling.
Öppna menyn, gå till Car-net och sök efter uppdateringar. Det kommer att visas en uppdatering på runt 66kB, vilket är filen som vi precis har laddat upp.
Installera uppdateringen. Klart.
I navigatorn kan man välja bland specialmålen vilka som ska visas. Längst ner i listan ligger nu den egna listan med laddstationer. Bocka i den och vipps så visas de på kartan.
Det är inte helt uppenbart att man kan göra så, det är kanske inte bara jag som har missat det. ;)
Vilket toppentipps. Fixat på vår nya egolf. Som vanligt bör man läsa alla meningar, missade först stegen i bilen.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf 2017

Inlägg av mati »

Jag har en fundering angående laddning i e-Golfen. Som bekant så går den att snabbladda via CCS med ungefär 40kW. Men vad är det som begränsar laddeffekten egenligen? Batterierna klarar bevisligen mycket mer än så, eftersom den vid inbromsning kan rekuperera med upp till 80kW eller rentav ännu mer. Detta är förvisso bara kortvarigt och beror också på batteriernas laddnivå, men några minuters snabbladdning med säg 60-70kW skulle den säkerligen överleva utan blessyrer. Det gör den ju när man rullar nedför en brant backe till exempel.
Det sägs ju att batterispänningen är lägre i e-Golfen, och det är det som begränsar laddeffekten på en 50kW-laddare. Men då borde det ju gå att ladda snabbare på en kraftfullare laddare, eftersom den kan leverera mer ström. Jag har inte testat, men jag gissar att även en starkare laddare inte ger mer än 40kW för en e-Golf och då måste strypningem ju ligga i mjukvaran.
Eller tänker jag fel?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jag har en fundering angående laddning i e-Golfen. Som bekant så går den att snabbladda via CCS med ungefär 40kW. Men vad är det som begränsar laddeffekten egenligen? Batterierna klarar bevisligen mycket mer än så, eftersom den vid inbromsning kan rekuperera med upp till 80kW eller rentav ännu mer. Detta är förvisso bara kortvarigt och beror också på batteriernas laddnivå, men några minuters snabbladdning med säg 60-70kW skulle den säkerligen överleva utan blessyrer. Det gör den ju när man rullar nedför en brant backe till exempel.
Det sägs ju att batterispänningen är lägre i e-Golfen, och det är det som begränsar laddeffekten på en 50kW-laddare. Men då borde det ju gå att ladda snabbare på en kraftfullare laddare, eftersom den kan leverera mer ström. Jag har inte testat, men jag gissar att även en starkare laddare inte ger mer än 40kW för en e-Golf och då måste strypningem ju ligga i mjukvaran.
Eller tänker jag fel?
Zoen har samma egenhet. Man kan inte ladda med mer än 22 kW, men när man bromsar hårt så visar den 43 kW som mest. Speciellt konstigt verkar det eftersom det är motorkomponeneterna i Zoen som är själva laddaren, och om motorn vid broms kan ge 43 kWh, varför kan den inte ge det vid laddning?

(Tyskan slår igenom där! "Rekuperera" ;) )
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: E-Golf 2017

Inlägg av vigge50 »

Jerker skrev:
mati skrev:
Jag har en fundering angående laddning i e-Golfen. Som bekant så går den att snabbladda via CCS med ungefär 40kW. Men vad är det som begränsar laddeffekten egenligen? Batterierna klarar bevisligen mycket mer än så, eftersom den vid inbromsning kan rekuperera med upp till 80kW eller rentav ännu mer. Detta är förvisso bara kortvarigt och beror också på batteriernas laddnivå, men några minuters snabbladdning med säg 60-70kW skulle den säkerligen överleva utan blessyrer. Det gör den ju när man rullar nedför en brant backe till exempel.
Det sägs ju att batterispänningen är lägre i e-Golfen, och det är det som begränsar laddeffekten på en 50kW-laddare. Men då borde det ju gå att ladda snabbare på en kraftfullare laddare, eftersom den kan leverera mer ström. Jag har inte testat, men jag gissar att även en starkare laddare inte ger mer än 40kW för en e-Golf och då måste strypningem ju ligga i mjukvaran.
Eller tänker jag fel?
Zoen har samma egenhet. Man kan inte ladda med mer än 22 kW, men när man bromsar hårt så visar den 43 kW som mest. Speciellt konstigt verkar det eftersom det är motorkomponeneterna i Zoen som är själva laddaren, och om motorn vid broms kan ge 43 kWh, varför kan den inte ge det vid laddning?

(Tyskan slår igenom där! "Rekuperera" ;) )
Det är väll där skillnaden ligger mellan Q90 och R90, R-modellerna som bara kan ladda med 22 kW använder inte motorkomponenterna vid laddning via typ2 utan en separat laddare som alla and4a bilar. Kan ha fel men det är det jag har för mig är skillnaden.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: E-Golf 2017

Inlägg av HelectriC »

Jerker skrev:

(Tyskan slår igenom där! "Rekuperera" ;) )

VW har valt ett eget namn för regenerering, nämligen rekuperering. Det står även i bilens instrument och instruktionsbok oberoende om språket är tyska, svenska eller norska. Kul detalj ör också att röststyrning (som har en egen knapp på ratten) inte funkar när man har ställt in instrumentspråk norska, men funkar på svenska :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Jerker »

vigge50 skrev:
Jerker skrev:
mati skrev:
Jag har en fundering angående laddning i e-Golfen. Som bekant så går den att snabbladda via CCS med ungefär 40kW. Men vad är det som begränsar laddeffekten egenligen? Batterierna klarar bevisligen mycket mer än så, eftersom den vid inbromsning kan rekuperera med upp till 80kW eller rentav ännu mer. Detta är förvisso bara kortvarigt och beror också på batteriernas laddnivå, men några minuters snabbladdning med säg 60-70kW skulle den säkerligen överleva utan blessyrer. Det gör den ju när man rullar nedför en brant backe till exempel.
Det sägs ju att batterispänningen är lägre i e-Golfen, och det är det som begränsar laddeffekten på en 50kW-laddare. Men då borde det ju gå att ladda snabbare på en kraftfullare laddare, eftersom den kan leverera mer ström. Jag har inte testat, men jag gissar att även en starkare laddare inte ger mer än 40kW för en e-Golf och då måste strypningem ju ligga i mjukvaran.
Eller tänker jag fel?
Zoen har samma egenhet. Man kan inte ladda med mer än 22 kW, men när man bromsar hårt så visar den 43 kW som mest. Speciellt konstigt verkar det eftersom det är motorkomponeneterna i Zoen som är själva laddaren, och om motorn vid broms kan ge 43 kWh, varför kan den inte ge det vid laddning?

(Tyskan slår igenom där! "Rekuperera" ;) )
Det är väll där skillnaden ligger mellan Q90 och R90, R-modellerna som bara kan ladda med 22 kW använder inte motorkomponenterna vid laddning via typ2 utan en separat laddare som alla and4a bilar. Kan ha fel men det är det jag har för mig är skillnaden.
OK, jag hade fattat det som att tekniken i grunden var densamma för båda versionerna. Jag vet att Q90 är byggd av Continental och att R90 är Renaults egen. Hur som helst ska Zoe få CCS nästa år!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf 2017

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
(Tyskan slår igenom där! "Rekuperera" ;) )
Det är faktiskt det som står i displayen i Golfen, på svenska alltså. Det är uppenbarligen så det heter i deras värld.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jerker skrev:
(Tyskan slår igenom där! "Rekuperera" ;) )
Det är faktiskt det som står i displayen i Golfen, på svenska alltså. Det är uppenbarligen så det heter i deras värld.
Minsann! Ja, det är ju så det heter på tyska, och det är ju en tysk bil. Har sett och hört det mycket sen jag började intressera mig för Sono Motors. :)

Men Zoen har en intressant blandning av svenska och engelska på displayerna. Farthållaren kallas för regulator...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf 2017

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Minsann! Ja, det är ju så det heter på tyska, och det är ju en tysk bil. Har sett och hört det mycket sen jag började intressera mig för Sono Motors. :)
Ordet "rekuperera" var nytt för mig också. När jag bodde i Tyskland fanns inga elbilar, och ordet måste ha uppfunnits i samband med detta.

Det är faktiskt ett ganska roligt fenomen att det finns en uppsjö med tekniska ord som har antingen tillkommit efter min "flykt" till Sverige, eller så vet jag helt enkelt inte vet vad det heter på tyska. Ibland - eller ganska ofta egentligen - när jag ska prata med tyska företag står jag där som en fågelholk och känner mig hur dum som helst.
Senast visste jag inte (eller var osäker) vad USB-minne heter. Och det var jag naturligtvis inte medveten om förrän strax innan jag skulle säga det. Jag konstlade till nånting, och de fattade nog vad jag menade, men ack så pinsamt. De måste ju tro att jag är helt puckad. :oops: :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: E-Golf 2017

Inlägg av lator »

mati skrev:
Jerker skrev:
Minsann! Ja, det är ju så det heter på tyska, och det är ju en tysk bil. Har sett och hört det mycket sen jag började intressera mig för Sono Motors. :)
Ordet "rekuperera" var nytt för mig också. När jag bodde i Tyskland fanns inga elbilar, och ordet måste ha uppfunnits i samband med detta.

Det är faktiskt ett ganska roligt fenomen att det finns en uppsjö med tekniska ord som har antingen tillkommit efter min "flykt" till Sverige, eller så vet jag helt enkelt inte vet vad det heter på tyska. Ibland - eller ganska ofta egentligen - när jag ska prata med tyska företag står jag där som en fågelholk och känner mig hur dum som helst.
Senast visste jag inte (eller var osäker) vad USB-minne heter. Och det var jag naturligtvis inte medveten om förrän strax innan jag skulle säga det. Jag konstlade till nånting, och de fattade nog vad jag menade, men ack så pinsamt. De måste ju tro att jag är helt puckad. :oops: :lol:
Det fungerar säkert att slänga in ett internationellt uttryck (oftast engelskt sådant då) så "flashdrive" borde ju fungera även i Tyskland. Dock skulle jag aldrig våga mig på ett sådant tilltag i Frankrike... :mrgreen:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf 2017

Inlägg av mati »

lator skrev:
Det fungerar säkert att slänga in ett internationellt uttryck (oftast engelskt sådant då) så "flashdrive" borde ju fungera även i Tyskland. Dock skulle jag aldrig våga mig på ett sådant tilltag i Frankrike... :mrgreen:
Ja, det gör det såklart, och det är precis det jag brukar göra. Men tyskarna tar ju gärna sina egna ord för en massa saker, nästan som fransmännen. De förstår såklart de engelska uttrycken också, och för en svensk i Tyskland är det absolut inget problem att använda engelska ord, även om tyskarna inte gillar att prata engelska. Men jag är ju inte svensk och jag pratar ju naturligtvis tyska med dem. Då blir det bara superkonstigt när man plötsligt börjar att baka in engelska ord. Det blir nästan som t ex Arnold the Terminator som helt plötsligt pratade med amerikansk-österrikisk brytning. Urfånigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Jerker »

När jag i slutet av 80-talet skaffade en Atari så visade det sig att den största marknaden för denna dator var i Tyskland och det var där de mest intressanta programvarorna för Atari utvecklades, bl.a musikprogramvarorna Creator/Notator och Cubase utvecklades först för Atari. Jag var på några olika datormässor i Hannover och Düsseldorff och då fick jag lära mig att de flesta tyskar helst kallade datorn för Rechner, alltså räknemaskin.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: E-Golf 2017

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
.. då fick jag lära mig att de flesta tyskar helst kallade datorn för Rechner, alltså räknemaskin.
Helt rätt. Ordet "Rechner" är vanligt förekommande i tekniska kretsar och avser en dator.
Vanligt folk använder det engelska ordet "Computer" när de menar en dator. När de säger "Rechner" är det förkortningen för Taschenrechner och avser en miniräknare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: E-Golf 2017

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jerker skrev:
.. då fick jag lära mig att de flesta tyskar helst kallade datorn för Rechner, alltså räknemaskin.
Helt rätt. Ordet "Rechner" är vanligt förekommande i tekniska kretsar och avser en dator.
Vanligt folk använder det engelska ordet "Computer" när de menar en dator. När de säger "Rechner" är det förkortningen för Taschenrechner och avser en miniräknare.
Jag tror att det var SvD, eller möjligen DN, som utlyste en tävling på 70-talet, när datorer började bli vanliga, för att hitta på ett bättre svenskt namn än räknemaskin eller datamaskin. Dator blev resultatet av denna tävling. Motivationen var att bygga ett ord som följde logiken i andra ordkonstruktioner. Motor: något som är i rörelse, kommer av latinets(?) "moto", rörelse. Rotor: något som roterar osv. En maskin som processar data av olika slag: Dator! Med denna bakgrund till ordet så gör det så fruktansvärt ont i mig när folk slarvigt säger "en data"...
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: E-Golf 2017

Inlägg av HelectriC »

mati skrev:
Jerker skrev:
.. då fick jag lära mig att de flesta tyskar helst kallade datorn för Rechner, alltså räknemaskin.
Helt rätt. Ordet "Rechner" är vanligt förekommande i tekniska kretsar och avser en dator.
Vanligt folk använder det engelska ordet "Computer" när de menar en dator. När de säger "Rechner" är det förkortningen för Taschenrechner och avser en miniräknare.
Nja, vill nog inte påstå att det alltid är så. Jag möter ofta tyskar som menar dator när dom säger Rechner. De menar definitivt inte miniräknare iaf :D jag har svårt att tänka mig att dom tex lagrar dokument från oss på sina miniräknare :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar