Pass på Tysklandsfärjorna?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Pass på Tysklandsfärjorna?

Inlägg av Alfred »

Hej hopp,

Vi planerar en tur ner på kontinenten med avfärd om en dryg vecka och insåg nu att barnens pass löpt ut. Största orosmomentet verkar vara den planerade turen hem med Stena Line från Tyskland till Trelleborg. Är det någon som har erfarenhet av hur nitiska de är med passkontrollen där? Kan det funka att dyka upp med ett år för gamla pass på ungarna?
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Pass på Tysklandsfärjorna?

Inlägg av HelectriC »

Alfred skrev:
Hej hopp,

Vi planerar en tur ner på kontinenten med avfärd om en dryg vecka och insåg nu att barnens pass löpt ut. Största orosmomentet verkar vara den planerade turen hem med Stena Line från Tyskland till Trelleborg. Är det någon som har erfarenhet av hur nitiska de är med passkontrollen där? Kan det funka att dyka upp med ett år för gamla pass på ungarna?
Åkte till Spanien i påskas med utgångna barnpass, gick bra det, men så hade vi ingen kontroll heller :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Pass på Tysklandsfärjorna?

Inlägg av bonath »

Var på bordershop och dansken i Rödby blev sur...
Ska va pass, sa han...

Skickat från min moto g(6) plus via Tapatalk
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Pass på Tysklandsfärjorna?

Inlägg av danni »

Alfred skrev:
Hej hopp,

Vi planerar en tur ner på kontinenten med avfärd om en dryg vecka och insåg nu att barnens pass löpt ut. Största orosmomentet verkar vara den planerade turen hem med Stena Line från Tyskland till Trelleborg. Är det någon som har erfarenhet av hur nitiska de är med passkontrollen där? Kan det funka att dyka upp med ett år för gamla pass på ungarna?
Vi har åkt färja från Fredrikshamn till Göteborg med barnen och då ville de bara titta på de vuxnas pass, och struntade i barnens. Men det är väl kanske inget man ska chansa på.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Pass på Tysklandsfärjorna?

Inlägg av jpetters »

Alfred skrev:
Hej hopp,

Vi planerar en tur ner på kontinenten med avfärd om en dryg vecka och insåg nu att barnens pass löpt ut. Största orosmomentet verkar vara den planerade turen hem med Stena Line från Tyskland till Trelleborg. Är det någon som har erfarenhet av hur nitiska de är med passkontrollen där? Kan det funka att dyka upp med ett år för gamla pass på ungarna?
Vi åkte med Stenaline Kiel-Göteborg t.o.r förra året och de frågade inte efter pass. Men det kan ju såklart ha ändrats.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3245
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Pass på Tysklandsfärjorna?

Inlägg av Niklas Z »

Jag fick visa pass på vägen hem från Tyskland under påsken, både när jag körde av färjan Puttgarden – Rödby och Helsingör – Helsingborg. Behövde inte visa pass på väg söderut.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Pass på Tysklandsfärjorna?

Inlägg av Alfred »

På hemsidan står det att mellan nordiska länderna är det bara vuxna som måste ha giltiga pass, till/från Tyskland gäller det även barn under 16 år. Men det är ju en sak vad det står och en annan sak vad som händer i praktiken om passen på barnen gått ut. Vi försöker fixa nya pass men det är precis på håret att vi hinner få dem innan avfärd.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Pass på Tysklandsfärjorna?

Inlägg av mati »

Jag har aldrig behövt visa pass, varken i Danmark eller i Tyskland. Det är bara svenskarna som ibland ha velat se nån form av leg. Eller så är de bara nyfikna. Senast var det en skånsk tulltjej som kommenterade min "staura gej-pej-ess i bejlen" eller vad hon nu sa. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Pass på Tysklandsfärjorna?

Inlägg av jpetters »

Alfred skrev:
På hemsidan står det att mellan nordiska länderna är det bara vuxna som måste ha giltiga pass, till/från Tyskland gäller det även barn under 16 år. Men det är ju en sak vad det står och en annan sak vad som händer i praktiken om passen på barnen gått ut. Vi försöker fixa nya pass men det är precis på håret att vi hinner få dem innan avfärd.
Ja, det stod väldigt strikt att man måste ha det. Men det var ingen som frågade när vi väl skulle köra på och av.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Pass på Tysklandsfärjorna?

Inlägg av frippan »

Är så olika, ibland har jag fått visa pass när jag åkt bil till Tyskland. Ibland inte. Sist flög jag till Schweiz och bilade upp till Tyskland. Visade inte passet en ända gång på resan, varken på flygplatsen eller gränsen.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
nik242
Inlägg: 7
Blev medlem: 29 dec 2017 18:34

Re: Pass på Tysklandsfärjorna?

Inlägg av nik242 »

Jag flög till Spanien, på hotellet tog jag upp frugans pass :) (behövde inte visa pass innan). På flyget hem kollade de pass men körkortet gick bra ändå.
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Pass på Tysklandsfärjorna?

Inlägg av Yxel »

Påtal om pass, tjejens pass har gått ut och hon hinner inte skaffa nytt innan sommarens bilresa ner i Europa. Kan vi vara lugna ändå? Legitimation har hon såklart.
Och för att anknyta till tråden, är färjorna bara att glömma?
Multicoat Red Model X P100D
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Pass på Tysklandsfärjorna?

Inlägg av Svenssons »

Jag behöver inte visa pass när jag åker från Sverige till Danmark eller Danmark till Tyskland men det behövs dock legitimation som visar anknytning till Sverige/EU när jag åker från Tyskland till Danmark och från Danmark till Sverige med bil.

Vid flyg inom EU har pass efterfrågats men det räcker med legitimation.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
jak
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 26 maj 2018 10:11
Referralkod: ts.la/jan37539

Re: Pass på Tysklandsfärjorna?

Inlägg av jak »

T.ex. TT-line skriver så här:
TT Line skrev:
Samtliga resenärer, även personer som inte avkrävs pass/visum, måste på resa mellan Sverige och Tyskland samt Sverige och Polen vid anmodan legitimera sig med av myndigheterna godkänd legitimation där medborgarskap framgår.
Då har vi det där med "av myndigheter godkänd legitimation". Nyckeln här är Schengen.
EU skrev:
Om du är EU-medborgare behöver du inte visa ditt id-kort eller pass när du reser mellan två Schengenländer.

Du behöver inte visa upp ditt pass vid gränserna inom Schengenområdet, men det är alltid bäst att ta med sig passet eller id-kortet eftersom du kan behöva styrka din identitet om du till exempel blir stoppad av polisen eller om du ska flyga. Schengenländerna får ha regler om att du måste ha med dig id-handlingar när du vistas där.

Tänk på att det bara är id-handlingar som utfärdats av nationella myndigheter som är giltiga. Körkort, skattekort eller andra slags id-kort är inga giltiga resehandlingar eller identitetsbevis.
Så det är inte vilken legitimation som helst - det måste vara det Nationella ID-kortet.

Med det är ju reglerna - hur väl de följs är en annan sak - i många fall kan man nog komma undan även med annat.
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Pass på Tysklandsfärjorna?

Inlägg av dstr »

Tierp och Östhammar har drop-in. Tar 5 arbetsdagar.

När jag provade i måndags med dottern så var det en jävla kö i Tierp 09.00 och så åkte vi direkt till Östhammar där det var tomt... God lunch vid SuC'en i Uppsala också. :)

edit: passet blev klart idag, hämtas i Sollentuna i eftermiddag.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Pass på Tysklandsfärjorna?

Inlägg av gellerstam »

Körde med bil
Helsingborg - Helsingör i fredags kväll. Ingen kontroll.
Helsingör - Helsingborg i lördags lunch. ID kontroll på Svenska sidan av samtliga i bilen, kk var inget problem.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Pass på Tysklandsfärjorna?

Inlägg av bylund »

I alla Schengenländer utanför Norden måste man som besökare alltså alltid ha giltig legitimation med sig. Giltig legitimation är pass eller nationellt id-kort. Frankrike kräver rentav detta av sina egna medborgare också.

I Norden finns ett undantag för detta för nordiska medborgare. Utmaningen kan då vara att visa att man kvalificerar sig för detta undantag.

TT-line hotar med att de kan kräva legitimation:
https://www.ttline.com/sv/passagerare/p ... ed-fordon/
Men om det är någon större risk att de faktiskt gör det vet jag inte. T ex Tallink är nitiska på att kolla legitimation när man checkar in med bil.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Pass på Tysklandsfärjorna?

Inlägg av Alfred »

Passen är beställda och plockas upp i Jönköping när vi är på väg söderut. Vågade inte chansa, nu får vi bara hoppas att det inte blir någon försening på dem.

Ska bli spännande att se om vi behöver visa dem!
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Pass på Tysklandsfärjorna?

Inlägg av kangru »

Du borde kunna skaffa rosa nöd-pass också, dock blir det ett dyrt nöje.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Pass på Tysklandsfärjorna?

Inlägg av Alfred »

Jo, vi kom fram till att vi hellre körde runt landvägen via Danmark än att shoppa rosa pass. :)
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Pass på Tysklandsfärjorna?

Inlägg av danni »

Alfred skrev:
Jo, vi kom fram till att vi hellre körde runt landvägen via Danmark än att shoppa rosa pass. :)
Det är fortfarande gränskontroller landvägen. Förstärkta kontroller just nu, till och med. Regeringen skriver på sin hemsida att de flesta fordon kontrolleras på väg in i Sverige: https://www.regeringen.se/artiklar/2017 ... ontroller/
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Pass på Tysklandsfärjorna?

Inlägg av bylund »

danni skrev:
Det är fortfarande gränskontroller landvägen. Förstärkta kontroller just nu, till och med. Regeringen skriver på sin hemsida att de flesta fordon kontrolleras på väg in i Sverige: https://www.regeringen.se/artiklar/2017 ... ontroller/
Fast som svensk medborgare duger då t ex körkort, eller att kunna sitt personnummer och svara på lite frågor så att de kan fastställa att man är medborgare (fast då tar det nog lite längre tid om de måste kolla mot register o s v).

Länken är ett år gammal, men den kanske fortfarande är aktuell?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Pass på Tysklandsfärjorna?

Inlägg av danni »

Hmmm, trodde jag länkade till en artikel från 2018. Hade flera sidor uppe. Här framgår det att kontrollerna är förlängda till i höst: http://www.regeringen.se/pressmeddeland ... -forlangs/
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Pass på Tysklandsfärjorna?

Inlägg av ellerstrom »

Jepp, kontrollerna på Öresundsbron när man kommer från Danmark är fortfarande igång. Är typ bara en av tio dagar som de inte står där (jag pendlar över bron till vardags). Det räcker med körkort, och jag är tror definitivt att om en i bilen kan styrka sin identitet med exempelvis körkort så borde det vara lugnt.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Pass på Tysklandsfärjorna?

Inlägg av HelectriC »

ellerstrom skrev:
Jepp, kontrollerna på Öresundsbron när man kommer från Danmark är fortfarande igång. Är typ bara en av tio dagar som de inte står där (jag pendlar över bron till vardags). Det räcker med körkort, och jag är tror definitivt att om en i bilen kan styrka sin identitet med exempelvis körkort så borde det vara lugnt.
annars får man väl helt enkelt söka asyl för sina barn ;)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar