Buckla på kofångaren

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mathiaso
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 06 jun 2017 20:29

Buckla på kofångaren

Inlägg av mathiaso »

Lyckades backa på en bil som backade samtidigt från sin parkeringsficka. Konstigt att jag inte uppfattade den i backkameran och uppfattade inga signaler.

Men hur ska jag göra med reparationen. Ska jag bland in försäkringsbolaget? Killen i den andra bilen va inte orolig för sin bil, det va en gammal Ford kombi.
Helt klart är ju att jag inte sett bilen, så jag kan aldrig hävda att det inte var mitt fel.

Har inte hunnit kolla om det blev lackskada. Bucklan är ungefär som en enkrona mitt på kofångaren bak.
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 964
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Buckla på kofångaren

Inlägg av Toja »

Om det vara är en buckla så går det att fixa för 1500kr, om det är lackskada blir det dyrt
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Buckla på kofångaren

Inlägg av Legato »

Beror ju lite på vilken försäkring du har, men är det ingen lackskada så absolut inte...

För oss var självrisken ca 20k när min sambo gjorde liknande grej med med större skada. Ca 16.000:- till Protector för skadan på vår bil, ca 4000:- till Länsförsäkringar för skadan på den andra bilen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mathiaso
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 06 jun 2017 20:29

Re: Buckla på kofångaren

Inlägg av mathiaso »

Tack för svaren. Jag ska tvätta bilen imorgon och se så det bara är en buckla.

Sett lite tips om att tryck ut bucklor med varmt vatten, men det att komma åt att trycka utåt på stötfångaren verkar svårt. Överlåter det nog åt proffsen.
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Buckla på kofångaren

Inlägg av lator »

Lägg ut ett par bilder på "bucklan" så kan du säkert få några rekommendationer... ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Buckla på kofångaren

Inlägg av mati »

Jag fick en buckla, repor samt en spricka i kofångaren när garageväggen fick för sig att den skulle sparka rätt ut när sambon backade ut bilen.
Skadan lagades hos MLKAB i Mölnlycke. De bytte tydligen inte stödfångaren, utan de lagade den faktiskt. Det blev helt perfekt, och på så vis hamnade priset under självrisken. Jag fick betala drygt 16.000 riksdaler.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mathiaso
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 06 jun 2017 20:29

Re: Buckla på kofångaren

Inlägg av mathiaso »

Ingen helt bra bild. Man ser ett streck ovanför bucklad som jag antar är från att lacken får en lite spricka. Kanske en duktig bilvårdsfirma kan lösa. Kan bucklan dras ut tro?
fullsizeoutput_1222.jpeg
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 375
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: Buckla på kofångaren

Inlägg av jonsalgerier »

mathiaso skrev:
Ingen helt bra bild. Man ser ett streck ovanför bucklad som jag antar är från att lacken får en lite spricka. Kanske en duktig bilvårdsfirma kan lösa. Kan bucklan dras ut tro?
fullsizeoutput_1222.jpeg
Den ser nästan precis ut som bucklan jag fixade förra månaden på werksta. De fick trycka ut från insidan och lackera om. Landade på 12k ink moms.
Det var även för mig lite svårt att hävda att den italienska mur som jag träffade på var ansvarig för skadan..

Men i alla fall under självrisken.

/Jons
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Buckla på kofångaren

Inlägg av lator »

Träffade du dragkroken? Hursomhelst så fram med värmepistolen, värm försiktigt och massera ut från baksidan. Väl utfört så blir det nästan osynligt. Vill man har helt perfekt så blir det lackering också.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
mathiaso
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 06 jun 2017 20:29

Re: Buckla på kofångaren

Inlägg av mathiaso »

Tror det va plast mot plast. Måste man ta det inifrån, det funkar inte att dra den utifrån för någon som är erfaren?
Såg ett klipp om hur man plockade av bakre kofångaren och det va en hel del skruvar och plastpluggar.
Model Y Long Range 2023
Model 3 Long Range 2021
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Buckla på kofångaren

Inlägg av HelectriC »

mathiaso skrev:
Tror det va plast mot plast. Måste man ta det inifrån, det funkar inte att dra den utifrån för någon som är erfaren?
Såg ett klipp om hur man plockade av bakre kofångaren och det va en hel del skruvar och plastpluggar.
sugpropp och värme kanske?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Buckla på kofångaren

Inlägg av Lessmog »

HelectriC skrev:
mathiaso skrev:
Tror det va plast mot plast. Måste man ta det inifrån, det funkar inte att dra den utifrån för någon som är erfaren?
Såg ett klipp om hur man plockade av bakre kofångaren och det va en hel del skruvar och plastpluggar.
sugpropp och värme kanske?
Ja. Konsultera en erfaren frissa. Utan kvitto? :lol:
Skriv svar