2018.21.9

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Salo
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 27 apr 2017 20:36
Ort: Örebro

Re: 2018.21.9

Inlägg av Salo »

Johnalm skrev:
Den största skillnaden är att bilen numera öppnar laddluckan automatiskt när jag parkerar bilen hemma (där bilen är inställd på att ladda nattetid).
Vad är det för inställning? Har jag missat något?
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: 2018.21.9

Inlägg av Johnalm »

Salo skrev:
Johnalm skrev:
Den största skillnaden är att bilen numera öppnar laddluckan automatiskt när jag parkerar bilen hemma (där bilen är inställd på att ladda nattetid).
Vad är det för inställning? Har jag missat något?
Scheduled charging menar du? Den inställningen hittar du under charging osv. Har inte ändrat någon inställning i övrigt.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: 2018.21.9

Inlägg av Legato »

Förstår verkligen inte kritiken. Jag tycker det är självklart att ha händerna på ratten och stör mig inte det minsta på den ökade frekvensen av påminnelser.

Upplevde dock inga jättestora förbättringar trots att jag alltså gick från 2018.4. Lite mjukare och lite mindre "ping-pong" i riktigt långsam kökörning dock. AP2 börjar bli riktigt, riktigt bra nu!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Gralle
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 05 feb 2018 20:00

Re: 2018.21.9

Inlägg av Gralle »

Har haft 2018.21.9 inlagd sedan 10/6. Använder AP1 o märker ingen skillnad på larmintervallet. Klockade idag o larmet kommer efter 50sek så det är nog samma som tidigare.
Model S85D
Användarvisningsbild
Wir
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 16 apr 2017 00:39
Ort: Gävle

Re: 2018.21.9

Inlägg av Wir »

Legato skrev:
Förstår verkligen inte kritiken. Jag tycker det är självklart att ha händerna på ratten och stör mig inte det minsta på den ökade frekvensen av påminnelser.
Den märker inte att man har händerna på ratten, så man får sitta och vara fokuserad på att styra emot/kolla efter påminnelser istället för att hålla koll på trafiken.
-- EDIT
Kör läge standard för ratten, vet inte om comfort eller sport påverkar något.
Model S 90D -17
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: 2018.21.9

Inlägg av mgorgis »

Behöver väl inte hålla händerna på ratten, jag rycker pyttelite i ratten så fattar den ;-)
Vill jag att den byter fil utan att hålla i ratten, så rycker jag lite i ratten samtidigt som jag signalerar
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 2018.21.9

Inlägg av mati »

Men vad är meningen med att behöva rycka i ratten titt som tätt när varken vägen eller trafikläget kräver det? Kör man till exempel på en väldigt rak väg som i vanliga fall inte kräver några rattrörelser är det ganska jobbigt att behöva kolla skärmen och småstyra hela tiden bara för att AP ska känna av att jag har händerna på ratten. Då är det faktiskt mycket bättre att köra utan AP och bara hålla ratten still.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
TBjorn
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 06 sep 2017 18:06

Re: 2018.21.9

Inlägg av TBjorn »

Japp,

Fokus på trafiken blir helt klart lidande när man ska sitta och "runka ratt" hela färden. Har AP2.5 och det kan hända ni med AP1 inte fått den "uppdaterade" frekvensen.

Nu när äntligen AP2 börjar närma sig AP1 så blev 2:an vips nere på Nissan Leaf/Hyundai Ioniq "stear assist".
BV
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 2018.21.9

Inlägg av mati »

TBjorn skrev:
Nu när äntligen AP2 börjar närma sig AP1 så blev 2:an vips nere på Nissan Leaf/Hyundai Ioniq "stear assist".
Ja, lite så är det ju. I e-Golfen till exempel får man inte släppa ratten mer än nån halv minut eller så innan den börja tjata. Jag antar att Leaf/Ioniq fungerar likadant. Det blir samma sak i Teslan nu. Skilladen är väl att filassistenten i Golfen inte tar över styrningen på samma sätt som AP gör. Det är fortfarande föraren som styr medan bilen bara hjälper till eller tar över när föraren inte gör det. Det är ganska behagligt och intuitivt tycker jag. Jag får ändå ganska ofta ett pling som uppmanar mig att ta över styrningen fastän jag styr själv, men eftersom ratten inte är låst på samma sätt som i Teslan är det inte så jobbigt.
Teslan gör ju precis tvärtom, det är bilen som styr, medan föraren tvingas ta över när bilen gör fel. Ratten är låst och gör motstånd vilket kräver att föraren med kraft styr emot. Det är ganska jobbigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: 2018.21.9

Inlägg av Generalbogge »

TBjorn skrev:
Japp,

Fokus på trafiken blir helt klart lidande när man ska sitta och "runka ratt" hela färden. Har AP2.5 och det kan hända ni med AP1 inte fått den "uppdaterade" frekvensen.

Nu när äntligen AP2 börjar närma sig AP1 så blev 2:an vips nere på Nissan Leaf/Hyundai Ioniq "stear assist".
Nu har jag iofs inte AP2.5 utan AP2, men för mig har det blivit mycket bättre nu. Nu känner den ju av att man har handen på ratten, vilket den inte gjorde innan. Inte en enda varning på hela vägen till jobbet idag, imponerande. Det brukar alltid varnas ett par gånger, och så får man visa att man visst håller i ratten och är med.

Fick bara två varningar igår, då jag ville provocera den och testa lite. Och det som jag störde mig på var att den gjorde varning med ljud direkt, men visst, då blir det kanske tydligare att bilen vill ha din uppmärksamhet NU.

Har version 2018.21.9 75bdbc11 om det nu finns flera versioner av 2018.21.9
Model S 90D -2017 Titanium
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: 2018.21.9

Inlägg av JFAH »

En av anledningarna till att AP faktiskt inte är användbar för tillfället. Den placerar människan i den roll som hon/han är absolut sämst ämnad att utföra, nämligen övervakning. En av de första sakerna man lär sig i människa maskin interaktion är just att denna typ av system är helt förkastliga från en praktisk synvinkel. Antingen gör systemet det den skall, eller så är det bättre att inte ha det på alls. Som människa _blir_ du okoncentrerad i en övervaknings situation, det fins det glasklara observationer på från ett otal olika fält.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 2018.21.9

Inlägg av Svenssons »

För mig är AP väldigt användbar. Har inte märkt någon direkt skillnad i 2018.21.9 mot tidigare, möjligen att den vill att jag håller i ratten tidigare om jag släpper ratten men svårt att avgöra. För en del kanske den inte är användbar om kravet för att vara användbar är att man kan släppa ratten i minuter eller inte behöva vara uppmärksam på körningen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: 2018.21.9

Inlägg av rockard »

Svenssons skrev:
För mig är AP väldigt användbar. Har inte märkt någon direkt skillnad i 2018.21.9 mot tidigare, möjligen att den vill att jag håller i ratten tidigare om jag släpper ratten men svårt att avgöra. För en del kanske den inte är användbar om kravet för att vara användbar är att man kan släppa ratten i minuter eller inte behöva vara uppmärksam på körningen.
Deer handlar inte om att släppa ratten, det handlar om att behöva "gnugga" den fram och tillbaka när vägen i övrigt gott rakt fram. Det handlar om att om du på ett trafiksäkert sätt, med händerna på ratten och ögonen på vägen, sitter och kör på en rak väg, kommer en ökad frekvens av varningar göra att du släpper vägen med blicken för att se varningen och sen börja göra onaturliga rattrörelser. Det blir alltså mindre trafiksäkert.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: 2018.21.9

Inlägg av EnTraktor »

rockard skrev:
Svenssons skrev:
För mig är AP väldigt användbar. Har inte märkt någon direkt skillnad i 2018.21.9 mot tidigare, möjligen att den vill att jag håller i ratten tidigare om jag släpper ratten men svårt att avgöra. För en del kanske den inte är användbar om kravet för att vara användbar är att man kan släppa ratten i minuter eller inte behöva vara uppmärksam på körningen.
Deer handlar inte om att släppa ratten, det handlar om att behöva "gnugga" den fram och tillbaka när vägen i övrigt gott rakt fram. Det handlar om att om du på ett trafiksäkert sätt, med händerna på ratten och ögonen på vägen, sitter och kör på en rak väg, kommer en ökad frekvens av varningar göra att du släpper vägen med blicken för att se varningen och sen börja göra onaturliga rattrörelser. Det blir alltså mindre trafiksäkert.
Om din bil är så pass trafikfarlig att du på ett farligt sätt måste rycka i ratten, så föreslår jag att du bokar service snarast, istället för att spamma varje tråd på forumet om det.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 2018.21.9

Inlägg av mati »

JFAH skrev:
En av anledningarna till att AP faktiskt inte är användbar för tillfället. Den placerar människan i den roll som hon/han är absolut sämst ämnad att utföra, nämligen övervakning. En av de första sakerna man lär sig i människa maskin interaktion är just att denna typ av system är helt förkastliga från en praktisk synvinkel. Antingen gör systemet det den skall, eller så är det bättre att inte ha det på alls. Som människa _blir_ du okoncentrerad i en övervaknings situation, det fins det glasklara observationer på från ett otal olika fält.
+1 på den.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: 2018.21.9

Inlägg av jonas »

Jag med AP1 upplever inte att det är ett problem att hålla i ratten, det gör jag ju ändå och känner rörelserna med handen så att jag kan ta över om det kommer ett ryck vilket händer ibland ex krön. På motorväg fungerar det ju väldigt bra med mjukare utslag än tidigare.

Det jag däremot tycker blivit sämre är att hålla sig mellan linjerna på mindre vägar. I morse var jag utanför vägen där jag tidigare klarat mig på autopilot. Vägen är liten landsväg 3siffrig. Den känns ju mjukare i utslagen än tidigare men svänger det tvärt vill den lätt svänga för lite för att sedan överkompensera och hamna utanför.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: 2018.21.9

Inlägg av EnTraktor »

JFAH skrev:
En av anledningarna till att AP faktiskt inte är användbar för tillfället. Den placerar människan i den roll som hon/han är absolut sämst ämnad att utföra, nämligen övervakning. En av de första sakerna man lär sig i människa maskin interaktion är just att denna typ av system är helt förkastliga från en praktisk synvinkel. Antingen gör systemet det den skall, eller så är det bättre att inte ha det på alls. Som människa _blir_ du okoncentrerad i en övervaknings situation, det fins det glasklara observationer på från ett otal olika fält.
Så du menar att flygplan, dess autopilot och flygsäkerhet är helt förkastlig? Pilotens i stort sett enda uppgift är att övervaka autopiloten.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Fidde
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 12 maj 2017 11:29
Ort: Frillesås

Re: 2018.21.9

Inlägg av Fidde »

JFAH skrev:
En av anledningarna till att AP faktiskt inte är användbar för tillfället. Den placerar människan i den roll som hon/han är absolut sämst ämnad att utföra, nämligen övervakning. En av de första sakerna man lär sig i människa maskin interaktion är just att denna typ av system är helt förkastliga från en praktisk synvinkel. Antingen gör systemet det den skall, eller så är det bättre att inte ha det på alls. Som människa _blir_ du okoncentrerad i en övervaknings situation, det fins det glasklara observationer på från ett otal olika fält.
Stämmer verkligen detta? Är inte exempelvis flygplan med autopilot, med övervakande piloter, säkrare än om piloterna hade styrt själva? Men om piloten går och lägger sig mitt under flygning så blir det såklart inte bra och det kan väl jämföras med om en Tesla-förare pillar med mobilen istället för att ha uppsikt över vägen.

Jag kan ju bara tala för mig själv men jag är väldigt nöjd med min AP1 (har aldrig kört AP2) och jag vet precis vad bilen klarar av och inte. Blir vägmarkeringarna eller sikten lite sämre eller om vägen är för kuperad så tar man över innan bilen ens börjar vingla. Självklart har man också ögonen framåt hela tiden, oavsett hur bra förutsättningarna för autopiloten är, men händerna är i knät 5 cm från ratten och är redo att ta över när som helst. Man behöver dock inte fokusera speciellt mycket på området närmast bilen utan man kan lugnt överblicka trafiksituationen långt framför bilen för att upptäcka potentiella faror. Då och då ser man i ögonvrån att skärmen blinkar och då ger man ett lätt tryck på ratten för att visa att man lever så att bilen inte fortsätter mil efter mil med en avsvimmad förare. Dessa manövrar gör man efter ett tag helt utan att tänka på det.

Om man t.ex får för sig att pilla med mobilen så kan man ju göra det även om ena handen är på ratten och det var ju så olyckan med model 3-föraren You You Xue gick till.

Det känns mycket tråkigt om Tesla skulle ta bort en älskad funktion (att bilen kör själv utan att föraren har händerna på ratten) som jag har betalat för och använt utan problem i flera år. Känns ju aningen kasst om man i fortsättningen tvingas klämma fast en apelsin i ratten som riskerar att bli en projektil om airbagen löser ut.


Så vad är vitsen med att ha en hand på ratten istället för i knät 5 cm från ratten? Den enda anledningen jag kan komma på är att gemene man då kanske har lättare att förstå att man behöver vara beredd att ingripa när som helst. Tråkigt om det inte finns andra sätt att lösa detta på.
Varför skriver de ingenting om detta i marknadsföringen? De borde ju där i så fall skriva att föraren hela tiden måste ha händerna på ratten. I marknadsföringen under anpassad beställning på Teslas hemsida står det ingenting om detta. Där står det till och med att "bilen byter fil automatiskt utan insats från föraren". Men föraren måste ändå hålla i ratten och måste till och med göra det på rak väg utan filbyte! Räknas inte det som en "insats"? Det står också mycket vagt att autopiloten "bör ses som ett hjälpmedel där föraren har fullständigt ansvar". Varför "bör ses" och inte "ska ses" eller "är"? Med denna, enligt mig, oseriösa och falska marknadsföring så är det inte konstigt om folk får en övertro på systemet. Speciellt om man har betalt 65000 kr och litar på marknadsföringen.

Enligt instruktionsboken måste man "alltid hålla händerna på ratten". Det räcker alltså inte ens med en hand. Man får heller inte, enligt instruktionsboken, använda autopiloten på vägar där det kan finnas cyklister eller fotgängare. Detta utesluter då alla vägar förutom motorväg och motortrafikled. Egentligen utesluter det också dessa vägar eftersom det även där kan finnas fotgängare i vissa fall.
Man har alltså gjort en funktion som enligt marknadsföringen är nästan helt självkörande och enligt instruktionsboken knappt kan användas. De flesta förare använder väl funktionen någonstans mellan dessa ytterligheter och vissa får då helt enkelt en för stor övertro på systemet (kanske eftersom de har läst markandsföringen och inte instruktionsboken). Själv tänker jag att varningarna om att man måste ha händerna på ratten endast är till för att Tesla ska slippa undan ansvar vid eventuell olycka eftersom föraren inte följt instruktioner från bilen och instruktionsboken. Att bilen, innan senaste uppdateringen, ibland bad föraren att lämna ett livstecken tycker jag ändå som sagt är vettigt för att säkerställa att föraren inte har somnat eller liknande.

Tack för ordet.
Verdi

Re: 2018.21.9

Inlägg av Verdi »

EnTraktor skrev:
JFAH skrev:
En av anledningarna till att AP faktiskt inte är användbar för tillfället. Den placerar människan i den roll som hon/han är absolut sämst ämnad att utföra, nämligen övervakning. En av de första sakerna man lär sig i människa maskin interaktion är just att denna typ av system är helt förkastliga från en praktisk synvinkel. Antingen gör systemet det den skall, eller så är det bättre att inte ha det på alls. Som människa _blir_ du okoncentrerad i en övervaknings situation, det fins det glasklara observationer på från ett otal olika fält.
Så du menar att flygplan, dess autopilot och flygsäkerhet är helt förkastlig? Pilotens i stort sett enda uppgift är att övervaka autopiloten.

Nu dyker det inte upp lekande barn, älgar, cyklister och annat framför ett flygplan så övervakningen har en lite annan innebörd där.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 2018.21.9

Inlägg av mati »

EnTraktor skrev:
JFAH skrev:
En av anledningarna till att AP faktiskt inte är användbar för tillfället. Den placerar människan i den roll som hon/han är absolut sämst ämnad att utföra, nämligen övervakning. En av de första sakerna man lär sig i människa maskin interaktion är just att denna typ av system är helt förkastliga från en praktisk synvinkel. Antingen gör systemet det den skall, eller så är det bättre att inte ha det på alls. Som människa _blir_ du okoncentrerad i en övervaknings situation, det fins det glasklara observationer på från ett otal olika fält.
Så du menar att flygplan, dess autopilot och flygsäkerhet är helt förkastlig? Pilotens i stort sett enda uppgift är att övervaka autopiloten.
Teslas autopilot jämförs gärna med den som sitter i flygplan. Men en Tesla är inget flygplan. Det är en bil som körs bland andra bilar där det hela tiden händer saker.
Skillnaden är dessutom att en pilot är utbildad för detta. Jag är inte pilot, så jag vet inte, men jag kan tänka mig att användandet av autopiloten ingår på något sätt i utbildningen. En teslaförare har ingen utbildning för hur autopiloten skall övervakas. Dessutom ändrar den beteende vid varje uppdatering. Det man har lärt sig en gång stämmer kanske inte längre när nästa version har installerats.
Sen är väl autopiloten i ett flygplan inte lika oberäknelig som den som sitter i en Tesla. Den behöver inte heller kunna hantera vägarbeten, kurvor, krön, dåliga vägmarkeringar, andra trafikanter som beter sig illa osv. För en pilot är det ganska förutsägbart att det kommer att gå 100 mil rakt framåt. Den behöver heller knappast räkna med att autopiloten plötsligt får för sig att flyga en looping som behöver avbrytas omgående. Till exempel.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: 2018.21.9

Inlägg av Feddan »

Tesla is updating Autopilot’s ‘Hold Steering Wheel’ alert after complaints, says Elon Musk

https://electrek.co/2018/06/13/tesla-au ... omplaints/
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2153
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: 2018.21.9

Inlägg av jpetters »

Jag tycker det fortfarande fungerar utmärkt på min AP1 bil. Nu körde jag bara 4-5 mil motorväg men det var minst lika smidigt som förut. Inga ytterligare varningar trots flera 5-6km långa raksträckor. Håller en hand på ratten kl 4-5 eller 7-8.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: 2018.21.9

Inlägg av EnTraktor »

mati skrev:
EnTraktor skrev:
JFAH skrev:
En av anledningarna till att AP faktiskt inte är användbar för tillfället. Den placerar människan i den roll som hon/han är absolut sämst ämnad att utföra, nämligen övervakning. En av de första sakerna man lär sig i människa maskin interaktion är just att denna typ av system är helt förkastliga från en praktisk synvinkel. Antingen gör systemet det den skall, eller så är det bättre att inte ha det på alls. Som människa _blir_ du okoncentrerad i en övervaknings situation, det fins det glasklara observationer på från ett otal olika fält.
Så du menar att flygplan, dess autopilot och flygsäkerhet är helt förkastlig? Pilotens i stort sett enda uppgift är att övervaka autopiloten.
Teslas autopilot jämförs gärna med den som sitter i flygplan. Men en Tesla är inget flygplan. Det är en bil som körs bland andra bilar där det hela tiden händer saker.
Skillnaden är dessutom att en pilot är utbildad för detta. Jag är inte pilot, så jag vet inte, men jag kan tänka mig att användandet av autopiloten ingår på något sätt i utbildningen. En teslaförare har ingen utbildning för hur autopiloten skall övervakas. Dessutom ändrar den beteende vid varje uppdatering. Det man har lärt sig en gång stämmer kanske inte längre när nästa version har installerats.
Sen är väl autopiloten i ett flygplan inte lika oberäknelig som den som sitter i en Tesla. Den behöver inte heller kunna hantera vägarbeten, kurvor, krön, dåliga vägmarkeringar, andra trafikanter som beter sig illa osv. För en pilot är det ganska förutsägbart att det kommer att gå 100 mil rakt framåt. Den behöver heller knappast räkna med att autopiloten plötsligt får för sig att flyga en looping som behöver avbrytas omgående. Till exempel.
Jag är inte ute efter att jämföra autpiloter. Jag menar uteslutande att den har formuleringen är grovt felaktig "Den placerar människan i den roll som hon/han är absolut sämst ämnad att utföra, nämligen övervakning"
Som argument har jag år 2017 där 0 (noll) jetplan som kraschade globalt i passagerartrafik. Alla 58 miljoner fligher som startade detta år, landade säkert - med en autopilot övervakad av människan. Att det var 0 olyckor beror inte på att flygplan, autopiloter inte gick sönder eller piloter aldrig gjorde fel. Utan uteslutande tack vare samspelet mellan dator och människa!

En grundläggande sak i flyget är att följa instruktioner. När folk inte är medvetna om att AP är BETA eller ignorerar meddelandet att hålla i ratten, så är det klart att det går fel. Så problemet är inte att människan övervakar datorn, utan att människan inte följer instruktioner.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Wir
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 16 apr 2017 00:39
Ort: Gävle

Re: 2018.21.9

Inlägg av Wir »

EnTraktor skrev:
rockard skrev:
Svenssons skrev:
För mig är AP väldigt användbar. Har inte märkt någon direkt skillnad i 2018.21.9 mot tidigare, möjligen att den vill att jag håller i ratten tidigare om jag släpper ratten men svårt att avgöra. För en del kanske den inte är användbar om kravet för att vara användbar är att man kan släppa ratten i minuter eller inte behöva vara uppmärksam på körningen.
Deer handlar inte om att släppa ratten, det handlar om att behöva "gnugga" den fram och tillbaka när vägen i övrigt gott rakt fram. Det handlar om att om du på ett trafiksäkert sätt, med händerna på ratten och ögonen på vägen, sitter och kör på en rak väg, kommer en ökad frekvens av varningar göra att du släpper vägen med blicken för att se varningen och sen börja göra onaturliga rattrörelser. Det blir alltså mindre trafiksäkert.
Om din bil är så pass trafikfarlig att du på ett farligt sätt måste rycka i ratten, så föreslår jag att du bokar service snarast, istället för att spamma varje tråd på forumet om det.
Det är lika för mig och det är lika för många andra. Så att du inte upplever det betyder inte att problemet inte finns. Helt klart är att vi är många som har det problemet.

Jag kör ratten i standard-läget. Kan det vara så att du kör i comfort eller sport och att det skiljer sig hur bilen detekterar rörelsen på grund av det? Verkar ju väldigt skumt om det kan vara så olika.
Model S 90D -17
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: 2018.21.9

Inlägg av e5m1r »

Wir skrev:
EnTraktor skrev:
rockard skrev:
Svenssons skrev:
För mig är AP väldigt användbar. Har inte märkt någon direkt skillnad i 2018.21.9 mot tidigare, möjligen att den vill att jag håller i ratten tidigare om jag släpper ratten men svårt att avgöra. För en del kanske den inte är användbar om kravet för att vara användbar är att man kan släppa ratten i minuter eller inte behöva vara uppmärksam på körningen.
Deer handlar inte om att släppa ratten, det handlar om att behöva "gnugga" den fram och tillbaka när vägen i övrigt gott rakt fram. Det handlar om att om du på ett trafiksäkert sätt, med händerna på ratten och ögonen på vägen, sitter och kör på en rak väg, kommer en ökad frekvens av varningar göra att du släpper vägen med blicken för att se varningen och sen börja göra onaturliga rattrörelser. Det blir alltså mindre trafiksäkert.
Om din bil är så pass trafikfarlig att du på ett farligt sätt måste rycka i ratten, så föreslår jag att du bokar service snarast, istället för att spamma varje tråd på forumet om det.
Det är lika för mig och det är lika för många andra. Så att du inte upplever det betyder inte att problemet inte finns. Helt klart är att vi är många som har det problemet.

Jag kör ratten i standard-läget. Kan det vara så att du kör i comfort eller sport och att det skiljer sig hur bilen detekterar rörelsen på grund av det? Verkar ju väldigt skumt om det kan vara så olika.
Det kan vara så enkelt att sensorn i ratten är olika eller reagerar olika
Ratten kräver ”vikt” motstånd så att bara vila handen på knät duger inte
Krävs samma motstånd som när man byter körfält
Efter ett tag så har jag lärt mig att slå på blinkers samtidigt som jag lägger vikt på ratten men i början ryckte jag i ratten för att få den att byta körfält
Jag vill påstå att det ör vanesak
Sen tycker jag inte heller om gnällandet men så är det
Tesla verkar ha gjort det lite ohållbart och kommer rätta det i nästa uppdate
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Skriv svar