Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

nek0 skrev:
Massa pengar är investerade i avgas bilar de pengarna vill investerarna ha tillbaka och förhalar omställningen tills man fått de pengarna. Det är det som jag tycker och menade när jag skrev att ingen vill sälja elbilar .
Problemet är nog inte så mycket att få tillbaka pengarna (gammal teknik) som att omställningen kommer att få rätt stora konsekvenser på antalet anställda. Både på fabrikerna och service sidan. Jag kan förstå att man drar sig för detta, kan man dra ut på tiden med laddhybrider och "självladdande bilar" och klaga på brist på batterier så gör man nog gärna det. Kan tillägga att det var precis vad min lokala Mitsubishi handlare skyllde på när jag lämnade tillbaka leasingbilen och samtidigt undrade var Mitsubishis elbilar var.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av bylund »

Laban skrev:
Kan tillägga att det var precis vad min lokala Mitsubishi handlare skyllde på när jag lämnade tillbaka leasingbilen och samtidigt undrade var Mitsubishis elbilar var.
Med tanke på i-MiEV:s räckvidd kan de inte vara långt borta!
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5490
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Artikel i media

Inlägg av Gustafsson »

bylund skrev:
Laban skrev:
Kan tillägga att det var precis vad min lokala Mitsubishi handlare skyllde på när jag lämnade tillbaka leasingbilen och samtidigt undrade var Mitsubishis elbilar var.
Med tanke på i-MiEV:s räckvidd kan de inte vara långt borta!
:lol:
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

bylund skrev:
Laban skrev:
Kan tillägga att det var precis vad min lokala Mitsubishi handlare skyllde på när jag lämnade tillbaka leasingbilen och samtidigt undrade var Mitsubishis elbilar var.
Med tanke på i-MiEV:s räckvidd kan de inte vara långt borta!
Haha
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Laban skrev:
nek0 skrev:
Massa pengar är investerade i avgas bilar de pengarna vill investerarna ha tillbaka och förhalar omställningen tills man fått de pengarna. Det är det som jag tycker och menade när jag skrev att ingen vill sälja elbilar .
Problemet är nog inte så mycket att få tillbaka pengarna (gammal teknik) som att omställningen kommer att få rätt stora konsekvenser på antalet anställda. Både på fabrikerna och service sidan. Jag kan förstå att man drar sig för detta, kan man dra ut på tiden med laddhybrider och "självladdande bilar" och klaga på brist på batterier så gör man nog gärna det. Kan tillägga att det var precis vad min lokala Mitsubishi handlare skyllde på när jag lämnade tillbaka leasingbilen och samtidigt undrade var Mitsubishis elbilar var.
Du kan säkert ha rätt och tyvärr blir det lite självuppfyllande. Om de inte bygger batterifabriker utan köper in dem istället så går de ju miste om de arbetstillfällena. Hade de däremot låtit de som idag jobbar med motorer gå över till batteritillverkningen så hade allt blivit i princip 1/1. Eftersomdet är en ny marknad går det ju dessutom att vinna andelar... om man vågar.
Därför är jag mer inne på att de har stora kostnader i avtal som de måste fullfölja och därför inte kan ställa om snabbt. Ingen trodde ju för 10 år sedan att fossilbilen skulle vara slut om 15-20 år.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

Laban skrev:
nek0 skrev:
Massa pengar är investerade i avgas bilar de pengarna vill investerarna ha tillbaka och förhalar omställningen tills man fått de pengarna. Det är det som jag tycker och menade när jag skrev att ingen vill sälja elbilar .
Problemet är nog inte så mycket att få tillbaka pengarna (gammal teknik) som att omställningen kommer att få rätt stora konsekvenser på antalet anställda. Både på fabrikerna och service sidan. Jag kan förstå att man drar sig för detta, kan man dra ut på tiden med laddhybrider och "självladdande bilar" och klaga på brist på batterier så gör man nog gärna det. Kan tillägga att det var precis vad min lokala Mitsubishi handlare skyllde på när jag lämnade tillbaka leasingbilen och samtidigt undrade var Mitsubishis elbilar var.
Det är ju iofs vad din handlare sa, handlarna ägs inte av biltillverkarna. Jag tror att handlarna/verkstäderna kommer bli den största förloraren i framtiden när fler och fler bilar ägs av biltillverkarna och hyrs/leasas ut till kunder (privatkunder, taxibolat etc) genom olika avtal. Detta kommer accelereras när den självkörande tekniken bli bättre. Då kapas handlaren bort ur kedjan och service kommer till en större del utföras i egen regi av biltillverkaren skulle jag tippa på, och det oavsett drivlinetyp. Service går då från att bli till en intäkt för handlaren (fakturering för arbete och påslag på reservdelar) och för tillverkaren (vinst på reservdelar) till att bli en kostnad för biltillverkaren, eftersom de då äger bilarna själva i många fall.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerka »

https://www.expressen.se/debatt/elbilsa ... lesbygden/

Om du inte betalar din bensinskatt är du en fuskare! Den var ny tror jag. :D
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Jerka skrev:
https://www.expressen.se/debatt/elbilsa ... lesbygden/

Om du inte betalar din bensinskatt är du en fuskare! Den var ny tror jag. :D
Har väl hört att partiet finns men har inte ägnat det nån tanke förut. Nu har jag noterat detta och satt upp det på min lista över partier jag inte ska rösta på. ;)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Artikel i media

Inlägg av lator »

Jerker skrev:
Jerka skrev:
https://www.expressen.se/debatt/elbilsa ... lesbygden/

Om du inte betalar din bensinskatt är du en fuskare! Den var ny tror jag. :D
Har väl hört att partiet finns men har inte ägnat det nån tanke förut. Nu har jag noterat detta och satt upp det på min lista över partier jag inte ska rösta på. ;)
Finns det något kvar som inte har hamnat på din lista?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

lator skrev:
Jerker skrev:
Jerka skrev:
https://www.expressen.se/debatt/elbilsa ... lesbygden/

Om du inte betalar din bensinskatt är du en fuskare! Den var ny tror jag. :D
Har väl hört att partiet finns men har inte ägnat det nån tanke förut. Nu har jag noterat detta och satt upp det på min lista över partier jag inte ska rösta på. ;)
Finns det något kvar som inte har hamnat på din lista?
Det börjar bli trångt...
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av chaffis75 »

Jerker skrev:
lator skrev:
Jerker skrev:
Jerka skrev:
https://www.expressen.se/debatt/elbilsa ... lesbygden/

Om du inte betalar din bensinskatt är du en fuskare! Den var ny tror jag. :D
Har väl hört att partiet finns men har inte ägnat det nån tanke förut. Nu har jag noterat detta och satt upp det på min lista över partier jag inte ska rösta på. ;)
Finns det något kvar som inte har hamnat på din lista?
Det börjar bli trångt...
jo den där artikeln råkade jag se igår också... helt fantastiskt... logiken snurrar runt så man blir helt yr... Ja vi vi alla svaren och faktan så att påpeka de på detta forum behöver ni nog inte möjligen skulle kanske någon försöka utbilda denna personen men de är stor risk de är bortkastad tid.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Jerka skrev:
https://www.expressen.se/debatt/elbilsa ... lesbygden/

Om du inte betalar din bensinskatt är du en fuskare! Den var ny tror jag. :D
Jag tror hon menar vägskatten och hon har faktiskt en poäng eftersom elbilar visst kräver vägunderhåll och snöröjning.

Jag tycker subventionerna på elbilar är dåligt gjorda också. För när de har kvitterat ut skattepengarna i Sverige så skickas bilarna till Norge och då sipprar det inte ner begagnade elbilar i den svenska bilpoolen som folk med lägre inkomster kan ha råd med. Istället ska de som kanske har en bit till jobbet och inte har råd med en elbil straffbeskattas in absurdum. Folk på glesbygden hamnar faktiskt i kläm medan vi som köper miljonbilar kvitterar ut den ena subventionen efter den andra.
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Jerka skrev:
https://www.expressen.se/debatt/elbilsa ... lesbygden/

Om du inte betalar din bensinskatt är du en fuskare! Den var ny tror jag. :D

Förlåt men din sammanfattning var sisådär. Så här skriver hon.
Den som köper en elbil får betala sedvanlig energiskatt och moms på sin elförbrukning. Men sen då? Betalar han/hon något till vägunderhåll? Nähä! I stället kan man få ett bidrag av staten med upp till 40 000 kronor för inköp av den nya bilen och skattefrihet i fem år. Skaffar du en laddbox hemma så ger Naturvårdsverket ytterligare bidrag med max 10 000 kronor. Därutöver erbjuder flera kommuner gratis laddning och/eller gratis parkering, samtidigt som du laddar din elbil. Elförbrukningen och uppsättande av laddstolpar är naturligtvis inte gratis, utan läggs på den kommunala skattesedeln oavsett var du bor i kommunen eller vilken bil du kör.
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

chaffis75 skrev:
Jerker skrev:
lator skrev:
Jerker skrev:
Jerka skrev:
https://www.expressen.se/debatt/elbilsa ... lesbygden/

Om du inte betalar din bensinskatt är du en fuskare! Den var ny tror jag. :D
Har väl hört att partiet finns men har inte ägnat det nån tanke förut. Nu har jag noterat detta och satt upp det på min lista över partier jag inte ska rösta på. ;)
Finns det något kvar som inte har hamnat på din lista?
Det börjar bli trångt...
jo den där artikeln råkade jag se igår också... helt fantastiskt... logiken snurrar runt så man blir helt yr... Ja vi vi alla svaren och faktan så att påpeka de på detta forum behöver ni nog inte möjligen skulle kanske någon försöka utbilda denna personen men de är stor risk de är bortkastad tid.
Kan du peka exakt på var hennes logik brister?
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Artikel i media

Inlägg av unumlapis »

Verdi skrev:
Kan du peka exakt på var hennes logik brister?
Tja, jag man kan ju anse att vi betalar mer moms på en Tesla än på en standardbil och därmed har vi gjort en förskottsinbetalning på skattekronor till staten. Som hon skriver pengarna är ju ändå inte öronmärkta... Okej för att den haltar en del. Men till trots.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Artikel i media

Inlägg av zyax »

Verdi skrev:

Kan du peka exakt på var hennes logik brister?
Ja.
Nu ger man 40 000 i bidrag till en smitare med elbil. Jag kallar det statligt subventionerat fusk, skriver Erika Sörengård från Landsbygdspartiet.
Elbilar subventioneras dubbelt kan man säga. Dels för den lilla delen av bränsleskatten som verkligen går till underhållet av vägen och dels de 60k man får av staten. Detta kommer ju att minska.
DEBATT | ELBILAR. När jag tankar min bil, så är den totala drivmedelsskatten inkl. moms omkring 10 kronor/liter. Bilen drar 0,7 liter per mil. För varje mil jag kör, så betalar jag alltså 7 kronor i skatt. Därutöver betalar jag naturligtvis årlig bilskatt, såvida jag inte har så god ekonomi, att jag har råd att köpa en ny miljöklassad bil. Dessa skatter är inte öronmärkta utan går direkt in i statskassan. Men det ursprungliga syftet var att gå till vägunderhåll och byggande av nya bättre vägar. Jag betalar således 7 kronor per mil till vägunderhåll.
Nej, 7kr går inte till vägunderhåll, det handlar om en bråkdel av dessa pengar som går till underhåll.
De flesta elbilar torde finnas i städer och större samhällen, där ekonomin är bättre och tillgången till laddstolpar större. De landsbygdsboende kör oftast normala bränsleförbrukande fordon och i regel behövs två bilar per familj för att klara familjens transportbehov.
De flesta elbilar borde finnas där man sparar mest på att köra på el, dvs på landsbygden eller de som pendlar till och från stan.
Men nu till frågan: Vem skall betala vägunderhållet? Sliter inte elbilarna också på vägen? Behöver inte de också snöröjning. Eller är tanken att allt vägunderhåll skall betalas av dem, som kör konventionella bilar – underförstått av folk på landsbygden? Är det kanske därför man har föreslagit ständigt höjda drivmedelskostnader? Enligt SVT den 7 mars vill Trafikverket dessutom överlåta ansvaret för 2 000 mil väg till privata vägföreningar. Något som förvisso Trafikverket förnekat, men förtydligar att överförandet av ansvaret skall grundas på samhällets trafikbehov. Är det kanske samma sak? Om man ständigt höjer drivmedelskostnaden så att människor inte har råd att bo kvar, så försvinner ju trafikbehovet.
Vägunderhåll skall betalas av de som brukar den, den ska slås ut på alla i framtiden så det blir säkerligen högre årsskatt på en bil eller kilometerskatt eller en skatt som dras in av försäkringsbolaget som tar in trafikförsäkringen eller något. Och den kommer på allas räkning. Dagens bensinskatt går till barnomsorg och sjukvård och allt annat och är inte alls direkt kopplad till trafiken vilket framtidens skatt behöver vara. Man MÅSTE däremot ständigt höja drivmedelskostnaden för att bli av med drivmedlen, det är en ren miljöfråga, att det är plus idag att det drar in skatt också är ju ren bonus för staten.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Artikel i media

Inlägg av Foluke »

Jerka skrev:
https://www.expressen.se/debatt/elbilsa ... lesbygden/

Om du inte betalar din bensinskatt är du en fuskare! Den var ny tror jag. :D
Samma med alla som inte röker! Skattesmitare!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Artikel i media

Inlägg av unumlapis »

zyax skrev:
Man MÅSTE däremot ständigt höja drivmedelskostnaden för att bli av med drivmedlen, det är en ren miljöfråga, att det är plus idag att det drar in skatt också är ju ren bonus för staten.
Detta görs ju redan genom den prisindexering som görs årligen...
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av chaffis75 »

Verdi skrev:
chaffis75 skrev:
Jerker skrev:
lator skrev:
Jerker skrev:

Har väl hört att partiet finns men har inte ägnat det nån tanke förut. Nu har jag noterat detta och satt upp det på min lista över partier jag inte ska rösta på. ;)
Finns det något kvar som inte har hamnat på din lista?
Det börjar bli trångt...
jo den där artikeln råkade jag se igår också... helt fantastiskt... logiken snurrar runt så man blir helt yr... Ja vi vi alla svaren och faktan så att påpeka de på detta forum behöver ni nog inte möjligen skulle kanske någon försöka utbilda denna personen men de är stor risk de är bortkastad tid.
Kan du peka exakt på var hennes logik brister?
Logiken brister i att omställning kommer kosta pengar. Om vi ska få mer miljövänliga fordon så måste staten investera tillsammans med de som är redo att investera i tidiga elbilar. De har ju varit svårt i att få ekonomi för en person att investera i elbil fram till ganska nyligen. Jag tycker också hon glömmer bort kostnaderna för vad utsläpp kostar i form av sjukvård och hela växthus effekt problemen vi alla känner till.
Sen har du en poäng i att de finns vissa problem med bidragen idag bra exporten till andra länder men jag vet inte om hon ens nämner de i artikeln.
Att elbilar sedan ska vara så billiga i skatt som de är idag ser jag inte som en självklarhet på sikt men låt oss först se till att ställa om innan vi inför allt för mycket skatter på elbilarna..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Artikel i media

Inlägg av zyax »

khavusr skrev:
zyax skrev:
Man MÅSTE däremot ständigt höja drivmedelskostnaden för att bli av med drivmedlen, det är en ren miljöfråga, att det är plus idag att det drar in skatt också är ju ren bonus för staten.
Detta görs ju redan genom den prisindexering som görs årligen...
Ja, det var ju ungefär det jag menade. Även med bytt regering kommer detta troligen inte ändras. Det är dock få partier som pratar om skatteväxlingen som måste till när fossilfordonen fasas ut.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

khavusr skrev:
Verdi skrev:
Kan du peka exakt på var hennes logik brister?
Tja, jag man kan ju anse att vi betalar mer moms på en Tesla än på en standardbil och därmed har vi gjort en förskottsinbetalning på skattekronor till staten. Som hon skriver pengarna är ju ändå inte öronmärkta... Okej för att den haltar en del. Men till trots.
Njae. Beror ju på hur man ser det och vad man jämför mot.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

I sak har hon naturligtvis rätt i att elbilar just nu drar in mindre pengar till staten än fossiler gör, om man bara ser till rena skatter. Men klarar man inte av att lyfta blicken lite högre och se att kostnaderna för användandet av fossila drivmedel sammantaget är mycket dyrare för samhället än om alla körde elbil och i längden ohållbart, då har man inte gjort sig förtjänt av min röst.

Det är just den här sortens snäva och kortsiktiga resonemang som gör att vi håller på att förstöra vår värld och driva den mot en klimatkollaps.
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Jerker skrev:
I sak har hon naturligtvis rätt i att elbilar just nu drar in mindre pengar till staten än fossiler gör, om man bara ser till rena skatter. Men klarar man inte av att lyfta blicken lite högre och se att kostnaderna för användandet av fossila drivmedel sammantaget är mycket dyrare för samhället än om alla körde elbil och i längden ohållbart, då har man inte gjort sig förtjänt av min röst.

Det är just den här sortens snäva och kortsiktiga resonemang som gör att vi håller på att förstöra vår värld och driva den mot en klimatkollaps.

Det slår fel mot de som bor i glesbygd. De är inte så många och de orsakar ingen "kollaps". Däremot vill de kanske ha råd att åka till jobbet 7 mil bort, skjutsa barnen till fotbollsmatch 10 mil bort, åka till IKEA 20 mil bort osv. Jag tycker att de som bor i glesbygd borde kompenseras. De är inte så många och åtminstone jag tycker att det är viktigt att hela Sverige är möjligt att bo i.

Där det finns alternativ fungerar ju skatterna som tänkt. Men där det inte finns alternativ gör det inte det. Folk kör bil för att de måste. För att leva.

Här är en radikal idé. Låt de som vill åka på semester med flyg betala 100% straffskatt. En semesterresa till Thailand är nämligen ingen nödvändighet för ett bra liv. Fungerande kommunikationer i vardagen är däremot det. Fast såna förslag är det ingen som vågar lägga. Är "några" fler röstberättigade som vill ha sina billigare nöjesresor med flyg... Sjukt nog så är det väl främst inrikesflyg som ska beskattas? Fattar det inte. Inrikesflyg är ju också en sån där grej som behövs för det lokala näringslivet, för att familjer ska kunna träffas osv. Samtidigt som det står för en bråkdel av utsläppen jämfört med utrikesflygen.

Vi ska faktiskt flyga till Zakynthos nästa onsdag. Vi stod i valet och kvalet om vi skulle ta Teslan ner till Medelhavet eller inte men till slut vann charterresan. Hade det varit dryga skatter på den så hade vi garanterat valt bilsemestern...
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

zyax skrev:
Nej, 7kr går inte till vägunderhåll, det handlar om en bråkdel av dessa pengar som går till underhåll.
Det stämmer:

http://www.utanbilenstannarsverige.se/n ... bilskatter

Bild

OBS att en stor del av kostnaden är koldioxidutsläpp vilket man i princip kan bortse ifrån med elbilar. Så fordonsskatten täcker mycket väl in slitaget på vägbanan. Sen kommer vi förstås i ett länge perspektiv att behöva höja fordonsskatten på elbilar, dvs när marknadsandelen är betydligt högre än ~1%.

Men här borde man kanske också fundera på om det verkligen är fordonsskatten på bilar som ska höjas:

https://www.nyteknik.se/opinion/krav-er ... et-6343074
Enligt det amerikanska Vägverket så sliter en 40 tons lastbil på vägar och broar lika mycket som 10.000 personbilar.
Slitaget ökar exponentiellt med vikten så våra 60 tons bilar är förstås ännu värre.
Verdi skrev:
De flesta elbilar torde finnas i städer och större samhällen, där ekonomin är bättre och tillgången till laddstolpar större. De landsbygdsboende kör oftast normala bränsleförbrukande fordon och i regel behövs två bilar per familj för att klara familjens transportbehov.
De flesta elbilar borde finnas där man sparar mest på att köra på el, dvs på landsbygden eller de som pendlar till och från stan.
Precis. Speciellt med tanke på att man ofta har just två bilar och där en av bilarna mest sannolikt används endast till ren pendling. Sen kan jag hålla med Verdi om att man inte ska lägga för mycket av straffskatterna på bensin/dieselpriset. Det drabbar bara de fattigaste.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Laban skrev:
zyax skrev:
Nej, 7kr går inte till vägunderhåll, det handlar om en bråkdel av dessa pengar som går till underhåll.
Det stämmer:

http://www.utanbilenstannarsverige.se/n ... bilskatter

Bild

OBS att en stor del av kostnaden är koldioxidutsläpp vilket man i princip kan bortse ifrån med elbilar. Så fordonsskatten täcker mycket väl in slitaget på vägbanan. Sen kommer vi förstås i ett länge perspektiv att behöva höja fordonsskatten på elbilar, dvs när marknadsandelen är betydligt högre än ~1%.

Men här borde man kanske också fundera på om det verkligen är fordonsskatten på bilar som ska höjas:

https://www.nyteknik.se/opinion/krav-er ... et-6343074
Enligt det amerikanska Vägverket så sliter en 40 tons lastbil på vägar och broar lika mycket som 10.000 personbilar.
Slitaget ökar exponentiellt med vikten så våra 60 tons bilar är förstås ännu värre.
Verdi skrev:
De flesta elbilar torde finnas i städer och större samhällen, där ekonomin är bättre och tillgången till laddstolpar större. De landsbygdsboende kör oftast normala bränsleförbrukande fordon och i regel behövs två bilar per familj för att klara familjens transportbehov.
De flesta elbilar borde finnas där man sparar mest på att köra på el, dvs på landsbygden eller de som pendlar till och från stan.
Precis. Speciellt med tanke på att man ofta har just två bilar och där en av bilarna mest sannolikt används endast till ren pendling. Sen kan jag hålla med Verdi om att man inte ska lägga för mycket av straffskatterna på bensin/dieselpriset. Det drabbar bara de fattigaste.
Jo fast utan lastbilar stannar landet. Då kan vi lika gärna stänga ner. Ingenting skulle fungera.
Skriv svar