Byte till X

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Byte till X

Inlägg av far1far2 »

Blir mer och mer sugen på en X. Trots att jag är helnöjd med min S85. Ni som har haft eller båda-är det värt att byta till X? Är förbrukningen avsevärt högre på X? Kommer den med 20 eller 19 tumshjul som standard?Kan man få den med 19 tumshjull? Är det fortfarande så att man har gratis SUC på både den gamla och nya?
Frågvisa gubbskrutten! :mrgreen:
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Byte till X

Inlägg av danni »

Förbrukningen är ca 25% högre. Vill du ha ungefär samma räckvidd som idag, köp en X 100D. 20" är standard. Tesla säljer 19" med vinterhjul till X - en specialare som bara finns på den nordiska marknaden. Om du köper en ny nu kan du använda en referrallänk (t.ex. din egen eller någon annans) för att få fri supercharging. Det gäller då bara dig sålänge du har bilen, nästa ägare får inte fri supercharging.

Jag har nyligen bytt. Jag är överlag nöjd. X drar som sagt mer. Den är inte lika rolig att köra. Den är inte närapå lika bekväm, den svajar och gungar och är mer stötig. Men den är jäkligt praktisk. Dörrarna är ju partytricket och så sjukt användbart när man har småbarn. Vindrutan är härlig och kupén känns luftig. Man ser oerhört mycket bättre i trafiken. Det är en riktigt glidig bil runtom stan. Men överlag, har man inte småbarn tycker jag det finns rätt få anledningar att välja en X istället för en S.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Byte till

Inlägg av Smutt »

Vad vill du ha för S85?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Byte till X

Inlägg av Alfred »

Har bara ägt X, så kan inte ge jämförelse.

20” är standard. Gratis supercharging varierar mellan gratis för bilens livslängd på äldre eller gratis för första ägaren med referral. Samma som för S.

Vi snittar ca 260Wh/km på vintern och 235Wh/km på sommaren med 20” slipstream originaldäck som följde med och dubbfri Hakkapelitta 2 på vintern.

Nollställer en trippmätare varje gång jag byter mellan sommar/vinter så ovanstående är för blandad körning på ungefär 1500 mil/säsong. Dvs både stadskörning och långresor.

Ligger man i 120-130 km/h på motorväg kommer man lätt upp i 270-280 Wh/km under vintern med en X. Kan till och med gå upp mot 300 Wh/km vid ogynnsamma förhållanden. Märkte när jag hade en S som lånebil att det framförallt är vid motorvägskörning som det blir uppenbart att S är snålare tack vare lägre luftmotstånd.

Men vi är grymt nöjda med vår X och det var en lättnad att få tillbaka den efter att ha lånat S:en. Självklart med en god dos jäv och vana som gör att jag vill föredra vår X. :)
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Byte till X

Inlägg av danni »

I 140 km/h med 22" är det inga problem att närma sig 400 Wh/km även sommartid, kan jag meddela. På min långresor hittills, sen i mars, så snittar jag runt 330. Till vardags runt 270.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
ivveh
Teslaägare
Inlägg: 106
Blev medlem: 12 maj 2016 08:40
Ort: Göteborg

Re: Byte till X

Inlägg av ivveh »

Jag har också bytt till X.
Den drar mer som alla säger. Jag ligger nog på 220 nu på sommaren med 20" slip som ingår.
Det är grymt skönt med premiumpaketet, självöppnande dörrar och ljudpaketet märker man direkt hur najs det är. På vintern är värmebiten riktigt najs om man glömmer förvärma (jag fick en S loaner med detta i vintras och den var inte förvärmd ;) varm ratt är superbra då)
Sen bor jag så att jag måste åka på en bit tråkig grusväg så plastdetaljerna undertill på bilen är tacksamt och att man kan höja bilen en bra bit (jag får en känsla att S luftfjädring inte är lika hög i very high?)
Dragkrok måste jag också ha. Det är lite surt att dom inte kan fixa de i S:en för de är ju i stort sett likadan drivlina så borde inte vara något större problem.
Vad mer.. jo man sitter ju högre upp. Kan väl hålla med lite om att S känns lite "stabilare" då den är närmare marken.

Jag tror inte man skall se den som bättre eller sämre, utan helt enkelt vad det är: En annan modell. Andra funktioner. Kanske till och med andra syften.

Jag är supernöjd med X:en, den passar mig som handsken. Med det sagt så var jag aldrig minsta missnöjd med S. Men jag saknade vissa grejer. Specifikt luftfjädring som jag inte hade i min bil samt dragkrok. Resten var najs bonusar.
Model S 60 / Tech paket m. AP / Supercharger / 22kW Laddare / Halvläder / Automagisk baklucka / Finbelysning / Cyklon 19" SÅLD!
Model X 100D / Premium / AP / 7 säten
Rabattkod: http://---
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Byte till X

Inlägg av Leo »

Hade tidigare en P85 i 2,5år. Nu en X100D sen i höstas.

Liknande räckvidd på båda. Hade 19” på vår Model S och 20” på Model X.

Model S var/är nog bättre på det mesta om man undantar 6/7-sits, drag, ev baksäteskomfort och personliga preferenser på utseende och uppenbara saker som framruta, förvaringsfack i dörrar osv.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Byte till X

Inlägg av Remuz »

Jag har kört S i 5-6v nu eftersom min X är på service. Jättekul bil Att köra, men ska man transportera barn så är X mycket bättre. Det som är sämre med X är mest att den drar rejält mycket mer (gissar på 20-25% på motorvägen). Annars ser jag alla fördelar på X, men jag gillar ju att sitta högt och åka bulligt
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Byte till X

Inlägg av HelectriC »

X har här i Norge blivit en riktig soccer mom bil. Massa mammor som skjutsar runt horder av barn när papporna jobbar på plattform och är borta i 2-4 veckor.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Byte till X

Inlägg av Remuz »

HelectriC skrev:
X har här i Norge blivit en riktig soccer mom bil. Massa mammor som skjutsar runt horder av barn när papporna jobbar på plattform och är borta i 2-4 veckor.
Hybris förutspådde framtiden!
P85D svart/svart med gratis SuC
Mr_Welfare
Inlägg: 4
Blev medlem: 22 maj 2016 17:56

Re: Byte till X

Inlägg av Mr_Welfare »

Jag har en S90D och funderar på att byta till X om ett år när nuvarande leasing är slut. Någon som har erfarenhet av förbrukning med cyklar på dragkroken? Är egentligen dragkroken jag vill åt samt sexsäteskonfigurationen som ser nice ut. Jag kör en del långa resor ner till kontinenten och undrar om det nya batteripacket är så mycket bättre (100 kWh) som Teslas representanter vill få det att låta som? Hoppas naturligtvis på en uppgradering av batterierna under året innan beställningen... ;)
Crion
Inlägg: 8
Blev medlem: 28 jan 2018 01:36

Re: Byte till X

Inlägg av Crion »

2018/03 X75 7-dörrars MCU2. Ja den drar ju betydligt mer än S men jag gillar den högre åkkomforten och tycker sätena är riktigt sköna. Vem av oss som kommer köra soccermom eller soccerdad vet jag inte men den gör givetvis det jobbet med bravur. :D

Jag är ju givetvis partisk, men jag tyckte X kändes som en modernare bil när jag satte mig i den första gången, just spaceship känslan när Falconwings stängs och det är dags för avfärd är ju helt suverän. :lol:

Subjektivt känns den också kvickare än de 5.2s som det står i specen. :roll:
Användarvisningsbild
spacemoose
Teslaägare
Inlägg: 97
Blev medlem: 10 aug 2016 16:19
Ort: Eslöv

Re: Byte till X

Inlägg av spacemoose »

Hade en X som loaner nu några gånger då min S var inne på service. Imponansfaktorn får man inte glömma bort.
"ÅÅÅÅÅ.. vilken cool bil!!!!!" säger femåringarna på förskolan när min son öppnar bakdörrarna. :lol:

Förutom det så är det rätt skönt att sitta högt. Den känns rejäl och dominerar vägen.
Model 3 SR+ Refresh 2021.
Model S 90D 2016 - såld.
Användarvisningsbild
ivveh
Teslaägare
Inlägg: 106
Blev medlem: 12 maj 2016 08:40
Ort: Göteborg

Re: Byte till X

Inlägg av ivveh »

Ja, känns ju verkligen som ett rymdskepp. Den stora vindrutan, höjj och sänkbart chassi, FWD, självöppnande dörrar (om man har premium) osv...
Sen är de ju lite gött när 2.5ton+ accelererar på <5sec (eller mindre om man har P). Inget man direkt vill krocka med :)
Model S 60 / Tech paket m. AP / Supercharger / 22kW Laddare / Halvläder / Automagisk baklucka / Finbelysning / Cyklon 19" SÅLD!
Model X 100D / Premium / AP / 7 säten
Rabattkod: http://---
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Byte till X

Inlägg av jpetters »

Jag beställde just en X 100D som kommer ersättna fruns S P85+.
Återkommer om par veckor när jag fått och hunnit testa bilen lite mer. Första utflykten blir till Kroatien någon vecka efter leverans.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Byte till X

Inlägg av HelectriC »

ej att förglömma är att man inte har någon möjlighet att öppna taket på X, det är nåt jag verkligen uppskattar med S. Supernice och nästan cab-känsla att öppna upp eller bara tilta om man vill ha lite luft utifrån utan att det drar! Just möjligheten att kunna öppna taket har jag blivit så van vid att jag tvivlar på att köpa ny bil som inte har den möjligheten. Jaguaren som ligger i beställning har ju tyvärr inte öppningsbart tak och därför är det högst oklart om jag ska köra den under sommarhalvåret.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Byte till X

Inlägg av mati »

Ni glömmer en sak och det är utseendet. Inte sällan kommer folk och kommenterar vilken snygg bil Model S är. Jag tvivlar på att det någonsin kommer att hända med en X. Visst har den coola dörrar, men snygg är den inte. Vem var det som sa att den påminner om en flodhäst...? :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Crion
Inlägg: 8
Blev medlem: 28 jan 2018 01:36

Re: Byte till X

Inlägg av Crion »

Det är inte min erfarenhet, många som ger komplimanger och tycker vår blåa X är snygg.
Det är ju liksom ingen svart range rover/xc90 nummer 15 i längden på gatan.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Byte till X

Inlägg av Legato »

En liten referens på förbrukning... Vi har en S75 på 20" och en X75 även den på 20".

Sedan bilarna fick på sig sommardäcken har de snittat:

S75: 221 Wh/km
X75: 269 Wh/km

Bedömer att de körts ganska identiskt både sett till omständigheter och hastighet.

Alltså drygt 30% mer förbrukning med Xen trots att S:en alltså har större än standardfälg medan Xen rullar på standardstorlek.

Vilken som är bäst bil är inte lätt att avgöra dock. Planen är att byta en av dem till en Model 3 sen, men har fortfarande inte bestämt mig för vilken...

Utan barn hade jag dock solklart kört Model S.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Byte till X

Inlägg av mans71 »

Jag gillar verkligen model S, snygg, lite sportigare, och hade jag inte haft dragkroks-krav skulle vi ha en sån, även om insteget är lite knepigt.

För familjen är det är en ren lättnad varje gång vi lämnat låne-S och hämtat vår X från service.

Sen, jag upplever dagligen flera som pekar, vänder sig om och kommenterar bilen och får ofta kommentarer när jag parkerar som ”snygg bil!”. Har bara hänt enstaka gånger med andra bilar. Tror färg/fälgar är viktig på en X.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Byte till X

Inlägg av tehjimos »

mati skrev:
Ni glömmer en sak och det är utseendet. Inte sällan kommer folk och kommenterar vilken snygg bil Model S är. Jag tvivlar på att det någonsin kommer att hända med en X. Visst har den coola dörrar, men snygg är den inte. Vem var det som sa att den påminner om en flodhäst...? :lol:
Får mer kommentarer med X än vår förra S, just pga av vingarna(som alltid öppnas så fort man lägger i park ;) )... senast idag fick vi tumme upp av en gubbe som gick över gatan. Händer flera gånger per vecka.

Nedan är vår gamla S och vår nya X.... Jag tycker personligen S är snyggare.. men inte så att X är ful.
dasdawdasdadawdsss.png
bild Tesla_000000.jpeg
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Byte till X

Inlägg av Monark1954 »

Mr_Welfare skrev:
Jag har en S90D och funderar på att byta till X om ett år när nuvarande leasing är slut. Någon som har erfarenhet av förbrukning med cyklar på dragkroken? Är egentligen dragkroken jag vill åt samt sexsäteskonfigurationen som ser nice ut. Jag kör en del långa resor ner till kontinenten och undrar om det nya batteripacket är så mycket bättre (100 kWh) som Teslas representanter vill få det att låta som? Hoppas naturligtvis på en uppgradering av batterierna under året innan beställningen... ;)
Våra inställningar i A Better Routplanner.
Ref. Consumtion vid 110 km/h, 280 Wh/km. Utan cyklar har vi 250 Wh/km.
Ref. Speed 120%
Max speed. 140 km/h egen val för att få beräkningen rätt.
Kalibrerat in under 800 mil t.o.r till Italien förra sommaren med två cyklar varan en damcykel med korg, stående på hjulen på ett cykelställ som står på kroken.
Läs mer under Tesla/Supercharger/långresor. T.ex.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 1&start=60
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Byte till

Inlägg av far1far2 »

Smutt skrev:
Vad vill du ha för S85?
700 tkr.
X100 lev.14/8-18.
Skriv svar