2018.21.9

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

p1457
elbilist
Inlägg: 293
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: 2018.21.9

Inlägg av p1457 »

Att en varning från bilen skulle få en att tappa fokus så mycket så att man blir trafikfarlig är ju bara larvigt. Ögonen flyttar ju fokus hela tiden vid normal bilkörning. Vägen, sidan av vägen, backspeglar, hastighet, osv.

Jag kan dock tänka mig att irritationen som skapas av att bilen varnar mer än man tycker är rimligt gör en till en sämre förare.

Istället för att "gnugga ratt" kanske det går att göra en mjuk rattrörelse som flyttar bilen några cm i sidled?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: 2018.21.9

Inlägg av bylund »

Rör man ratten så mycket att man påverkar färdriktningen stängs filhållaren av. Man måste alltså ha ett lätt tryck på styrningen, men bara som ett motstånd, inte så att man faktiskt styr bilen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: 2018.21.9

Inlägg av Legato »

Brukar det inte vara olika versioner beroende på version av AP?

För 2018.21.9 så har jag 75bdbc11 både för min S75D med AP 2,5 och för min X75D med AP 1...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Grammi
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 25 dec 2016 20:05
Ort: Skara

Re: 2018.21.9

Inlägg av Grammi »

Fick ner den nu.
Får se hur det går i morgon.
20180613_212614.jpg
20180613_192140.jpg
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 2018.21.9

Inlägg av Svenssons »

Legato skrev:
Brukar det inte vara olika versioner beroende på version av AP?

För 2018.21.9 så har jag 75bdbc11 både för min S75D med AP 2,5 och för min X75D med AP 1...
Nej, det brukar vara samma och är oberoende av AP, annan utrustning eller Model S/X.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: 2018.21.9

Inlägg av Legato »

Svenssons skrev:
Legato skrev:
Brukar det inte vara olika versioner beroende på version av AP?

För 2018.21.9 så har jag 75bdbc11 både för min S75D med AP 2,5 och för min X75D med AP 1...
Nej, det brukar vara samma och är oberoende av AP, annan utrustning eller Model S/X.
Får gräva lite mer i detta imorgon, men är ganska säker på att vissa versioner enbart gått till Model 3 respektive till olika AP-versioner på S och X.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: 2018.21.9

Inlägg av mahulkp »

rockard skrev:
Svenssons skrev:
För mig är AP väldigt användbar. Har inte märkt någon direkt skillnad i 2018.21.9 mot tidigare, möjligen att den vill att jag håller i ratten tidigare om jag släpper ratten men svårt att avgöra. För en del kanske den inte är användbar om kravet för att vara användbar är att man kan släppa ratten i minuter eller inte behöva vara uppmärksam på körningen.
Deer handlar inte om att släppa ratten, det handlar om att behöva "gnugga" den fram och tillbaka när vägen i övrigt gott rakt fram. Det handlar om att om du på ett trafiksäkert sätt, med händerna på ratten och ögonen på vägen, sitter och kör på en rak väg, kommer en ökad frekvens av varningar göra att du släpper vägen med blicken för att se varningen och sen börja göra onaturliga rattrörelser. Det blir alltså mindre trafiksäkert.
Har precis avverkat 60 mil på Autopilot med uppdaterade versionen AP1. Den larmar tätare om man inte håller händerna på ratten men det Är i praktiken inga problem så länge du vilar en eller två händer löst på ratten. Helt odramatiskt om man använder AP på rätt sätt.
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: 2018.21.9

Inlägg av evilirish »

Tänkte som av en händelse i förra veckan på varför man inte såg bilarna i intilliggande filer på displayen. Vips en knapp vecka senare så kom en uppdatering som la till detta. Spooky.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 2018.21.9

Inlägg av Bjelke »

evilirish skrev:
Tänkte som av en händelse i förra veckan på varför man inte såg bilarna i intilliggande filer på displayen. Vips en knapp vecka senare så kom en uppdatering som la till detta. Spooky.
Kan du inte passa på att tänka på lite mer bra saker som vi vill ha?! :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Verdi

Re: 2018.21.9

Inlägg av Verdi »

Fick uppdateringen i natt på min AP1-bil. Var tvungen att prova. Körde minst 5 min utan en enda varning/reaktion från AP. Händerna vilande långt ner på ratten. Blir automatiskt att jag lägger lite tyngd på ratten så det kan vara det.
Användarvisningsbild
matsm
Teslaägare
Inlägg: 357
Blev medlem: 05 mar 2014 20:50

Re: 2018.21.9

Inlägg av matsm »

AP1 bil. Fick uppdateringen 2018.21.9 häromdagen och här är mina autopilot varningstider: Före uppdateringen hade jag 45s på landsväg och ca 90s minut på motorväg.
Nu ligger den på 40s på landsväg och lika mycket på motorväg 40s (samma alltså)! Inte så mycket att gnälla på egentligen. Bara att vila med en hand på ratten och ge den lite motstånd när bilen kräver det.
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 2018.21.9

Inlägg av Bjelke »

Är det bara jag som inbillar mig (fullt möjligt) att det är främst AP2-ägare som märker en "försämring" (dvs mer nag eller vad det nu kallades)?
Dvs att kanske AP1 inte blev någon större skillnad...
Jag tyckte inte heller att jag märkte någon större skillnad och har AP1

(däremot tycker fortfarande att AP är ganska värdelös och funkar "sådär" på stora vägar och utan annan trafik, även om problemet med att den helt plötsligt
kan få för sig att svänga rakt ner i diket har blivit avsevärt mycket bättre...)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Fidde
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 12 maj 2017 11:29
Ort: Frillesås

Re: 2018.21.9

Inlägg av Fidde »

matsm skrev:
AP1 bil. Fick uppdateringen 2018.21.9 häromdagen och här är mina autopilot varningstider: Före uppdateringen hade jag 45s på landsväg och ca 90s minut på motorväg.
Nu ligger den på 40s på landsväg och lika mycket på motorväg 40s (samma alltså)! Inte så mycket att gnälla på egentligen. Bara att vila med en hand på ratten och ge den lite motstånd när bilen kräver det.
Tycker du att det är lika lätt som tidigare att se att bilen vill ha input när det inte längre blinkar runt hela instrumentpanelen? Är det större risk att man missar det?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: 2018.21.9

Inlägg av Legato »

Bjelke skrev:
Är det bara jag som inbillar mig (fullt möjligt) att det är främst AP2-ägare som märker en "försämring" (dvs mer nag eller vad det nu kallades)?
Dvs att kanske AP1 inte blev någon större skillnad...
Jag tyckte inte heller att jag märkte någon större skillnad och har AP1

(däremot tycker fortfarande att AP är ganska värdelös och funkar "sådär" på stora vägar och utan annan trafik, även om problemet med att den helt plötsligt
kan få för sig att svänga rakt ner i diket har blivit avsevärt mycket bättre...)
Fast vi är ju flera AP 2 (samt 2,5) ägare som skrivit i tråden att vi tycker det funkar utmärkt. Jag har alltid hand på ratten som man ska och har inga problem med att ge det motstånd som behövs. Tycker detta är den bästa versionen av AP hittills (och redan i början av året gick den om AP1 som jag har på andra bilen imo).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
riba
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 17 jul 2016 22:27
Ort: Lomma

Re: 2018.21.9

Inlägg av riba »

Testade imorse på väg till jobbet, AP1. Hand på ratten hjälper inte, får ändå upp varningen om att sätta handen på ratten. Måste göra en rörelse så den får motstånd för att släcka varningen. Tycker själv det är störigt att behöva knixa med ratten var 40s även om jag redan har handen på ratten. Då kan jag lika gärna köra själv. Tråkigt när de nu till slut fått rätt på AP så den är lugn och mindre nervös.
Inga direkta köer imorse så kunde inte testa i långsam hastighet. Blir klart intressant att se hur det funkar. Förr i bilkö fick jag aldrig upp varningen.
Model S 75 levererad sept 2016
Model X Performance Ludicrous levererad aug 2019
crex
Inlägg: 66
Blev medlem: 18 apr 2016 07:41

Re: 2018.21.9

Inlägg av crex »

Är det bara jag som har fått problem med blinkers sedan uppdateringen? Den blinkar 4,5 eller 6 gånger, sen blir den tyst. Jag tror att den blinkar men ljudet är borta :)
MY Performance, Midnight Cherry Red/svart, beställd 2023-04-22 (10 juni-30 juni EDD)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 2018.21.9

Inlägg av Bjelke »

crex skrev:
Är det bara jag som har fått problem med blinkers sedan uppdateringen? Den blinkar 4,5 eller 6 gånger, sen blir den tyst. Jag tror att den blinkar men ljudet är borta :)
Låter verkligen som läge att starta om datorn... kanske funkar, jag har noterat samma fenomen strax före spontana omstarter (när datorn kraschar alltså)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
crex
Inlägg: 66
Blev medlem: 18 apr 2016 07:41

Re: 2018.21.9

Inlägg av crex »

Låter verkligen som läge att starta om datorn... kanske funkar, jag har noterat samma fenomen strax före spontana omstarter (när datorn kraschar alltså)[/quote]

Ah, kanske inte är knepigare än så. Uppdateringen gjordes ju för typ 2 dagar sen och då trodde jag ju också att datorn startades om. Men då testar jag det, tack för tipset! :)
MY Performance, Midnight Cherry Red/svart, beställd 2023-04-22 (10 juni-30 juni EDD)
Användarvisningsbild
matsm
Teslaägare
Inlägg: 357
Blev medlem: 05 mar 2014 20:50

Re: 2018.21.9

Inlägg av matsm »

Fidde skrev:
matsm skrev:
AP1 bil. Fick uppdateringen 2018.21.9 häromdagen och här är mina autopilot varningstider: Före uppdateringen hade jag 45s på landsväg och ca 90s minut på motorväg.
Nu ligger den på 40s på landsväg och lika mycket på motorväg 40s (samma alltså)! Inte så mycket att gnälla på egentligen. Bara att vila med en hand på ratten och ge den lite motstånd när bilen kräver det.
Tycker du att det är lika lätt som tidigare att se att bilen vill ha input när det inte längre blinkar runt hela instrumentpanelen? Är det större risk att man missar det?
Nej det är sant, blinket missar man mer nu när det bara i ovankant, har ratten precis där så täcks av den ibland. Upptäckte igår (en grej dom missat eller dragit bort?) att AP1 inte höjer hastigheten automatiskt.
Vid tidigare uppdateringar har det också åkt bort till och från men nu är det borta igen. Dvs åker på 90 väg, offset +10 så åker i 100. Sedan ner på 70 väg, bilen säker till 80. Efter detta 90 igen så höjer den inte utan ligger kvar på 80... :?
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: 2018.21.9

Inlägg av mgorgis »

matsm skrev:
Nej det är sant, blinket missar man mer nu när det bara i ovankant, har ratten precis där så täcks av den ibland. Upptäckte igår (en grej dom missat eller dragit bort?) att AP1 inte höjer hastigheten automatiskt.
Vid tidigare uppdateringar har det också åkt bort till och från men nu är det borta igen. Dvs åker på 90 väg, offset +10 så åker i 100. Sedan ner på 70 väg, bilen säker till 80. Efter detta 90 igen så höjer den inte utan ligger kvar på 80... :?
Jag har samma problemmed AP2, den höjer inte hastigheten automatiskt efter en sänkning. Lite jobbigt när bakomliggande blir irriterade :)
Men jag tycker det är kul att man nu ser bilarna från de andra filerna på displayen! även om det är inte adderar något värde direkt!
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 2018.21.9

Inlägg av Svenssons »

För mig med AP1 så höjer den automatiskt. Den höjer dock inte mer än till hastigheten där AP slogs på + offset. Dvs inte till 110 om jag slog på vid 90-väg . Ingen skillnad mot tidigare versioner alltså.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
FAJ
Teslaägare
Inlägg: 97
Blev medlem: 12 nov 2014 09:50
Ort: Lomma

Re: 2018.21.9

Inlägg av FAJ »

JFAH skrev:
En av anledningarna till att AP faktiskt inte är användbar för tillfället. Den placerar människan i den roll som hon/han är absolut sämst ämnad att utföra, nämligen övervakning. En av de första sakerna man lär sig i människa maskin interaktion är just att denna typ av system är helt förkastliga från en praktisk synvinkel. Antingen gör systemet det den skall, eller så är det bättre att inte ha det på alls. Som människa _blir_ du okoncentrerad i en övervaknings situation, det fins det glasklara observationer på från ett otal olika fält.
AP är väll användbart om den räddar liv? Om det nu stämmer som Elon säger så är det färre olyckor med AP aktiverat än när bilen framförs "manuellt"?

AP1.0 eller AP2.0 innebär inte att bilen är total självskörandel, utan att bilen har ett hjälpmedel (styrning, bromsning, etc) vid framförandet, precis som automatlåda, farthållare, servo, ABC etc

Tycker det inte handlar om övervakning, det handlar om att föraren skall vara närvarande när bilen framförs med AP.
Man kan diskutera metoden för att säkerställa att föraren är närvarande.

Tills vi har fått "totalt" självkörande (nivå4) bilar så måste föraren vara närvarande, men att AP är ett fantastiskt och användbart hjälpmedel tycker i alla fall jag.
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: 2018.21.9

Inlägg av tehjimos »

Service centret var tvungna att uppdatera vår bil när vi lämnade in den, avvaktat i några dagar nu.

Blir o testa ikväll och imorgon mer ordentligt(60mil).
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: 2018.21.9

Inlägg av bat »

matsm skrev:
Fidde skrev:
matsm skrev:
AP1 bil. Fick uppdateringen 2018.21.9 häromdagen och här är mina autopilot varningstider: Före uppdateringen hade jag 45s på landsväg och ca 90s minut på motorväg.
Nu ligger den på 40s på landsväg och lika mycket på motorväg 40s (samma alltså)! Inte så mycket att gnälla på egentligen. Bara att vila med en hand på ratten och ge den lite motstånd när bilen kräver det.
Tycker du att det är lika lätt som tidigare att se att bilen vill ha input när det inte längre blinkar runt hela instrumentpanelen? Är det större risk att man missar det?
Nej det är sant, blinket missar man mer nu när det bara i ovankant, har ratten precis där så täcks av den ibland. Upptäckte igår (en grej dom missat eller dragit bort?) att AP1 inte höjer hastigheten automatiskt.
Vid tidigare uppdateringar har det också åkt bort till och från men nu är det borta igen. Dvs åker på 90 väg, offset +10 så åker i 100. Sedan ner på 70 väg, bilen säker till 80. Efter detta 90 igen så höjer den inte utan ligger kvar på 80... :?
Detta beteende har jag också fått senaste veckorna på min AP1 bil. Har dock inte fått ngn uppdatering så det är inte kopplat till den.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 2018.21.9

Inlägg av Svenssons »

Låter mer som det gjorts förändringar på vilka vägar som är restricted. Dessa ligger i databas som verkar kunna uppdateras utan uppdateringar av kartdata.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar